Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 862/2002 vp - Reijo Laitinen /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Keiteleen kanavareitin liian matalat alikulkukorkeudet ovat olleet kanavaliikenteen pullonkaula. Matalimman sillan, Vuonteensalmen 3,5 metrin alikulkukorkeudessa olevan sillan korvaaminen Laukaassa uudella Eeronsalmen silta- ja väyläratkaisulla 8 metrin alikulkukorkeuteen sekä Suolahden Paatelanlahden ratasillan nostaminen koko yläpuolisen vesistöalueen mukaiseen alikulkukorkeuteen, 5,5 metriin, edesauttaa kanavareitin liikenteellistä hyödyntämistä erityisesti vesimatkailuun.
Jyväskylän satamaan pääsee Päijänteeltä vesitse vain huonokuntoisen Äijälänsalmen väylän kautta. Maaperältään hienojakoinen salmi on liettymässä kulkukelvottomaksi. Toimenpiteisiin väylän korjaamiseksi on ryhdyttävä pian, jotta vesiliikenteen säilyminen Jyväskylän satamaan turvataan.
Kanavareitin silta- ja väylähankkeet voidaan käynnistää heti. Äijälänsalmen suunnitelma on valmistumassa, ja sen vaatima ympäristölupakäsittely käynnistyy vielä kuluvan vuoden aikana.
Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.30.77 lisäyksenä 4 060 000 euroa käytettäväksi Keiteleen kanavasiltojen ja -väylien kunnostukseen ja rakennustöihin.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002