TALOUSARVIOALOITE 933/2001 vp

TAA 933/2001 vp - Lauri Oinonen /kesk 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Suomenselkätien rakennus- ja parannustöihin

Eduskunnalle

Ns. Suomenselkätie on kantatie 58 osuudella Keuruu—Multia—Pylkönmäki—Karstula/ Humppi ja jatkuu edelleen Kivijärven ja Kinnulan kautta Haapajärvelle yhtyen Kärsämäellä nelostiehen. Eteläpäässä on yhteys pääkaupungin teiltä ja Turusta Tampereen, Oriveden, Mäntän ja Keuruun kautta ns. Suomenselkätielle. Tie tunnetaan kantatienä 58 Orivedeltä Karstulan Humppiin saakka. Valitettavasti Keuruun pohjoispuolelta tie ei ole miltään osin rakenteellisesti kantatietasoa, jolla kesäaikana ajonopeutena voisi olla 100 km/tunnissa. Kokonaisuutena tien voi todeta olevan kapea ja mutkainen ja sisältävän monia näkemäesteitä; mm. niin kutsuttuja kuolleita kulmia on runsaasti.

Tiestä on olemassa erilaisia suunnitelmia tien liikennöitävyyden parantamiseksi, ja osaltaan niitä on toteutettu kuitenkin lähinnä seudullisen tien rakennustason mukaisesti.

Suomenselkätiellä on raskasta puutavaraliikennettä, turvekuljetuksia varsin mittavasti ja myös puuteollisuuden kuljetuksia Karstulan Honkarakenteen tehtailta ja Multian Sahalta. Suomenselkätie mahdollistaa suoran ja mielekkään etelä-pohjoissuuntaisen liikennöintireitin vaihtoehtona raskaasti liikennöidyille ja ruuhkautuneille valtateille 9 ja 4. Matkailullisesti tietä on markkinoitu kuntien yhteistoiminnan kautta "Vaihtoehto Pohjoiseen" -tienä. Suomenselkätien nykyistä parempi kunto edistäisi niiden seutujen ja kuntien elinkeinoelämää, jotka ovat sen vaikutuspiirissä.

Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon momentille  31.24.21 lisäyksenä 1 700 000 euroa Suomenselkätien kunnostamiseen Keski-Suomen maakunnassa.

Helsingissä 18 päivänä syyskuuta 2001

  • Lauri Oinonen /kesk