TOIMENPIDEALOITE 113/2004
vp
TPA 113/2004
vp - Petri Neittaanmäki /kesk
Tarkistettu versio 2.1
Sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön
kelpoisuusehdot
Eduskunnalle
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on saanut käsiteltäväkseen
lain sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön
kelpoisuusehtojen vaatimusten muutoksesta (HE 226/2004 vp).
Asiaa on valmisteltu jo vuosia, ja kelpoisuusehtojen tarkistaminen
on koettu kauan tärkeäksi alan toimijoiden keskuudessa
ja varhaiskasvatuksen kouluttajien (yliopistollinen lastentarhanopettajakoulutus)
taholla. Tavoitteena on ollut vahvistaa kasvatusalan koulutuksellisen
osaamisen tasoa varhaiskasvatuksessa ja erityisesti vaativissa esimiestehtävissä.
Lakiesitys on oikean suuntainen hallinnollisissa tehtävissä toimivien
osalta.
Päiväkodin johtajan tehtävien kelpoisuuksia
ei tässä kuitenkaan olla muuttamassa. Päiväkodin johtajien
pätevyys- ja osaamisvaatimukset tulisi myös sisällyttää lakimuutokseen.
Myös päivähoidon kasvatustyötä johtavilla
tulisi olla vastaavantasoinen koulutus kuin johto- ja esimiestehtävissä opetustoimen
puolella tai sosiaalityössä eli ylempi korkeakoulututkinto
laadun turvaamiseksi.
Tämän päivän haasteita varhaiskasvatuksessa ovat
muun muassa erityistuen tarpeessa olevien lasten määrän
lisääntyminen ja näiden lasten kuntoutuksen
sisällyttäminen osaksi päivähoitopäivää,
perheiden sosiaalisten ja kasvatuksellisten ongelmien monimutkaistuminen,
maahanmuuttajalasten määrän kasvu, moniammatillisen (henkilöstön
koulutuksen kirjavuus, ulkoisten yhteistyökumppaneiden
lisääntyminen) yhteistyön huomattava
lisääntyminen osaamisvaatimuksineen ja tiukentuneet
taloudelliset resurssit. Näistä haasteista selviytymisessä tarvitaan
osaavaa ja nykyajattelun mukaan teoreettista, tieteeseen perustuvaa
osaamista käytännön osaamisen ja työkokemuksen
lisäksi. Esimiestehtävät ovat vaativia
ja vastuullisia tehtäviä, joissa ollaan vastuussa
sekä omasta että henkilöstön
toimista työssä. Henkilöstöltä odotetaan
myös jatkuvaa muutoksiin sopeutumista ja motivaatiota kouluttautua
siten, että se pystyy ottamaan huomioon muuttuvan
yhteiskunnan tarpeet ja tulevaisuuden vaatimukset lasten ja heidän
perheidensä kanssa toimittaessa. Tässä tulisi
esimiehen olla askeleen edellä suunnannäyttäjänä omalla
osaamisellaan ja syvällisellä teoreettisella asiantuntemuksellaan.
Esimiehen ammatillinen osaaminen lisää myös
turvallisuudentunnetta alaisissa.
Päivähoitoalalla henkilöstön
jaksamisesta puhutaan paljon. Koulutuksella ja hyvällä alan osaamisella
ja tehtävien hallinnalla — ja ammattitaitoisen
esimiehen tuella — tuetaan nimenomaan tehtävistä suoriutumista
ja jaksamista. Lopputuloksena ovat sekä tyytyväiset
lapset, perheet että henkilöstö. Jos
henkilö joutuu tehtäviin, joihin hänellä ei
ole riittävää koulutusta eikä hän tunne
työn vaatimia orientaatioita, hän joutuu liian
suuren taakan eteen ja uupuu. Toinen syy uupumisiin on tietenkin
resursoinnin ongelmat nykyisessä taloudellisessa tilanteessa.
Lakiesityksessä on erinomaista uudistaa varhaiskasvatuksen
hallinnossa ja suunnittelutehtä-vissä olevien
työntekijöiden kelpoisuus ylemmäksi korkeakoulututkinnoksi.
Tässä tulisi mainita myös erityisesti
kasvatusalan tutkinnot (kasvatustieteen maisteri varhaiskasvatuksen
tai erityispedagogiikan alueelta). Lakimuutoksen tulisi sisältää myös
päiväkodin johtajien kelpoisuusehtojen muutokset
siten, että heiltäkin vaadittaisiin tietyn siirtymäkauden
jälkeen uusissa viroissa kasvatustieteen maisterin tutkinto.
Mikäli lakiesitys hyväksyttäisiin ilman
näitä korjauksia, voitaisiin kysyä seuraavaa:
- Ovatko kasvatus-, hoito- ja opetustehtävät
varhaiskasvatuksessa vähempiarvoisia kuin perusopetuksessa
ja muilla rinnakkaisaloilla (koulujen rehtorit, sosiaalityön
esimiehet), jos esimiestehtäviä voivat hoitaa
perustutkinnon suorittaneet eivätkä ylemmän
korkeakoulututkinnon suorittaneet?
- Onko selvitetty perin pohjin, miksi kasvatustieteen kandidaatiksi
ja kasvatustieteen maisteriksi opiskelevat hakeutuvat muihin tehtäviin tai
jatkamaan opintojaan esimerkiksi opettajan-koulutuslaitoksessa?
Jos kelpoisuusehdot tukisivat nykyisen koulutusjärjestelmän
tuottavia tutkintoja uusilla mahdollisuuksilla, uskoisin, että päivähoitoon
myös jäisi pitkän ja hyvän koulutuksen
saaneita osaajia. Tulevaisuudessa tämä varmistaisi
todellisen laadun päivähoidossa, kun vahva peruskoulutus
täydentyy työkokemuksella.
Varhaiskasvatuksen ydinosaamisen arvostus (hoito, kasvatus,
opetus nimenomaan pedagogisesta näkökulmasta)
on viime vuosina vähentynyt ja vastaavasti sosiaalityön
arvostus lisääntynyt. Tämä näkyy
muun muassa valittaessa ammattilaisia toimiin ja virkoihin päivähoidossa esimerkiksi
Jyväskylässä. Alalla tarvitaan monimuotoista
osaamista, ja oppivan organisaation hengessä jokaisen osaaminen
tulisi hyödyntää ja antaa sille tilaa.
Työssä päivähoidossa on kuitenkin
keskeistä lasten kehityksen ja kasvuprosessin ja siinä ilmenevien
poikkeavuuksien tunnistaminen ja pedagogiikan tuntemus ja vahva
osaaminen tämän päivän haasteissa.
Parhaat valmiudet juuri tähän on nimenomaan varhaiskasvatuksen
alan koulutuksen saaneilla ammattilaisilla. Päivähoidossa
toki voi olla eri tavoin koulutettuja ammattilaisia, mutta esimerkiksi
lastentarhanopettajien osuus koko henkilöstöstä maassa
on muistaakseni ainoastaan noin 40 %. Päivähoidon toiminta
perustuu hyvään yhteistyöhön
ja kumppanuuteen lasten vanhempien kanssa, ja tässä voi olla
erilaisia näkökulmia ja erilaista osaamista omaavia
ammattilaisia.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin perusteluissa
mainittujen tekijöiden ottamiseksi huomioon käsiteltäessä lainsäädännön
muutosta sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön
kelpoisuusvaatimuksista.
Helsingissä 20 päivänä joulukuuta
2004