Yleisperustelut
Vientivalvonnan tavoitteena on estää joukkotuhoaseiden
leviäminen kansainvälisten sopimusten ja monenvälisen
vientivalvontayhteistyön avulla. Ulkoasiainvaliokunnan
saaman selvityksen mukaan vientivalvonnan merkitys on kasvamassa.
Vientivalvonta on tärkeä osa ulkopolitiikkaa.
Kaksikäyttötuotteiden vientivalvonta liittyy myös
terrorismin torjuntaan, mikä on kasvattanut kaksikäyttötuotteiden
viennin valvontatarvetta. Kaksikäyttötuotteet
ovat tyypillisesti sellaisia tuotteita, joita voidaan käyttää sekä sotilas-
että siviilitarkoituksiin ja jotka liittyvät yleensä joukkotuhoaseiden,
ohjusjärjestelmien tai tavanomaisten aseiden valmistukseen
tai käyttöön.
Ulkoasianvaliokunta pitää tärkeänä,
että Suomi on aktiivisesti mukana kehittämässä vientivalvontaan
tarkoitettua säädäntöä ja
toimenpiteitä niin, että strategisten tuotteiden
viennin valvonta on käytännössä tehokasta.
Valvontaa vahvistettiin Yhdistyneiden Kansakuntien turvallisuusneuvoston
päätöslauselmalla 1540 (2004). Sen mukaan
kaikkien valtioiden on toteutettava tehokkaita toimenpiteitä kansallisen
valvonnan käyttöönottamiseksi ydinaseiden,
kemiallisten tai biologisten aseiden sekä niiden maaliinsaattamisjärjestelmien leviämisen
estämiseksi mukaan lukien kauttakulku ja välitys.
Hallituksen esitys perustuu EU:n neuvoston uudistettuun asetukseen
((EY) N:o 428/2009) kaksikäyttötuotteiden
vientiä, siirtoa, välitystä ja kauttakulkua
koskevan yhteisön valvontajärjestelmän
perustamisesta. Asetus mahdollistaa sen liitteessä I lueteltujen
kaksikäyttötuotteiden välityspalvelujen
ja kauttakulun valvonnan niissä tapauksissa, joissa toimivaltaiset
viranomaiset ovat ilmoittaneet välittäjälle
tai kauttakuljettajalle, tai jos välittäjä tai kauttakuljettaja
ovat muuten tietoisia, että välityspalvelujen
tarjoaminen tai kauttakuljetus saattaa johtaa joukkotuhoaseiden
tuotantoon tai toimituksiin kolmannessa maassa.
Valiokunta pitää tärkeänä muuttaa
vientivalvontalakia siten, että se kattaa kaksikäyttötuotteiden
viennin ohella myös niiden välityksen ja kauttakuljetuksen,
jotta kaikki joukkotuhoaseiden kehittämiseen tai käyttöön
liittyvä toiminta Suomen kautta tai Suomen kansalaisten
välityksellä voitaisiin lainsäädäntöteitse
estää. Kauttakuljetusta ja välitystä on
hallituksen esityksen mukaan tarkoitus valvoa tapauskohtaisesti
ja vain tarvittaessa esimerkiksi tiedustelulähteistä saadun
tiedon perusteella.
Lakiehdotus ja asetusluonnos
Hallituksen esityksessä ei esitetä muutettavaksi kaksikäyttötuotteiden
vientivalvonnasta annetun lain asetuksenantovaltuutta koskevaa 10 §:n 1
momenttia, jonka nojalla hallituksen esityksen liitteenä oleva
asetusluonnos annettaisiin. Ennen nykyisen perustuslain voimaantuloa
lakeihin otetut yleisluontoiset valtuutukset antaa tarkempia säännöksiä lain
täytäntöönpanosta asetuksella
eivät täytä nykyisiä valtuuden
tarkkarajaisuudelle ja täsmällisyydelle asetettavia
vaatimuksia. Ulkoasiainministeriöstä saamansa
lisäselvityksen perusteella ulkoasiainvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotusta täydennetään,
jotta ehdotuksen asetuksenantovaltuuksien täsmällisyysvaatimus
täyttyy.
Perustuslakivaliokunnan mukaan täytäntöönpanosäännösten
antamiseen oikeuttavaa valtuutusta on tulkittava supistavasti (PeVL
7/2005 vp) ja valtuuden nojalla voidaan antaa
välttämättömiä viranomaistoimintaa
ohjaavia säännöksiä. Lailla
on säädettävä yksilön
oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista,
jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan. Valiokunta
esittää sen vuoksi, että tietyistä seikoista,
jotka oli sisällytetty aikaisempaan valtioneuvoston asetukseen
(924/2000) ja hallituksen esityksen
liitteenä olleeseen asetusluonnokseen, säädetään
lain tasolla. Valiokunta ehdottaa, että valtioneuvoston
asetus (924/2000) kumotaan ja lain tultua
voimaan laaditaan valiokunnan mietinnön ja lain 6 §:n
perusteella uusi valtioneuvoston asetus. Asetuksen sisältö vastaisi
hallituksen esityksen liitteenä olevan asetusluonnoksen
8 §:n tekstiä.
Yksityiskohtaiset perustelut
Edellä olevan johdosta valiokunta ehdottaa seuraavia
yksityiskohtaisia muutoksia.
1 §. Soveltamisala.
Lisätään soveltamisalaan viittaus
neuvoston yhteiseen toimintaan (2000/401/YUTP).
Viittauksen lisääminen neuvoston yhteiseen toimintaan
on tarpeen, koska jäljempänä lakiehdotuksen
3 §:n 1 momentissa säädetään
luvanvaraisuudesta neuvoston asetuksen, neuvoston yhteisen toiminnan
ja tämän lain nojalla.
3 §. Luvanvaraisuus.
Lisätään pykälän
1 momenttiin viittaus neuvoston yhteiseen toimintaan. Samassa 1
momentissa luetellaan neuvoston asetukseen perustuvat eri lupalajit,
jotka oli aiemmin kirjattu valtioneuvoston asetukseen (924/2000).
Euroopan unioni myöntää yleisluvan ja
ulkoasiainministeriö yksittäis-, koonti- tai yleisluvan.
3 a §. Euroopan unionin yleislupa. (Uusi)
Aiemmin valtioneuvoston asetuksessa (924/2000) säädetty
ilmoitusvelvollisuus ehdotetaan lisättäväksi
lakiin. Neuvoston asetuksen liitteessä II säädetään,
että unionin yleistä vientilupaa (EU001) käyttävien
viejien on ilmoitettava unionin yleisen vientiluvan käyttämisestä viimeistään
30 päivän kuluttua ensimmäisestä vientitoimituksesta
ja että jäsenvaltioiden on määriteltävä unionin
yleisen vientiluvan käyttöön liittyvät
ilmoitusvaatimukset.
3 b § Luvan säilyttäminen. (Uusi)
Neuvoston asetuksen 20 artiklan 3 kohdassa ja 22 artiklan 8 kohdassa
säädetään, että kaksikäyttötuotteiden viejien,
välittäjien ja siirtäjien on säilytettävä neuvoston
asetuksen 20 artiklassa tarkoitetut rekisterit ja luettelot ja kaupalliset
asiakirjat vähintään kolmen vuoden ajan
sen kalenterivuoden päättymisestä, jona
vienti tai siirto tapahtui tai jona välityspalvelut suoritettiin.
Suomen kansallisessa lainsäädännössä on
tärkeä säätää luvanhaltijaan
kohdistuvasta luvan säilyttämisvelvollisuudesta
esim. tullin valvontatehtävän hoitamiseksi. Luvan
säilytysajaksi ehdotetaan viittä vuotta luvan
voimassaoloajan päättymisestä valtioneuvoston
asetuksen (924/2000) tavoin.
4 b §. Ennakkotieto. (Uusi)
Pykälään on siirretty aiemmin valtioneuvoston
asetuksen (924/2000) 3 §:n
2 momentissa säädetty oikeus selvittää etukäteen
luvan myöntämisen edellytykset. Viejän,
välittäjän, kauttakuljettajan tai siirtäjän
oikeusturvan kannalta on tärkeää, että hänellä on
mahdollisuus pyytää ja saada viranomaiselta ennakkotieto,
joka sitoo lupaviranomaista, mikäli olosuhteissa ei tapahdu
merkittävää muutosta ennen mahdollisen
varsinaisen lupahakemuksen jättämistä.
Tällainen merkittävä muutos voi olla
esimerkiksi muutos pakotteissa, Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisissa näkökohdissa
tai kiertämisvaraa koskevassa arviossa. Ennakkotiedon antamiseen
ehdotetaan sovellettavaksi neuvoston asetuksen 12 artiklassa säädettyjä lupaharkintakriteereitä.
6 §. Vientivalvontaneuvottelukunta. (Uusi)
Lisätään lakiehdotukseen voimassaolevan
lain 6 § siten muutettuna, että sanan asetus eteen
lisätään sana "valtioneuvoston".
Lisätään lakiehdotukseen ehdotus
voimassaolevan lain 10 §:n (Tarkemmat säännökset
ja määräykset) ja kaksikäyttötuotteiden
vientivalvonnasta annetun valtioneuvoston asetuksen (924/2000)
kumoamisesta. Voimassa olevan lain 10 § sisältää asetuksenantovaltuuden,
jota ehdotetaan kokonaisuudessaan kumottavaksi, koska valtuutussäännös
ei muotoilultaan vastaa perustuslain tulkintakäytännön
vaatimuksia. Koska ilmeistä tarvetta ei ole myöskään
asetuksentasoiseen sääntelyyn muuta kuin vientivalvontaneuvottelukunnan
osalta, lakiin ehdotetaan jätettäväksi
vain lain 6 §:n sisältämä valtuutussäännös edellä esitetyllä tavalla
muutettuna, jonka nojalla annettaisiin uusi valtioneuvoston asetus
vientivalvontaneuvottelukunnasta. Lain voimaantullessa voimassa
olevan lain 6 ja 10 §:n nojalla annettu valtioneuvoston
asetus kumottaisiin kokonaisuudessaan.
Valiokunnan muutosehdotuksista johtuen myös lakiehdotuksen
johtolausetta on muutettava.