Perustelut
Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja säädösteknisin muutosesityksin.
Hallituksen esityksen mukaan Teknologian tutkimuskeskus VTT
ja Mittatekniikan keskus yhtiöitettäisiin valtion
kokonaan omistamaksi, voittoa tavoittelemattomaksi erityistehtäväyhtiöksi.
Tutkimuskeskuksen yhtiöittäminen perustuu valtioneuvoston
5.9.2013 tekemään periaatepäätökseen
valtion tutkimuslaitosten ja tutkimusrahoituksen kokonaisuudistukseksi.
VTT Oy:n tehtävänä olisi — nykyistä tehtävää vastaavasti — riippumattomana
ja puolueettomana tutkimuslaitoksena edistää tutkimuksen
ja teknologian laaja-alaista hyödyntämistä sekä kaupallistamista
elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa. Yhtiöittäminen
ei koskisi Mittatekniikan keskuksen akkreditointiyksikköä,
joka siirrettäisiin osaksi Turvallisuus- ja kemikaalivirastoa.
Uudistuksen odotetaan vähentävän
talouteen ja hallintoon liittyviä ongelmakohtia, jotka aiheutuvat
nykymuotoisessa organisaatiomallissa siitä, että virasto
ja sen hallinnoimat osakeyhtiöt toimivat yksityisen konsernin
tapaan, mutta virastoon kohdistuu silti samoja velvoitteita ja toimintaa
koskevia reunaehtoja kuin mihin tahansa julkishallinnon yksikköön.
Yhtiönä toimimisen on arvioitu selkeyttävän
konsernin johtamista, rakenteita ja näiden lainsäädännöllistä perustaa.
Valtion rahana maksettava alkupääomitus olisi
80 miljoonaa euroa (LTAE 1/2014 mom. 32.01.87), johon sisältyisi
ehdollinen palautusvelvollisuus 50 miljoonan euron osalta 10 vuoden
aikana. Lisäksi yhtiöön siirrettävän
apporttiomaisuuden arvoksi arvioidaan 77 miljoonaa euroa. Vuoden
2015 valtionavustuksen suuruudeksi arvioidaan noin 87 miljoonaa
euroa.
Valtiontuki.
Tutkimus- ja kehitystyöhön sekä innovaatiotoimintaan
sallitun valtiontuen myöntämistä ja käyttöä määrittelevät
yleinen ryhmäpoikkeusasetus (komission asetus 800/2008)
ja puitteet tutkimus- ja kehitystyöhön sekä innovaatiotoimintaan
(komission tiedonanto 96/C 45/06). Näiden
mukaan tutkimusorganisaatiolla tarkoitetaan sellaista korkeakoulun
tai tutkimuslaitoksen kaltaista yksikköä, jonka
päätavoitteena on harjoittaa perustutkimusta,
teollista tutkimusta tai kokeellista kehittämistä ja
levittää tutkimustuloksia koulutuksen, julkaisujen
tai teknologiansiirtojen kautta. Nyt perustettavaksi ehdotettu osakeyhtiö olisi
edellä mainitun säännöstön
edellyttämällä tavalla voittoa tavoittelematon
tutkimuslaitos, jonka voitto investoidaan kokonaisuudessaan yhtiön
omaan tutkimustoimintaan, osaamisen kehittämiseen ja tutkimustulosten
levittämiseen. Edellytyksenä on myös,
että yhtiö pystyy kirjanpidossaan erittelemään
liiketaloudellisin perustein tapahtuvan toimintansa julkisella rahoituksella
tehtävästä tutkimuksesta. VTT:n kirjanpito
täyttää jo nykyiselläänkin tämän
läpinäkyvyysvaatimuksen. Talousvaliokunta toteaa,
että valtiontukisäännösten kannalta
organisaation oikeudellisella asemalla ei ole merkitystä,
minkä vuoksi virastosta osakeyhtiöksi siirtymiselle
ei ole estettä tältäkään
osin.
Kilpailuneutraliteetti.
Kilpailuneutraliteetin kannalta on kuitenkin tärkeää,
että uuden yhtiön toiminnot eriytetään
kirjanpidollisesti siten, että liiketaloudellisin perustein
tehtävää toimintaa ei voida subventoida
julkisesti rahoitetun toiminnan resursseilla tai tuotoilla tavalla,
joka vääristäisi kilpailua. Mikäli
liiketaloudellisin perustein toteutettavan ja julkisesti rahoitetun
toiminnan harjoittamisen samassa yhtiössä todetaan myöhemmin
aiheuttavan markkinahäiriöitä, VTT Oy
on velvoitettava käynnistämään
toimet liiketaloudellisen toiminnan eriyttämiseksi eri yhtiöön.
Mittatekniikan keskuksen toimialaan liittyvät tehtävät.
Nykymuotoinen MIKES muodostuu kahdesta toimialasta, MIKES-metrologiasta
ja FINAS-akkreditointipalvelusta. Esityksen mukaisesti MIKES-metrologia
siirtyy osaksi VTT Oy:tä ja FINAS-akkreditointi osaksi
Turvallisuus- ja kemikaalivirastoa. Uudistuksessa on varmistettava,
että kansainvälisen tutkimuksen ja toiminnan taso
ja tehokkuus pystytään säilyttämään.
Suomalaisten yritysten tuotteiden ja teknologioiden menestyminen
kehittyvien maiden markkinoilla edellyttää tuotteilta
metrologiareferenssejä ja kansainvälisten verkostojen tukea,
joita MIKES-metrologialla on oman verkostonsa kautta. Turvallisuus-
ja kemikaalivirastoon siirtyvän akkreditointipalvelun osalta
on puolestaan varmistettava, että siirtyvän yksikön riippumaton,
puolueeton ja itsenäinen asema akkreditointisubstanssiin
liittyvissä asioissa säilyy. Näiden tavoitteiden
toteutumiseksi on tärkeää varmistaa riittävät
resurssit vastaanottavissa organisaatioissa.
Henkilöstö.
Henkilöstöjärjestöjen kanssa
tehdyn aiesopimuksen mukaisesti koko henkilöstö siirtyy
vanhoina työntekijöinä uuteen yhtiöön liikkeenluovutuksen
periaatteiden mukaisesti. Kaikki palvelussuhteet riippumatta siitä,
ovatko ne lähtöorganisaatioissa virkoihin vai
työsopimuksiin perustuvia, tulevat olemaan uudessa VTT
Oy:ssä työsopimukseen perustuvia. Tästä poiketen
Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon siirtyvä henkilöstö pysyisi
valtion virkamiehiä ja työsuhteisia henkilöitä koskevan
sääntelyn piirissä. Henkilöstön
lisäeläkejärjestely tullaan notifioimaan
EU-komissiolle, jonka jälkeen eläkejärjestelyjen
kompensoinnista tehdään talousarvioesitys. Talousvaliokunta
katsoo esityksen noudattavan valtionhallinnon muutosturvasäännösten
(VM/201/00.00.02/2012) linjausta henkilöstön
asemasta organisaatiomuutostilanteissa.
Teknisiä huomautuksia hallituksen esityksestä.
Esityksessä on kirjoitusvirheen vuoksi harhaanjohtava
ilmaisu, joka kuvaa organisaatiomuodon vaihtumisen vaikutuksia toimitilojen
vuokramenoihin. Vaikutus vuokramenoihin on todellisuudessa 4,4 miljoonaa
euroa, mikä aiheutuu siitä, että perustettava
osakeyhtiö ei ole arvonlisäverolain (1501/1993)
30 §:n mukaisessa poikkeustapausten luettelossa
eikä vuokranantaja voi siten enää vähentää vuokraustoiminnan tuotantopanoksiin
sisältyviä arvonlisäveroeriä omassa
verotuksessaan siltä osin kuin kysymys on uudelle osakeyhtiölle
vuokratuista toimitiloista, joita käytetään
arvonlisäverotuksen kannalta vähennyskelvottomaan
toimintaan. Ehdotuksen mukainen malli johtaa tilanteeseen, jossa valtion
talousarviosta siirretään arvonlisäveron osuutta
vastaava summa uuden osakeyhtiön rahoitukseen. Talousvaliokunta
pitää perusteltuna, että organisaatiomuutoksen
vaikutusten seurannassa otetaan tarkasteluun ja arvioinnin kohteeksi
myös uuden yhtiön asema arvonlisäverotuksessa.
Hallituksen esityksellä HE 33/2014
vp on esitetty muutettavaksi geenitekniikkalain (377/1995)
6 §:n 2 momentti, jossa luetellaan geenitekniikan
asiantuntijaviranomaiset ja -laitokset. Kyseisellä hallituksen
esityksellä Maa- ja elintarviketalouden tutkimuslaitoksen,
Metsäntutkimuslaitoksen ja Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen
toiminnot on esitetty koottavaksi yhteen tutkimuskeskukseen, Luonnonvarakeskukseen.
Jotta esitysten mukaiset säädösehdotukset
saadaan yhteensovitettua, geenitekniikkalain muuttamisesta annetun
lain 6 §:n 2 momenttiin tehdään
viranomaisen muutos. HE 33/2014 vp:n
mukaiset muutokset on tarkoitus vahvistaa ennen tämän
esityksen mukaisten lakien vahvistamista.