Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 981/2002 vp - Pekka Nousiainen /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Ihamaniemen ja Heinäveden välinen paikallistie 15409 on pituudeltaan 10,9 kilometriä. Keskimäärin tiellä liikkuu päivittäin 130 autoa ja kesäaikaan selvästi tätä enemmän, ovathan Heinävesi ja sen seutu kesäaikaan merkittävää matkailuseutua.
Tie on ollut alun perin päällystetty, mutta se muutettiin 8 kilometrin matkalta soratieksi, koska tien pintaus oli kunnoltaan suorastaan törkeä eikä rahaa tien päällysteen uusimiseen ole ollut. Kyseisen tien kunto on jo vuosikausien ajan ollut hengenvaarallinen lähestulkoon koko tien pituudelta. Tien ala-arvoinen kunto on herättänyt närkästystä niin alueen paikallisten asukkaiden kuin vapaa-ajan asukkaiden ja matkailijoidenkin keskuudessa ja saanut ansaittua hämmästystä osakseen.
Tienpidon määrärahoja ja toimenpiteitä tulisi kohdistaa nyt ensisijaisesti sellaisiin alemman tieverkon teihin, joiden lähtökunto on ala-arvoinen ja jotka ovat siksi merkittävä turvallisuusriski niiden käyttäjille. On varsin perusteltua, että kyseinen tie saatetaan riittävään liikennöinnin edellyttämään kuntoon. Kustannusarvio tien rakenteen parantamiseksi ja kevytpäällystämiseksi on noin 0,5 miljoonaa markkaa kilometriä kohden.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.24.21 lisäyksenä 925 000 euroa Ihamaniemi—Heinävesi-paikallistien kunnostamiseen ja päällysteen uusimiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002