Perustelut
Yritystuet ja kasvupaketti
Perussuomalaiset ovat tyytyväisiä, että hallitus on
päättänyt toteuttaa perussuomalaisten
vuoden 2012 vaihtoehtobudjetissa ehdottamat t&k-verotuen,
poistojen korottamisen ja panostukset enkelirahoitukseen. Tämä 300
miljoonan lisäpanostus ei kuitenkaan riitä, vaan
tarvitsemme uusia toimia erityisesti pk-yrittäjyyden
tukemiseen. Suomen nykyinen suoriin tukiin perustuva yritystukijärjestelmä on
tutkitusti hyvin tehoton, ja järjestelmän suurimmat
hyödynsaajat ovat Nokian kaltaisia suuryrityksiä,
jotka saisivat helposti markkinoilta rahoitusta projekteihinsa.
Yritystukien tehottomuus on havaittu myös tuoreessa työ-
ja elinkeinoministeriön raportissa, jonka mukaan yritystukijärjestelmän toimivuutta
voidaan parantaa merkittävästi poistamalla tehottomat
tuet ja kohdistamalla ne elinkeinopolitiikan kannalta keskeisiin
kohteisiin. Raportin suositusten toteuttamisen arvioidaan pienentävän
valtion tukimenoja 200—250 miljoonalla eurolla. Ehdotammekin
tehottomien yritystukien leikkausta 200 miljoonalla eurolla ja yritystukien
suuntaamista ennen kaikkea pk-sektorille.
Perussuomalaisten mielestä nykyisten tehottomien yritystukien
sijaan pitäisi käyttää verokannustimia.
Ehdotammekin erityisesti pk-sektorille suunnattua 250 miljoonan
euron kasvupakettia. Kasvupakettimme sisältää:
arvonlisäverollisen liiketoiminnan alarajan noston nykyisestä 8 500
eurosta 20 000 euroon ja alv:n niin sanotun huojennusalueen
katon noston 22 500 eurosta 40 000 euroon; mallin,
jossa pk-yritys, joka kahtena peräkkäisenä vuonna
palkkaa vähintään kaksi uutta kokopäiväistä työntekijää ja jonka
työntekijämäärän lisäys
on vuosittain vähintään 10 prosenttia,
olisi vapautettu yhteisöverosta niin kauan kuin ei jaa
omistajilleen osinkoja; sekä kotitalousvähennyksen
vähennyskelpoisen työkorvauksen määrän
noston 45 prosentista takaisin 60 prosenttiin. Kasvupakettimme kannustaisi
yrittäjyyteen ja parantaisi erityisesti pienyritysten kannattavuutta
ja mahdollisuuksia työllistävään
kasvuun. Lisäksi kasvupaketillamme olisi positiivinen vaikutus
myös harmaan talouden torjunnassa, koska sen avulla saataisiin yrittäjien
tulot paremmin verotuksen piiriin, sillä tällöin
ei olisi järkevää tehdä "pimeitä pikkutöitä".
Työllisyyden edistäminen
Perustuslain mukaan julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja
pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön.
Perussuomalaisten mielestä paljon voidaan vielä tehdä.
Maassamme on aivan liian paljon kyvykkäitä ihmisiä vailla
työtä.
Valitettavan usein töitä tarjotaan vain niille, jotka
pystyvät antamaan täyden työpanoksen. Tästä on
seurannut se, että osatyökykyisistä on tullut
pitkäaikaistyöttömiä, ns. "vaikeasti
työllistyviä". Perussuomalaisten mielestä osatyökykyisillä pitääkin
olla oikeus tehdä töitä voimavarojensa
mukaan. Se on myös yhteiskunnan etu. Osatyökykyisten
työllistymistä voidaan edistää muun
muassa joustavilla työajoilla, työtehtävien
paremmalla räätälöinnillä sekä erilaisin työvoimapoliittisin
toimenpitein, kuten palkkatuen avulla. Perussuomalaiset esittävätkin
8 miljoonaa euroa lisää osatyökykyisten
työllisyyden edistämiseen.
Yhteiskunta jakautuu entistä vahvemmin työttömiin
ja ylityöllistettyihin, joten työn jaossa on parantamisen
varaa. Tälläkin hetkellä moni pätevä työntekijä on
vailla töitä. Suhdanteet vaikuttavat erityisen
paljon nuorten ja yli 55-vuotiaiden työllistymiseen, ja
perussuomalaiset esittävätkin lisättäväksi
35 miljoonaa euroa näiden ryhmien työllisyyden
edistämiseen. Työllisyyttä voidaan edistää muun
muassa palkkatuen avulla. Palkkatukea voidaan tarvittaessa
kohdentaa esimerkiksi vanhustenhoitoon tai muille sellaisille aloille,
joilla on erityistä pulaa työntekijöistä.
Perussuomalaiset esittävät erikseen 10 miljoonaa
euroa mestari-kisällimallien toteuttamiseen. Mestari-kisällimallissa
eri alojen seniorit kouluttavat työkokemusta vailla olevia
nuoria alansa ammattilaisiksi. Hiljaisen tiedon merkitys osaamisen
kehittymisessä on suuri, ja tätä tietoa
mestari voi välittää kisälleille,
vaikka ei enää työn fyysisistä vaatimuksista
itse täysin selviäisikään.
Yritysverotuksen porsaanreiät
Perussuomalaisten mielestä Suomen on tiukemmin puututtava
yritysten siirtohinnoittelun, konserniavustusten ja konsernin sisäisen
lainoituksen avulla tapahtuvaan keinotekoiseen verokeplotteluun.
Suomi on pitkään nukkunut asian suhteen ruususen
unta ja kansainvälisesti katsottuna herännyt ongelman
laajuuteen hyvin myöhään. Muualla ongelmiin
on puututtu lainsäädännöllä jo
aiemmin. Esimerkiksi Saksassa sääntelyä kiristettiin
jo 1990-luvulla ja Ruotsissa sekä Tanskassa 2000-luvun
puolivälissä. Sen lisäksi, että yhteisöverotuksen
porsaanreikien tukkiminen toisi lisää verotuloja,
parantaisi se myös suomalaisten pk-yrittäjien
mahdollisuuksia kilpailla tasapäisesti kansainvälisten
suuryritysten kanssa, jotka voivat nykyään polkea
hintoja, koska kotiuttavat voittonsa veroparatiiseissa.
Hallitus on tiukentamassa konsernin sisäisten lainojen
korkokulujen vähennysoikeutta, mutta mielestämme
lainsäädäntöä olisi
syytä kiristää siten, että kulloisenkin
markkinakoron yli menevien korkojen vähennysoikeus poistettaisiin. Vähintään
olisi syytä tiukentaa vähennysoikeutta silloin,
kun konserniyritys sijaitsee veroparatiisimaassa. Perussuomalaisten
mielestä Suomessa tulisi säätää myös
alikapitalisointia koskeva laki, jossa koron verovähennysoikeuden maksimimäärä perustuisi
velan ja oman pääoman suhteeseen 3 (velka) : 1
(oma pääoma). Siirtohinnoittelun ongelmiin taas
on syytä puuttua lisäämällä verohallinnon
resursseja valvoa siirtohinnoittelun lainmukaisuutta. Näillä keinoilla
olisi valtion kassaan saatavissa satoja miljoonia euroja lisää.
Energiaverotus
Energiaverojen korotukset on pitkällä tähtäimellä peruttava.
Energiaa tarvitseva teollisuutemme kärsii energiaverojen
korotuksesta mittavan vahingon kilpailukykyynsä. Alhainen
energianhinta on kansainvälisissä tutkimuksissa
havaittu tärkeäksi syyksi investoida maahan. Tuoreena esimerkkinä tästä on
Facebookin päätös valita sähköverokannan
edullisuuden takia Ruotsi sijaintipaikaksi Euroopan datakeskukselleen.
Ehdotamme energiaverojen alentamista 125 miljoonalla eurolla.
Perussuomalaiset eivät myöskään
voi hyväksyä hallituksen ehdotusta korottaa turpeen
verotusta ja alentaa puuenergian tuotantotukea. Turve ja puu ovat
aidosti kotimaisia energiamuotoja, joiden kilpailuedun heikentäminen
suhteessa muihin energiamuotoihin johtaa tuontienergioiden, ennen
kaikkea kivihiilen, käytön lisäämiseen.
Tällä päätöksellä ei
siis suojella luontoa, vaan vain heikennetään
vaihtotasettamme.
Harmaa talous
Harmaa talous aiheuttaa Suomelle vuodessa valtavat, jopa 2—3
miljardin euron verotulojen menetykset. Erityisesti EU:n vapaa
työvoiman liikkuvuus on syössyt ravintola- ja
rakennusalamme harmaan talouden kierteeseen ulkomaisen halpatyövoiman
vuoksi.
Pidämme hallituksen panostuksia harmaan talouden torjumiseksi
riittämättöminä. Yksittäiset muutokset
eivät riitä harmaan talouden kitkemiseen. Tarvitaan
myös muita toimenpiteitä, kuten Suomessa työskentelevien
ulkomaalaisten yritysten rekisteröintipakkoa vero- ja valvontaviranomaisten
työn helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi.
Tarvitaan myös konkreettisia panostuksia osaavaan henkilöstöön,
jotta harmaan talouden torjunnassa onnistutaan nykyistä paremmin.
Poliisin ja veroviranomaisten riittävän resursoinnin
lisäksi on aiheellista panostaa myös rajavartio-
ja tullilaitokseen sekä syyttäjälaitokseen
ja tuomioistuimiin. Rajavartio- ja tullilaitoksella on kasvava merkitys
Suomen ja myös muun EU-alueen turvallisuuden kannalta kansainvälistyvän
ja monipuolistuvan ns. rajat ylittävän rikollisuuden
torjunnassa. Syyttäjälaitos ja tuomioistuimet
taas ovat tärkeitä lenkkejä siinä monialaisessa
viranomaistoiminnassa, jolla laajamittaista harmaata taloutta voidaan
karsia. Harmaaseen talouteen liittyvät rikosoikeudenkäynnit
ovat usein erittäin vaativia sekä laajuutensa
että talousrikossyyttäjille tarpeellisen
erityiskouluttautumisen vuoksi. Ehdotamme tuomioistuimille 4 miljoonaa
euroa, syyttäjälaitokselle miljoona euroa, rajavartiolaitokselle
5 miljoonaa euroa ja tullilaitokselle 5 miljoonaa euroa lisää harmaan
talouden torjunnan tehostamiseksi.
Maahanmuutto
Maahanmuuton väärinkäytökset
aiheuttavat Suomelle mittavia kustannuksia, jotka olisi Perussuomalaisten
mielestä tarkemmin selvitettävä. Hallituksen
kaavailemien vähennysten lisäksi maahanmuuton
kustannuksista löytyy useita muitakin säästökohteita.
Väärinkäytösten ehkäiseminen
toisi säästöjä useilla hallinnon
aloilla. Säästöjä ei kuitenkaan
tule kohdentaa turvapaikkahakemusten käsittelyyn, koska
tämä lisää ruuhkia ja kustannuksia
vastaanottokeskuksissa. Ehdotamme perheenyhdistämismenettelyn tuntuvaa
kiristämistä. Perheenyhdistämistä hakevilta
on esimerkiksi Ruotsin ja Tanskan tapaan edellytettävä pitävää näyttöä henkilöllisyydestä
ja
väitetystä sukulaisuussuhteesta. Ruotsissa uusi
käytäntö on johtanut perheenyhdistämistapausten
romahdukseen.