Perustelut
Talousvaliokunta pitää erittäin hyvänä asiana
sitä, että Itämeri-strategia on saatu
tehtyä ja että Euroopan unionin ensimmäinen
makrotalousaluestrategia on tehty juuri Itämeren alueelle. Itämeri-strategia
yhdistää oivallisesti sisämarkkinat,
tutkimuksen ja kehityksen, liikennepolitiikan ja meriturvallisuuden,
energiapolitiikan sekä EU-Venäjä-suhteet
Itämeren ympäristön suojeluun. Talousvaliokunta
korostaa kokonaisvaltaisen ja koordinoivan lähestymistavan
merkitystä alueen kehittämisessä. Strategia
pohjautuu ympäristön suojelun ja talouden win
win -tilanteeseen. Maailman saastuneimman meren suojelu luo merkittävää potentiaalia
kestävälle taloudelliselle kasvulle ja uusille,
vihreille innovaatioille muun muassa ravinnekuorman vähentämisessä,
ympäristökatastrofien ehkäisyssä sekä energiankäytön
ja liikenteen tehostamisessa. Toisaalta kilpailukykyiset markkinat
ja luovat innovaatiot mahdollistavat tehokkaamman ympäristönsuojelun.
Lausunnossaan talousvaliokunta käsittelee strategiaa toimialaansa
kuuluvin osin.
Itämeren alueen yhdeksän rantavaltiota muodostavat
talousalueen, jossa on lukuisia mahdollisuuksia kestävälle
kasvulle, mutta edelleenkin paljon esteitä sisämarkkinoiden
tehokkaalle toiminnalle. Valtioiden välillä on
merkittäviä kehityseroja, kansantaloudet ovat
pääosin pieniä ja vientiin perustuvia.
Makroaluestrategialla otetaan huomioon alueen omat erityispiirteet.
Talousvaliokunta muistuttaa, että strategia on vain lähtölaukaus
tiivistyvälle yhteistyölle. Kuten valtioneuvosto
on todennut, taloudellisen dynamiikan hyödyntäminen
edellyttää kunnianhimoisia, määrätietoisia
ja konkreettisia toimia sekä yksityiskohtaista tavoitetason
määrittelyä. Talousvaliokunta painottaa,
että tavoitteita ei saavuteta vain EU-päätöksin,
vaan strategian mukaisen Itämeren talousalueen toteutuminen edellyttää kaikilta
alueen valtioilta aktiivista, oma-aloitteista toimintaa ja yhteisten
tavoitteiden tehokasta toteuttamista sekä ennen kaikkea vahvaa
poliittista sitoutumista. Tavoitteisiin ei myöskään
päästä pelkillä viranomaisten
päätöksillä tai hallinnollisilla
toimilla, vaan niiden toteutuminen edellyttää myös
erityisesti yritysten mutta myös kansalaisten panosta.
Yhteisen talousalueen kehittämisen taloudellinen merkitys
Suomelle on huomattavaa, sillä Suomen kolme suurinta kauppakumppania
ovat Itämeren alueelta. Strategian toimeenpanossa tulee
huomioida myös Itämeren alueen merkitys Venäjän
ja Aasian tuotteiden vientireittinä Eurooppaan.
Itämeren alueen yhtenä heikkoutena talouden näkökulmasta
voidaan pitää sitä, että Euroopan unioniin
kuuluvasta kahdeksasta valtiosta vain kaksi, Suomi ja Saksa, kuuluvat
euroalueeseen. Talous- ja rahaliiton laajentuminen erityisesti vanhempiin
jäsenvaltioihin Ruotsiin ja Tanskaan lisäisi talousalueen
vaikuttavuutta. Asiantuntijakuulemisessa nousivat esille myös
joidenkin Itämeren alueen valtioiden oikeusjärjestelmien
heikkoudet. Omaisuuden heikko suoja, korruptio, epävarmuus
sopimusten pitävyydestä ja tuomioistuinten riippumattomuudesta
heikentävät merkittävästi yritysten
toimintamahdollisuuksia ja investointihalukkuutta. Talousvaliokunta
korostaa, että oikeusvaltioperiaatteiden täysimääräiseksi
toteuttamiseksi tulee toimia aktiivisesti ja määrätietoisesti.
Itämeren sisämarkkinat
Itämeren alueen taloudellinen kehitys on riippuvainen
EU:n sisämarkkinoiden toimivuudesta sekä EU:n
ja Venäjän välisestä yhteistyöstä.
Talousvaliokunta pitää ensisijaisen tärkeänä aikaansaada
Itämeren alueelle tehokkaasti toimivat markkinat, joilla
palvelujen ja tavaroiden kauppaan, julkisiin hankintoihin sekä investointeihin
kohdistuu mahdollisimman vähän esteitä ja
jossa pääoma- ja työmarkkinat toimivat
hyvin. Ensimmäinen tavoite on saattaa palveludirektiivi
täysimääräisesti voimaan vuoden
2009 loppuun mennessä, ja toiseksi työvoiman liikkuvuutta
rajoittavat esteet tulisi poistaa EU-maiden väliltä.
Yritysten toimintaa vaikeuttavien erilaisten kaupan esteiden poistamiseksi
tulee tehdä määrätietoista yhteistyötä niin
EU-maiden kesken kuin yhdessä Venäjän
kanssa.
Markkinoiden toimivuuden kannalta keskeisessä asemassa
ovat myös liikennejärjestelyt. Talousvaliokunta
pitää toimivien ja ympäristön kannalta
kestävien liikenneyhteyksien sekä erityisesti
keskeisten liikenteen solmukohtien kehittämistä tehokkaammiksi
ja joustavammiksi erittäin tärkeänä.
Tämä edellyttää kiinteää yhteistyötä erityisesti
Venäjän kanssa. Itämeren aluetta pitää kehittää myös älykkään
liikenteen järjestelmien ja sovellutusten pilottialueena
ja logistista tehokkuutta parantaa yhdenmukaisten kuljetusasiakirjojen
ja viranomaiskäytäntöjen avulla.
Energiapolitiikka
Itämeren strategian verkottumisen yhtenä elementtinä on
energiaverkkojen yhdistäminen energiahuollon ja -varmuuden
turvaamiseksi. Toimivat ja yhtenäiset energiamarkkinat
vahvistaisivat osaltaan alueen kilpailukykyä. Talousvaliokunta
on käsitellyt myös EU:n ilmasto- ja energiastrategian
ja Itämeren strategian osana annettua ehdotusta Itämeren
alueen energiamarkkinoiden ja -yhteyksien kehittämiseksi (BEMIP)
alueellisia energiaverkostoja rakentamalla ja tuulivoiman tehokkaammalla
hyödyntämisellä (E 81/2009
vp). Erityisesti Baltian maiden energiaturvallisuuden
parantaminen on Itämeren maiden yhteinen haaste. BEMIP-suunnitelman
keskeisenä tavoitteena on yhdistää pohjoismaiset
ja Baltian sähkömarkkinat. Suunnitelman pohjalta
EU:n elvytysrahoja on esitetty alueen sähköinfrastruktuurin
kehittämiseen muun muassa Suomen ja Viron väliseen
Estlink 2 -yhteyteen sekä Ruotsin ja Latvian väliseen Svedlit-yhteyteen.
Valtioneuvoston tavoin talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että infrastruktuuria ja markkinoita kehitetään
samanaikaisesti.
Myös kaasuinfrastruktuurin kehittäminen on työn
alla Itämeren alueella. Nord Stream -kaasuputken suunnittelun
ohella selvitystyö on käynnissä Suomen
ja Viron välisen kaasuputkiyhteyden rakentamisen osalta.
Toteutuessaan Balticconnector yhdistäisi Baltian maiden
ja Suomen kaasuverkot. Samoin Nord Stream -kaasuputki voitaisiin
toteutuessaan yhdistää nykyiseen kaasuputkeemme
Suomen ja Venäjän rajan tuntumassa. Hanke sisältää samalla
pohjoisen ulottuvuuden kytkiessään Barentsin meren
kaasuvarat Itämeren kaasuverkkoihin. Se sekä yhteys
Latvian kaasuvarastoihin parantaisivat merkittävästi
maakaasun toimitusvarmuutta Suomessa. Markkinoiden yhdentymisen
tulee tapahtua kansalliset etumme säilyttäen.
Talousvaliokunta pitää selvityksiä kaasumarkkinoiden
laajentamisesta ja LNG-terminaalin rakentamisesta Suomeen kannatettavina.
Rahoitus
Talousvaliokunta pitää Itämeri-strategian
onnistumisen keskeisenä edellytyksenä sen rahoituksen
ja hallinnoinnin turvaamista. Asiantuntijakuulemisissa on esitetty
huoli Itämeri-strategian oman rahoituksen puutteesta. Toisaalta
rahoitusta on saatavissa unionin monista eri rahoitusinstrumenteista,
minkä lisäksi kansainväliset rahoituslaitokset,
kuten Euroopan investointipankki, Pohjoismainen investointipankki
ja Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki, voivat osaltaan
rahoittaa alueen kehittämishankkeita. Unionin rahoitusinstrumenttien
täysimääräinen hyödyntäminen
edellyttää laadukkaita hankkeita ja osaamista.
Talousvaliokunta katsoo, että jäsenvaltioiden
tulee toimia aktiivisesti ja opastaa tarvittaessa alueen toimijoita
rahoitusmahdollisuuksien etsimisessä ja hyödyntämisessä. Komission
aloite avustavan yhteyspisteen perustamisesta rahoituksen kartoittamiseen
on kannatettava. Talousvaliokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen,
että Itämeren alueen haasteet ovat niin suuria,
ettei ole realistista rakentaa strategiaa yksinomaan unionin budjettirahoituksen
varaan. Valiokunta kuitenkin korostaa, että EU:n sisäisesti
Suomen tulee toimia aktiivisesti Itämeri-strategian rahoituksen
maksimoimiseksi eri rahoitusvälineistä sekä strategian
painopisteiden huomioimiseksi unionin seuraavassa rahoitusohjelmassa
vuodesta 2013 eteenpäin. Viitaten muun muassa Välimeri-strategian
rahoitukseen valiokunta katsoo, ettei ole tarkoituksenmukaista sulkea
pois myöskään mahdollisuutta saada Itämeri-strategialle
omaa budjettirahoitusta.
Pohjoinen ulottuvuus ja Venäjä-yhteistyö
Vaikka Itämeri-strategia on EU:n sisäinen
strategia, sillä on luonnollisesti monia ulkoisia ulottuvuuksia.
Talousvaliokunta korostaa läheisen yhteistyön
merkitystä strategian toteuttamisessa muiden alueen keskeisten
toimijoiden, kuten Pohjoismaiden neuvoston, Itämeren suojelukomission
ja pohjoisten alueneuvostojen, kanssa. Valtioneuvoston tavoin talousvaliokunta
pitää hyvänä tapaa, jolla Itämeren
alueen strategia on yhdistetty pohjoiseen ulottuvuuteen. Vaikka strategia painottuu
EU:n sisäisiin toimiin, monien strategian tavoitteiden
toteutuminen edellyttää rakentavaa yhteistyötä kolmansien
maiden ja erityisesti Venäjän kanssa. Talousvaliokunta
korostaa tasavertaisen kumppanuuden merkitystä yhteistyössä.
Venäjän saaminen mukaan Itämeren alueen
kehittämiseen on strategian onnistumisen kannalta keskeistä.
Suomen tulee jatkossakin panostaa Venäjä-yhteistyön
pitämiseksi kiinteänä osana Itämeri-strategiaa.
Talousvaliokunta pitää hyvänä Itämeri-yhteistyön ulottamista
myös lähialueille, muun muassa Valko-Venäjälle.
Itämeren talousalueen kehittymismahdollisuudet pohjautuvat
paljolti myös kansainvälisiin sopimuksiin. Venäjän
WTO-jäsenyydellä ja EU:n ja Venäjän
yhteistyösopimuksella (PCA) olisi myönteinen vaikutus
alueen taloudelle. Talousvaliokunta katsoo, että Suomen
tulisi toimia aktiivisesti uuden yhteistyösopimuksen aikaansaamiseksi.