Perustelut
         
         Talousvaliokunta esittää, että valtioneuvoston 18.9.2014
            tekemä periaatepäätös, joka
            täydentää valtioneuvoston 6.5.2010 tekemää periaatepäätöstä,
            jää voimaan.
         
         
         Periaatepäätöksen täydentäminen
         
         Eduskunta hyväksyi 1.7.2010 valtioneuvoston 6.5.2010
            tekemän Fennovoima Oy:n (jäljempänä Fennovoima)
            ydinvoimalaitoksen rakentamista koskevaan hakemukseen perustuvan
            periaatepäätöksen. Periaatepäätöksessä uuden
            ydinvoimalaitoksen rakentamista ja sen toimintaan tarvittavien ydinlaitosten
            rakentamista Pyhäjoen tai Simon voimalaitospaikalle
            pidettiin yhteiskunnan kokonaisedun mukaisina. Päätöksen mukaisesti
            ydinvoimalaitos voi koostua yhdestä voimalaitosyksiköstä,
            jonka lämpöteho voi olla enintään
            4 900 megawattia, ja voimalaitoksen vähä-
            ja keskiaktiivisen voimalaitosjätteen loppusijoituksesta.
            Päätökseen sisältyviä uuden ydinvoimalaitoksen
            toimintaan tarvittavia ja samalla laitospaikalla sijaitsevia ydinlaitoksia käytetään
            tuoreen ydinpolttoaineen varastointiin, käytetyn ydinpolttoaineen
            välivarastointiin sekä vähä-
            ja keskiaktiivisten voimalaitosjätteiden käsittelyyn
            ja varastointiin.
         
         
         Eduskuntakäsittelyn jälkeen Fennovoima on 4.3.2014
            pyytänyt valtioneuvoston periaatepäätöksen
            täydennystä ydinvoimalaitoksen osalta. Uusi, aiemmassa
            hakemuksessa kuvattujen mahdollisten laitostoimittajien laitosvaihtoehdoista poikkeava
            ydinvoimalaitos koostuu painevesireaktorilla varustetusta
            ydinvoimalaitosyksiköstä (AES-2006-tyyppilämpöteholtaan
            enintään 3 220 megawattia ja nettosähköteholtaan
            noin 1 200 megawattia) sekä ydinpolttoaine-
            ja ydinjätehuollon kannalta tarpeellisista rakennuksista
            ja varastoista. Tämän lisäksi Fennovoima
            on täsmentänyt hakemustaan 27.8.2014 yhtiön
            omistusrakenteen muutosten osalta ja 10.9.2014 selvityksellä yhtiön
            pääomistajan johtajavaihdosten osalta. Toisin
            kuin voimassa olevan periaatepäätöksen
            mukaisessa alkuperäisessä hakemuksessa, laitoksen
            toimittajana on venäläinen Rosatom Overseas CJSC,
            ja sen tytäryhtiö RAOS Voima Oy:stä on
            tullut Fennovoiman vähemmistöomistaja 34 prosentin
            osakeomistuksellaan. Keskeiset muutokset ovat näin ollen
            reaktorityypin ja laitostoimittajan vaihtuminenAlkuperäisen
            hakemuksen mukaiset vaihtoehdot olivat: ranskalais-saksalaisen Arevan
            EPR (European Pressurized Water Reactor) ja Kerena (aiemmin SWR 1000,
            Siederwasserreaktor) sekä japanilaisen Toshiban ABWR (Advanced
            Boiling Water Reactor)., laitoksen maksimitehon pienentyminen ja
            yhtiön vähemmistöomistuksessa tapahtuneet muutoksetVuonna
            2010 vähemmistöomistajana oli 34 %:n
            omistusosuudella saksalainen E.ON Kärnkraft Finland AB..
            Vuoden 2010 päätöksen jälkeen
            yhtiö on lisäksi tehnyt päätöksen
            laitoksen sijaintipaikkakunnasta ja valinnut periaatepäätöksessä hyväksytyistä vaihtoehdoista
            Pyhäjoen kunnan.
         
         
         Valtioneuvoston 18.9.2014 antama periaatepäätös
            täydentää voimassa olevaa vuonna 2010
            annettua periaatepäätöstä niiltä osin
            kuin se koskee ydinvoimalaitosta ja sen toimintaan tarvittavia,
            samalla laitospaikalla sijaitsevia ydinlaitoksia (tuoreen ydinpolttoaineen
            varastointi, käytetyn ydinpolttoaineen välivarastointi sekä matala-
            ja keskiaktiivisten voimalaitosjätteiden käsittely
            ja varastointi). Täydennys ei sen sijaan koske voimassa
            olevaa periaatepäätöstä niiltä osin
            kuin siinä on annettu periaatepäätöstason
            hyväksyntä vähä- ja keskiaktiivisen
            voimalaitosjätteen loppusijoittamiselle. Myös
            alkuperäisessä periaatepäätöksessä asetetut
            määräajat pysyvät entisinä.
            Niiden mukaisesti periaatepäätökset
            raukeavat, jos rakentamislupaa ei ole haettu viimeistään
            30.6.2015. Rakentamislupahakemusta jättäessään
            Fennovoiman on annettava täsmennetty selvitys suunnitelmistaan
            ydinjätehuollon järjestämiseksi. Ydinpolttoaineen loppusijoittamiseen
            liittyen yhtiön on viimeistään 30.6.2016
            esitettävä työ- ja elinkeinoministeriölle
            joko sopimus alkuperäisessä periaatepäätöshakemuksessa
            esitetyn kaltaisesta ydinjätehuoltoyhteistyöstä nykyisten
            jätehuoltovelvollisten kanssa tai omaa käytetyn
            polttoaineen loppusijoituslaitosta koskeva ympäristövaikutusten
            arviointiohjelma. Yhtiölle ei voida myöntää rakentamislupaa
            ilman edellä mainittuja ydinjätehuoltoa ja ydinpolttoaineen
            loppusijoittamista koskevia lisäselvityksiä. Uutena seikkana
            periaatepäätökseen on sisällytetty
            yhtiön omistuspohjaa koskeva lisäys,
            jonka mukaisesti valtioneuvoston käsityksenä on,
            että sekä kansallisen energiapolitiikan ohjattavuus
            että huoltovarmuuden varmistaminen edellyttävät
            sitä, että selkeä enemmistö yhtiön
            tosiasiallisesta omistuksesta on kotimaisilla toimijoillaKuten
            periaatepäätöksen perusteluista ilmenee,
            tällä tarkoitetaan, että tomijoiden,
            joiden asuin- tai kotipaikka on EU- tai EFTA-maassa, omistus on
            vähintään 60 prosenttia..
         
         
         Talousvaliokunta toteaa, että jo annetun periaatepäätöksen
            täydentäminen on menettely, jota voimassa oleva
            ydinenergialakimme ei suoraan sääntele. Toisaalta
            laki ei myöskään poissulje täydentämismahdollisuutta.
            Käsitellessään aiempaa periaatepäätöstä valiokunta
            arvioi täydennyshakemuksen sisältämiä seikkoja
            (reaktorityyppi, toimittaja ja yhtiön omistuspohja) suhteellisen
            yleisellä tasolla. Toisaalta hankkeessa tapahtuneet muutokset
            ovat siinä määrin merkittäviä,
            että niillä saattaisi olla vaikutusta yhteiskunnan
            kokonaisedusta tehtävään arvioon. Valiokunta
            katsookin, että sekä lähtökohta,
            jonka mukaisesti ydinvoiman lisärakentaminen on tahdottu
            pitää laajan poliittisen harkinnan alaisena, että hankkeessa
            tapahtuneet muutokset, joilla saattaa olla vaikutusta yleistä etua
            koskevaan harkintaan, ja lisäksi hakijan oikeusturva puoltavat
            valtioneuvoston valitsemaa menettelyä, jossa täydennyshakemus
            on läpikäynyt kaikki samat valmisteluvaiheet ja
            päätöksentekomenettelyn kuin täysin
            uusi periaatepäätöshakemus. 
         
         
         Jotta vastaavanlainen epäselvä oikeustila
            voitaisiin jatkossa välttää, valiokunta
            pitää tärkeänä, että valtioneuvosto
            ryhtyy selvittämään ydinenergialain
            muutostarpeita. Jo yli 20 osittaisuudistusta läpi
            käyneen lain uudelleentarkastelu on aiheellista myös
            säädösteknisistä syistä. Valiokunta
            esittää jäljempänä eduskunnan
            hyväksyttäväksi tätä koskevan
            lausuman. (Valiokunnan lausumaehdotus)
            
         
         
         Valtioneuvoston tapaan täydennyshakemus on myös
            eduskunnassa käynyt läpi kattavan valmistelun.
            Valiokunta on kuullut laajasti asiantuntijoita ja eri sidosryhmiä sekä saanut
            lausunnot erikoisvaliokunnilta (ympäristövaliokunta sekä sosiaali-
            ja terveysvaliokunta). Epäselvän oikeustilan vuoksi
            ja hakijan oikeusturvan taatakseen talousvaliokunta on käsitellyt
            periaatepäätöstä laajemmin
            kuin pelkät hankkeen muuttuneet seikat olisivat välttämättä edellyttäneet.
            Harkintaa tehtäessä on myös muistettava, että eduskunnan
            vuonna 2010 tekemät periaatepäätökset
            (sekä Fennovoiman että Teollisuuden Voima Oyj:n
            osalta) uuden ydinvoiman rakentamisesta ovat edelleen voimassa.
         
         
         Talousvaliokunta taustoitti vuoden 2010 periaatepäätöksestä antamiaan
            kannanottoja käsittelemällä mietinnössään
            (TaVM 13/2010 vp) laajasti
            mm. energiasektorin toimintaympäristöä ja ydinenergian
            käytön sääntelyä. Koska
            tilanne on pysynyt näiltä osin päälinjoissaan
            muuttumattomana, valiokunta viittaa aiempaan mietintöönsä ja
            keskittyy jäljempänä niihin osa-alueisiin,
            joilla on merkitystä harkittaessa, onko Fennovoiman hanke
            täydennyshakemuksen mukaisessa muodossaan edelleen yhteiskunnan
            kokonaisedun mukainen. 
         
         
         Ennakkoedellytysten täyttyminen
         
         Valiokunta toteaa, että valtioneuvosto on edennyt periaatepäätösharkinnassaan
            ydinenergialain mukaisesti siten, että se on ensin varmistunut
            ennakkoedellytysten täyttymisestä. Vasta tämän
            jälkeen on mahdollista edetä arvioimaan yhteiskunnan
            kokonaisedun täyttymistä. 
         
         
         Periaatepäätöksen antamisen ennakkoedellytyksenä on
            (ydinenergialain 14 §:n 1 momentti), että laitoksen
            suunniteltu sijaintikunta puoltaa rakentamista eikä esille
            ole tullut seikkoja, jotka osoittaisivat, ettei ole riittäviä edellytyksiä rakentaa
            ydinlaitos siten kuin ydinenergialain 6 §:ssä edellytetäänYdinenergialain
            6 §:n mukaisesti ydinenergian käytön on
            oltava turvallista eikä siitä saa aiheutua vahinkoa ihmisille,
            ympäristölle tai omaisuudelle.. 
         
         
         Valtioneuvosto toteaa, että hankkeen sijaintikunta,
            Pyhäjoki, on puoltanut hankkeen toteutusta. Myöskään
            Säteilyturvakeskuksen alustavassa turvallisuusarviossa,
            ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa tai
            saaduissa lausunnoissa ei ole tullut esille seikkoja, jotka osoittaisivat,
            ettei ole riittäviä edellytyksiä rakentaa uutta
            ydinvoimalaitosta eikä laajentaa tai rakentaa sen toimintaan
            samalla laitospaikalla tarvittavia ydinlaitoksia siten kuin ydinenergialain 6 §:ssä
            edellytetään.
         
         
         Yhteiskunnan kokonaisetu
         
         Ydinenergialain 14 §:n 2 momentissa säädetään niistä seikoista,
            jotka on otettava huomioon arvioitaessa, onko hanke yhteiskunnan
            kokonaisedun mukainen. Laki ohjaa arviointia edellyttämällä,
            että tässä yhteydessä otetaan
            huomioon ydinlaitoksesta aiheutuvat hyödyt ja haitat kiinnittämällä erityisesti
            huomiota 1. ydinlaitoksen tarpeellisuuteen maan energiahuollon kannalta, 2.
            ydinlaitoksen sijaintipaikan sopivuuteen ja ydinlaitoksen ympäristövaikutuksiin
            sekä 3. ydinpolttoaine- ja ydinjätehuollon järjestämiseen. 
         
         
         Talousvaliokunta toteaa, että yhteiskunnan kokonaisedun
            arviointi on viime kädessä poliittista kokonaisharkintaa,
            jossa on pyrittävä laaja-alaisesti arvioimaan
            hankkeen hyötyjä ja haittoja. Harkinnan painotukset
            muuttuvat yhteiskunnan ja vallitsevien olosuhteiden muuttuessa. Saatujen
            asiantuntijalausuntojen perusteella talousvaliokunta kiinnittää jäljempänä huomiota
            niihin
            harkintaan liittyviin seikkoihin, jotka valiokuntakäsittelyn
            yhteydessä ovat erityisesti nousseet esille.
         
         
         Sähkön lisätuotannon tarve.
         
         Sähkön kulutus on vaihdellut Suomessa tällä vuosikymmenellä 83,9
            terawattitunnin ja 87,7 terawattitunnin välillä.
            Ennakkotiedon mukaan vuoden 2013 kulutus oli 83,9 terawattituntia.
            Suurimmillaan sähkön kulutus oli vuonna 2007,
            jolloin käyttö oli 90,4 terawattituntia. Nykyiseen
            kulutukseen on vaikuttanut voimakkaasti talouden matalasuhdanne
            ja teollisuuden voimakas rakennemuutos.
         
         
         Periaatepäätöksen valmistelun taustaksi
            Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Valtion taloudellinen tutkimuskeskus
            VATT ovat tehneet selvityksen ydinvoimapäätösten
            energia- ja kansantaloudellisista vaikutuksistaTutkimusraportti
            VTT-R-03704-14. Arviot ulottuvat vuoteen 2035. Laskelmissa
            käytetyt kansantalouden kehityksen arviot perustuvat valtiovarainministeriön
            arvioihin sekä VATT:n tuoreimpiin pitkän aikavälin
            skenaarioihin. Tutkimuksen energiaosuudessa käytetty laskentamalli
            perustuu Kansainvälisen energiajärjestö IEA:nInternational
            Energy Agency ETSAP-ohjelmasta kehitettyyn TIMES-malliin, jota
            VTT on soveltanut Suomen ja muiden Pohjoismaiden energiajärjestelmien
            kuvaamiseen. Laskentamalli sisältää suuren
            joukon energiantuotantoteknologioita ja polttoainevaihtoehtoja. Arvioiden
            taustalla on vuonna 2013 annetun kansallisen energia- ja ilmastostrategian
            mukainen perusura, jota on päivitetty ottamalla muun muassa
            huomioon EU:n esittämät vuoteen 2030 ulottuvat
            ilmasto- ja energiatavoitteet. Mallissa on kuvattu kattavasti kaikki
            Suomen energiatalouden kannalta oleelliset sähköntuotantomuodot
            ja sellaiset tuotantotekniikat, joilla voidaan arvioida olevan merkitystä vuoteen
            2050 mennessä. Mallin avulla on tarkasteltu sekä eri
            sähkön tuotantovaihtoehtoja että, samanarvoisesti, energian
            käytön tehostamisen investointeja.
         
         
         Laskennassa on käytetty neljää skenaariota, joista
            yksi (ns. vertailuskenaario, Base) perustui olettamaan, ettei lisäydinvoimaa
            oteta käyttöön Olkiluoto 3:n valmistumisen
            jälkeen, vaan sähkön kysyntä katetaan
            muilla tuotantovaihtoehdoilla. Energiajärjestelmätarkasteluissa
            sähkön kysynnän kehitykselle käytettiin
            kolmea eri kehitysarviota, joissa muuttujina ovat metsäteollisuuden
            ja kaivannaisteollisuuden tuotantomäärät
            sekä palvelujen sähköintensiivisyys.
         
         
         Sähkön kysyntä kasvaa VTT:n ja VATT:n kaikissa
            skenaarioissa vuodesta 2010 vuoteen 2035. Teollisuuden sähköistyminen
            jatkuu koko tarkastelujakson ajan, mikä tarkoittaa, että sähkön
            osuus energian loppukäytöstä kasvaa polttoainekäyttöön
            verrattuna. Tarkastelluissa skenaarioissa sähkön
            kokonaiskulutus nousee 92 terawattitunnin tasolle vuonna 2020 ja
            noin 97—99 terawattituntiin vuonna 2030. Arviot jäävät näiltä osin
            hieman alhaisemmiksi kuin vuoden 2010 periaatepäätöstä tehtäessä olleet
            arviotSähkön kokonaiskulutus vuonna 2020
            on 98—103 TWh., jotka tosin tuolloin ulottuivat kattavammin
            vain vuoteen 2020 asti. Periaatepäätöksen
            saaneet uudet ydinvoimalaitokset eivät ole vielä tuolloin
            tuotantokäytössä. 
         
         
         VTT:n tekemän tutkimuksen perusteella voi todeta, että ydinvoimainvestoinneilla
            on merkittävä vaikutus sähkön
            tuontiin ja vientiin ja tätä kautta kauppataseeseemme.
            Lisäinvestoinnit kasvattavat sähkön hankinnan
            omavaraisuutta. Suomi olisi sähkön hankinnassa
            omavarainen alhaisen ja keskimmäisen kysyntäuran
            skenaarioissa vuosina 2025—2030. Sen jälkeen Suomi olisi
            jälleen sähkön netto-ostaja, vaikka molemmat
            vuonna 2010 periaatepäätöksen saaneet hankkeet
            toteutuisivat. Lisäydinvoiman jäädessä toteutumatta
            sähköntuotannon vaje korvattaisiin pääosin
            sähkön tuonnilla, mutta myös lisäämällä yhdyskuntien
            CHPyhdistetty sähkön- ja lämmöntuotanto,
            Combined Power and Heat-tuotantoa. Lisäksi (pien)vesi-
            ja tuulivoiman tuotannot hieman kasvaisivat samoin kuin investoinnit
            sähkönkäytön tehostamistoimiin. 
         
         
         Talousvaliokunta toteaa, että huipputehon tarve Suomessa
            on noin 15 000 megawattia, ja vaikka koko nykyinen kapasiteettimme
            olisi käytössä, kykenemme tuottamaan
            tästä määrästä vain
            alle 12 000 megawattia. Tuontisähkön osuus
            on jo tällä hetkellä noin 20 prosenttia
            kokonaiskulutuksestamme. Ottaen huomioon edellä todetun
            tutkimuksen, jonka mukaisesti sähkön kokonaiskulutuksen
            arvioidaan kasvavan nykyisestä tasosta, ja sen, että vielä käytössä olevaa
            kapasiteettia poistuu vuoteen 2030 mennessä noin 3 000
            megawattiaLisäksi sähkön ja lämmön
            yhteistuotannosta on poistumassa kapasiteettia noin 2 000
            MW. (lauhdevoiman osuus noin 2 000 MW ja
            ydinvoiman noin 1 000 MW), on selvää,
            että omavaraisuutemme heikkenee nykyisestä ilman
            sähköntuotannon lisäkapasiteettia taikka
            merkittäviä energian säästö-
            tai tehokkuuden lisäämistoimia. Sähköntuotannon
            kapasiteettia voidaan kansallisesti lisätä joko
            uusiutuvien energialähteiden (lähinnä tuuli-
            ja aurinkovoima) tai ydinvoiman avulla. VTT:n arviona on todettu,
            että energiatehokkuuden lisäyspotentiaali saattaa
            olla jo laskelmien taustaolettamissakin liian optimistinen. Tuulivoiman
            osalta laskelmien pohjana on ollut sen käytön
            nostaminen 9 terawattituntiin.
         
         
          Valiokunta katsoo, että tavoitteemme energiatehokkuuden
            ja uusiutuvien energialähteiden käytön
            lisäämisen osalta ovat jo nyt erittäin
            korkeat ja ne on otettu jo huomioon VTT:n laskelmissa. Ottaen huomioon
            sähkön lisätuotantotarpeen suuruuden
            (noin 40 TWh vuonna 2030) valiokunta ei pidä realistisena
            olettaa, että vaje kyetään lähivuosina
            täyttämään yksinomaan energiatehokkuutta
            ja uusiutuvan energian käyttöä edelleen
            lisäämällä. Energiatehokkuuden kustannustehokkaat
            lisäysmahdollisuudet kohdistuvat erityisesti lämmönkulutukseen.
            Tuulivoiman käytön lisääminen
            oletetusta 9 terawattitunnista edellyttäisi puolestaan
            julkista tukea ja — nykyiset kokemukset tuulivoimanrakentamisesta
            huomioon ottaen — saattaisi kohdata merkittävää paikallista
            vastustusta ja johtaa pitkiin valitusprosesseihin. Bioenergiaa käytettäessä sähköä
            syntyy
            yhteistuotannossa, joten biosähkön kustannustehokas
            lisääminen edellyttäisi, että myös
            lisälämmölle olisi käyttöä.
            Tällaista tarvetta ei ole näköpiirissä.
            Kustannustehokkainta ja ympäristön kannalta järkevintä on suunnata
            puupohjaiset bioenergialähteet biojalostamoihin ja korvata
            fossiilisia liikennepolttoaineita biopohjaisilla tuotteilla.
         
         
         Edellä olevan perusteella talousvaliokunta katsoo,
            että mikäli Suomen tavoite lisätä sähköntuotannon
            omavaraisuutta halutaan saavuttaa, on tässä käytettävä apuna
            myös ydinvoiman lisärakentamista. Todettakoon
            lisäksi, että sähköverkkomme
            kannalta uusi laitoskoko ei edellytä uuden reservitehon
            rakentamista eikä se näin lisää julkisten
            infrastruktuuri-investointien tarvetta.
         
         
         Ympäristönäkökohdat.
         
          Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä on
            todettu hankkeesta aiheutuvien paikallisten ympäristöhaittojen
            jäävän vähäisiksi.
            VTT:n selvitysten perusteella hankkeella arvioidaan sen sijaan olevan
            positiivisia vaikutuksia Suomen kasvihuonekaasupäästöjen
            osalta. Kasvihuonekaasupäästöjen määrän arvioidaan
            olevan noin 4 prosenttia pienemmän vuosina 2030—2035,
            mikäli lisäydinvoimaa rakennetaan.
         
         
         Ympäristövaliokunta on lausunnossaan tarkastellut
            periaatepäätöstä ilmasto- ja
            ympäristönäkökulmasta. Ympäristövaliokunta
            toteaa, että ydinvoima sisältyy yhtenä keskeisenä osana Suomen
            energiapalettiin sellaisena kuin se on hyväksytty kansallisessa
            energia- ja ilmastostrategiassa. Strategian lähtökohtia
            ovat pyrkimys sähkön hankinnan omavaraisuuteen,
            kasvihuonekaasupäästöjen merkittävä vähentäminen,
            toimivat sähkömarkkinat ja kustannustehokkaat ratkaisut.
            Paikallisten ympäristövaikutusten osalta valiokunta
            viittaa ELY-keskuksen tekemään Natura-arviointiin,
            jonka mukaisesti suorista, merkittävästi heikentävistä vaikutuksista alueen
            luontotyypeille ja lajeille ei ole näyttöä eikä niitä arvioida
            aiheutuvan. Kun uuden periaatepäätöksen
            mukaisen laitoksen jäähdytysveden määrä on
            aikaisempaa pienempi, myös vesistövaikutukset
            ovat vähäisemmät. Vesilupahakemus väylän
            ja sataman rakentamisesta ja laitoksen jäähdytysveden
            oton ja purun järjestelyistä on aluehallintoviraston
            käsiteltävänä. ELY-keskus on
            antanut siihen liittyen lausunnon, jonka mukaan luvan myöntämiselle
            ei ole estettä. Ympäristönsuojelulain
            mukaista lupaa yhtiö ei ole vielä hakenut. Ympäristönsuojelun kannalta
            yksi tärkeimmistä näkökulmista
            liittyy laitoksen jäähdytysvesistä aiheutuvaan
            vuotuiseen lämpökuormaan (2 000 MW).
            Lisäksi ympäristövaliokunta kiinnittää huomiota
            erityisesti rakentamisaikaisiin vaikutuksiin, jotka se arvioi kalastuksen
            kannalta merkittäviksi. Ympäristövaliokunta
            on lisäksi kiinnittänyt huomiota ydinpolttoaineen
            tuotantoon ja käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamiseen.
            Näihin seikkoihin palataan tarkemmin jäljempänä.
         
         
          Valtioneuvosto toteaa, että laitoksen normaalikäytön
            aikaiset ympäristövaikutukset ovat saavutettuihin
            hyötyihin nähden hyväksyttävällä tasolla
            ja muiden vaihtoehtoisten tuotantomuotojen vaikutuksiin verrattuna
            pieniä.
         
         
         Talousvaliokunta katsoo, ettei selvityksissä ole tullut
            esille seikkoja, jotka estäisivät ympäristösyistä hankkeen
            etenemisen. Rakennuslupavaiheessa arvioita tullaan vielä tarkentamaan suunnitelmien
            täsmentyessä. Suomeen kohdistuvien tiukentuvien
            päästövähennystavoitteiden kannalta,
            joihin ympäristövaliokuntakin lausunnossaan viittaa,
            talousvaliokunta pitää tärkeinä arvioita
            ydinvoiman lisärakentamisen kasvihuonekaasupäästöjä vähentävästä vaikutuksesta.
         
         
         Vaikutukset terveyteen.
         
         Sosiaali- ja terveysministeriö toteaa lausunnossaan,
            että AES-2006-ydinvoimala on yhteiskunnan kokonaisedun
            mukainen, kun asiaa tarkastellaan terveydensuojelun ja sosiaalisen
            kestävyyden näkökulmasta.
         
         
          Sosiaali- ja terveysvaliokunta viittaa puolestaan aiemmasta
            periaatepäätöksestä vuonna 2010
            antamaansa lausuntoon ja toteaa, kuten tuolloinkin, että kaikkeen
            energiatuotantoon sisältyy ihmisen terveyteen liittyviä riskejä,
            niin myös ydinvoimaan. Ydinvoimaloiden samoin kuin hiili-
            tai turvevoimaloiden ympäristöön vapautuu
            pieniä määriä säteilyä,
            johon liittyy aina myös pienillä pitoisuuksilla
            syövän riski. Kansanterveyden kannalta fossiilisten
            polttoaineiden käyttö on huonoin tapa tuottaa
            energiaa, koska niiden polton tuottamat pienhiukkaset aiheuttavat
            haittaa ihmisten terveydelle. Korvattaessa kivihiilellä tuotettavaa
            energiaa ydinvoimalla tuotetulla vähenee ilmaan joutuvien
            pienhiukkasten määrä. Ydinvoimaloiden
            terveyshaittojen on osoitettu olevan pienempiä kuin fossiilisten
            polttoaineiden käytöstä aiheutuvat haitat. 
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa edelleen, että ydinvoimaan
            perustuva tuotanto sisältää terveysriskejä polttoaineen
            eli uraanin hankintavaiheessa, voimalaonnettomuuden sattuessa sekä käytetyn
            polttoaineen käsittely- ja varastointivaiheessa. Sen sijaan
            normaalikäytössä ydinvoimalaitos on terveyden
            kannalta lähes riskitön. Valiokunta katsoo, että vaikka
            säteilyonnettomuusriski matemaattisten laskelmien mukaan
            on pieni, siihen tulee kuitenkin varautua. Tästä koituu
            uusia tehtäviä alueen viranomaisille ja uusia
            vaatimuksia muun muassa pelastusviranomaisten ja terveydenhuollon
            väliselle yhteistyölle.
         
         
         Edellä mainittuihin lausuntoihin viitaten talousvaliokunta
            arvioi, ettei esille ole tullut seikkoja, jotka terveyteen liittyvien
            syiden vuoksi estäisivät periaatepäätöksen
            hyväksymisen.
         
         
         Vaikutukset turvallisuuteen.
         
          Säteilyturvakeskus on alustavassa hanketta koskevassa
            turvallisuusarviossaan keskittynyt asioihin, jotka ovat muuttuneet
            neljä vuotta sitten käydyn alkuperäisen
            periaatepäätöskäsittelyn jälkeen.
            Suurimmat muutokset ovat laitostyypin vaihtuminen Rosatomin AES-2006-laitokseksi
            sekä E.ON-yhtiön vetäytyminen hankkeesta
            ja Rosatomin tytäryhtiön tuleminen mukaan yhtiön
            vähemmistöosakkaaksi. Muutokset ovat Säteilyturvakeskuksen
            käsityksen mukaan vaikuttaneet olennaisesti projektin etenemiseen
            sekä Fennovoiman organisaation, resurssien ja toiminnan
            kehittymiseen.
         
         
         Säteilyturvakeskus katsoo, että AES-2006-laitos
            on mahdollista rakentaa suomalaiset turvallisuusvaatimukset täyttäväksi
            Pyhäjoen Hanhikivenniemeen. Turvallisuusvaatimusten täyttäminen
            edellyttää kuitenkin suunnittelumuutoksia laitokseen.
            Näitä ovat pääasiassa lentokonetörmäykseen,
            sisäisiin tulviin ja tulipaloihin sekä vakaviin
            onnettomuuksiin varautuminen.
         
         
          Säteilyturvakeskuksen arvion mukaan Fennovoima ei
            ole kyennyt etenemään osaamisen vahvistamisessa
            ja johtamisjärjestelmän kehittämisessä vuoden
            2010 periaatepäätöksessä esitettyjen
            suunnitelmien mukaisesti. Yhtiön on vahvistettava osaamistaan
            ja kehitettävä johtamisjärjestelmäänsä,
            jotta sillä on tarvittava kyky uuden ydinvoimalaitoksen
            turvallisuuden arvioimiseksi ja varmistamiseksi sekä tarvittavan rakentamislupa-aineiston
            tuottamiseksi.Talousvaliokunta suhtautuu vakavasti Säteilyturvakeskuksen
            arvioon, jossa keskus pitää kyseenalaisena sitä,
            että yhtiö voisi ottaen huomioon yhtiön resurssien
            ja johtamisjärjestelmän tämänhetkisen
            tilanteen toimittaa kattavan dokumentaation samalla, kun se jättää rakentamislupahakemuksen
            valtioneuvostolle. Ympäristövaliokunnan tapaan
            talousvaliokunta pitää välttämättömänä, että Säteilyturvakeskuksen
            arviot otetaan täysimääräisesti
            huomioon ja yhtiö toimii ripeästi edellytysten
            täyttämiseksi siten, ettei rakentamislupahakemuksen
            käsittely kohtuuttomasti veny.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta on lausunnossaan esittänyt
            huolensa Säteilyturvakeskuksen rahoituksen vähentämisestä.
            Säteilyturvakeskuksessa leikkausten kokonaismäärä on
            noin 2,7—3,0 miljoonaa euroa vuosina 2014—2017. Leikkaukset
            kohdistuvat valtion budjettirahoitteiseen tutkimukseen ja tätä kautta
            erityisesti säteilyturvallisuuden valvonnan sekä säteilyonnettomuuksien
            valmiuden ylläpito- ja kehitystoimintaan. Vaarana on, että leikkauksilla
            on vaikutus Suomen säteilyturvallisuusosaamiseen ja säteilymittauslaitteiston
            toimintakykyyn. Tämä voi puolestaan vaikuttaa
            ydin- ja säteilyturvallisuuteen Suomessa. Talousvaliokunta
            yhtyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan näkemykseen
            ja edellyttää, että valtioneuvosto seuraa
            määrärahaleikkausten vaikutuksia.
         
         
         Talousvaliokunta toteaa, että Säteilyturvakeskuksen
            arvion mukaan uudentyyppinen laitos on rakennettavissa suunnitellulle
            rakennuspaikalle turvallisuuskriteerit täyttäen.
            Rakennuslupavaiheessa tullaan laitoksen turvallisuus arvioimaan Säteilyturvakeskuksen
            toimesta yksityiskohtaisesti. Tässä vaiheessa
            laitoksen turvallisuuden ja sen osoittavan dokumentaation on täytettävä suomalaiset
            tiukat turvallisuuskriteerit. Talousvaliokunta katsoo, ettei esille
            ole tullut turvallisuuden osalta sellaista, mikä estäisi
            periaatepäätöksen hyväksymisen. 
         
         
         Huoltovarmuus.
         
         Huoltovarmuuskeskus on lausunnossaan todennut, että Suomen
            sähköhuollon lähtökohtina ovat
            riittävä kotimainen tuotantokapasiteetti sekä toimivat
            pohjoismaiset sähkömarkkinat. Keskus pitää sähkönhuollon
            turvaamisen kannalta keskeisenä, että poistumassa oleva
            tuotantokapasiteetti kyetään korvaamaan, vähentämään
            sähkön tuontiriippuvuutta, hajauttamaan tuotantokapasiteetin
            maantieteellistä sijaintia ja omistusta sekä lisäämään
            kilpailua ja alaan liittyvää osaamista. Lisäydinvoima
            edustaa sähköntuotannossa hyvin ennustettavaa
            perusvoimakapasiteettia. Fennovoiman ydinvoimala korvaisi sähkön
            tuontia sekä poistuvaa lauhdekapasiteettia. Huoltovarmuuskeskus
            kiinnittää myös huomiota periaatepäätöksessä asetettuun
            60 prosentin omistusosuutta koskevaan edellytykseen. Keskus katsoo,
            että se on riittävä turvatakseen energiapolitiikan
            toteutuksen, energiaomavaraisuuden kasvattamisen ja huoltovarmuuteen
            liittyvät näkökohdat. Edellä mainittuihin
            kriteereihin viitaten Huoltovarmuuskeskus katsoo, että ydinvoimalaitos
            on täydennyshakemuksessa todetun mukaisena yhteiskunnan
            kokonaisedun mukainen.
         
         
         Talousvaliokunta yhtyy Huoltovarmuuskeskuksen näkemyksiin.
            Lisäksi valiokunta toteaa, että Fennovoima on
            tehnyt laitoksen ensimmäisen 10 vuoden ajaksi ydinpolttoaineen
            toimitussopimuksen Rosatomin tytäryhtiön TVEL:n kanssa.
            Valiokunta pitää tätä perusteltuna,
            sillä se turvaa polttoaineensaannin voimalan ensimmäisinä vuosina
            ennakolta tiedossa olevaan hintaan. Toisaalta valiokunta pitää tärkeänä,
            ettei laitoksen polttoainehuolto ole sidottu vain yhteen toimittajaan,
            vaan polttoainehuollossa voidaan aikanaan turvautua muihinkin markkinoilla
            oleviin vaihtoehtoihin. Huoltovarmuutta turvaa myös Fennovoiman
            suunnitelma ylläpitää laitosalueella
            kahden vaihtolatauksen suuruista varmuusvarastoa, joka vastaa kahden
            vuoden polttoainetarvetta.
         
         
         Asian käsittelyn yhteydessä on nostettu esille,
            että muuttunut tilanne, jossa laitoksen toimittaja on myös
            laitoksen vähemmistöomistaja ja polttoaineen toimittaja,
            heikentää huoltovarmuutta. Talousvaliokunta toteaa,
            että saadun selvityksen perusteella ei ole tullut esille
            aihetta epäillä Rosatomin sitoutuneisuutta hankkeeseen.
            Vähemmistöomistajana sillä on myös
            taloudellinen intressi saada laitos tuottavaan toimintaan ja turvata
            sen polttoaineensaanti. Talousvaliokunta painottaa, että laitos
            tullaan rakentamaan ja se tulee toimimaan suomalaisten säännösten
            mukaisesti ja Säteilyturvakeskuksen valvonnan alaisena.
         
         
         Vallitseva kiristynyt kansainvälinen tilanne luo tällä hetkellä hankkeen
            toteutukselle rasitteita. Valiokunta pitää kuitenkin
            tärkeänä, että päätöksenteossa
            kyetään arvioimaan Suomen energiahuoltoa pitkällä aikavälillä ja
            ottamaan huomioon, että laitoksen toiminnan arvioidaan käynnistyvän
            vuonna 2024 ja olevan toiminnassa vähintään
            60 vuotta. 
         
         
         Julkisuudessa on ollut esillä myös näkemyksiä,
            että Fennovoiman toimiessa Mankala-periaatteella RAOS Voima
            Oy saattaisi myydä osuutensa Venäjälle
            ja vaarantaa Suomen markkinoiden sähkönsaannin
            tilanteissa, joissa kotimarkkinoillamme on pulaa sähköstä.
            Talousvaliokunta toteaa, että Fennovoiman tuottama sähkö menee
            muiden sähkölaitosten tapaan Suomen kantaverkkoon,
            jota Fingrid hallinnoi. Fingridin tehtävänä on
            vastata, että sähköverkossa on joka hetki
            kulutusta vastaava määrä sähköä.
            Sähköä ei viedä Suomesta tilanteissa,
            joissa siitä on pulaa.
         
         
         Ydinpolttoaine.
         
         Valtioneuvosto arvioi, että Fennovoiman ydinpolttoaineen
            hankinta voidaan hoitaa hyvällä varmuudella hakemuksessa
            esitetyllä tavalla ja että ydinpolttoainehuolto
            sekä siihen liittyvä ydinmateriaalivalvonta ovat
            järjestettävissä ydinenergialain ja Suomen
            kansainvälisten sopimusvelvoitteiden edellyttämällä tavalla.
         
         
         Ydinenergia-asetuksen mukaan luvanhaltijalla on kokonaisvastuu
            siitä, että ydinpolttoaineen suunnittelu ja valmistus
            täyttävät viranomaisvaatimukset ja korkeat
            laatuvaatimukset. Lisäksi Säteilyturvakeskuksen
            ohjeissa todetaan, että luvanhaltijan on toimitettava voimassa
            oleva ydinpolttoaineen hankintaa koskeva laadunhallintaohjeistonsa
            keskukselle tiedoksi ennen ydinpolttoaineen hankinnan aloittamista.
         
         
         Fennovoima toteaa hakemuksessaan valinneensa ensimmäisten
            käyttövuosien ydinpolttoaineeksi jälleenkäsitellyn
            uraanin. Lisäksi hakemuksessa todetaan, että ydinvoimalaitoksen ydinpolttoaine
            on samanlaista kuin toiminnassa olevien kevytvesireaktoreiden käyttämä polttoaine
            ja sen suunnittelussa ja valmistamisessa on kyse koetellusta teknologiasta.
            Selvennyksenä todettakoon, ettei jälleenkäsitelty
            uraani ole sama asia kuin uraanin ja plutoniumin sekoituspolttoaine
            eli ns. MOX-polttoaine (Mixed Oxide Fuel). 
         
         
         	Talousvaliokunnan saaman selvityksen mukaan Euroopan komission
            alaisuudessa toimiva Euratom-virasto (Euratom Supply Agency; ESA)
            tutkii kaikkien EU:ssa toimivien ydinvoimaloiden polttoaineen hankintasopimukset huoltovarmuuden
            varmistamiseksi ydinpolttoaineen osalta. Polttoainesopimuksille
            vaaditaan ESAn hyväksyntä. Saadun selvityksen
            mukaan ESA on hyväksynyt Fennovoiman polttoainesopimuksen
            14.4.2014. 
         
         
         Ympäristövaliokunta nostaa lausunnossaan esille
            TVEL-polttoainetta toimittavan Majakin laitoksen mahdolliset ongelmat
            noudattaa kansainvälisiä turvallisuusstandardeja.
            Tähän liittyen valiokunta korostaa Fennovoiman
            vastuuta auditoinnein varmistaa, että ydinpolttoaineen kierrätyslaitos
            täyttää kansainvälisissä sopimusvelvoitteissa
            asetetut vaatimukset ja muun muassa standardin ISO 14001 vaatimukset.
            Toiminnan asianmukaisuuden kannalta on olennaista, että yhtiö sopimusjärjestelyin
            huolehtii siitä, että sillä on mahdollisuus
            tarkastaa kaikki polttoaineen valmistusketjuun kuuluvat tehtaat
            ja laitokset. Auditoinneilla tulee varmistaa, että koko
            polttoaineen valmistusketju täyttää laatu- ja
            ympäristövaatimukset. Talousvaliokunta yhtyy auditoinnin
            merkitystä koskeviin huomioihin.
         
         
         Talousvaliokunta arvioi, että polttoainehuollon osalta
            saatu selvitys vastaa periaatepäätösvaiheen
            osalta asetettuja edellytyksiä, joiden mukaisesti hakijan
            tulee antaa pääpiirteittäinen suunnitelma
            polttoainehuollosta. Valiokunta katsoo, ettei esille ole tältä osin
            tullut sellaista, joka estäisi periaatepäätöksen
            hyväksymisen.
         
         
         Ydinjätehuolto.
         
         Ydinenergialain mukaisesti luvanhaltijan on huolehdittava kaikista
            käytön seurauksena syntyvien ydinjätteiden
            ydinjätehuoltoon kuuluvista toimenpiteistä ja
            niiden asianmukaisesta valmistelemisesta. Luvanhaltija vastaa edellä olevasta
            aiheutuvista kustannuksista.
         
         
         Fennovoima on ydinjätehuoltoa käsittelevässä selvityksessään
            kuvannut ydinvoimalaitoksen toiminnasta syntyvän voimalaitosjätteen
            ja käytöstäpoistojätteen käsittelyä ja
            loppusijoitusta. Lisäksi selvityksessä on lyhyesti
            esitetty käytetyn ydinpolttoaineen välivarastointia
            sekä loppusijoitusvaihtoehtoja.
         
         
         Säteilyturvakeskus toteaa selvityksessään,
            ettei sillä ole tiedossa esteitä sille, etteikö Fennovoiman
            esittämä voimalaitosjätteen ja käytöstäpoistojätteen
            käsittely ja loppusijoitus sekä käytetyn
            polttoaineen käsittely, välivarastointi ja kuljetukset
            voitaisi toteuttaa turvallisuusvaatimusten edellyttämällä tavalla.
         
         
         Käytetyn ydinpolttoaineen osalta Fennovoiman tavoitteena
            on polttoaineen loppusijoituksen kehittäminen ja toteutus
            yhdessä muiden suomalaisten ydinjätehuoltovelvollisten
            kanssa. Vuoden 2010 periaatepäätöksen
            mukaisesti yhtiön tulee esittää työ-
            ja elinkeinoministeriölle 30.6.2016 mennessä joko
            sopimus ydinjäteyhteistyöstä nykyisten
            jätehuoltovelvollisten kanssa tai omaa loppusijoituslaitosta
            koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma.
         
         
         Eduskunta antoi vuoden 2010 periaatepäätöksen
            käsittelyn yhteydessä lausuman, jossa edellytettiin,
            että hallitus vaikuttaa sopivin keinoin siihen, että kyettäisiin
            löytämään yhteinen kansallinen
            loppusijoitusratkaisu. Tähän liittyen työ-
            ja elinkeinoministeriö asetti 13.3.2012 työryhmän
            ohjaamaan voimayhtiöiden yhteistä selvitystä ydinpolttoaineen
            loppusijoituksen vaihtoehdoista. Loppuraportissaanannettu 10.1.2013 työryhmä katsoi
            loppusijoitusvaihtoehtojen vertailun osoittavan, että olisi
            tarkoituksenmukaista ja kustannustehokasta hyödyntää alalle
            Posivan hankkeen myötä kehittynyt osaaminen ja
            saadut kokemukset sekä pyrkiä optimoituun ratkaisuun varauduttaessa
            tuleviin loppusijoitustoimenpiteisiin. Ratkaisevaa ei ole, onko
            loppusijoitustiloja yksi vai kaksi. Verrattaessa Olkiluodon loppusijoituspaikan
            laajentamista ja kokonaan erillisen vastaavan loppusijoitushankkeen
            toteuttamista kustannusero olisi vuoden 2012 rahassa diskonttaamattomana
            noin 0,9—1 miljardia euroa. Verrattaessa Olkiluodon
            loppusijoitustilan laajentamista ja erillisen loppusijoitustilan rakentamista
            optimaalisesti kustannusero olisi vuoden 2012 rahassa diskonttaamattomana
            noin 0,2 miljardia euroa. Kustannusero on olennaisesti pienempi,
            kun loppusijoitus toteutetaan optimaalisesti. Tällöin
            kustannusero on vähäinen suhteutettuna ydinvoimatuotannon
            elinkaarikustannuksiin. Työryhmä totesi myös,
            että turvallinen loppusijoitus olisi järkevää toteuttaa
            oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Työryhmä suositteli,
            että yhtiöt jatkavat neuvotteluja ratkaisun löytämiseksi,
            todeten, että kaupalliset neuvottelut eivät kuulu
            työryhmän työn piiriin.
         
         
         YVA-menettelyjen yhteydessä tehdyissä selvityksissä loppusijoituksen
            välittömät ympäristövaikutukset
            on todettu vähäisiksi. Säteilyturvakeskus
            puolestaan toteaa, että mikäli yhteistyöratkaisua
            ei löydy, Fennovoimalla on aikaa toteuttaa oma käytetyn
            polttoaineen loppusijoituslaitos. Loppusijoitukseen sopivaa kallioperää löytyy
            myös muualta Suomesta.
         
         
         Suomessa on kansainvälisesti vertaillen viety loppusijoittamista
            koskevat ratkaisut pisimmälle, ja meillä on tähän
            sektoriin liittyvää huippuosaamista. Ympäristövaliokunnan
            tapaan talousvaliokunta pitää tärkeänä löytää yhteistyöratkaisu,
            jossa hyödynnetään koko alan kokemus
            ja osaaminen sekä pyritään parhaaseen
            mahdolliseen loppusijoitusratkaisuun. Ydinenergialain mukaisesti
            loppusijoitus vaatii erillisen periaatepäätöksen,
            joten tähän kysymykseen eduskunta pääsee
            ottamaan myöhemmin yksityiskohtaisemmin kantaa. 
         
         
         Saadun selvityksen perusteella talousvaliokunta katsoo, että ydinjätehuoltoa
            koskeva selvitys vastaa periaatepäätösvaiheen
            osalta asetettuja vaatimuksia eikä esille ole tullut seikkoja,
            jotka estäisivät periaatepäätöksen
            hyväksymisen.
         
         
         Taloudelliset vaikutukset.
         
         Kyseessä on yksityinen investointi, josta ei koidu
            suoria taloudellisia kustannuksia julkiselle taloudelle. Sen sijaan siitä arvioidaan
            koituvan merkittäviä positiivisia kansantaloudellisia
            ja aluetaloudellisia vaikutuksia.
         
         
         Fennovoima arvioi, että sen kotimaisten investointien
            arvo tulee olemaan noin 1,8—2,7 miljardia euroa. Se on
            huomattavan suuri investointi koko Suomen mittakaavassa puhumattakaan
            hankkeen aluetaloudellisista vaikutuksista pohjoisemmassa Suomessa.
            Yhtiön arviona on, että laitoksen rakentamisen
            aikaiset työllisyysvaikutukset ovat 45 prosentin kotimaisuusasteella
            24 000—36 000 henkilötyövuotta.
            Ydinvoimalaa rakentaa enimmillään noin 4 000
            ihmistä, ja se tulee käytön aikana työllistämään noin
            400—500 henkilöä. Rakentamisvaihe tarjoaa
            sekä suoria että välillisiä mahdollisuuksia suomalaisille
            yrityksille. Talousvaliokunta pitää toivottavana,
            että kotimaisen työn osuus on mahdollisimman suuri.
         
         
         VATT arvioi, että uusien ydinvoimaloiden rakentaminen
            nostaa selvästi investointikysyntää, joka
            heijastuu sekä rakentamiseen että kotimaiseen
            konepajateollisuuteen. Investoinnit kasvattavat kansantuotetta,
            ja energiaomavaraisuuden kasvu parantaa kauppatasettamme.
         
         
         VTT:n globaalilla energiajärjestelmämallilla tekemien
            laskelmien mukaan sähkön hinta nousisi noin 15
            prosenttia ilman lisäydinvoimaa vuonna 2030. Vastaavansuuntaisen
            tuloksen on saanut myös SKM Market Predictor vuonna 2012
            käyttämällään sähkömarkkinamallilla, joka
            kattaa Pohjoismaat, Baltian, Venäjän ja Keski-Euroopan
            sähkömarkkinat. Molemmissa malleissa on kuvattu
            alueiden väliset siirtokapasiteetit sekä alueiden
            sähkön kysyntä ja tarjonta ja näiden
            kehitys tarkasteltavalla ajanjaksolla. Talousvaliokunta toteaa,
            että selvityksissä arvioitu investoinnin
            vaikutus sähkön hintaan on merkittävä.
            Se hyödyttää sekä energiaintensiivistä vientiteollisuuttamme
            että kotitalouksia tilanteessa, jossa sähkön
            hintaan arvioidaan kohdistuvan merkittäviä nousupaineita.
         
         
         Pyhäjoen kunta arvioi, että hankkeella on
            erittäin merkittävät välilliset
            ja välittömät vaikutukset kuntatalouteen
            ja aluetalouteen sekä rakentamis- että käyttövaiheessa.
            Laitoksen elinkaaren aikaisten kiinteistö- ja kunnallisverojen
            arvioidaan nousevan yhteensä noin 300—380 miljoonaan
            euroon. Ydinvoimalan rakentaminen vahvistaa työssäkäyntialueen
            väestöpohjaa arviolta 1 000 hengellä.
            Kunta on jo maanhankinta- ja kaavoitustoimin sekä yritysten
            palveluja kehittämällä ryhtynyt valmistelemaan
            hankkeen toteutusta.
         
         
         Fennovoiman omistuspohja.
         
         Fennovoima on suomalainen osakeyhtiö, jonka omistavat
            suomalainen Voimaosakeyhtiö SFomistaa 66 % osakkeista ja
            Rosatomin suomalainen tytäryhtiö RAOS Voima Oyomistaa
            34 % osakkeista. 
         
         
         Työ- ja elinkeinoministeriö on 3.3.2014 antamassaan
            päätöksessä vahvistanut yritysoston, jossa
            edellä mainittu osakeomistus siirtyi RAOS Voima Oy:lle.
            Päätös on annettu ulkomaalaisten yritysostojen
            seurannasta annetun lain (172/2012; jäljempänä yritysostolaki)
            nojalla. Saman lain ja edellä mainitun päätöksen
            mukaisesti mahdollisen ulkomaalaisen omistuspohjan laajentaminen
            nykyisestä 34 prosentista on saatettava työ- ja
            elinkeinoministeriön käsiteltäväksi.
            Yhtiö on lisäksi osakassopimuksin varmistanut,
            että Fennovoiman enemmistöomistus ja päätösvalta
            pysyvät suomalaisella omistajalla. 
         
         
         Kuten edellä on todettu, periaatepäätöksen mukaisesti
            valtioneuvoston näkemyksenä on, että selkeän
            enemmistön yhtiön tosiasiallisesta omistuksesta
            on oltava kotimaisilla toimijoilla. Periaatepäätöksen
            perusteluissa kirjausta täsmennetään
            toteamalla, että vähintään 60
            prosenttia omistuksesta tulee olla toimijoilla, joiden asuin- tai
            kotipaikka on EU- tai EFTA-maassa. Edellä mainitun kriteerin
            tulee täyttyä rakentamislupaa haettaessa. Rakentamislupahakemuksen
            yhteydessä tehtävän harkinnan lisäksi
            työ- ja elinkeinoministeriö seuraa yhtiön
            ulkomaalaisomistuksen muutoksia edellä mainitun yritysostolain
            ja 3.3.2014 antamansa päätöksen mukaisesti.
            Yhtiön on saatettava mahdollinen ulkomaisen omistuspohjansa
            laajentaminen nykyisestä 34 prosentista aina työ-
            ja elinkeinoministeriön käsiteltäväksi,
            ja erittäin tärkeän kansallisen edun
            niin vaatiessa laki mahdollistaa, että vaikutusvallan siirtymistä ulkomaalaisille
            omistajille
            voidaan viime kädessä rajoittaa valtioneuvoston
            päätöksellä. Talousvaliokunta
            pitää kotimaisen vähintään
            60 prosentin enemmistöomistuksen täyttymistä erittäin
            tärkeänä harkitessaan, onko hanke yhteiskunnan
            kokonaisedun mukainen. Valiokunta katsoo, että yritysostolaki
            yhdessä työ- ja elinkeinoministeriön 3.3.2014
            antaman päätöksen kanssa takaavat, että valtiolla
            on kattavat mahdollisuudet varmistaa yhtiön kotimaisen
            omistuspohjan säilyminen edellytetyllä tasolla
            sekä hankkeen toteutusaikana että voimalaitoksen
            valmistuttua.
         
         
         Voimaosakeyhtiö SF on perustettu hallinnoimaan enemmistöä Fennovoiman
            osakekannasta. Sen omistajina on teollisuuden ja kaupan toimijoita
            sekä kunnallisia energiayhtiöitä. Julkisuudessa
            on käyty keskustelua jälkimmäisten osallistumisesta
            hankkeeseen. Arvioina on mm. esitetty, että kunnalliset
            energiayhtiöt ottavat hankkeeseen osallistuessaan merkittäviä taloudellisia
            riskejä kantaakseen. Talousvaliokunta on alkuperäisestä periaatepäätöksestä antamassaan
            mietinnössä kuvannut
            seikkaperäisesti Mankala-periaatetta. Tässä yhteydessä todettakoon,
            että Mankala-periaatteella toimivat osuusvoimalaitosyhtiöt
            ovat yleisiä Suomessa kaikkien energiantuotantomuotojen
            osalta. Mankala-yhtiö on oikeudellisessa mielessä normaali
            osakeyhtiölain mukainen osakeyhtiö, jossa osakkaiden
            vastuut määräytyvät osakeyhtiölain
            mukaisesti. Ottamatta kantaa yksityisen yhtiön omistajien
            intresseihin osallistua hankkeeseen valiokunta toteaa, että kaikki
            osakkaat ovat pitkään alalla toimineita ja liiketoimia
            tehneitä, eikä valiokunnalla ole syytä epäillä,
            etteivätkö kunnalliset energiayhtiöt
            ole kyenneet tarkoin harkitsemaan hankkeen hyötyjä ja
            riskejä.
         
         
         Johtopäätökset
         
         Sähkön saatavuuden ja kohtuullisen hinnan
            turvaaminen on Suomen kansantalouden ja kansalaisten hyvinvoinnin
            kannalta välttämätöntä. Kyseessä on
            keskeinen tuotantotekijä, joka luo investointi- ja sijoitusmahdollisuuksia
            Suomeen sekä ylläpitää yrittäjyyttä ja
            työllisyyttä.
         
         
         Seuraavan noin 15 vuoden kuluessa poistuvan kapasiteetin ja
            jo olemassa olevan sähkön tuontiriippuvuutemme
            huomioon ottaen maassamme on vuoteen 2030 mennessä noin
            40:tä terawattituntia vastaava sähköntuotannon
            lisätarve. Fennovoiman ydinvoimalaitos kattaisi tästä noin
            9 terawattitunnin osuuden. Hanketta voikin perustellusti pitää investointina,
            joka osittain korvaa poistuvaa kapasiteettia. Toisaalta luvut osoittavat,
            ettei ydinvoiman lisärakentaminen poista tarvetta voimakkaasti
            lisätä uusiutuvan energian käyttöä,
            energiatehokkuutta, kysyntäjoustoa, hajautettua sähköntuotantoa
            ja muita mahdollisia uusia innovaatioita, joilla sähkön omavaraisuusastetta
            kyettäisiin edelleen nostamaan ympäristön
            kannalta kestävällä tavalla. Talousvaliokunta
            katsoo, ettei ydinvoima poissulje muita tuotantomuotoja vaan täydentää energiapalettiamme,
            jonka tulee jatkossakin perustua monipuoliseen, sähkömarkkinoiden
            riittävän kilpailun turvaavaan ja ympäristötavoitteet huomioon
            ottavaan energiantuotantoon. Ydinvoima tuo järjestelmäämme
            tasaista perusvoimaa, joka osaltaan mahdollistaa muidenkin ilmaston
            kannalta kestävien tuotantomuotojen kehittämisen.
         
         
         Edellä on seikkaperäisesti käsitelty
            Fennovoiman ydinvoimalaitoksen rakentamishanketta sellaisena kuin
            se on täydennetyssä muodossaan. Laitoksen maksimitehon
            pienentyminen ei merkittävästi vaikuta energiamarkkinoihimme. Omistukseen
            liittyvät muutokset on puolestaan otettu periaatepäätöksessä huoltovarmuuden
            turvaavalla tavalla huomioon. Kansallinen lainsäädäntömme
            varmistaa osaltaan, että kansalliset intressimme tulevat
            jatkossakin tältä osin kattavasti huomioiduiksi.
            Valtioneuvoston periaatepäätöksessä on
            nostettu esille erityisesti hakijan osaamiseen liittyvät
            kysymykset sekä riittävän kotimaisen
            omistuksen varmistaminen. Nämä seikat tulevat
            muiden ohessa arvioitaviksi yksityiskohtaisesti rakennuslupavaiheessa.
            Kansallisten energiamarkkinoidemme kannalta on tärkeää,
            että Fennovoima kykenee löytämään näihin
            kysymyksiin asetetut edellytykset täyttävät
            ratkaisut. Ydinalan osaamiseen liittyen valiokunta nosti vuoden
            2010 periaatepäätöksestä antamassaan
            mietinnössä esille tarpeen varmistaa korkeatasoisen
            ydinvoimaosaamisen säilyminen Suomessa. Työ- ja
            elinkeinoministeriön asiasta tekemässä selvityksessäKansallisen
            ydinenergia-alan osaamistyöryhmän raportti; Työ-
            ja elinkeinoministeriön julkaisuja, Energia ja ilmasto
            2/2012 tuodaan esille joukko kehittämisehdotuksia,
            joiden eteenpäinviemistä valiokunta pitää tärkeänä.
         
         
         Yhteenvetona talousvaliokunta toteaa, ettei valiokunnan käsittelyssä ole
            tullut esille seikkoja, jotka osoittaisivat, ettei hakemuksen mukaista
            ydinvoimalaitosta voida toteuttaa ydinenergialain edellyttämällä tavalla
            turvallisesti. Sen sijaan on tullut esille, että hanke
            tukee monella tapaa kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa
            asetettuja tavoitteita. Laitos korvaa poistuvaa perusvoimaa, alentaa
            sähkön hinnan nousupaineita, tuo kilpailua markkinoille,
            edistää ilmastovelvoitteidemme täyttämistä ja
            turvaa sähköntuotantoa myös pohjoisessa
            Suomessa. Suurena markkinaehtoisena investointina hankkeella on lisäksi
            merkittävä kansantaloudellinen ja alueellinen
            vaikutus niin työllisyyteen kuin talouteen laajemminkin.
         
         
         Edellä olevaan viitaten ja kokonaisuutena periaatepäätöstä arvioiden
            talousvaliokunta katsoo, että valtioneuvoston 18.9.2014
            antama periaatepäätös, joka täydentää valtioneuvoston 6.5.2010
            antamaa periaatepäätöstä, on
            yhteiskunnan kokonaisedun mukainen.