Perustelut
         
         Tulevaisuusvaliokunta pitää hallituksen selontekoa
            tärkeänä ja merkittävänä.
            Se on oikeansuuntainen ja vastaa digitaalisen Suomen rakentamisen
            hitaaseen etenemiseen kohdistuvaan arvosteluun. Visio ja digitaalinen
            agenda vuosille 2011—2020 on vaativa.
         
         
         Valiokunta on vuosien ajan eri yhteyksissä pyrkinyt
            vauhdittamaan toimenpiteitä, joilla Suomen hidastunutta
            tietoyhteiskuntakehitystä nopeutetaan. Esimerkiksi lausunnossaan
            hallituksen toimenpidekertomukseen vuodelta 2009 (TuVL
               2/2009 vp) valiokunta piti vertailukohteena Viroa
            ja Britanniaa.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan Viro on onnistunut digitalisoinnissa.
            Sen voi pelkistää seuraavanlaisesti: Kaikilla
            kansalaisilla on virallinen sähköpostiosoite.
            Kun kansalainen aktivoi oman sähköpostiosoitteensa,
            kaikki viranomaisten yhteydenotot tapahtuvat sen jälkeen
            sitä kautta. Virossa 75 % väestöstä käyttää internetiä tai
            sähköpostia. Julkinen sektori on 100-prosenttisesti
            ja liike-elämä 95-prosenttisesti verkossa. Julkisissa
            palveluissa on käytössä yksi yhtenäinen
            portaali (www.eesti.ee). Koko julkinen sektori palveluineen on käytännössä digitalisoitu.
            Viranomaispalvelut ja viranomaisten keskinäinen yhteydenpito
            ja dokumenttien vaihto toimivat sähköisesti oman
            turvatun portaalin avulla ilman papereita. Julkiset tiedot, lainsäädäntöprosessit
            ja
            rahoitustiedot ovat online-käytössä.
            Sähköisen asioinnin, tunnistamisen, varmentamisen
            ja allekirjoituksen pohjana toimivaa ID-korttia käyttää yli
            80 % väestöstä. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että yhteiskunnan toimivuuden
            ehtona on luotettava ja hyvin hoidettu "tietoinfrastruktuuri". Se
            on rakennettava hyvin ja siitä on pidettävä jatkuvaa
            huolta. Julkisen sektorin tiedon tuotanto, tietojen käsittely
            ja tietoon nojaavat ja tiedon käsittelyn avulla toimivat
            julkiset palvelut on saatava osaksi kokonaisvaltaista tietoinfrastruktuuria.
         
         
         Tekniikka on vain apuväline. Se on kytkettävä sisältöihin,
            toimintoihin, prosesseihin ja jopa toimintakulttuureihin. Tietojärjestelmät
            eivät paranna toiminnan laatua tai tuottavuutta, jos ne vain
            mekaanisesti rakennetaan vanhan päälle. Verotuksen
            digitalisointi on esimerkki onnistuneesta kokonaisvaltaisesta toimintaprosessin
            uudistamisesta. Ennen uudistusta verovelvollinen täytti
            veroilmoituksen, jonka veroviranomainen tarkisti. Nyt veroviranomainen
            laatii viranomaisten rekisteritietojen ja työnantajien
            ilmoitusten perusteella veroehdotuksen, jonka verovelvollinen tarkistaa.
            Uudistus on säästänyt verovelvollisten
            aikaa, parantanut verottajan toiminnan tuottavuutta ja vähentänyt
            verotuksen virheitä.
         
         
         Tietoyhteiskuntastrategioissa on tähän asti keskitytty
            laajakaistayhteyksiin, infrastruktuurin alimmalle tasolle. Jatkossa
            tietoyhteiskunnan rakentamisen painopisteen on noustava monta tasoa
            ylöspäin digitaalisiin sisältöihin
            ja palveluihin, uuden toimintakulttuurin rakentamiseen. Sähköisten
            palveluiden on oltava tasapuolisesti kaikkien käytettävissä,
            ja niiden on tarjottava aitoa lisäarvoa niin kansalaisten,
            yritysten kuin viranomaistenkin toiminnalle.
         
         
         Tulevaisuusvaliokunta katsoo, että julkisten tietovarantojen
            keskinäinen vuoropuhelu ja avaaminen koko yhteiskunnan
            käyttöön on nostettava tietoyhteiskuntastrategian
            keskeiseksi lyhyen aikavälin tavoitteeksi. Viranomaisten
            tietokantojen täysimääräisen
            hyödyntämisen esteet on purettava. Näitä esteitä ovat
            esimerkiksi julkisen tiedon maksullisuus kerääjätahon
            toiminnan rahoittamiseksi, tiedon puute tietokantojen olemassaolosta
            ja sijainnista, avointen rajapintojen puuttuminen, epätietoisuus
            tietojen tekijänoikeuksista sekä viranomaisten
            liian syvät hallinnolliset ja toiminnalliset rajat. Myös
            tietosuojakysymykset voivat haitata tietojen hyödyntämistä,
            etenkin jos tietojen joukossa on henkilötietoja.
         
         
         Osa esteistä on todellisia ja vaikeita, mutta enin
            osa ottaen huomioon yhteiskunnan kokonaisetu eivät ole
            ylitsepääsemättömiä.
            Näiden ratkaiseminen vaatii kuitenkin selkeän
            poliittisen tahtotilan sekä päätökset
            arkkitehtuurista ja menettelysäännöistä,
            joita tietoinfrastruktuurin yhteisessä rakentamisessa,
            käytössä ja kehittämisessä noudatetaan,
            sekä tarvittavat voimavarat.
         
         
         Valiokunta korostaa, että tulevaisuudessa digitaaliset
            palvelut ovat tärkeä vientikohde. Tätä ei
            ole selonteossa riittävästi käsitelty.
         
         
         1990-luvulta alkaen on tehty lukuisia selvityksiä siitä,
            miten tieto kerätään vain kerran ja yhteiskunnalle
            edullisimmalla tavalla ja miten julkiset tietovarannot avataan hyödyntämään kansalaisia,
            järjestöjä ja yrityksiä sekä muita
            toimijoita. Kiistämättömistä eduista
            huolimatta näiden selvitysten suosituksia ei ole pystytty
            toteuttamaan.
         
         
         Valiokunta pitää merkittävänä sitä,
            että hallituksessa on nyt valmisteilla esitykset, joilla nämä mahdollisuudet
            hyödynnetään. Tulevaisuusvaliokunta korostaa,
            että kansalaisen lähtökohdista on tärkeää,
            että kansalainen saa oikeuden ja todellisen mahdollisuuden
            katsoa ja käyttää hänestä itsestään
            kerättyjä tietoja (TuVJ 3/2006 Terveydenhuollon
            tulevaisuus).
         
         
         Julkisen hallinnon IT-menot olivat vuonna 2009 noin 2 miljardia
            euroa, josta valtion osuus noin 900 miljoonaa euroa. Luku ei sisällä valtionavustuksina
            myönnettyä rahoitusta kolmannelle sektorille ja
            yrityksille (Tekes, STM/RAY, EU-rakennerahastot). Valtion
            IT-menoista yli 70 prosenttia koostuu palvelu- ja ohjelmistohankinnoista.
         
         
         Tietoyhteiskuntapolitiikan hajanaisuuden taustalla on päätöksenteon
            hajautuminen eri hallinnonaloille. Strategisesta ohjauksesta vastaa liikenne-
            ja viestintäministeriö, mutta valtion tietohallintoa
            ohjaa valtiovarainministeriö valtion tietohallintojohtajan
            johdolla. Kuitenkin valtion IT-budjetista vain murto-osa käsitellään valtiovarainministeriössä.
            Suurin määräraha on sosiaali- ja terveysministeriön
            hallinnonalalla.
         
         
         Tulevaisuusvaliokunta katsoo, että tietoyhteiskuntapolitiikan
            ohjausta tulee selkeyttää ja tietohallinnon merkitykseen
            valtionhallinnossa tulee kiinnittää erityistä huomiota.
            Esimerkiksi terveydenhoitoon liittyvät monet tietojärjestelmät
            on huomioitava rakennettaessa yhteistä tietoinfrastruktuuria.
         
         
         Järjestelmien on toimittava joustavasti toistensa kanssa.
            Tässä kehittämistyössä on
            myös saatava näkyviä välituloksia
            aikaan. Esimerkiksi sähköinen resepti on ollut
            yli 25 vuotta Suomessa valmisteilla, kun muualla se on vaatinut kaksi
            vuotta. Eräs syy tämäntapaisten tietojärjestelmien
            rakentamisen ongelmiin Suomessa on niiden hallitsemattomuuden ohella
            pyrkimys ratkaista kerralla, virheettömästi ja  lopullisesti liian
            isoja kokonaisuuksia. Teknologian muutos ja sen nopeus ovat joka
            tapauksessa vaikeasti ennakoitavissa.
         
         
         Valtion pitää ottaa kokonaisvastuu julkisen sektorin
            tietoinfrastruktuurista, mikä edellyttää tietyssä määrin
            keskitettyä ohjausta, valvontaa, suunnittelua sekä päälinjojen
            ja tärkeiden valintojen ennalta hahmottamista.
         
         
         Suomessa on 2000-luvulla noudatettu ns. teknologiariippumatonta
            linjaa ja kunnioitettu virastojen ja laitosten itsenäistä toimivaltaa
            ja kunnallista itsehallintoa. Nykyiseen tarvitaan korjausta ja myös
            valtion ohjausta.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa ja tulevaisuusvaliokunnan tutustumismatkalla
            Britanniaan on korostunut, että modernin tietoyhteiskunnan
            rakentamisen lähtökohtana on oltava poliittinen
            ja yhteiskunnallinen tahtotila. Suunnitelmat ja innovaatiot on pystyttävä saamaan
            käyntiin nopealla tahdilla monen toimijan yhteistyönä.
            Britanniassa pääministeri toimi kaikkein tärkeimpien
            projektien avaajana ja vauhdittajana.
         
         
         Lisäksi tarvitaan keskustelua tietoyhteiskuntapolitiikan
            asemasta ja paikasta valtioneuvostossa. On pohdittava, riittääkö valtiovarainministeriön,
            liikenne- ja viestintäministeriön ja sosiaali-
            ja terveysministeriön työnjaon selkeyttäminen
            ja IT-johdon aseman parantaminen hallinnollisessa hierarkiassa vai
            onko nimettävä oma ministeri tietoyhteiskunta-asioita
            varten. Toimiva ratkaisu voisi olla liittää tehtävä nykyistä selkeämmin
            tietoyhteiskunta-asioita hoitavan ministerin valtaoikeuksiin ministerin
            nimikettä myöten.
         
         
         Asiantuntijakuulemisen perusteella ottaen huomioon teknologian
            muutosnopeuden vaatimus 100 megan laajakaistayhteydestä kaikkien kotitalouksien
            ulottuville ei ole järkevä. Se on aikoinaan ollut
            hyvä tavoite, mutta kehitys erityisesti tiedonpakkausteknologiassa
            on edennyt niin, että kotikäytössä harva
            tarvitsee 100 megan yhteyttä, sillä kaikki nykyisin
            ajateltavissa olevat toiminnot sujuvat 10—20 megan tasolla. Sen
            sijaan runkoverkon nopea ja häiriötön
            toiminta vaatii huomiota, jotta on-demand-sisältöpalvelut
            kuten IPTV ovat yhdenvertaisesti käytettävissä kaikkialla
            Suomessa.
         
         
         Sekä tuottavuuden että palveluinnovaatioiden
            kannalta on olennaista EU-komissionkin voimakkaasti ajama nopea
            siirtyminen elektroniseen laskutukseen. Asiantuntija-arvion mukaan
            voidaan verkkolaskutuksen avulla säästää vuosittain
            lähes kolme miljardia euroa.Valtiosektori ja useimmat suuret
            yritykset ovat asettaneet paperi- tai sähköpostilaskutukseen
            siirtymiselle takarajoja. Vasta 10 kaupunkia on tähän asti
            seurannut esimerkkiä. Verkkolaskusopimusten piirissä on
            180 000 yritystä. Yleinen syy hitaaseen toimintaan on ollut
            väärä käsitys siitä, että verkkolaskutukseen
            siirtyminen olisi vaikeata pienille toimijoille. Kaikissa verkkopankeissa
            ja monessa muussa palvelussa laskun lähetys ja vastaanotto
            voidaan hoitaa ilman investointeja ja IT-osaamista. 
         
         
         Verkkolaskutus on konkreettinen ja tärkeä asia,
            koska
         
         
         
            - tuottavuuspotentiaali on valtaisa
               (> 3 mrd. euroa)
            
- palvelukyky paranee olennaisesti PKT-sektorilla
- verkkolaskutus koskee kaikkia ja muodostaa leveimmän
               mahdollisimman portaan seuraavalle tasolle
            
- jatkoinnovaatioilla voidaan puolittaa yritysten hallintokustannuksia
               ja alentaa julkisen sektorin kuluja merkittävästi
            
- verkkolaskutus vauhdittaa EU:n sisämarkkinakehitystä ja
               samalla globaalia standardointia
            
- verkkolaskutus liittyy suoraan mobiilipalveluiden kehittämiseen
               ja
            
- verkkolaskutus luo uusia vientimahdollisuuksia.
Massamarkkinainnovaatiot ovat tärkeitä. Ne
            rakentuvat useimmiten kansalaisten tämän päivän valmiuksien
            ja tottumusten päälle. On olennaista sekä kilpailukyvyn
            parantamisen että viennin kasvattamisen kannalta tunnistaa
            pienuuden edun antamat vahvuudet. Verkkolaskutuksessa pohjan muodostavat
            globaali johtoasema verkkopankkikäytössä (yrityksillä ja
            kansalaisilla verkkopankkitunnukset), maksuliikenteen nopeus
            ja automatisointiaste, laaja ja reaaliaikainen palvelutarjonta sekä vähäinen
            käteisen käyttö.
         
         
         Yhteenvetona tulevaisuusvaliokunta toteaa, että valtion
            on otettava selkeä ohjausvastuu suomalaisen tietoyhteiskunnan
            rakentamisesta, kansallisen laajakaista- ja tietoinfrastruktuurin
            luomisesta sekä julkisten ja kaupallisten sähköisten palveluiden
            edistämisestä. Tämä edellyttää poliittista
            tahtotilaa sekä tietoyhteiskunta-asioiden hajanaisen päätöksenteon
            selkeyttämistä.