Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Hallituksen esityksen mukaisilla muutoksilla pyritään
            poistamaan ongelmia, joita on ilmennyt osakeyhtiölain 18
            luvun mukaisissa lunastusmenettelyissä.
         
         
         Vähemmistöosakkaiden lunastusmenettelyyn välimiesmenettelyn
            kautta joudutaan silloin, kun lunastaja ja vähemmistöosakkaat
            eivät pääse sopimukseen lunastuksen ehdoista.
            Muutoksen myötä Keskuskauppakamarin lunastuslautakunta
            voisi laissa säädettyjä seikkoja punnittuaan päättää,
            ettei vähemmistöosakkaiden etu edellytä uskotun
            miehen määräämistä.
            Pääsääntönä olisi
            kuitenkin edelleen, että uskottua miestä haetaan.
            Hakematta jättäminen olisi siten poikkeus pääsääntöön
            niitä tilanteita varten, joissa uskotun miehen määrääminen
            olisi suhteettoman raskas hallinnollinen rasite olosuhteissa, joissa
            erityiselle edunvalvojalle ei ole tarvetta. Arvioitaessa muutoksen
            vaikutusta vähemmistöosakkaiden oikeusasemaan
            on keskeisellä sijalla se, että muutoksella ei
            rajoiteta asianosaisten välimiesmenettelylakiin (967/1992)
            perustuvaa oikeutta esittää välimiehille
            esteellisyysväite tai hakea muutosta välimiesten
            antamaan päätökseen lunastuksen ehdoista. 
         
         
         Talousvaliokunta katsoo, että esityksessä on onnistuneesti
            löydetty tasapaino lunastusmenettelyn tehostamisen ja asianosaisten
            oikeussuojan varmistamisen välillä.
         
         
         Talousvaliokunta pitää hyvänä,
            että esityksen myötä poistuu epäoikeudenmukaiseksi
            koettu lunastajan mahdollisuus vaikuttaa omilla toimillaan koronmääräytymisajan
            alkamiseen. Valiokunta kuitenkin tähdentää,
            että koska myös korkokantaa koskevalla sääntelyllä on
            merkittävä vaikutus lunastuksen kohteena olevien
            osakkeenomistajien oikeusasemaan, on tärkeää,
            että tätä tullaan tarkastelemaan osakeyhtiölain
            tulevien muutosten yhteydessä.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki osakeyhtiölain 18 luvun muuttamisesta
         
         18 luvun 5 §. Uskottu mies. 
         
         Pykälän 1 momentissa säädetään
            Keskuskauppakamarin lunastuslautakunnan velvoitteesta hakea uskotun
            miehen määräämistä valvomaan
            vähemmistöosakkaiden etua lunastusmenettelyssä,
            jolleivät kaikki asianosaiset ole ilmoittaneet pitävänsä sitä tarpeettomana.
            Pykälän 2 momentissa säädetään tiedoksiantomenettelyistä lunastusprosessissa.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan 1 momenttia muutettavaksi
            siten, että uskotun miehen määrääminen
            ei olisi enää välttämätöntä,
            jos vähemmistöosakkaiden oikeusturva, oikeudenmukaisen
            oikeudenkäynnin toteutuminen, edun määrä ja
            muut seikat eivät sitä edellyttäisi.
            Tämä lunastuslautakunnan päätös
            ei olisi muutoksenhakukelpoinen. Hallituksen esityksen yksityiskohtaisten
            perustelujen mukaan lunastuslautakunnan tulee arviota tehdessään
            erityisesti ottaa huomioon jäljellä olevien lunastettavien
            osakkeiden määrä, tuntemattomien ja poissa
            olevien osakkeenomistajien määrä, kykenevätkö lunastusmenettelyn
            kohteena olevat osakkeenomistajat ilman avustajaa asianmukaisesti
            valvomaan etuaan ja oikeuttaan asian käsittelyssä siten,
            että heidän oikeusturvansa ja heidän
            kannaltaan oikeudenmukainen oikeudenkäynti toteutuvat. Kysymys
            on kokonaisarviosta, ja sen vuoksi on selvää,
            ettei kaikkien edellytysten tarvitse täyttyä samassa
            asiassa. 
         
         
         Ehdotettu pykälän sanamuoto ei ole täysin selvä sen
            suhteen, tuleeko lunastuslautakunnan arvioida kunkin vähemmistöosakkaan
            etua erikseen vai kaikkien lunastuksen kohteena olevien vähemmistöosakkaiden
            yhteenlasketun edun määrää.
            Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
            että lainkohdasta käy selkeästi ilmi,
            että lunastuslautakunnan tulee arviota tehdessään
            ottaa huomioon vähemmistöosakkaiden
            yhteenlasketun edun määrä. Tämän
            vuoksi pykälän 1 momentin ensimmäiseen
            virkkeeseen tulee lisätä sanat "vähemmistöosakkeenomistajien
            yhteenlasketun". 
         
         
         2. Laki kauppakamarilain 5 ja 6 §:n muuttamisesta
         
         5 §. Lunastuslautakunta. 
         
         Pykälän 1 momentissa säädetään
            Keskuskauppakamarin lunastuslautakunnan tehtävistä,
            2 momentissa sen kokoonpanosta ja 3 momentissa päätösvaltaisuudesta.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan lunastuslautakuntaa
            kohtaan tunnetun luottamuksen lisäämiseksi, että pykälän
            2 momenttiin lisättäisiin määräys,
            jonka mukaan lunastuslautakuntaan nimetään yksi
            jäsen sijoittajia edustavien rekisteröityjen yhdistysten
            ehdotuksen perusteella. Ehdotuksen mukaisista järjestöistä käytännössä vain
            piensijoittajia edustavat järjestöt edustavat
            sellaisia osakkaita, joiden osalta lunastuslautakunta joutuu arvioimaan,
            onko uskotun miehen hakematta jättämiselle perusteita. Vaikka
            lunastuslautakunnalla ei ole tuomioistuinta vastaavaa lainkäyttövaltaa,
            on sen päätös välimiesten määräämisestä olennainen
            osakkaiden oikeussuojan kannalta. Tämän vuoksi
            talousvaliokunta pitää tarpeellisena, että hallituksen
            esityksen mukaiseen 2 momentin viimeiseen virkkeeseen lisätään
            sanat "ensi sijassa muita kuin ammattimaisia".