Perustelut
Yleistä
Esityksen tarkoituksena on panna kansallisesti täytäntöön
nk. erityisosaajadirektiivi, jonka tavoitteena on helpottaa Euroopan
unioniin korkeaa pätevyyttä vaativaan
työhön tulevien kolmansien maiden kansalaisten
maahantuloa ja liikkuvuutta ottamalla käyttöön
Euroopan unionin sininen kortti.
Direktiivin täytäntöönpano
ei Suomessa edellytä merkittäviä muutoksia
lainsäädäntöön, koska
erityisosaajien maahanmuuttoa on jo ulkomaalaislain säädöksin
helpotettu. Uudistus toteutetaan sisällyttämällä säännökset
voimassa olevan lainsäädännön
rakenteeseen siten, että sillä ei hankaloiteta
erityisosaajien oleskelulupamenettelyä ja nykyinen erityisosaajien
maahantulomenettely säilytetään sinisen
kortin rinnalla. Vaikka erityisosaajien maahantuloa koskeva sääntely
näin monipolvistuu, valiokunta pitää kansallisten
joustavien säännösten säilyttämistä perusteltuna.
Hallituksen esityksessä arvioidaan, ettei Suomi juurikaan
hyödy sinisen kortin käyttöönotosta.
Erityisosaajille myönnettiin vuonna 2010 Suomessa arviolta
2 400 erityisosaajan oleskelulupaa. Heistä vain pieni osa
täyttää sinisen kortin myöntämisen
edellytykset. Sinisellä kortilla katsotaan esityksen mukaan
olevan kuitenkin myönteinen vaikutus maahantulon houkuttele-vuuteen
koko unionin tasolla, koska yhtenäisen menettelyn käyttöönottaminen
todennäköisesti lisää erityisosaajien
tietoisuutta maahanmuuttomahdollisuuksista Eurooppaan. Valiokunta
pitää hyvänä sitä,
että sininen kortti tuo erityisosaajille mahdollisuuden
liikkua jäsenvaltiosta toiseen.
Valiokunta on direktiiviehdotuksesta antamassaan lausunnossa
(TyVL 3/2008 vp) todennut, että Suomen ja muiden
EU:n jäsenmaiden työvoimatarpeiden täyttäminen
tulee tehdä eettisiä sääntöjä noudattaen.
Valiokunta toistaa lausunnossa esittämänsä näkemyksen.
Valiokunta huomauttaa kuitenkin, että EU:n alueella työskentelevät
kansalaiset voivat hyödyttää lähtömaansa
taloudellista ja sosiaalista kehitystä.
Sinisen kortin myöntäminen
EU:n sinisen kortin myöntämisen erityisenä edellytyksenä on,
että erityisosaajalla on korkean koulutuksen
lisäksi vähintään vuoden työsopimus
erityistä osaamista vaativaan työhön
ja työsopimuksessa tai sitovassa työtarjouksessa sovittu
palkka on vähintään 1,5 kertaa suurempi kuin
keskimääräinen palkansaajan bruttovuosipalkka.
Käytännössä kuukausipalkan on
siis oltava nykytasolla vähintään 4 700
euroa. Työvoiman saatavuusharkintaa sinisen kortin hakijoihin
ei sovelleta, kuten sitä ei sovelleta erityisosaajiin
tälläkään hetkellä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että maahanmuuttoviranomaisilta
työssä vaadittavan osaamisen, työntekijän
koulutuksen ja ammattipätevyyttä vastaavan asianmukaisen
palkan arviointi edellyttää erityistä asiantuntemusta
mm. tutkinnoista, työn vaativuudesta ja työsuhteen
ehdoista. Valiokunta korostaa, että arvioinnissa
tulee mahdollisuuksien mukaan hyödyntää työnantaja-
ja työntekijäjärjestöjen osaamista,
jotta ulkomaalaiselle erityisosaajalle turvataan yhdenvertainen
kohtelu muiden työntekijöiden kanssa.
Sinisen kortin myöntäminen edellyttää direktiivissä säädettyjen
erityisedellytysten lisäksi, että henkilö täyttää myös
muut työntekijän oleskeluluvan myöntämisedellytykset.
Valiokunta korostaa, että sinisen kortin myöntäminen
edellyttää siten selvitystä työnteon
keskeisistä ehdoista sekä vakuutusta siitä,
että ehdot ovat voimassa olevien säännösten
ja työehtosopimusten mukaisia tai että ne vastaavat
työmarkkinoilla vastaavissa tehtävissä työntekijöihin
noudatettavaa käytäntöä. Myös
ulkomaalaislain säännöksiä työnantajan
kyvystä huolehtia työnantajavelvoitteistaan tulee
soveltaa sinisen kortin myöntämiseen vakiintuneen
käytännön mukaisesti.
Yhdenvertainen kohtelu jäsenmaiden omien kansalaisten
kanssa
Erityisosaajadirektiivin 14 artiklan mukaan EU:n sinisen kortin
haltijoita on kohdeltava yhdenvertaisesti jäsenvaltion
omien kansalaisten kanssa paitsi työolojen ja työehtojen
myös koulutuksen sekä sosiaaliturvan suhteen.
Sosiaaliturvan osalta yhdenvertainen kohtelu merkitsee, että Suomeen
tulevat erityisosaajat ja heidän perheenjäsenensä saavat
samat sosiaaliturvaetuudet sekä terveyspalvelut kuin oman maan
kansalaiset. Heiltä ei voi vaatia vakinaista asumista Suomessa,
vaikka kansallisen lainsäädännön
mukaan vakinainen asuminen on sekä Kansaneläkelaitoksen
myöntämien etuuksien että kunnallisten
terveydenhoitopalvelujen saamisen perusteena.
Erityisosaajien rinnastaminen maassa pysyvästi asuviin
merkitsee poikkeusta säännöksiin, joita
muutoin sovelletaan EU:n ulkopuolelta Suomeen töihin tuleviin.
Kolmannesta maasta muuttavalla on oikeus asumisperusteisiin etuuksiin
maahantulosta alkaen vain, jos henkilö muuttaa asumaan
maahan vakinaisesti. Tällöin henkilöllä tulee
olla vähintään yhden vuoden pituinen
oleskelulupa sekä vakinainen asunto ja koti Suomessa. Vakinaista
asumista osoittaa vähintään kahdeksi
vuodeksi tehty työsopimus.
Sinisen kortin haltijoille ja heidän mukanaan tuleville
perheenjäsenille asumisperusteiset sosiaaliturvaetuudet
kuuluvat työsopimuksen pituudesta riippumatta. Lisäksi
he saavat oikeuden käyttää julkisia terveyspalveluita
samoin asiakasmaksuin ja samoin ehdoin kuin kunnassa asuvat. Hallituksen
esitykseen sisältyvät lakiehdotukset toteuttavat
näin direktiivissä edellytetyn yhdenvertaisuusvaatimuksen.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
että samalla Suomeen työskentelemään
tuleviin sovellettava lainsäädäntö eriytyy
ja eri työntekijäryhmien oikeudet sosiaaliturvaan
ja terveyspalveluihin muodostuvat keskenään erilaisiksi.
Valiokunnan näkemyksen mukaan yhdenvertaisuutta on jatkossa
tarpeen edistää myös eri työntekijäryhmien
kesken.
Lopuksi
Unionissa on erityisosaajadirektiivin lisäksi valmisteltavana
myös muita eri työntekijäryhmiä koskevia
direktiivejä, jotka edustavat komission työvoimaperusteisen
maahanmuuton suhteen noudattamaa sektorikohtaista lähestymistapaa. Mahdollisesti
voimaantullessaan ne merkitsevät sitä, että työntekijäryhmiä koskevat
yhä enemmän eri säännöt
ja sääntelystä tulee entistä monimutkaisempaa.
Valiokunta toistaa erityisosaajadirektiivistä antamassaan
lausunnossa (TyVL 3/2008 vp) esittämänsä kriittisen
näkemyksen järjestelmän monimutkaistamisesta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että jatkossa maahantulosäännöksiä pyritään
selkiyttämään ja yksinkertaistamaan.