Perustelut
Tulevaisuusvaliokunta kiinnittää lausunnossaan huomioita
seuraaviin asioihin:
- perus- ja huippututkimuksen
laadun kehittäminen
- Suomen kansallisen innovaatiojärjestelmän
systeemiset häiriöt
- tutkimusinfrastruktuurin haasteet
- huippulahjakkaiden huomioiminen opetuksessa sekä
- tiedon avoimuuden teknologiat ja palvelut.
Perus- ja huippututkimuksen kehittäminen
Vuonna 2010 julkaistussa tutkimus- ja innovaatiopoliittisessa
linjauksessa todetaan, että "Suomi on valinnut menestysstrategiakseen
panostuksen tietoon ja osaamiseen. Koulutus-, tutkimus- ja innovaatiotoiminnalla
tuetaan talouskasvua ja kansantalouden myönteistä kehitystä, yhteiskuntarakenteiden
kestävää uudistumista ja kansalaisten
hyvinvointia." Tutkimukseen, koulutukseen ja kehittämiseen
investoidut panokset ovat edellytys kilpailukyvylle ja tuotantorakenteen
uudistumiselle, ja ne saadaan näin ollen myös
nopeasti takaisin. Tutkimusrahoitusta ei tulisi siksi ymmärtää vain
kulueräksi, vaan myös investoinniksi kilpailukykyyn
ja kestävään kasvuun.
Suuret innovaatiot syntyvät usein perustutkimuksen
löydösten seurauksena. Tähän
on kiinnittänyt huomiota muun muassa Euroopan 22 parhainta
tutkimusyliopistoa edustava LERU (League of European Research Universities).
Viimeaikaisissa Suomea koskeneissa tutkimus- ja innovaatiopoliittisissa
selvityksissä on korostunut Suomen tieteen ja tutkimuksen
vähäinen kansainvälisyys verrattuna muihin
kehittyneisiin maihin. Vaikka Suomi tiedemaana onkin korkeatasoinen,
on selvää, että vain muutama promille
uusista tieteellisistä löydöistä tehdään
Suomessa. Siksi on tärkeää, että pystymme mahdollisimman
hyvin hyödyntämään muualla syntynyttä uusinta
tietoa. Edellytyksenä tälle on se, että omat
tutkijamme ovat maailmanluokkaa ja heidät siten hyväksytään
mukaan kansainväliseen huippuluokan tieteelliseen yhteistyöhön.
Suomen tavoitteena on säilyttää panokset
tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoimintaan neljän
prosentin tasolla bruttokansantuotteesta. Talouden näkymien
heikentyessä yksityisen sektorin merkittävä osuus
rahoituksesta tullee pienenemään. Julkisen talouden
kiristymisen takia myös julkinen tutkimus ja tuotekehitys
ovat vähenemässä, mitä voidaan
pitää valitettavana.
Säästöjä voidaan etsiä keventämällä hakuprosesseja
ja vähentämällä väliraportointeja,
joihin nykyään käytetään
kohtuuttomasti aikaa. Tällaisia kokemuksia on saatu muun
muassa Sveitsissä, Etelä-Koreassa ja Ruotsissa.
Byrokratiaa voidaan vähentää ja tutkimuksen
vaikuttavuutta voidaan parantaa myös kasvattamalla hankekokoa:
rahoitusta tulisi jakaa entistä harvempiin mutta samalla
myös entistä suurempiin kokonaisuuksiin. Tämä auttaisi
myös suomalaisia yliopistoja profiloitumaan entistä paremmin.
Hyvä esimerkki uudesta toimintamallista on syksyllä 2011
toimintansa käynnistänyt Institute of Biosciences
and Medical Technology (BioMediTech). Hankkeessa yhdistyy poikkitieteellinen yhteistyöverkosto,
johon kuuluu hankkeen toteuttajien Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen
yliopiston lisäksi useita kansallisia ja kansainvälisiä tahoja.
Mukana on niin ICT-yrityksiä kuin lääketieteen
tutkijoitakin. Yhteensä BioMediTechissä työskentelee
noin 300 tutkijaa Suomesta ja maailmalta. Tekes osallistuu instituutin
ensimmäisen tutkimusohjelman (Ihmisen varaosat) rahoitukseen
10 miljoonalla eurolla. Muita tutkimustyön rahoittajia
ovat Suomen Akatemia, Pirkanmaan liitto ja Euroopan unioni. Suurempien
hankkeiden ansiosta hakemuksia tarvitaan vähemmän
ja tutkijat voivat käyttää aikansa hakemusten
kirjoittamisen sijaan tutkimiseen.
Kansallisen innovaatiojärjestelmän tehokkuutta
ja tutkimuksen laatua voidaan nostaa myös arvioimalla yliopistojen
ja sektorilaitosten tutkimusta yhtä tiukoilla kriteereillä.
Tutkimuksen, opetuksen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen
laatumittareissa on taipumus keskittyä siihen, mikä on
parhaiten ja varmasti mitattavissa. Koska mittaustapa voi tosiasiassa ohjata
tutkimusta, niin tulevaisuudessa on painotettava nykyistä enemmän
sitä, että mittarit ohjaavat oikeaan suuntaan
(jopa mittauksen tarkkuuden ja yksitulkintaisuuden kustannuksella).
Suomalaisen innovaatiojärjestelmän systeemiset
häiriöt
Suomen panokset tutkimukseen, koulutukseen ja kehittämiseen
ovat kansainvälisesti arvioituina melko hyvät.
Ongelmia on pikemminkin tuloksissa — siinä, mitä panoksilla
saadaan aikaan. Oppia voidaan ottaa esimerkiksi bioalalla saaduista
kokemuksista: vahvalla kansallisella panostuksella saatiin aikaan
keksintöjä ja yrityksiä, jotka kuitenkin
ovat joko menneet konkurssiin tai ne on myyty kansainvälisille
sijoittajille juuri, kun niistä olisi voinut saada tuloksia.
Kansallinen innovaatiojärjestelmämme kykenee siis tuottamaan
tavoitteiden mukaisesti keksintöjä ja myös
tutkimustaustaisia gaselliyrityksiä (kasvukykyisiä ja
-haluisia pk- ja mikroyrityksiä), jotka kuitenkin kuolevat
tai ne myydään ennen todellista läpimurtoa.
Tähän tulee valiokunnan mielestä aktiivisesti
etsiä ratkaisua.
Suomen kansallisena optiona on yksityisen ja myös julkisen
riskirahoituksen lisääminen ja uusien rahoitusmallien
kehittäminen varsinkin siinä vaiheessa, kun tutkimustuloksia
tuotteistetaan ja kaupallistetaan maailmanmarkkinoille.
Teknisten innovaatioiden lisäksi tarvitaan myös
entistä enemmän sosiaalisia innovaatioita ja prosessien
hallintaa sekä yrittäjäystävällisen ilmapiirin
kehittämistä suomalaiseen yhteiskuntaan. Innovaatioita
eivät ole pelkästään uudet teknologiapohjaiset
tuotteet tai vastaavat uutta elinkeinotoimintaa tuottavat ideat.
Sosiaaliset innovaatiot ovat tärkeä kilpailuvaltti
hyvin järjestäytyneessä yhteiskunnassa.
Monenlaisia sosiaalisia innovaatioita tuottavat Suomen yliopistokentässä vahvat
humanistis-yhteiskuntatieteelliset ja käyttäytymistieteelliset
alat.
Valiokunta kiinnittää huomiota Tekesin määrärahojen
alenemiseen. Erityisesti Tekesin näkökulmasta
merkittävä ongelma on riskilainojen anteeksiantokaton
laskeminen puolella (40:stä 20:een miljoonaan euroon).
Valiokunta esittääkin, että valtuus myös
vuonna 2012 pidettäisiin 40 miljoonan euron tasolla. Yritysten
on voitava luottaa valtioon toimijana ja yhdessä sovittuun riskiarvioon.
Infrastruktuuri
Saadun selvityksen mukaan Suomen tutkimusinfrastruktuuri on
melko hyvässä kunnossa. Hallitusohjelmassa on
osoitettu panostus tutkimusinfrastruktuurin kehittämiseen.
Haasteita on lähinnä luonnontieteiden ja teknologiantutkimuksen
edellyttämissä, nopeasti muuttuvissa ja kalliissa
laitteistoissa.
Laite- yms. tutkimusinfrastruktuuri on varsinkin luonnontieteissä ja
teknologiantutkimuksessa huipputieteen tekemisen edellytys. Lisäksi tutkimusinfrastruktuurilla
on suuri merkitys suomalaisen tiedemaailman houkuttelevuudessa sekä huippututkijoiden
että myös yritysyhteistyön näkökulmasta.
Hyviä esimerkkejä infrastruktuurin rakentamisesta
ja sen yhteiskäytön kehittämisestä löytyy
sekä Suomesta (Biokeskus Suomi), Euroopasta (CERN) että myös muualta
maailmasta.
Tulevaisuusvaliokunta pitää tärkeänä tutkimuksen
infrastruktuurien rahoitusohjelmaa. Tämän toteutuminen
pääsee nyt alulle, kun talousarviossa on uusi
momentti tutkimuksen infrastruktuureille. Valtiontalouden kehyksiä koskevassa
päätöksessä todetaan varauduttavan
tutkimusinfrastruktuurien 8,5 miljoonan euron lisärahoitukseen
vuodesta 2012. Vuoden 2012 talousarvioesityksessä Suomen
Akatemialle on yhteensä 6 863 000 euroa määrärahaa
eräiden kansallisen tiekartan mukaisten tutkimusinfrastruktuurihankkeiden
rahoittamiseen, ICOS ja biotieteiden hankekokonaisuus, sekä pohjoismaisen
laskentaverkon NDGF:n rahoittamiseen. Vuonna 2009 on valmistunut
tutkimusinfrastruktuurien tiekartta. Nyt tarvitaan sen toteutus yhteistyössä kansallisten
ja kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa
niin, että investoinnit samalla tukevat tutkimuksen kansainvälistymistä.
Erityiskiinnostuneiden ja huippulahjakkaiden huomioiminen yläasteen
ja lukion opetuksessa
Hallitusohjelmassa todetaan, että hallituskaudella
vahvistetaan jokaisen yksilön mahdollisuutta oppimiseen
sekä luovuuden, osaamisen ja erilaisten lahjakkuuksien
kehittämiseen. Tulevaisuusvaliokunta korostaa tämän
hallitusohjelmakirjauksen merkitystä ja huomauttaa, että tavoitteen
tulee koskea myös lahjakkuuden ns. huippuja, joita tarvitaan
tieteen, taiteen ja maamme menestyksen kehittäjinä.
Suomessa on luotu koulutusjärjestelmä, jossa erityisesti
musiikillisesti ja urheilullisesti lahjakkaille on annettu mahdollisuus
erikoistua ja kehittää kykyjään
keskivertoa paremmin ja nopeammin. Tällainen mahdollisuus
pitäisi antaa myös muulla tavalla lahjakkaille,
esimerkiksi matemaattisesti tai kädentaidoiltaan lahjakkaille.
Erilaisten oppijoiden tarpeet ja erityiskiinnostukset tulisi
ottaa huomioon sekä peruskoulussa että lukiossa.
Tämä tarkoittaa sitä, että heikommin
etenevien oppilaiden tarpeista tulee huolehtia, mutta myös
sitä, että nopeasti oppiville oppilaille annetaan
mahdollisuus haastavaan opetukseen.
Tätä voidaan edesauttaa muun muassa lisäämällä yliopistojen,
peruskoulujen ja lukioiden yhteistyötä. Yliopistoissa
on jo nykyisinkin tarjolla opintoja, joihin voivat osallistua myös
peruskoulun ja lukion opiskelijat. Lisäksi on tiedekilpailuja
sekä erilaista työelämään
ja yliopistoon tutustumista. Tätä toimintaa on
lisättävä, ja lisäksi on kehitettävä myös
uusia toimintamalleja, joilla esikuvia ja tutkimusta saadaan koulujärjestelmään
mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Tiedon avoimuuden teknologiat ja palvelut
Tieto- ja viestintäteknologian kehittyminen edesauttaa
uudenlaisten tietopalvelujen sekä tiedon louhintaan tarkoitettujen
työkalujen hyödyntämistä. Eduskunnassa
tätä mahdollisuutta on käytettävä päätöksenteon
läpinäkyvyyden ja osallistamisen vahvistamiseksi.
Kansalaiset ja muut sidosryhmät voivat tutkia päätöksenteon perusteita
ja esittää faktoihin perustuvia vaihtoehtoja ja
skenaarioita.
Eduskunnan tietopalvelu on alkanut osana talous- ja laskentapalvelujen
modernisointia rakentaa ns. Jutta-malliin systeemiä, jolla
voidaan tarkastella ansiotuloverotuksessa ja sosiaaliturvassa tehtävien
muutosten julkistaloudellisia vaikutuksia. Lisäksi laskentapalvelun
kautta on mahdollista saada arvioita siitä, mitä erityyppiset
ansiotuloverotuksen mallit merkitsevät eri tulotasoilla.
Tätä työtä tulee laventaa muihin
tietoihin ja tavalla, jolla budjettia voivat käyttää eri intressitahot.
Demokratian kannalta on tärkeätä, että malli
palvelee muun muassa oppositioryhmiä varjobudjettien laadinnassa.
Valtiontalouden kehyksissä ja tulo- ja menoarviomenettelyssä syntyy
huomattava määrä arvokkaita tietokantoja
ja muuta yhteiskunnan rakenteita ja toimintaa koskevaa tietomateriaalia, joilla
on myös merkitystä pitkien kehityskaarien analyysissa.
Ne jäävät varsin vähälle
ja kapea-alaiselle virkamieskäytölle.
Tietoja tarvitsevat tutkijat, eri kansalaisryhmät,
elinkeinoelämä ja monet muut tahot. Tietojen saatavuus
ja helppokäyttöisyys ovat osa hyvää julkista
palvelua. Talousarviotietojen taustalla olevat tietokannat on mahdollisuuksien
mukaan avattava ja saatettava kaikkien käyttöön. Englannissa
on pääministerin johdolla ryhdytty työstämään
yhteistä tieto-omaisuutta niin, että julkiset
tietovarannot on paitsi avattu myös esitetty kuvioina ja
videoina niin, että ne soveltuvat myös monenlaisten
uusien innovatiivisten tietopalveluyritysten toiminnan perusmateriaaliksi.
Näin julkisin varoin kustannettua tieto-omaisuutta hyödynnetään
täysimääräisesti ja laajasti
yhteiskunnassa.
KUVA (vain pdf-muodossa)