TALOUSARVIOALOITE 78/2012 vp

TAA 78/2012 vp - Pertti Hemmilä /kok 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Salon itäisen ohikulkutien (kantatie 52) rakentamisen aloittamiseen

Eduskunnalle

Kantatie 52 on Tammisaaresta Salon ja Someron kautta Jokioisiin kulkeva kantatie. Tien pituus on 111 kilometriä. Kantatie 52 on Tammisaaren ja Salon välissä valtatietasoinen väylä, jossa tavaraliikenteen määrä on varsin suuri. Tie kulkee Salon kaupungin halki, mutta Turun suuntaan kuljettaessa kaupunki on ohitettavissa lounaispuolelta teollisuusalueita kierrellen.

Liikennemäärät kantatiellä 52 vaihtelevat eri osuuksilla. Eniten liikennemäärät ovat kasvaneet tieosuudella Salo-Somero sekä kokonaisliikenteen että raskaan liikenteen osalta. Määrällisesti liikenne on suurinta Salon ja Perniön välisellä tieosuudella. Kantatiellä 52 on useita merkityksiä. Se välittää muun muassa Hangon satamasta tulevaa liikennettä erityisesti lounaiseen Suomeen. Se on osa laajaa eteläistä rannikkoaluetta, joka muodostaa osan itä-länsi-yhteydestä. Kantatie 52 on myös osa E18-kehityskäytävää Salon kaupunkiseudulla ja osa Turusta Helsinkiin ja sieltä valtakunnan rajalle ulottuvaa suurkehityskäytävää.

E18-moottoritien valmistuminen on lisännyt jo aiemmin ongelmallisiksi koettujen liikenneväylien ja liittymien kuormitusta Salon alueella. Salon itäinen ohikulkutie on aluevarauksineen sisältynyt kaupunginvaltuuston vuonna 1998 hyväksymään yleiskaavaan. Ohikulkutien rakentaminen on ollut oletuksena myös moottoritien rakentamiselle. Itä-länsisuuntaiset yhteydet eivät Salon seudulla ratkaise pohjois-eteläsuuntaisen liikenteen ongelmia, joita on erityisesti kantatien 52 Hangon satamasta tuleva raskas liikenne. Tämän lisäksi rannikon ja Salon seudun välinen liikenne on varsin vilkasta henkilöautoliikennettä ja liittyy mm. loma- ja kesämökkiliikenteeseen. Ongelma on myös kantatien 52 kulkeminen mutkitellen Salon keskustan läpi.

Salon elinkeinorakenne on voimakkaasti muuttunut vuosikymmenien saatossa. Ensin voimakkaasti kasvanut elektroniikkateollisuus toi mukanaan jopa 12 % alueen bkt:stä. Kevään Nokian uutisten myötä seudun teollisuus on saanut lopullisen niitin. Nokian päätös lopettaa tehtaansa toiminta koettelee kaupunkia pahemmin kuin missään muualla Suomessa. Valtion on yksittäisten ja tilapäisten ratkaisujen sijaan tuettava aluetta pitkäjänteisillä elinkeinoelämää tukevilla toimilla. Salon itäisen ohikulkutien rakentamisella on suuri merkitys. Ohikulkutie voidaan rakentaa kuivalle maalle, jolloin sillasta aiheutuva suuri kustannusrasite jää kokonaan pois.

Salon itäisen ohikulkutien rakentaminen siirtäisi kantatien 52 raskaan liikenteen ja suuremmat liikennemäärät pois keskustan alueelta. Se vahvistaisi E18-kehityskäytävän alueellista vaikuttavuutta ja parantaisi maankäytön suunnittelua Salon yleiskaavan 2020 tarkoittamalla tavalla. Tiehanke vahvistaisi Salon mahdollisuuksia selvitä hyvin raskaasta rakennemuutoksesta. Salo ja Salon seutu tarvitsevat nykytilanteessa elinkeinoelämää tukevia väyläratkaisujakin. Ohikulkutie parantaisi osaltaan myös alueen liikenneturvallisuutta.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon momentille  31.10.78 lisäyksenä 1 000 000 euroa Salon itäisen ohikulkutien (kantatie 52) rakentamisen aloittamiseen.

Helsingissä 28 päivänä syyskuuta 2012

  • Pertti Hemmilä /kok