Perustelut
Hallituksen esityksellä pyydetään
eduskunnan hyväksymistä Euroopan yhteisön
ja sen jäsenvaltioiden sekä Etelä-Afrikan
tasavallan väliselle kauppaa, kehitystä ja yhteistyötä koskevalle sopimukselle.
Sopimus on jaetun toimivallan sopimus, joten eduskunnan hyväksyminen
koskee niitä määräyksiä,
jotka kuuluvat Suomen toimivaltaan. Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja
tarkoituksenmukaisena.
Sopimus on osa Euroopan unionin laajempaa pyrkimystä tukea
Etelä-Afrikan demokratisoitumiskehitystä. Sopimuksen
valmistelu unionissa alkoi kesällä 1995. Sopimuksen
hyväksymiseen johtanut neuvotteluprosessi oli pitkä ja
vaikea. Neuvottelujen ratkaisevat hetket ajoittuivat Suomen EU-puheenjohtajuuskaudelle
vuoden 1999 loppupuolelle. Vaikeita neuvotteluja aiheuttivat erityisesti
viinejä ja alkoholijuomia koskevat kysymykset. Näitä koskeva
tätä sopimusta täydentävä erillinen
sopimus, joka eräiden unionin jäsenvaltioiden
osalta oli valiokunnan saaman selvityksen mukaan edellytyksenä nyt
kyseessä olevan sopimuksen voimaantulolle, hyväksyttiin
tammikuussa 2002.
Etelä-Afrikka hyväksyttiin vuonna 1997 osapuoleksi
EU:n sekä Afrikan, Karibian ja Tyynen meren alueen sopimusjärjestelyihin.
Etelä-Afrikka on myös mukana viimeisessä EU-AKT-sopimuksessa
eli ns. Cotonoun sopimuksessa. Sen osallistuminen Cotonoun sopimukseen
tapahtuu kuitenkin erityisin ehdoin; se ei esimerkiksi saa varoja
Euroopan kehitysrahastosta. Valiokunta toteaa, että nämä Cotonoun
sopimusta koskevat erityisjärjestelyt korostavat tämän
vapaakauppasopimuksen merkitystä.
Sopimus on ensimmäinen vapaakauppasopimus, jonka Euroopan
unioni (yhteisö ja sen jäsenvaltiot) tekee tietyillä kriteereillä kehitysmaaksi
luokiteltavan maan kanssa. Se kattaa noin 90 prosenttia EU:n ja
Etelä-Afrikan välisestä kaupasta. Tuonnin
vapautuminen tapahtuu asteittain epäsymmetrisesti siten,
että Etelä-Afrikasta Euroopan unionin alueelle
suuntautuvasta tuonnista vapautuu 95 prosenttia 10 vuodessa ja vastaavasti
Euroopan unionin viennistä Etelä-Afrikkaan vapautuu
86 prosenttia 12 vuodessa. Sopimuksen merkitystä vähentää kuitenkin
valiokunnan mielestä merkittävästi se,
että sen ulkopuolelle on EU:n vaatimuksesta jätetty
noin 300 unionin yhteisen maatalouspolitiikan piiriin kuuluvaa maataloustuotetta.
Sopimuksen kauppapoliittisia määräyksiä on eri
päätöksellä sovellettu väliaikaisesti
vuoden 2000 alusta lukien. Uusi järjestely on vaikuttanut
myönteisesti kauppavaihtoon sopimuspuolten välillä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esimerkiksi Etelä-Afrikan
vienti EU:n alueelle on tänä aikana kasvanut noin
35 prosenttia.
Suomen kauppa Etelä-Afrikan kanssa on vahvasti ylijäämäistä.
Etelä-Afrikkan vienti, josta yli puolet koostui puhelin-
ja radiolaitteista, oli vuonna 2000 noin 330 miljoonaa euroa ja
tuonti vastaavana aikana noin 38 miljoonaa euroa. Lähinnä Etelä-Afrikan
valuutan randin voimakkaan devalvoitumisen takia viennin arvo laski valiokunnan
saaman selvityksen mukaan vuonna 2001 jonkin verran vuoteen 2000
verrattuna. Afrikan maista Etelä-Afrikka on kuitenkin edelleen
Suomen ylivoimaisesti merkittävin kauppakumppani. Valiokunnan
arvion mukaan sopimus helpottaa suomalaisten yritysten sijoittautumista
Etelä-Afrikan markkinoille, vaikka eräiden Suomen
kannalta merkittävien vientituotteiden kauppaan vaikuttavat
sopimuksen mukaiset pitkät siirtymäajat.
Valiokunta pitää Etelä-Afrikan kanssa
tehtyä vapaakauppasopimusta, johon sisältyy poliittisen
vuoropuhelun sekä ihmisoikeuksien ja perusvapauksien kunnioittamista
koskevien sopimusmääräysten myötä merkittäviä poliittisia elementtejä,
tärkeänä signaalina EU:n tuesta Etelä-Afrikan
demokratiakehityksen jatkumiselle. Sen voidaan myös valiokunnan
mielestä arvioida tukevan myönteisellä tavalla
Etelä-Afrikan aktiivisia pyrkimyksiä edistää koko
Afrikan suotuista poliittista, taloudellista ja inhimillistä kehitystä.