TALOUSARVIOALOITE 78/2012
vp
TAA 78/2012
vp - Pertti Hemmilä /kok
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Salon
itäisen ohikulkutien (kantatie 52) rakentamisen aloittamiseen
Eduskunnalle
Kantatie 52 on Tammisaaresta Salon ja Someron kautta
Jokioisiin kulkeva kantatie. Tien pituus on 111 kilometriä.
Kantatie 52 on Tammisaaren ja Salon välissä valtatietasoinen
väylä, jossa tavaraliikenteen määrä on
varsin suuri. Tie kulkee Salon kaupungin halki, mutta Turun suuntaan
kuljettaessa kaupunki on ohitettavissa lounaispuolelta teollisuusalueita
kierrellen.
Liikennemäärät kantatiellä 52
vaihtelevat eri osuuksilla. Eniten liikennemäärät
ovat kasvaneet tieosuudella Salo-Somero sekä kokonaisliikenteen
että raskaan liikenteen osalta. Määrällisesti liikenne
on suurinta Salon ja Perniön välisellä tieosuudella.
Kantatiellä 52 on useita merkityksiä. Se välittää muun
muassa Hangon satamasta tulevaa liikennettä erityisesti
lounaiseen Suomeen. Se on osa laajaa eteläistä rannikkoaluetta, joka
muodostaa osan itä-länsi-yhteydestä.
Kantatie 52 on myös osa E18-kehityskäytävää Salon kaupunkiseudulla
ja osa Turusta Helsinkiin ja sieltä valtakunnan rajalle
ulottuvaa suurkehityskäytävää.
E18-moottoritien valmistuminen on lisännyt jo aiemmin
ongelmallisiksi koettujen liikenneväylien ja liittymien
kuormitusta Salon alueella. Salon itäinen ohikulkutie on
aluevarauksineen sisältynyt kaupunginvaltuuston vuonna
1998 hyväksymään yleiskaavaan. Ohikulkutien
rakentaminen on ollut oletuksena myös moottoritien rakentamiselle.
Itä-länsisuuntaiset yhteydet eivät Salon
seudulla ratkaise pohjois-eteläsuuntaisen liikenteen ongelmia,
joita on erityisesti kantatien 52 Hangon satamasta tuleva raskas
liikenne. Tämän lisäksi rannikon ja Salon
seudun välinen liikenne on varsin vilkasta henkilöautoliikennettä ja
liittyy mm. loma- ja kesämökkiliikenteeseen. Ongelma
on myös kantatien 52 kulkeminen mutkitellen Salon keskustan
läpi.
Salon elinkeinorakenne on voimakkaasti muuttunut vuosikymmenien
saatossa. Ensin voimakkaasti kasvanut elektroniikkateollisuus toi mukanaan
jopa 12 % alueen bkt:stä. Kevään
Nokian uutisten myötä seudun teollisuus on saanut lopullisen
niitin. Nokian päätös lopettaa tehtaansa
toiminta koettelee kaupunkia pahemmin kuin missään
muualla Suomessa. Valtion on yksittäisten ja tilapäisten
ratkaisujen sijaan tuettava aluetta pitkäjänteisillä elinkeinoelämää tukevilla
toimilla. Salon itäisen ohikulkutien rakentamisella on
suuri merkitys. Ohikulkutie voidaan rakentaa kuivalle maalle, jolloin
sillasta aiheutuva suuri kustannusrasite jää kokonaan
pois.
Salon itäisen ohikulkutien rakentaminen siirtäisi
kantatien 52 raskaan liikenteen ja suuremmat liikennemäärät
pois keskustan alueelta. Se vahvistaisi E18-kehityskäytävän
alueellista vaikuttavuutta ja parantaisi maankäytön
suunnittelua Salon yleiskaavan 2020 tarkoittamalla tavalla. Tiehanke
vahvistaisi Salon mahdollisuuksia selvitä hyvin raskaasta
rakennemuutoksesta. Salo ja Salon seutu tarvitsevat nykytilanteessa elinkeinoelämää
tukevia
väyläratkaisujakin. Ohikulkutie parantaisi osaltaan
myös alueen liikenneturvallisuutta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon
momentille 31.10.78 lisäyksenä 1 000 000
euroa Salon itäisen ohikulkutien (kantatie 52) rakentamisen
aloittamiseen.
Helsingissä 28 päivänä syyskuuta
2012