Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Väärinkäytösten estäminen
         
         Palkkaturvaviranomaisella on perustellusta syystä oikeus
            evätä palkkaturva tai harkita palkkaturvan määrä väärinkäytön
            estämiseksi. Väärinkäytöksenä on
            pidetty tilannetta, jossa työntekijä jatkaa työskentelyä työnantajan
            palveluksessa, vaikka työsuhteesta johtuvien saatavien maksaminen
            on laiminlyöty pidemmältä ajalta. Palkkaturvaviranomainen
            voi tällöin evätä palkkaturvan
            tai harkita sen määrää, jos
            työntekijän saatava perustuu työnantajan
            ja työntekijän väliseen sopimukseen tai
            järjestelyyn, joka on ilmeisesti tehty palkkaturvan saamiseksi.
            Tällaisena tilanteena palkkaturvalain perusteluissa (HE 104/1998
               vp) ja vakiintuneessa oikeuskäytännössä pidetään
            myös menettelyä, jossa työntekijä toteuttaa
            järjestelyn yksin ilman työnantajan myötävaikutusta
            tai tietoisuutta järjestelystä. Järjestelyn
            ei siis tarvitse olla sopimukseen rinnastettavissa.
         
         
         Työntekijät eivät hallituksen esityksen
            perustelujen mukaan miellä pitkäaikaisen palkatta työskentelyn
            merkitsevän sopimusta tai järjestelyä,
            ja palkkaturvan hakijat saattavat kokea epäoikeudenmukaisena
            lainkohdan soveltamisen näihin tilanteisiin. Lain sanamuoto
            ja vakiintunut oikeuskäytäntö ovat esityksen
            mukaan irtautuneet toistaan. Tämän vuoksi esityksessä ehdotetaan
            palkkaturvalain 8 §:n 1 momenttiin ja merimiesten
            palkkaturvalain 7 §:n 1 momenttiin lisättäväksi
            uusi kohta, jonka mukaan palkkaturva voidaan evätä tilanteessa,
            jossa työntekijä on jatkanut työntekoaan
            vielä senkin jälkeen, kun hänen on täytynyt
            tietää, ettei työnantaja kykene palkanmaksustaan
            suoriutumaan. Lisäyksen tarkoituksena ei ole laajentaa
            harkintasäännöksen soveltamisalaa vaan
            selventää lainsäädäntöä.
         
         
         Valiokunta katsoo, että ehdotettu uusi säännös
            selkiyttää säännöksiä nykyisessä tilanteessa,
            jossa voimassa olevan palkkaturvalain 8 §:n sanamuoto
            ei suoraan viittaa palkatta työskentelyyn ja työnteon
            jatkamiseen, vaan pykälää sovelletaan
            lain valmisteluasiakirjoissa esitettyjen perustelujen ja vakiintuneen
            oikeuskäytännön perusteella. Valiokunta
            huomauttaa, että työntekijälle pykälän
            soveltaminen on edelleen ongelmallista, koska työntekijän
            tulee jatkossakin pystyä itsenäisesti arvioimaan,
            milloin työnantajan maksukyvyttömyys täyttää laissa
            säädetyt edellytykset ja palkatta työskentely
            täytyy palkkaturvan menettämisen uhalla lopettaa. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että palkkaturvan epääminen
            on perusteltua tilanteissa, joissa työntekijä on
            nimenomaisesti palkkaturvan saamisen vuoksi jatkanut työntekoa,
            vaikka on tiennyt työnantajansa maksukyvyttömyydestä.
            Palkkaturvajärjestelmän tarkoituksena ei ole,
            että työntekijä jatkaa työntekoaan
            palkkaturvan saamiseksi tilanteessa, jossa työntekijällä on
            oikeus purkaa työsuhteensa maksamatta jätettyjen
            palkkasaatavien vuoksi.
         
         
         Valiokunta korostaa, että ehdotettua uutta säännöstä sovellettaessa
            ei tule muuttaa voimassa olevan lain vakiintunutta soveltamiskäytäntöä.
            Palkkaturvaviranomainen on hyväksynyt noin kolmen kuukauden
            palkatta työskentelyn, jos työnantajan maksukyvyttömyyden
            ei voida katsoa jo tätä ennen tulleen työntekijän
            tietoon tai asiaan ei liity väärinkäytösepäilyjä.
            Palkkasaatavat voidaan siten jättää korvaamatta
            kolmea kuukautta lyhyemmältä ajalta esimerkiksi sellaisissa
            yksiselitteisissä tilanteissa, joissa työnantaja
            on työntekijöiden tavoittamattomissa eikä työnantaja
            enää osoita työntekijälle työtä.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomioita siihen, että yksittäisen
            työntekijän on erittäin vaikea arvioida
            työnantajan taloudellista tilannetta. Työntekijällä ei
            tavallisesti ole käytettävissään
            tietoja yrityksen tilauksista ja laskutuksesta. Erityisesti taloudellisen
            taantuman aikana sinänsä maksukykyisellä ja
            hyvin menestyvällä työnantajallakin voi
            olla ajoittaisia ja väliaikaisia maksuvaikeuksia ja maksujen
            viivästyksiä, jotka saattavat viivästyttää jopa
            palkanmaksua. Vaikka työntekijä olisikin tietoinen
            siitä, että työnantajalla on maksuvaikeuksia,
            hänen saattaa olla erittäin vaikeaa, jopa mahdotonta,
            arvioida työnantajan palkanmaksukykyä muutamia
            kuukausia eteenpäin. Valiokunta korostaa, etteivät työnantajan
            yksittäiset laiminlyönnit tai vähäiset
            palkanmaksun viivästykset saa johtaa palkkaturvan epäämiseen.
         
         
         Valiokunta painottaa, että erityisesti korkean työttömyyden
            tilanteessa on ymmärrettävää,
            että työntekijät pitävät
            kiinni työpaikastaan ja ovat valmiita joustamaan jopa palkanmaksussa
            varsinkin, jos työnantaja pystyy maksamaan edes osan viivästyneistä palkkasaatavista.
            Valiokunta korostaa, että ehdotetun säännöksen
            soveltamisen ei tule johtaa siihen, että työntekijä palkkaturvan
            epäämisen pelossa päättää työsuhteensa,
            vaikka siihen ei todellisuudessa olisi aihetta. Aiheettomat irtisanoutumiset
            tai työsuhteen purkamiset aiheuttavat myös työnantajalle
            lisävaikeuksia. Valiokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että palkkaturvalain
            säännöksistä tiedotetaan tehokkaasti.
         
         
         Odotusajan palkan maksaminen palkkaturvana
         
         Työsuhteesta johtuvan saatavan viivästyessä työntekijällä on
            oikeus saada viivästyskoron lisäksi täysi
            palkkansa odotuspäiviltä, enintään kuitenkin
            kuudelta kalenteripäivältä. Odotusajan
            palkan tarkoitus on toimia tehosteena, jotta työnantaja
            suorittaisi työsuhteen päättyessä palkkasaatavat
            ajallaan. Palkkaturvana odotusajan palkkaa ei voimassa olevan lain
            mukaan makseta kokonaisuudessaan, vaan odotusajan palkasta maksetaan
            enintään se määrä,
            joka palkkaturvana maksetaan muiden työsuhteesta johtuvien
            saatavien suorituksena.
         
         
         Käytännössä säännös
            tarkoittaa sitä, että työntekijä voi
            lähes kaikki työsuhdesaatavat palkkaturvasta saatuaan
            hakea palkkaturvana vähäistäkin maksamatta
            jäänyttä saatavaa ja kuuden päivän
            odotusajan palkkaa. Joissakin tilanteissa palkkaturvana maksettu
            odotusajan palkka voi muodostua viivästyneeseen saatavaan
            nähden suhteettomana suureksi. Viivästynyt saatava
            voi olla esimerkiksi vähäinen koron maksamatta
            jääminen tai vähäisen luontoisedun unohtuminen
            konkurssipesän palkkaturvahakemuksesta. Tilannetta kärjistää se,
            että saatavien viivästyminen saattaa johtua siitä,
            että esimerkiksi konkurssin yhteydessä ripeiden
            palkkasaatavia koskevien maksutoimenpiteiden vuoksi ei kaikkia työntekijän
            saatavia ehditä selvittää ja niiden maksaminen
            viivästyy.
         
         
         Viivästyneeseen saatavaan nähden suhteettoman
            odotusajan palkan maksamisen välttämiseksi hallituksen
            esityksessä ehdotetaan, että odotusajan palkkana
            ei jatkossa makseta enempää kuin sen viivästyneen
            saatavan verran, josta odotusajan palkan maksuvelvollisuus aiheutuu.
         
         
         Valiokunta pitää odotusajan palkan määrän rajoittamista
            ehdotetulla tavalla tarkoituksenmukaisena. Valiokunta pitää kuitenkin
            tärkeänä, että ehdotetun säännöksen
            vaikutuksia odotusajan palkkaa koskevan säännöksen
            vaikuttavuuteen seurataan ja että tarvittaessa säännöstä muutetaan.
         
         
         Työn suorittamisesta aiheutuvien kustannusten korvaaminen
            palkkaturvana
         
         
         Työntekijät maksavat käytännössä usein
            omista varoistaan työn suorittamisesta aiheutuneita kustannuksia,
            joiden maksaminen kuuluu työnantajalle. Työnantaja
            maksaa jälkikäteen kustannukset työntekijälle
            kuitteja vastaan. Näiden kustannusten maksaminen työntekijälle
            palkkaturvana perustuu harkintaan siitä, onko kyseessä työsuhteesta
            johtuva saatava vai ei.
         
         
         Palkkaturvana maksetaan palkkaturvalain ja merimiesten palkkaturvalain
            mukaan saatavat, joiden määrä ja peruste
            on saatu selvitettyä. Rajanveto palkkaturvana maksettavien
            kustannusten ja niiden ulkopuolelle jäävien kustannusten välillä on
            jäänyt epäselväksi, vaikka oikeuskäytäntöä on
            runsaasti. Tämän vuoksi palkkaturvalakiin ja merimiesten
            palkkaturvalakiin ehdotetaan lisättäviksi säännökset
            siitä, minkälaiset työn suorittamisesta
            aiheutuneet kustannukset maksetaan palkkaturvana.
         
         
         Esityksen mukaan työntekijälle maksetaan palkkaturvana
            työn suorittamisesta aiheutuvat matka- tai muu kustannukset,
            jos ne ovat luonteeltaan tavanomaisia ja kohtuullisia. Määrältään
            suuria kustannuksia ei työntekijälle voida perustelujen
            mukaan maksaa, koska työntekijällä ei
            ole velvollisuutta maksaa työnantajalle kuuluvia kuluja.
         
         
         Kustannuksia pidetään hallituksen esityksen mukaan
            tavanomaisina, jos toimialalla, työpaikalla tai kyseisessä työsuhteessa
            on tavallista, että työntekijä maksaa
            työnantajalleen kuuluvan kulun ja perii sen työnantajaltaan
            jälkikäteen. Myös työsuhteessa
            noudatettu pitkäaikainen käytäntö voi
            vaikuttaa tavanomaisuuden arviointiin. Edustuskulut eivät
            ehdotuksen perustelujen mukaan ole tavanomaisia, minkä vuoksi niitä ei
            voida maksaa palkkaturvana.
         
         
         Kohtuullisuusvaatimus koskee paitsi yksittäistä saatavaa
            myös työsuhteessa kertyneiden kulusaatavien kokonaismäärää.
            Kohtuullisuutta arvioidaan henkilön nettopalkan määrän
            perusteella. Jos kulujen määrä on henkilön
            nettopalkkaan suhteutettuna suhteettoman suuri, niitä voidaan
            pitää kohtuuttomina.
         
         
         Valiokunta pitää hallituksen esityksessä ehdotettua
            uutta säännöstä lähtökohtaisesti
            hyvänä ja palkkaturvalakia selkeyttävänä.
            Valiokunta kuitenkin katsoo, että säännöksen
            perusteluissa on kulukorvausten maksamisen edellytyksiä tulkittu
            osittain liian suppeasti. Valiokunta korostaa, että kustannusten
            tavanomaisuuden ja kohtuullisuuden harkinnan tulee perustua kullakin toimialalla
            vallitsevaan käytäntöön. Toimialojen
            käytännöt saattavat poiketa toisistaan
            merkittävästi. Joillakin aloilla on mahdollista,
            että työntekijä maksaa esimerkiksi lounasneuvotteluista
            aiheutuneita kohtuullisia työnantajan maksettaviksi kuuluvia
            kuluja. Esimerkiksi rakennusalalla on tavallista, että työntekijä hankkii
            itse työvälineitä ja laitteita, jotka
            saattavat olla hyvinkin arvokkaita ja työnantajan työntekijälle
            maksamat korvaukset tällaisten työvälineiden
            käytöstä voivat olla huomattavan korkeita. Tämä tulee
            ottaa huomioon kustannusten kohtuullisuutta harkittaessa.
         
         
         Takaisinmaksuvelvollisuuden määrääminen
         
         Esityksessä ehdotetaan, että palkkaturvana
            maksetuista saatavista vastuussa olevan takaisinmaksuvelvollisuus
            ratkaistaan palkkaturvapäätöksellä tai
            erikseen maksuvelvollisuutta koskevalla päätöksellä.
            Lisäksi ehdotetaan, että päätöksistä käytettäviä termejä täsmennetään.
            Voimassa olevassa palkkaturvalaissa ja merimiesten palkkaturvalaissa
            ei erotella palkkaturvapäätöstä ja
            takaisinmaksuvelvollisuutta koskevaa päätöstä,
            vaan näistä molemmista käytetään
            termiä palkkaturvapäätös.
         
         
         Voimassa olevaan lakiin verrattuna ehdotettu säännös
            korostaa, että palkkaturvaviranomaisen tekemä päätös
            takaisinmaksuvelvollisuudesta koskee ainoastaan päätöksessä maksuvelvolliseksi
            määrättyjä asianosaisia. Ehdotetun
            muutoksen mukaan samasta saatavasta voidaan tehdä yksi
            tai useampi takaisinmaksuvelvollisuutta koskeva päätös
            ja määrätä aiemmin saatavasta takaisinmaksuvelvolliseksi
            joutuneelle velalliselle uusia kanssavelallisia, jos sellaisia vastuuperusteita
            ilmenee.
         
         
         Valiokunta pitää ehdotettuja muutoksia tarpeellisina
            ja katsoo, että ne selkiyttävät merkittävästi
            takaisinmaksuvelvollisuuteen liittyvää menettelyä.
         
         
         Palkkaturvaviranomaisen tiedonsaantioikeus
         
         Esityksessä ehdotetaan, että palkkaturvaviranomaisella
            on oikeus saada palkkaturvahakemuksen käsittelyä varten
            salassa pidettävää tietoa voimassa olevassa
            laissa määrättyjen tahojen lisäksi
            myös Eläketurvakeskukselta. Palkkaturvaviranomaisen
            tiedontarve koskee erityisesti Eläketurvakeskuksen ansaintarekisteriin
            tallennettuja työsuhde- ja ansaintatietoja.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ansaintarekisterin tietosisältö on
            osittain eläkelaitosten omistamaa, minkä vuoksi
            Eläketurvakeskus ei voi luovuttaa tietoja, jollei palkkaturvaviranomaisella
            ole oikeutta saada niitä myös eläkelaitoksilta.
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa tiedonsaantioikeutta
            koskevaan palkkaturvalain ja merimiesten palkkaturvalain pykälään
            lisättäviksi eläkelaitokset. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että työ-
            ja elinkeinoministeriö ohjaa palkkaturvaviranomaisia pyytämään
            tarvitsemansa tiedon ensisijaisesti Eläketurvakeskuksilta,
            jolloin tietopyynnöistä mahdollisesti aiheutuva
            haitta eläkelaitoksille jää vähäiseksi.
         
         
         Toimivaltainen viranomainen Ahvenanmaan maakuntaan liittyvässä palkkaturva-asiassa
         
         Ahvenanmaan palkkaturva-asiat käsittelee palkkaturvalain
            ja voimassa olevan työ- ja elinkeinokeskuksista ja työvoimatoimistoista
            annetun valtioneuvoston asetuksen mukaan Varsinais-Suomen työ-
            ja elinkeinokeskus. Vuoden 2010 alusta lukien voimaan tulevan aluehallintouudistuksen
            jälkeen palkkaturva-asiat kuuluvat elinkeino-, liikenne-
            ja ympäristökeskusten toimivaltaan. Keskusten
            toimialueista säädetään valtioneuvoston
            asetuksessa. Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
            toimialueeseen kuuluu asetuksen mukaan Varsinais-Suomen maakunta,
            mutta ei Ahvenanmaan maakunta. Tämän vuoksi Varsinais-Suomen elinkeino-,
            liikenne- ja ympäristökeskus ei vuodenvaihteen
            jälkeen ole toimivaltainen ratkaisemaan sellaisia palkkaturva-asioita,
            joissa työnantajan kotipaikka, työntekopaikka
            tai työnantajan konkurssiasiassa toimivaltainen tuomioistuin
            sijaitsee Ahvenanmaan maakunnassa.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan palkkaturva-asioissa toimivaltaisesta
            viranomaisesta Ahvenanmaan osalta on tarkoituksenmukaisinta säätää palkkaturvalaissa.
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että palkkaturvalakiin
            lisätään asiaa koskeva uusi pykälä.
         
         
         Aluehallinnon uudistuksesta johtuvat tekniset muutokset
         
         Palkkaturvalakiin ja merimiesten palkkaturvalakiin tehdään
            aluehallinnon uudistamisesta johtuvat tekniset muutokset. Palkkaturvalain
            11 §:n 1 momentin viittaus työvoima-
            ja elinkeinokeskuksista annetun lain (23/1997)
            2 §:n 3 momenttiin korvataan viittauksella elinkeino-,
            liikenne- ja ympäristökeskuksista annetun lain
            (897/2009) 5 §:ään.