Perustelut
         
         Talousvaliokunta on käsitellyt vuoden 2008 alussa aloittavan
            uuden työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaa
            (pääluokka 32). Valiokunnan saaman lausunnon mukaan
            hallituksen esityksessä on tähän pääluokkaan
            sisällytetty määrärahat esitettyjen
            mukaisina.
         
         
         Yritysten kansainvälistyminen ja investointien lisääminen
            Suomeen
         
         
         Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
            talousarvioesityksen yritysten kansainvälistymistä tukevaan
            rahoitukseen. Kuten kansallisessa viennin  ja  kansainvälistymisen  edistämisen  strate-
            giassa (KTM Julkaisuja 37/2004) todetaan, edellyttää nykyinen
            liiketoimintaympäristö yrityksiltämme
            entistä varhaisempaa kansainvälistymistä ja
            kansainvälistymisosaamisen ja kansainvälisen kilpailukyvyn
            jatkuvaa kehittämistä. Ottaen huomioon viennin
            keskeisen roolin talouskasvumme ja kilpailukykymme turvaamisen kannalta,
            ovat tarpeet valtiovallan toimille tällä sektorilla
            pysyneet vähintään entisellä tasolla. Sen
            sijaan on aiheellista selvittää, vastaako palvelukonseptimme
            ja -verkostomme tärkeimmillä vientimarkkinoillamme
            tapahtunutta kehitystä. Tämä koskee niin
            EU:n sisämarkkinoita (esimerkiksi Puola) kuin kasvussa
            olevia EU:n ulkopuolisiakin alueita.
         
         
         Valiokunta haluaa tässä yhteydessä kiinnittää erityistä huomiota
            voimakkaasti kasvaviin, valtiovetoisiin markkinoihin Kiinassa ja
            Intiassa. Kiinan BKT:n kasvu on ollut vuositasolla noin 10 prosentin
            luokkaa, eikä kasvun hidastumisesta ainakaan lähivuosina
            ole merkkejä. Kiinan ostovoiman on arvioitu kaksinkertaistuvan
            seuraavan 5—6 vuoden kuluessa. Kasvu on lisännyt myös
            Kiinan valuuttavarantoa, joka on tällä hetkellä yli
            1 300 miljardia dollaria. Kiinalla on näin mittavat
            mahdollisuudet myös ulkomaisten investointien tekoon. Intiassa
            kasvu lähti käyntiin hieman myöhemmin,
            mutta kasvuvauhti on lähes Kiinan luokkaa. Kotitalouksien
            ostovoiman kasvun lisäksi kummassakin maassa on vireillä huomattavia
            infrastruktuurihankkeita, joissa suomalaisella osaamisella on kysyntää. Ongelmaksi
            ovat kuitenkin muodostuneet sinänsä osaavien suomalaisyritysten
            pienet resurssit ottaa vastuulleen suuria hankkeita. Tarvetta olisi
            verkostoille niin kotimaassa kuin uusilla markkina-alueillakin. 
         
         
         Yritysten kansainvälistymiseen liittyvää rahoitusta
            sisältyy useille TEM:n pääluokan momenteille,
            joista tässä nostetaan esille erityisesti 32.30.40
            (Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin)
            ja 32.30.47 (Avustus elinkeinopolitiikkaa edistäville järjestöille).
            Vientiä tukevaa rahoitusta sisältyy myös
            mm. momentille 32.30.42 (Finnvera Oyj:n korkotuet) ja 32.20.06 (Tekes)
            samoin kuin esimerkiksi ulkoasiainministeriön pääluokkaan.
         
         
         
            Momentin 32.30.40 määrärahaa
            voidaan käyttää tukemaan yritysten monipuolisia
            yhteishankkeita osallistuvien yritysten tärkeimmillä ja
            kehittyvillä markkina-alueilla. Kohteena ovat erityisesti
            korkean teknologian sektorin pk-yritykset. Määrärahan
            avulla tuetaan yritysten verkottumista edistäviä yhteishankkeita,
            yhteisesiintymisiä kansainvälisissä näyttelyissä,
            viennin kumppanuusohjelmia sekä vientirenkaita. Yritysten
            yhteisin vientiponnistuksin pyritään edistämään
            niiden markkinoillepääsyä ja madaltamaan
            kansainvälistymiskynnystä. Momentille esitetään
            yhteensä 18,038 miljoonan euron suuruinen määräraha.
            Se olisi 462 000 euroa kuluvan vuoden määrärahaa
            pienempi. Määrärahasta on uutena kohteena
            tarkoitus rahoittaa Shanghaissa vuonna 2010 järjestettävään
            Expo-maailmannäyttelyyn valmistautumista, joten avustuksiin
            käytettävä osuus tulee pienentymään
            entisestään. Momentin käyttövaltuuksien
            mukaisesti pk-yrityksille saa antaa avustusta korkeintaan 50 prosenttia
            aiheutuneista kustannuksista. Kuluvana vuonna avustusosuudet on
            jo jouduttu laskemaan 40 prosenttiin. Vuonna 2007 määrärahan
            piiriin kuuluvien hankkeiden kokonaiskustannusten arvioidaan kohoavan
            50—60 miljoonaan euroon, joiden täysimääräinen
            avustusosuus olisi näin ollen 25—30 miljoonaa
            euroa.
         
         
         Valiokunta viittaa LTT-tutkimus Oy:n kauppa- ja teollisuusministeriölle
            tekemään selvitykseen (Selvitys yritysten yhteishankkeiden
            kansainvälistymisavustuksen vaikutuksista; KTM Julkaisuja
            22/2005), jossa tämän avustusmuodon on
            todettu toimivan erittäin hyvin. Tutkimuksen mukaan avustus
            on konkreettisesti edistänyt yritysten pääsyä uusille
            markkina-alueille. Lähes puolet tutkimuksessa mukana olleista
            yrityksistä ilmoitti yhteishankkeen synnyttäneen pysyvää (uutta)
            vientiä kohdealueelle ja lähes yhtä suuri
            joukko yrityksiä odotti vastaavia tuloksia lähivuosina.
         
         
         Talousvaliokunta katsoo, että määrärahan avulla
            voidaan tehokkaasti tukea sellaisia yhteisvientihankkeita, joita
            suomalaiset yritykset tarvitsevat pärjätäkseen
            muuttuneilla markkinoilla. Esitetty määrärahan
            taso ei kuitenkaan vastaa tarvetta, ja sitä tulee korottaa.
         
         
         Kiinan osalta uudelle vientimarkkinalle pääsyä avustaa
            myös FinChi-innovaatiokeskus, joka on ollut toiminnassa
            keväästä 2005 asti. Keskuksen tavoitteena
            on tukea yrityksiä mm. tar-joamalla niille puitteet ryhmittyä toimialoittaisiksi
            tai toimialat ylittäviksi klustereiksi, jolloin niillä on
            paremmat mahdollisuudet päästä mukaan
            Kiinan markkinoiden mittaviin hankkeisiin. Vastaavanlainen keskus
            on avattu Yhdysvalloissa Kalifornian piilaaksossa (FinNode) ja myös
            Pietariin sijoitettu innovaatiokeskus on aloittamassa toimintaansa.
            FinChissä toiminnasta vastaavat KTM, Finpro ja Tekes. Keskuksen oletetaan
            kattavan käyttökustannuksensa toiminnasta saatavilla
            tuloilla. 
         
         
         Talousvaliokunta on kuluvan vuoden syyskuussa Kiinaan ja Intiaan
            suuntautuneen matkansa yhteydessä tutustunut mm. FinChi-keskuksen
            toimintaan. Valiokunta pitää FinChin toimintakonseptia
            Kiinan tapaisia markkinoita ajatellen hyvänä.
            Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota keskuksen
            hyvin rajallisiin henkilöstöresursseihin. Keskus
            on kyennyt antamaan yrityksille toimivat puitteet ja auttaamaan
            markkinoillepääsyn käytännönjärjestelyissä.
            Sen sijaan pidemmälle menevä klusteroituminen
            ja potentiaalisten partnereiden löytäminen on
            jäänyt vähemmälle riittävien
            resurssien puuttuessa. Valiokunta katsoo, että FinChin
            resurssit tulee ar-vioida ja tarvittaessa niitä tulee lisätä,
            jotta keskus voi täyttää siihen liittyvät
            korkeat odotukset. Valiokunta pitää myös
            perusteltuna innovaatiokeskuksen avaamista Intiaan, jossa suomalaisten
            yritysten tarpeet ovat hyvin samankaltaiset kuin Kiinassa.
         
         
         Yksittäisenä sektorina valiokunta nostaa esille
            ympäristö- ja energiateknologian viennin ja katsoo,
            että yritysten, rahoittajien ja julkisten toimijoiden yhteistyöhön
            perustuva Finnish Environmental Cluster for China (FECC) -hankkeen
            toimintamalli tulee pysyväistää, vahvistaa ja
            tehostaa Kiinassa sekä laajentaa koskemaan myös
            Intiaa.
         
         
         
            Momentilta 32.30.47 rahoitetaan elinkeinopolitiikkaa
            edistäviä järjestöjä,
            joiden joukkoon kuuluu mm. Invest in Finland (IIF). Ulkomaisten
            investointien lisäämiseen Suomeen tarkoitettuun
            määrärahaan (2,398 miljoonaa euroa) ei
            ole esitetty muutosta. Talousvaliokunta katsoo, ettei IIF:n näkyvyys
            esimerkiksi Kiinan markkinoilla ole riittävää eikä Kiinan
            mittavaa investointipotentiaalia kyetä näin hyödyntämään. Määrärahan
            korotustarve tulee selvittää ja harkita, löytyisikö IIF:n
            Kiinaan liittyvien hankkeiden tiiviimmästä integroimisesta
            FinChin toimintaan lisää synergiaetuja. 
         
         
         Työllisyysperusteiset investoinnit
         
         Hallituksen työvoimapolitiikan painopistettä on vuoden
            2008 talousarviossa siirretty valtion ja kuntien työllistämispolitiikasta
            yksityiselle sektorille. Esimerkiksi investointeja on vähennetty ja
            siirretty lisärahoitusta tuloksellisempaan oppisopimuskoulutukseen.
            Painopisteen muutos on perusteltu korkeasuhdanteen ja matalan työttömyyden
            aikana. Kokonaisuutena työvoimapolitiikan määrärahoja
            on lisätty 44 miljoonaa euroa.
         
         
         Vuonna 2008 saa tehdä enintään 8
            miljoonan euron arvosta uusia sitoumuksia työllisyysperusteisiin
            investointeihin (32.80.64). Investointiavustuksilla edistetään
            uusien työpaikkojen syntymistä ja lievennetään äkillisiä rakennemuutosongelmia.
            Valtuus on 26,7 miljoonaa euroa vähemmän kuin
            vuonna 2007.
         
         
         Avustus ensimmäisen työntekijän
            palkkaamiseen
         
         
         Momentilla 32.30.45 esitetään määräraha
            yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukemiseen.
            Momentin määrärahan myöntämisvaltuudesta
            voidaan käyttää enintään
            9,8 miljoonaa euroa yksinyrittäjien tukikokeilun toteuttamiseen. Yksinyrittäjien
            tuella edistetään ensimmäisen työntekijän
            palkkaamista myöntämällä yksinyrittäjälle
            avustusta palkkamenoihin. Esityksen mukaan kokeilua laajennetaan
            erikseen nimettäville paikallisen rakennemuutoksen alueille
            tai muuten vaikeassa kehitysvaiheessa oleville alueille.
         
         
         Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
            että ensimmäisen työntekijän
            palkkaamiskokeilua tulisi laajentaa muillekin kuin esityksessä määritellyille
            alueille sen vaikuttavuuden arvioimiseksi. Saatujen kokemusten perusteella
            voidaan paremmin tehdä johtopäätöksiä kokeilun
            tuloksista.
         
         
         Energiapolitiikka
         
          Ilmasto- ja energiapoliittisilla ratkaisuilla on olennainen
            vaikutus Suomen 
            suhteelliseen kilpailukykyyn. 
            Suomen
               energiataloudessa on muihin maihin verrattuna monia erityispiireitä,
               jotka on otettava huomioon tulevaisuuden ratkaisuja tehtäessä.
               Energian kokonaiskulutuksen jakauma kulutussektoreittain poikkeaa
               Suomessa huomattavasti EU-maiden keskimääräisestä jakaumasta.
               Mm. Suomen teollisuus on poikkeuksellisen energiaintensiivistä.
               Suomen syrjäinen sijainti ja pohjoinen ilmasto asettavat
               omat haasteensa sellaisten energiaratkaisujen hakemisessa, joilla
               Suomen kilpailukyky pystytään turvaamaan.
             
            
            Lähtökohtana
               tulee pitää, että kaikissa ennakoitavissa
               olevissa tilanteissa on saatavissa kohtuuhintaista energiaa.
             Energian
            käytön kasvua tulee hillitä määrätietoisin
            toimin, ja kasvu tulee pyrkiä taittamaan.
         
         
         
            
            Hallitus on aloittanut pitkän aikavälin
               ilmasto- ja energiastrategian valmistelun. 
            Strategian eduskuntakäsittelyn
            yhteydessä talousvaliokunta tulee ottamaan seikkaperäisesti
            kantaa ilmasto- ja energiapolitiikkaan, joten valiokunta ei ennakoi
            kantojaan tämän talousarvioesityksen käsittelyn
            yhteydessä.