Perustelut
Lähtökohdat
Esityksessä ehdotetaan, että valtio voi tietyin
ehdoin ja ilman vakuutta myöntää valtiontakauksen
suomalaisille pankeille tai niiden omistusyhteisöille.
Takaus voidaan antaa sijoitustodistusten tai enintään
viiden vuoden mittaisten joukkovelkakirjalainojen takaisinmaksun
tai muiden ehtojen täyttämisen vakuudeksi. Yhteismäärältään
valtion takausvastuu voi nousta 50 miljardiin euroon. Uusien takausten
myöntötarvetta arvioidaan vuoden 2009 huhtikuun
loppuun mennessä, ja valtuudet takausten myöntämiseen päättyvät
vuoden 2009 lopussa.
Esitys liittyy EU-tasolla sovittuun rahoitusmarkkinoiden vakauttamispakettiin,
jota Suomi on Eurooppa-neuvoston 16.10.2008 tekemän päätöksen
mukaisesti sitoutunut noudattamaan. Toimet vastaavat Euro-alueen
ja Iso-Britannian päämiesten kokouksessa 12.10.2008
ja ECOFIN-neuvostossa 7.10.2008 sovittuja toimia. Tarvittavat päätökset
on sovittu tehtäviksi kansallisella tasolla tiiviissä koordinaatiossa
kaikkien jäsenmaiden kesken. EU-maiden tavoitteena on yhteisten
toimien avulla rauhoittaa rahoitusmarkkinoita osoittamalla, että kaikki
jäsenmaat ovat sitoutuneet tarvittaviin tukitoimiin. Komissio
ja Euroopan keskuspankki ovat osaltaan pyrkineet yhtenäistämään
kansallisia toimia antamiensa suositusten avulla. Ensivaiheen toimenpiteisiin
kuuluvat vähintään 50 000 euron talletussuojan
käyttöönotto, jota koskeva hallituksen esitys
on parhaillaan eduskunnan käsiteltänä (HE
158/2008 vp), ja tässä käsiteltävänä oleva valtion
mahdollisuus tarvittaessa myöntää valtiontakauksia
pankkien likviditeetin turvaamiseksi. Mikäli tämä osoittautuu
riittämättömäksi ja pankin tila
heikkenee, voitaisiin ottaa käyttöön pankkien
pääomittaminen ja viimeisenä vaihtoehtona
pankin toiminnan ottaminen valtion haltuun.
Myös Suomessa valmistellaan vielä puuttuvien
instrumenttien käyttöönoton mahdollistavaa sääntelyä.
Koska esitykset liittyvät tiiviisti toisiinsa, on tärkeää,
että eduskunnalla on hyvä käsitys sääntelykokonaisuudesta.Talousvaliokunta
kiirehtiikin vielä puuttuvien esitysten tuomista eduskuntaan.
Esityksen mukaisella valtiontakauksella pyritään
rahoitusriskiä vähentämällä turvaamaan pankkien
omaehtoista varainhankintaa, säilyttämään
niiden tasapuoliset toimintaedellytykset ja estämään
kilpailun vääristyminen EU:n rahoitusmarkkinoilla.
Takausmenettelyn avulla voidaan osaltaan varmistaa suomalaisten
pankkien pitkäaikaisen rahoituksen saantia ja mahdollisuuksia
jatkaa kotitalouksien ja yritysten luototusta kohtuullisin hinnoin.
Talousvaliokunta pitää hallituksen esittämää valtiontakauksen
anto-oikeutta suomalaisten pankkien likviditeetin ja tasapuolisten
kilpailuedellytysten turvaamisen kannalta perusteltuna, mutta katsoo, että esityksessä
ehdotettua
eduskunnan suostumusta on aiheellista täsmentää jäljempänä esitetyllä tavalla.
Valtion saatavien turvaaminen
Talousvaliokunta kiinnittää erityistä huomiota valtion
saatavien turvaamiseen. Valtiovarainministeriöltä saadun
tiedon mukaan nyt esitettyyn valtiontakaukseen ei voida liittää erityisiä vakuusehtoja.
Komissio edellyttää, että valtiontakausta
voidaan käyttää vain tilanteessa, jossa
se on markkinoiden toiminnan kannalta välttämätön
toimenpide. Mikäli luottolaitoksella on mahdollista antaa
takaukselle vakuus, ei valtion tukitoimenpidettä voida
pitää välttämättömänä.
Tilanne on toinen, kun kyseessä on pankin pääomittaminen.
Talousvaliokunta edellyttää, että pääomittamiseen
liittyvää sääntelyä valmisteltaessa
kiinnitetään erityistä huomiota valtion
saatavien turvaamiseen. Pääomituksen yhteydessä valtiolle
tulee taata pääomitusta vastaava määrä esimerkiksi osake-
tai muuta omistusta, päätösvaltaa pankin
hallinnossa ja oikeus voitonjakoon. Erityistä huomiota
on kiinnitettävä valtion saatavien turvaamiseen
tilanteessa, jossa pankin vakavaraisuus on uhattuna tai jossa pankki
menettää kokonaan tai osittain arvonsa. Samoin
on tarkoin harkittava, miten mahdollisen pääomituksen yhteydessä voidaan
turvata pankille mahdollisesti annettuun valtiontakaukseen liittyvä saaminen.
Pankin vakavaraisuus ja valvonta
Komission antamien suositusten mukaisena lähtökohtana
on, että valtiontakaus on käytettävissä helpottamaan
perustaltaan toimintakykyisten ja vakavaraisten pankkien pitkäaikaista
rahoitusta. Kansallisesti edellytys on tarkoitus täyttää siten,
että pankkien omien varojen määrän
edellytetään hakemuksen tekemisajankohtana olevan
vähintään luottolaitostoiminnasta annetun lain
(121/2007) 55 §:n 1 momentin mukaisesti laskettujen
riskien kattamiseksi vaadittavien omien varojen vähimmäismäärän
tasolla. Valtiokonttorin tulee ennen takauksen myöntämistä pyytää Rahoitustarkastuksen
lausunto pankin toimintakykyisyydestä ja vakavaraisuudesta. Annettava
lausunto perustuu viraston suorittamaan luottolaitosten toiminnan
ja talouden valvontaan. Valiokunta painottaa tämän
valvonnan tehokkuuden tärkeyttä. Se pienentää osaltaan myös
valtion riskiä mahdollisesta takausvastuun realisoitumisesta.
Talousvaliokunta katsoo, että takauksen saaneiden
pankkien toimintaa on aiheellista seurata tehostetusti ja kiinnittää vakavaraisuuden
säilymisen lisäksi huomiota pankin luotonannon
määrässä ja suuntautumisessa
mahdollisesti tapahtuviin muutoksiin. Rahoitustarkastuksen resursseja
on vahvistettava tehokkaan valvonnan mahdollistamiseksi. Samoin
on tärkeää, että takaushakemuksen
käsittelylle varataan riittävät resurssit
ja riittävän pitkä määräaika
huolellisen harkinnan tekemistä varten.Valiokunta esittää,
että eduskunnan suostumusta tarkennetaan lisäksi
siten, että siihen sisällytetään
takauksen saantia koskeva keskeinen edellytys hakijapankin vakavaraisuudesta
ja toimintakykyisyydestä.
Pankkien tila
Rahoitustarkastuksen syyskuussa 2008 tekemän selvityksen
mukaan Rahoitusmarkkinoiden häiriötila ei ole
vielä vaikeuttanut pankkien likviditeettitilannetta. Osaltaan
tilannetta on helpottanut talletusten voimakas kasvu, minkä vuoksi pankeilla
ei ole ollut laajempaa tarvetta hankkia kallistunutta pitkäaikaista
rahoitusta. Valiokunnan pankeilta saama selvitys on yhdenmukainen Rahoitustarkastuksen
selvitysten kanssa. Nykytilanteessa pankit pitävät
perusteltuna yhtäläisten kilpailuolosuhteiden
takaamiseksi, että myös Suomessa varaudutaan takausten
antamiseen. Mikäli valtiontakaukset yleistyvät
yhteisöalueella, on mahdollista, että takauksesta
tulee käytännössä yksi pitkäaikaisen
rahoituksensaannin edellytyksistä tai ainakin saatavan
rahoituksen hintaan vaikuttava olennainen osa.
Kiinteistövakuudelliset joukkovelkakirjalainat
Valiokunnan asiantuntijakuulemisen yhteydessä on esitetty,
että valtiontakauksen tulisi kattaa myös kiinteistöluottopankkien
vakuudelliset joukkovelkakirjalainat. Vastaavat velkakirjat sisältyvät
Ruotsissa valtiontakauksen piiriin. Talousvaliokunta katsoo, että pohjoismaisen
sääntelyn tulisi rahoitusmarkkinoiden osalta olla mahdollisimman
harmonisoitua neutraalien kilpailuolosuhteiden takaamiseksi. Valtion
taloudellista kokonaisvastuuta ajatellen näiden luottojen
osuus on suhteellisen pieni. Saadun selvityksen mukaan kiinteistövakuudellisia
joukkovelkakirjalainoja erääntyy vuoden 2009 aikana noin
250 miljoonan euron arvosta.
Valiokunta esittää, että sellaiset
kiinteistövakuudelliset joukkovelkakirjalainat, joiden
vakuutena on ainoastaan asuntoluottoja, lisätään
valtiontakauksen piiriin ja että suostumusta täsmennetään vastaavasti.
Suomalainen pankki
Takauksen esitetään kattavan suomalaisten pankkien
ja niiden omistusyhteisöjen liikkeeseen laskemat sijoitustodistukset
ja voimassaoloajaltaan enintään viiden vuoden
joukkovelkakirjalainat.
Saadun selvityksen mukaan suomalaisilla pankeilla tarkoitetaan
tässä luottolaitostoiminnasta annetussa laissa
(121/2007) tarkoitettuja talletuspankkeja ja, mikäli
takaus laajennetaan koskemaan myös kiinteistövakuudellisia
joukkovelkakirjalainoja, kiinnitysluottopankkilaissa (1240/1999)
tarkoitettuja kiinnitysluottopankkeja. Omistusyhteisöllä puolestaan
tarkoitetaan suomalaisen talletuspankin tai kiinnitysluottopankin
suomalaista emoyritystä. Jotta emoyritys olisi suomalainen,
sen kotipaikan tulee sijaita Suomessa.
Sääntelyn rajaus perustuu komission tulkintaan
EY:n perustamissopimuksen ja valtiontukisäännösten
soveltamisesta. Komissio edellyttää, että kaikkia
asianomaisessa maassa toimiluvan omaavia pankkeja kohdellaan omistajasta
riippumatta samalla tavalla. Näin ollen tulee myös ulkomaisen
pankin tytäryhtiön kuulua sijaintimaansa valtiontuen
piiriin. EU-sääntely ei sen sijaan estä,
hallituksen esityksessä ehdotetulla tavalla, sulkemasta
ulkomaisten pankkien Suomessa toimivia sivukonttoreita ja suomalaisten pankkien
ulkomaisia emoyrityksiä Suomen valtiontakauksen ulkopuolelle.
Eduskunnan suostumuksen osalta talousvaliokunta esittää,
että määritelmänä epäselvää suomalaisen
pankin käsitettä täsmennetään.
Ulkomaisen pankin tytäryhtiön muuttuminen sivuliikkeeksi
Talousvaliokunta on selvittänyt myös mahdollisuutta
varautua tilanteeseen, jossa valtiontakausta saanut ulkomaisen pankin
tytäryhtiö muuttuu sivuliikkeeksi. Valiokunta
on tutkinut, voitaisiinko tässä tilanteessa joko
asettaa valtiontakauksen saannille ehto, jonka mukaisesti takaus purkautuu
sivuliikkeeksi muuttumisen yhteydessä, tai edellyttää,
että pankin emoyrityksen sijaintivaltio antaa Suomen valtiolle
valtiontakausta vastaavan vastatakauksen. Mikäli takaukseen
liitettäisiin ensin mainitun vaihtoehdon mukainen purkava
ehto, on ilmeistä, että valtiontakaus olisi käyttökelvoton.Tästä kärsisivät
asianomaisen pankin suomalaiset asiakkaat. Vastavakuuden edellyttäminen
saattaisi puolestaan markkinoilla toimijat valtiontukisääntöjen
vastaisesti erilaiseen asemaan niiden omistuksen sijaintimaan perusteella,
eikä komissio tulisi hyväksymään
tämänkaltaista valtiontukiehtoa.
Talousvaliokunta kuitenkin edellyttää, että hallitus
selvittää muita kuin takausehtoihin liitettäviä rajat
ylittävää pankkitoimintaa koskevia turvamekanismeja
erityisesti yhdessä Ruotsin ja Tanskan hallitusten kanssa.
Selvitystyössä on aiheellista kiinnittää huomiota
mm. siihen, miten takaukseen liitetyt ehdot toteutuvat sivuliikkeeksi
muuttumisen yhteydessä.Valiokunta katsoo, että yhteispohjoismaiset
valtioiden välillä sovittavat toimet ovat linjassa
lokakuun Eurooppa-neuvoston tekemien päätösten
kanssa, joiden tavoitteena on mm. estää mahdolliset
negatiiviset päällekkäiset toimet ja turvata
veronmaksajien edut.
Takauksen alaiset sitoumukset
Valtiontakaus koskisi siihen oikeutettujen pankkien liikkeeseen
laskemien voimassaoloajaltaan vähintään
3 kuukauden ja enintään 12 kuukauden sijoitustodistuksia
sekä voimassaoloajaltaan yli yhden vuoden ja enintään
5 vuoden joukkovelkakirjalainoja.
Sijoitustodistukset ja joukkovelkakirjalainat ovat talletusten
ohella pankkien perinteisiä varainhankintakeinoja, joilla
turvataan pankkien pitkäaikaista rahoitusta. Näitä velkasitoumuksia tarjotaan
toisille pankeille ja institutionaalisille sijoittajille, joiden
saatavan vakuudeksi valtiontakaus annetaan.
Saadun selvityksen mukaan esitetty 50 miljardin euron takausvaltuus
jakautuu eri velkainstrumenttien kesken seuraavasti:
Ajanjaksolla 17.10.2008—30.4.2009 erääntyvät:
- sijoitustodistukset noin 34,4 miljardia euroa
- vakuudettomat joukkovelkakirjalainat noin 3,2 miljardia
euroa
Ajanjaksolla 1.5.—31.12.2009 erääntyvät:
- sijoitustodistukset noin 4,0 miljardia euroa
- vakuudettomat joukkovelkakirjalainat noin 2,5 miljardia
euroa
- kiinteistövakuudelliset joukkovelkakirjalainat
noin 250 miljoonaa euroa
eli valtiontakaukseen oikeutettuja velkainstrumentteja erääntyy
takauksen voimassaoloaikana yhteensä 45,35 miljardin euron
arvosta.
Talousvaliokunta katsoo, että kiinteistövakuudellisia
joukkovelkakirjalainoja koskevin lisäyksin takauksen kate
on riittävä antamaan suomalaisille pankeille tasapuoliset
toimintaedellytykset.
Takaukseen liittyvät maksut ja ehdot
Takauksen tarkemmista ehdoista päättäisi
valtioneuvosto tai sen määräämillä ehdoilla
valtiovarainministeriö tai valtiokonttori. Ehtoja määritettäessä on
otettava huomioon, että valtiontakaus on EY:n perustamissopimuksen
tarkoittamaa valtiontukea, jonka myöntämistä koskeviin ehtoihin
on saatava Euroopan komission hyväksyntä. Komissio
ja ja Euroopan Keskuspankki (EKP) ovat pyrkineet ohjeistuksellaan
yhtenäistämään jäsenmaiden
toimia sekä takauksesta perittävän maksun
että takaukseen liitettävien muiden ehtojen osalta.
Tavoitteena on estää tilanne, jossa jäsenmaiden
erilaiset tukimekanismit voivat vääristää rahoitusmarkkinoiden
toimintaa.
Kansallisesti valtiontakauksen ehtojen asettamista säätelee
valtion lainanotosta sekä valtiontakauksesta ja valtiontakuusta
annettu laki (449/1988). Lain 15 §:n 1 momentin
mukaisesti valtiontakauksista perittävistä maksuista
säädetään asetuksella. Saadun
selvityksen mukaan asetukseen otettavat ehdot tulevat perittävien maksujen
osalta vastaamaan EKP:n neuvoston 20.10.2008 antamaa suositusta,
jonka mukaisia maksuja Euroopan komissio pitää tasona,
jota jäsenmaat eivät saa hinnoittelussaan alittaa. EKP:n
suosituksen hinnoittelu perustuu luottovakuutushintoihin. Huomioon
otettaisiin lisäksi takausajan pituus, takausvastuun määrä ja
pankin luottoluokitus.
Suomen Pankilta saadun selvityksen mukaan ainakin 11 EU-maata
on ottanut tai ottamassa käyttöön mahdollisuuden
antaa valtion likviditeetti- ja lainatakuu. Tiedossa olevat valtiontakauksen
kokonaismäärät vaihtelevat Saksan 400 miljardin
ja Itävallan 85 miljardin euron välillä. Takausehdot
vaihtelevat saadun tiedon mukaan maittain.
Komissio on 13.10.2008 antamassaan tiedonannossaKomission
tiedonanto — Valtiontukisääntöjen
soveltaminen maailmanlaajuisen finanssikriisin seurauksena rahoituslaitosten
suhteen toteutettuihin toimenpiteisiin (2008/C 270/02) todennut
ne periaatteet, joita se tulee noudattamaan harkitessaan, onko pankkien
tukitoimia pidettävä kiellettynä valtiontukena.
Ehtojen asettamisen tavoitteena on estää pankkeja saamasta
perusteetonta etua verovaroin maksettavasta tuesta. Periaatteiden
mukaisesti tuelta edellytetään mm. määräaikaisuutta,
pankkien toimintaa koskevien rajoitteiden asettamista ja syrjimättömyyttä.
Perusedellytyksenä tukitoimien hyväksymiselle
on, että tukia ei saa käyttää pankkien
toiminnan laajentamiseen. Tämän vuoksi komissio
edellyttää, että pankkien taseiden mahdollinen
kasvu on tukien voimassa ollessa sidottava historiallisiin kasvumääriin, BKT:n
kasvuun tai EU:n pankkisektorin kasvuun. Lisäksi komissio
edellyttää, että tuen myöntämisen
ehtona tulee olla pankkien johdon palkkausta sekä erityisesti
bonuksia ja muita lisäpalkkioita, kuten optioita, koskevat
rajoitukset. Talousvaliokunta edellyttää, että kansallisiin
takauksen myöntöehtoihin sisällytetään asianmukaiset
säännökset johdon palkkausta ja muita
etuuksia (kuten optioita, eläkettä ja erorahaa)
koskevista rajoituksista samoin kuin edellytys hyvän henkilöstöpolitiikan
toteuttamisesta.
Kuten edellä on todettu, eivät EKP:n ja komission
suositukset ole vielä kyenneet täysin yhtenäistämään
jäsenmaiden käyttöönottamia
takausehtoja. Onkin tärkeää, että komission
valtiontukivalvonta toimii tehokkaasti ja puuttuu mahdollisiin vääristymiin.
Tätä tehostaa komission tiedonannossa jäsenmaille
asetettu edellytys tarkastella tukien vaikutusta vähintään
kuuden kuukauden välein ja raportoida tarkastelun tuloksista
komissiolle. Tämän perusteella komissio arvioi
järjestelyn vaikutuksia yhteismarkkinoiden kannalta.
Saadun selvityksen mukaan kansalliset takausehtomme tulevat
noudattamaan EKP:n ja komission suosituksia. Nekin jättävät
kuitenkin jonkinverran kansallista harkintavaltaa.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että kansallista harkintavaltaa käytettäessä kiinnitetään
huomiota siihen, etteivät ehdot ole toisaalta niin houkuttelevat,
että takaus muodostuu merkittävästi halvemmaksi
kuin markkinaehtoinen pitkäaikainen rahoitus, eivätkä toisaalta
niin tiukat, että ne käytännössä muodostuvat
esteeksi takauksen ottamiselle. Suomen kannalta on erityisen tärkeää seurata vastaavien
ehtojen sääntelyä muissa pohjoismaissa.
Takausehtojen markkinavaikutuksia on seurattava tiiviisti ja tarvittaessa
varauduttava nopeasti muuttamaan kansallista sääntelyä markkinavääristymien
estämiseksi.
Muuta
Esityksen mukaisesti valtioneuvoston tulee 30 päivään
huhtikuuta 2009 mennessä arvioida tarve myöntää uusia
takauksia.
Talousvaliokunta edellyttää, että myös eduskunnalle
annetaan viimeistään 30 huhtikuuta 2009 selvitys
tilanteesta.