TALOUSARVIOALOITE 790/2005
vp
TAA 790/2005
vp - Aulis Ranta-Muotio /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen tasoristeysten
turvallisuuden parantamiseen rataosalla Seinäjoki—Kaskinen
Eduskunnalle
Seinäjoki—Kaskinen-rataosa on 112
kilometrin pituinen ja sillä on 161 tasoristeystä,
lisäksi Kaskisten ja Kaskisten sataman välillä on
neljä tasoristeystä. Näistä vain
30 on varustettu varoitus-laittein.
Vuosien 2000—2004 aikana kyseisellä rataosalla
tapahtui kolme kuolemaan ja neljä loukkaan-tumiseen johtanutta
onnettomuutta. Yhteensä tasoristeysonnettomuuksia rataosalla
Seinäjoki—Kaskinen sattui tuolla aikavälillä 19. Onnettomuuksista
valtaosa tapahtui Teuvan ja Kaskisten välillä,
mutta henkilövahingoiltaan vakavimmat kolarit sattuivat
Seinäjoen ja Kauhajoen välillä.
Tasoristeysonnettomuus maksaa Ratahallintokeskuksen mukaan keskimäärin
387 000 euroa. Kuolemantapauksia ja loukkaantumisia seuraa myös
henkisen ja psyykkisen tuskan taakka. Tarvitaan siis turvallisuutta — sekä liikenteessä
kulkevia
valistamalla että myös tasoristeysten turvallisuutta
parantamalla.
Esimerkiksi puolipuomivarustus tasoristeykseen tehtävän
turvaamisen muotona maksaa noin 100 000 euroa yhtä tasoristeystä kohti.
Yhdenkin onnettomuuden hinnalla voitaisiin kustantaa kolmeen vartioimattomaan
tasoristeykseen turvallisuutta tuovia varoituslaitteita ja -merkkejä.Tasoristeysonnettomuudet
ovat kuitenkin yksittäisiä tapauksia. Tasoristeysonnettomuuksia tapahtuu
tasoristeystä kohden niin harvoin, että esimerkiksi
tasoristeysten poistamisjärjestystä ei kannata
perustaa pelkästään menneeseen kehitykseen.
Menneen kehityksen lisäksi tulee arvioida, missä tasoristeyksissä tasoristeysonnettomuuden
todennäköisyys on suurin.
Tasoristeysonnettomuuksia tapahtuu koko rataverkolla, minkä takia
rataosilla, joilta ei poisteta tasoristeyksiä, on keskityttävä tasoristeysten turvaamiseen.
Turvallisuutta voitaisiin vähimmillään
kohentaa vihellysmerkkien määrän lisäämisellä radan
varsille tai muiden varoitusmerkkien asentamisella lähelle
tasoristeyksiä. Tasoristeykset kaipaisivat kuitenkin tehokkaampia menetelmiä turvallisuusnäkökohtien
parantamiseksi — esimerkiksi puolipuomivarustuksia.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
momentille 31.40.21 lisäyksenä 250 000
euroa tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen rataosalla Seinäjoki—Kaskinen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2005
- Aulis Ranta-Muotio /kesk
- Lasse Hautala /kesk