Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 856/2001 vp - Petri Neittaanmäki /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.1
Valtatie 4 (E75) on tärkein tieyhteys pääkaupunkiseudun ja Pohjois-Suomen välillä sekä osa yleiseurooppalaista TEN-tieverkkoa. Nykyinen tie on Jyväskylästä pohjoiseen yksiajoratainen ja noin 10 m leveä. Tiejakso toimii osana lentokenttäyhteyttä ja palvelee Keski-Suomen maakunnan keskeistä kasvuvyöhykettä. Palokan eritasoliittymän läheisyydessä on nopeasti kasvava liiketoiminta-alue.
Liikennemäärät tieosuudella ovat 14 700—16 900 ajoneuvoa/vrk (KVL 2000), josta raskaita ajoneuvoja 10—14 %. Ennustetilanteessa vuonna 2020 liikenteen arvioidaan olevan 19 000—22 000 ajoneuvoa/vrk. Viime vuosien perusteella tarkasteltuna kasvu tulee olemaan huomattavasti nopeampaa. Rinnakkaiset yhteydet kaupunkiin ovat ruuhkautuneet valtatien liittymien huonon välityskyvyn vuoksi. Nykytilanteessa liikenteen palvelutaso erityisesti liittymäalueilla on heikko, päätielle liittyminen ja sieltä vasemmalle kääntyminen on vaikeaa. Liikennemääristä johtuen ohituspaikkoja on vähän. Nelostien liikenneturvallisuus on huomattavasti heikompi kuin valtateillä keskimäärin. Liikenteestä suuri osa on pitkämatkaista. Nopeusrajoitus on pääosin 80 km/h, risteysalueilla 60 km/h.
Valtatie on suunniteltu parannettavaksi nykyiselle paikalleen. Ensimmäisenä vaiheena toteutettavan moottoritiejakson Jyväskylä—Kirri kustannusarvio on 95 Mmk ja hyöty-kustannussuhde 3,18.
Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon momentille 31.24.79 lisäyksenä 7 000 000 euroa tieosuuden Jyväskylä—Tikkakoski—Äänekoski parantamistyön aloittamiseen välillä Jyväskylä—Kirri.
Helsingissä 18 päivänä syyskuuta 2001