Perustelut
Talous- ja työllisyystilanteen heikkenemisen vaikutus
työllisyysmäärärahoihin
Taloustilanteen muutos
Maailmantalouden kasvuennusteita on syksyn aikana korjattu reippaasti
alaspäin. Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF)
lokakuun puolivälissä julkistettu ennuste maailman
BKT:n kasvusta on vajaan prosenttiyksikön alempi kuin heinäkuussa.
Maailmantalous kasvaa IMF:n ennusteen mukaan 3 prosenttia ja maailmankauppa runsaat
4 prosenttia ensi vuonna. Kasvu tulee pääasiassa
Kiinasta, Venäjältä ja kehittyvistä maista.
Useille OECD-maille ennustetaan jopa taantumaa. Suomelle IMF ennusti
1,6 %:n talouskasvua.
Talousarvioesitys rakentuu oletukselle, että Suomen
talouskasvu hidastuu vuonna 2009, mutta työvoiman kysyntä kasvaa
silti ja työttömyys alenee, vaikkakin aikaisempaa
hitaammin. Kansainvälisen finanssikriisin ja kehittyneiden
maiden (USA ja useimmat EU-maat) kasvun pysähtymisen seurauksena
Suomen talous- ja työllisyyskehitys näyttää kuitenkin
ensi vuonna muodostuvan heikommaksi kuin budjettiesitystä laadittaessa
ennakoitiin. Nopeimmin taloustilanteen heikkeneminen näkyy
teollisuudessa, rakentamisessa ja liikenteessä. Pelättävissä on,
että budjettiesityksessä ennustetun vähenemisen
sijasta työttömyys lähtee ensi vuonna nousuun.
Valiokunta pitää talouden ja työllisyyden
kehitysnäkymiä haasteellisina. Ensi vuodelle esitetyt
veronalennukset ja kotitalousvähennyksen korottaminen osuvat
sinänsä suhdannepoliittisesti oikeaan aikaan.
Niiden kulutuskysyntää elvyttävä vaikutus
riippuu myös siitä, miten kotitaloudet luottavat
yleiseen talous- ja työllisyyskehitykseen ja omaan talouteensa.
Rakennustoiminnan elvyttäminen julkisia investointeja
aikaistamalla
Talousarvioesityksen mukaan valtio käynnistää vuonna
2009 paljon julkisia investointeja. Valiokunta katsoo, että julkisten
investointien aikaistaminen ja vuokra-asuntotuotannon käynnistäminen
olisi tässä tilanteessa työllisyyspoliittisesti
tarkoituksenmukaista. Se olisi myös taloudellisesti perusteltua
raaka-aineiden ja urakkatarjousten hintojen laskiessa. Tärkeää on
aloittaa ajoissa myös vuoden 2010 investointien valmistelu,
koska ennusteiden mukaan vuodesta 2010 voi tulla työllisyyden
kannalta vielä vaikeampi kuin ensi vuodesta.
Työeläkerahastot muodostavat merkittävän yhteiskunnallisen
pääomavarannon. Tärkeää olisi
selvittää, voisiko työeläkerahastojen
varoja suunnata nykyistä enemmän kotimaisiin investointeihin,
kuten vuokra-asuntotuotantoon, vaikka näistä saatavat
tuotot ovat usein ulkomaisia sijoituksia vaatimattomampia. Toisaalta
myös riskit pystytään niissä hallitsemaan
ulkomaisia sijoituskohteita paremmin.
Työllisyyspoliittiset investointiavustukset antavat
mahdollisuuksia lisätä nopeasti infrastruktuuri-investointeja
kasvukeskusten ulkopuolisilla alueilla, joilla yksityinen investointitoiminta uhkaa
pysähtyä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että avustusten määrää lisätään
mahdollisissa äkillisissä rakennemuutostilanteissa.
Talousarvioesitykseksessä työllisyysperusteisiin
investointeihin tarkoitettua määrärahaa
esitetään vähennettäväksi
lähes 11 miljoonalla eurolla tästä vuodesta.
Työllistämismäärärahojen
tarve
Oletettuun hyvään työllisyyskehitykseen
viitaten budjettiesityksessä vähennetään
työllistämis-, koulutus- ja erityistoimien määrärahaa noin
77 miljoonalla eurolla. Työtöntä kohden työllistämis-,
koulutus- ja erityistoimiin tarkoitettua määrärahaa
olisi vuoden 2009 talousarvioesityksen lukujen mukaan 2 540
euroa, mikä on lähes samalla tasolla kuin tänä vuonna
ennakoidaan käytettävän.
Kokemukset viime vuosikymmenen lamasta ja avoimen työttömyyden
nousun seurauksista ovat varoittavia. Kaikkia silloin työttömiksi
jääneitä ei ole vieläkään
saatu kunnolla takaisin työmarkkinoille. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että valtiovallan toimenpitein huolehditaan, että avoin
työttömyys ei tällä kertaa pääse nousemaan
korkealle tasolle.
Kaikki työikäiset ja -kykyiset on välttämätöntä pitää mukana
työmarkkinoilla, jotta heti taantuman päätyttyä pystytään
vastaamaan väestön ikärakenteen muuttumisen
ja työvoimapulan haasteisiin. Työhallinnolla tulee
olla keinot ja määrärahat, joilla taantuman
seurauksena työttömiksi jäävät
pystytään työllistämään
mahdollisimman nopeasti uudelleen.
Monen uudelleentyöllistymismahdollisuuksia heikentää ammatillisen
peruskoulutuksen puute. Tilanteen haasteellisuutta kuvaa, että esimerkiksi
30—35-vuotiaista miehistä peräti 30 % on
ilman ammatillista perustutkintoa. Työllisyystilanteen
heikentyessä viranomaisilla tulee olla tarvittavat resurssit
tarjota työttömiksi jääville
mahdollisuus pätevöityä ammatillisen aikuiskoulutuksen
avulla. Myös kysynnän heikentymisen aiheuttamat
lomautustilanteet tulee mahdollisuuksien mukaan käyttää koulutustason
nostamiseen ja täydennyskoulutukseen. Lisä- ja
täydennyskoulutuksen merkitys kasvaa nopeiden muutosten
yhteiskunnassa.
Vaikka vientiteollisuus, rakentaminen ja liikenne vähentyisivät,
voi joillakin sektoreilla, kuten palvelualalla, esiintyä edelleen
myös työvoimapulaa. Työ- ja elinkeinohallinnon
tulee huolehtia, että esimerkiksi vientiteollisuudesta ja
rakennusalalta työttömiksi jääviä koulutetaan mahdollisuuksien
mukaan niin, että he voivat siirtyä työvoimapulasta
kärsiville palvelualoille.
Taantumassa pitää huolehtia myös
pitkäaikaistyöttömien palveluprosessien
jatkumisesta. Taantumassa pitkäaikaistyöttömien
ja osatyökykyisten mahdollisuudet päästä avoimille
työmarkkinoille heikkenevät entisestään,
mikä korostaa tarvetta parantaa sosiaalisten yritysten
ja kolmannen sektorin työllistämismahdollisuuksia.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työttömille suunnattuja terveyspalveluja
lisätään ja kehitetään.
Valiokunta esittää, että valtiovarainvaliokunta
seuraa työttömyyden kehitysennusteita ja reagoi
tarpeen mukaan. Lisäksi hallituksen tulee varautua ensi
vuonna myös lisäbudjettien kautta reagoimaan nopeasti
työllisyyskehityksen mahdolliseen heikkenemiseen lisäämällä työvoimapoliittisiin
toimiin tarkoitettuja määrärahoja ja äkillisten
rakennemuutosten alueille suunnattuja investointitukia.
Alueiden kehittäminen ja EU:n rakennerahastorahat
Alueiden kehittäminen tapahtuu tänä päivänä pääasiassa
ohjelmaperusteisesti EU:n rakennerahastojen osarahoituksella. Uusi
rakennerahastokausi alkoi vuoden 2007 alusta, mutta Euroopan sosiaalirahaston
ja aluekehitysrahaston toimenpideohjelmien toimeenpanossa on ilmennyt useita
ongelmia.
Yhdeksi pullonkaulaksi on noussut kuntarahoituksen korkea osuus
rahoituksesta. Kun kuntarahan osuuden kansallisesta julkisesta rahoituksesta
tulisi olla 25 prosenttia, pitäisi vuonna 2009 saada kootuksi
ESR- ja EAKR-ohjelmiin kuntien rahoitusta noin 31 miljoonaa euroa.
Kuntien halukkuus osallistua hankkeiden rahoitukseen on vähentynyt
muun muassa niissä kunnissa, joissa on kireä taloudellinen
tilanne. Merkittävä määrä hankkeita
onkin vaarassa jäädä toteutumatta puuttuvan
kuntarahan vuoksi. Tämän seurauksena uuden rakennerahastokauden
ensimmäisen vuoden (2007) varoista iso osa voi jäädä käyttämättä.
Valiokunta esittää, että hallitus
selvittää kiireellisesti, miten kuntarahoitusosuuden
saantiin liittyvät ongelmat voidaan ratkaista, ja huolehtii
siitä, etteivät kansallisesti päätettävissä olevat
säännökset ole tarpeettoman tiukkoja.
Tuottavuusohjelma
Työsuojelutarkastajat
Valiokunta on käsitellyt tuottavuusohjelman perusteita
ja tuottavuusohjelman vaikutuksia työsuojelupiirien toimintaan
viime keväänä valtiontalouden kehyksistä vuosille
2009—2012 antamassaan lausunnossa (TyVL 8/2008
vp — VNS 2/2008 vp).
Lausunnossaan valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
vuosille 2012—2015 suunniteltuun 100 henkilötyövuoden
vähentämiseen työsuojelupiireiltä,
mikä merkitsisi noin 22 %:n supistusta
tarkastushenkilöstöön. Valiokunta toistaa
aiemmassa lausunnossaan esittämänsä näkemykset
työsuojelutoiminnan tärkeydestä ja valvonnan
piirissä olevien asioiden jatkuvasta lisääntymisestä.
Valiokunta toteaa, että työsuojelutarkastukset
tuottavat moninkertaisesti työsuojelutarkastajien palkkauksiin
tarvittavat varat yhteiskunnalle säästyvinä terveydenhuolto-
ja eläkekustannuksina sekä lisääntyneinä verotuottoina
harmaan talouden torjunnan tehostuessa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että työsuojelutarkastuksia kohdistetaan harmaan
talouden torjumiseen yritysten välisen tasapuolisen kilpailun
takaamiseksi.
Valiokunta esittää, että tuottavuusohjelmaa
muutetaan niin, että työsuojelutarkastajien määrään
ei kohdisteta ylisuuria leikkauksia.
Työterveyslaitoksen tutkimustyön resurssit
Valiokunta toistaa kehyslausunnossaan esittämänsä näkemykset
Työterveyslaitoksen tekemän tutkimustyön
merkityksestä työelämän kehittämiselle
ja työssäjaksamisen parantamiselle. Valiokunta
toistaa esityksensä siitä, että Työterveyslaitokseen
kohdistettujen vähennystavoitteiden tarkoituksenmukaisuutta
vielä arvioitaisiin. Vähennystavoitteet kohdistuvat
merkittävässä määrin
nimenomaan ulkopuolisen rahoituksen turvin Työterveyslaitoksella
tehtävään tutkimustoimintaan, vaikka
samanaikaisesti kannustetaan yliopistoja ja muita tutkimuslaitoksia
lisäämään ulkopuolisen rahoituksen
hankkimista.
Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintaedellytysten
turvaaminen
Työ- ja elinkeinotoimistojen henkilöstöön
kohdistuu tuottavuusohjelman mukaan 1 139 henkilötyövuoden
vähennystavoite ajalla 2008—2015. Vuonna 2009
tuottavuusohjelma merkitsee TE-keskuksissa ja työ- ja elinkeinotoimistoissa
yhteensä 45 henkilötyövuoden vähennystä vuoteen
2008 verrattuna. Se yhdessä jo toteutettujen vähennysten
kanssa on johtamassa siihen, että nykyisen toimistoverkon
ylläpito on käymässä hyvin vaikeaksi.
Valiokunta korostaa, että niin työnantajien kuin
työnhakijoidenkin palveluiden turvaaminen edellyttää,
että työ- ja elinkeinotoimisto tai vähintäänkin
palvelupiste sijaitsee kohtuullisten liikenneyhteyksien päässä ja
siellä tunnetaan alueen yritysten toimintaympäristö ja
työnhakijoiden olosuhteet. Valiokunta katsoo, että palvelutason
turvaaminen edellyttää nykyisentasoisen palveluverkon
säilyttämistä.
Pienenevä henkilöstömäärä heikentää jo
tällä hetkellä mahdollisuuksia tuottaa
kattavasti nykyisiä työvoimapalveluja. Selvimmin
tämä näkyy vaikeutena rekrytoida tarvittavia
erityisosaajia ja ammatinvalinnanohjauksen tarjonnan vähenemisenä.
Samanaikaisesti tuottavuusohjelman kanssa toteutetaan työvoimatoimistojen
muuttaminen työ- ja elinkeinotoimistoiksi, mikä merkitsee toimistojen
tehtäväkentän ja osaamisalueen laajenemista.
Työvoimapulan ja kohtaanto-ongelmien myötä sopivan
työvoiman löytäminen avoimiin paikkoihin
on entistä vaikeampaa. Työn haastavuus lisääntyy,
kun työttömistä aiempaa suurempi osuus
kuuluu vaikeasti työllistettäviin, joiden valmiudet
eivät vastaa työnantajien vaatimuksia. Vaikeasti
työllistyvien auttaminen vapaille työmarkkinoille
edellyttää monipuolisia toimenpiteitä ja
osaavaa, monipuoliset yhteistyötaidot omaavaa henkilökuntaa.
Myös työvoimapoliittisen koulutuksen järjestäminen entistä kiinteämmässä yhteistyössä
yritysten kanssa
on vaativaa ja edellyttää henkilöstöltä paljon
työtä ja osaamista. Valiokunta korostaa, että tuottavuusohjelman
toteuttaminen ei saa johtaa työnantajien ja työnhakijoiden
palvelujen heikkenemiseen millään alueella Suomessa.
Työhallinnon henkilöstön palkkatason
jälkeenjääneisyys vaikeuttaa varsinkin
kasvukeskuksissa pätevän ja sitoutuneen henkilöstön saantia.
Henkilöstön vaihtuvuus on nopeaa, mikä merkitsee
kasvavaa panostusta rekrytointiin ja uuden henkilöstön
kouluttamiseen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että valtio huolehtii työ- ja elinkeinohallinnon
palkkakilpailukyvystä niin, että työ-
ja elinkeinotoimistoihin saadaan pätevää henkilöstöä.
Tasa-arvon edistämistoiminnan resurssit
Valiokunta pitää hyvänä,
että talousarvioesityksessä on aiempaa useamman
pääluokan perusteluissa esitetty arviointeja toimintojen
sukupuolivaikutuksista. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tulevien talousarvioesitysten laadinnassa sukupuolivaikutusten
arviointi edelleen laajenee ja konkretisoituu. Tämän
toiminnan tueksi tulee huolehtia hallinnonalakohtaisten tilastojen
kehittämisestä ja sukupuolen mukaan eritellyn
tiedon keräämisestä.
Sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisestä on
vahvoja kirjauksia hallitusohjelmassa, ja hallituksen 17.7.2008
hyväksymässä tasa-arvo-ohjelmassa esitetään
paljon tärkeitä toimenpiteitä. Vuoden
2009 talousarvioesityksessä ei kuitenkaan osoiteta näiden
toimenpiteiden toteuttamiseen tarvittavia resursseja.
Tasa-arvovaltuutetun toimistoon esitettiin sosiaali- ja terveysministeriön
budjettiehdotuksessa kahta lisävirkaa, mutta ne on jätetty
pois hallituksen talousarvioesityksestä. Lisäresursseja tarvittaisiin
tasa-arvosuunnittelun ja palkkakartoitusten opastukseen ja valvontaan.
Näiden toimintojen tehostuminen edistäisi samapalkkaohjelman
toteutumista. Myös eduskunnan käsiteltävänä oleva
tasa-arvolain muutosesitys merkitsee lisätehtäviä tasa-arvovaltuutetun
toimistolle.
Hallituksen tasa-arvo-ohjelmassa todetaan, että "Hallitus
varmistaa, että tasa-arvon tietopalvelu käynnistetään
viimeistään vuonna 2009. " Toiminnan käynnistämiseen
ei kuitenkaan budjettiesityksessä ehdoteta tarvittavaa
määrärahaa. Valiokunta pitää tasa-arvon
tietopalvelua tärkeänä ja puoltaa sen
toiminnan käynnistämistä mahdollisimman
pian.
Valiokunta esittää, että talousarvioon
lisätään 180 000 euroa tasa-arvon
tietopalvelun käynnistämiseen.
Naisten resurssikeskuksia toimii Kajaanissa, Iisalmessa, Turussa,
Tampereella, Vantaalla ja Oulussa. Ne toimivat paikallisina neuvonta-
ja innovaatiokeskuksina edistäen muun muassa tasa-arvosuunnittelua,
naisyrittäjyyttä ja naisten yhteistyötä ja
verkostoitumista. Keskusten toiminnalla on keskeinen merkitys tasa-arvotyön alueellistamisessa.
Niiden avulla tasa-arvosuunnittelun neuvontatyö ja naisyrittäjyyden
edistäminen on voitu ulottaa eri puolille maata. Tasa-arvovaltuutetun
toimiston resurssein koko maan kattavien palvelujen aikaansaaminen
on mahdotonta.
Naisten resurssikeskusten toiminnan rahoitus tapahtuu hankerahoituksen
kautta, missä ongelmaksi on viime aikoina muodostunut omarahoitusosuuden
puuttuminen. Toiminnan jatkumiseksi keskukset tarvitsevat pysyvämpää rahoitusta
toiminnan vetäjän palkkaukseen sekä tilojen
vuokriin ja muihin toimintakuluihin. Keskusten toiminnan jatkumiseksi
niille tarvitaan noin 80 000 euroa toimintarahaa / keskus
eli yhteensä 560 000 euroa vuodessa. Valiokunta
pitää keskusten toiminnan jatkumista tärkeänä.
Valiokunta korostaa Finnveran myöntämien naisyrittäjälainojen
merkitystä naisyrittäjyyden tukemisessa. Naisyrittäjälainoilla
on naisyrittäjien toiminnan käynnistämisen
ja turvaamisen kannalta erityisen suuri merkitys tilanteissa, joissa
lainarahaa on tavallista vaikeampi saada yleisiltä rahamarkkinoilta
tai se on kallista. Valiokunta pitää tärkeänä,
että talous- ja työllisyystilanteen mahdollisesti
heiketessä ensi vuoden talousarviossa kiinnitetään
erityistä huomiota naisyrittäjyyden edistämiseen.
Nuorten aseman parantaminen
Talousarvioesityksessä ehdotetaan ammatillisen koulutuksen
aloituspaikkojen määrän nostamista 4 000
paikalla. Valiokunta pitää lisäystä tärkeänä ja
tarpeellisena. Paikkojen määrä ei kuitenkaan
vielä lisäyksen jälkeenkään
vastaa kysyntää. Valiokunta painottaa, että koulutuspaikkoja,
mukaan lukien työpajapaikat, tulee olla riittävästi
niin, että jokaiselle peruskoulun päättävälle
nuorelle pystytään osoittamaan jokin hänelle
soveltuva kouluttautumismahdollisuus.
Siviilipalvelukseen pääsyn nopeuttaminen
Hallituksen tavoitteena on nopeuttaa nuorten siirtymistä työelämään
ja ehkäistä syrjäytymistä. Siviilipalvelukseen
pyrkii vuosittain noin 2 400 nuorta miestä. Siviilipalveluskeskuksessa järjestettävälle
koulutusjaksolle otetaan talousarvioesityksen mukaan 1 650
miestä vuonna 2009. Jonotusaika siviilipalveluskoulutukseen on
tällä hetkellä jopa kaksi vuotta. Valiokunta katsoo,
että pitkät jonotusajat hidastavat siviilipalvelukseen
hakevien miesten pääsyä työelämään
ja opiskeluun sekä ovat omiaan lisäämään syrjäytymisvaaraa.
Samalla valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
että viime vuonna toteutetusta uudistuksesta huolimatta
palveluspaikkojen määrä ei ole kasvanut
toivotulla tavalla. Ilman palveluspaikkaa on koulutusjakson jälkeen
talousarvioesityksen perustelujen mukaan tänä vuonna
255 miestä. Nämä miehet suorittavat työpalvelunsa siviilipalveluskeskuksessa,
mistä aiheutuu yhteiskunnalle lähes puolen miljoonan
euron kustannukset. Tätä ei voida pitää yhteiskunnan
eikä henkilön itsensä kannalta tarkoituksenmukaisena.
Siviilipalveluskeskuksessa ei pystytä järjestämään
mielekkäitä työtehtäviä näin
suurelle joukolle.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus edistää siviilipalveluspaikkojen
saantia tiedottamalla tehokkaasti palveluspaikkojen mahdollisuudesta
saada tukea siviilipalvelusmiehen asumiskustannuksiin ja ryhtyy
tarvittaessa lisätoimiin, jos palveluspaikkojen määrä ei
tehostetusta tiedotuksesta huolimatta nouse tarvetta vastaavaksi.
Vähemmistövaltuutetun suorittamat selvitykset
Eduskunta hyväksyi 7.10.2008 hallituksen esityksen
laiksi vähemmistövaltuutetusta ja syrjintälautakunnasta
annetun lain 2 §:n muuttamisesta, jossa vähemmistövaltuutetun
tehtäväksi säädetään
"tehdä ja teettää riippumattomia selvityksiä etniseen
syrjintään liittyvistä kysymyksistä". Esityksen
vaikutusarvion mukaan "niukat henkilöresurssit ja toimintamäärärahat
ovat rajoittaneet toimintamahdollisuuksia" ja "selvitysten tekeminen
ja teettäminen edellyttää vähemmistövaltuutetun
voimavarojen vahvistamista".
Vähemmistövaltuutetun toimintamäärärahat sisältyvät
sisäasiainministeriön toimintamäärärahoihin.
Saadun selvityksen mukaan vielä ei ole päätetty
uutta tehtävää varten osoitettavista
lisäresursseista. Valiokunnan mielestä vähimmistövaltuutetun
toimiston resurssien määrässä tulee ottaa
huomioon lisääntyvien tehtävien laatu
ja määrä.
Työsuhdematkalipun houkuttelevuuden lisääminen
Työsuhdematkalippu on tarkoitettu lisäämään kiinnostusta
joukkoliikenteen käyttämiseen työmatkoilla.
Joukkoliikenteen käytön lisääntyminen
työmatkoilla edistää ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Myös liikenteen sujuvuus lisääntyy ja
tieinvestointien tarve vähenee.
Nykyisellään työsuhdematkalipun houkuttelevuus
on vaatimaton ja sen vaikutukset ovat olleet odotettua vähäisemmät.
Valiokunta kiirehtii toimenpiteitä työsuhdematkalipun
houkuttelevuuden lisäämiseksi.
Samalla valiokunta kiinnittää huomiota joukkoliikenteen
huonoon saatavuuteen haja-asutusalueilla. Uutisten mukaan haja-asutusalueilla
suunnitellaan useiden linja-autovuorojen lopettamista huolimatta
talousarvioesityksen mukaisesta joukkoliikennetuesta. Valiokunta
painottaa toimivan julkisen liikenteen merkitystä työvoiman liikkuvuuden
lisäämisessä ja tasa-arvoisten liikkumismahdollisuuksien
turvaamisessa kaikille. Valiokunta katsoo, että selvitysmies
Olli Riikosen liikenneministeri Anu Vehviläiselle 12.9.2008
luovuttama raportti sisältää hyviä esityksiä haja-asutusalueiden
joukkoliikenteen turvaamiseksi.