Perustelut
Kehitysyhteistyömäärärahojen
toimeenpanon sopimuskäytäntö
Eduskunta hyväksyy talousarviossa Suomen kehitysyhteistyöhön
käytettävät määrärahat
ja määrittelee samalla kehitysyhteistyön
tavoitteet ja painopisteet ja määrärahan
käyttökohteet. Ulkoasiainministeriö toteuttaa
kehitysyhteistyötä muun muassa myöntämällä kehitysyhteistyömäärärahoista
avustuksia kehitysmaille ja hallitustenvälisille järjestöille
(mm. YK, ILO, WHO) sekä suomalaisille ja ulkomaisille yksityisoikeudellisille
yhteisöille, yliopistoille ja tutkimuslaitoksille. Tällaisia
avustuksia kehitysyhteistyömäärärahoista
voidaan myöntää joko valtionavustuslain
(688/2001) nojalla tai sitoutumalla avustuksen antamiseen
kansainvälisellä velvoitteella (valtiosopimukset
ja muut perustuslain 94 §:ssä tarkoitetut
velvoitteet). Valtionavustuslain nojalla avustuksia myönnetään
muun muassa kansalaisjärjestöille, yrityksille,
yliopistoille ja muille tutkimuslaitoksille.
Pitkäaikaisten kumppanimaiden kanssa yhteistyön
yleiset ehdot määritellään ns.
puitesopimuksissa. Kehitysyhteistyön puitesopimukset ovat
luonteeltaan ulkopolitiikan piiriin kuuluvia valtiosopimuksia, joiden
hyväksymisestä päättää tasavallan
presidentti. Puitesopimusten nojalla Suomelle ei synny maksuvelvollisuutta.
Puitesopimuksiin sisältyvän valtuutuksen nojalla
ulkoasiainministeriö tekee pitkäaikaisten yhteistyövaltioiden
kanssa täytäntöönpanosopimuksia,
joissa sovitaan yhteistyön yksityiskohdista. Näitä teknisluonteisia
täytäntöönpanosopimuksia tehdään
vuosittain useita kymmeniä ulkoasiainministeriön
mallisopimuksen pohjalta.
Tietyissä tapauksissa avustusta annetaan suoraan täytäntöönpanosopimuksen
nojalla, esimerkiksi lyhytaikaiseen hankkeeseen sellaiselle maalle,
joka ei ole Suomen pitkäaikaisia kumppanimaita. Näissä tapauksissa
täytäntöönpanosopimukset
on hyväksynyt tasavallan presidentti ja ne on saatettu
voimaan tasavallan presidentin tai valtioneuvoston asetuksella.
Kehitysyhteistyömäärärahojen
toimeenpanoa koskevien menettelytapojen kehittäminen
Käsittelyssä olevan esityksen tavoitteena
on selkeyttää ja yhtenäistää kehitysyhteistyömäärärahojen
käyttöä koskevien täytäntöönpanosopimusten
tekemistä. Tarkoitus on delegoida valtiosopimusten
sopimuksentekovaltaa ulkoasiainministeriölle siten, että jatkossa
kaikkien täytäntöönpanosopimusten
tekemisestä päättäisi ulkoasiainministeriö riippumatta
siitä, onko taustalla kehitysyhteistyön puitesopimus
vai ei. Nämä sopimukset saatettaisiin voimaan
ulkoasiainministeriön asetuksella (uusi 3 a § ulkoasiainhallintolakiin).
Ulkoasiainministeriö voi 3 a §:n nojalla tehdä vain
ministeriön oman hallinnonalan kehitysyhteistyömäärärahojen
käytön täytäntöönpanoa
koskevia sopimuksia. Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan (PeVL
66/2014 vp) korostanut, ettei säännös
koske kehitysyhteistyön puitesopimuksia tai sisällöltään
vastaavia valtiosopimuksia, jotka tehdään ja hyväksytään
edelleen perustuslain 93 ja 94 §:n mukaisesti.
Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että uuden valtuutuksen
nojalla tehtävillä sopimuksilla pannaan täytäntöön
eduskunnan hyväksymiä kehitysyhteistyön
tavoitteita ja painopisteitä. Ulkoasiainministeriölle
delegoitu toimivalta rajataan lisäksi kattamaan vain ne
valtiot ja kansainväliset hallitustenväliset järjestöt,
joille annettava tuki saadaan tilastoida kokonaan tai osittain viralliseksi
kehitysavuksi OECD:n kehitysapukomitean tekemän päätöksen
mukaisesti (ns. ODA-kelpoisuus). Valiokunta korostaa, että silloin kun
sopimuksissa käytetään sitoutumisvaltuuksia,
sopimuksissa todetaan, että rahoitukseen sitoudutaan vain,
mikäli eduskunta myöntää tarvittavat
määrärahat.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että täytäntöönpanosopimuksissa
otetaan huomioon valiokunnan kehityspolitiikan vaikuttavuutta ja
johdonmukaisuutta koskevat kannanotot. Valiokunta on korostanut,
että Suomen kehityspolitiikassa tulee korostaa voimavarojen
tehokasta kohdentamista ja priorisointia niin, että käytettävissä olevilla
määrärahoilla saadaan mahdollisimman suurta
vaikuttavuutta (UaVM 9/2014 vp). Valiokunta
katsoo, että täytäntöönpanosopimuksiin tulee
sisällyttää yhteistyön selkeät
tavoitteet ja ehdot sekä varojen käytön
tehokas valvonta, jotta avun vaikuttavuutta voidaan lisätä ja
seuranta varmistaa.
Ulkoasiainvaliokunta on peräänkuuluttanut määrärahojen
hallinnoinnin tehostamista (UaVM 9/2014
vp) ja pitää uudistusta tarpeellisena
ja perusteltuna toiminnan tehostamiseksi. Esitys yhtenäistää ja
tehostaa kehitysyhteistyötä koskevien valtiosopimusten
hyväksymis- ja voimaansaattamismenettelyä. Saadun
selvityksen mukaan uudistus voi siten omalta osaltaan vähentää myös
siirtyvien erien määrää, koska
määrärahojen käyttöä voidaan
toimeenpanna tehokkaammin.
Perustuslakivaliokunta on ulkoasiainvaliokunnan pyynnöstä arvioinut
lausunnossaan (PeVL 66/2014 vp)
esitystä sopimuksentekovallan delegoinnin ja sopimuksen
voimaansaattamismenettelyn näkökulmasta. Perustuslakivaliokunta
ei ole pitänyt esitystä näiltä osin
ongelmallisena perustuslain kannalta. Perustuslakivaliokunnan lausunnon
mukaan lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Henkilöstöhallinnolliset uudistukset
Ulkoasiainhallinnon yleisuran virkojen määrittely
ehdotetaan päivitettäväksi poistamalla
virkanimikkeet, jotka eivät tosiasiallisesti ole enää käytössä.
Kehitysyhteistyötehtäviä hoidetaan nykyisin
osana diplomaattiuran tehtäviä, joten kehitysyhteistyöneuvoksen
ja kehitysyhteistyösihteerin virat halutaan poistaa. Niin
ikään lehdistöneuvoksen ja lehdistösihteerin
virkanimikkeet poistetaan, koska nämä virat edustustoissa ovat
nykyisin ns. erityisvirkoja.
Ulkoasiainministeriön valtiosihteeri kansliapäällikkönä ja
alivaltiosihteerin virat ovat nykyisen lain mukaan erityisvirkoja.
Virat ovat kuitenkin käytännössä rajattu
ulkoasiainministeriön yleisuran piiriin kelpoisuusvaatimusten
ja siirtymävelvollisuuden kautta. Virat ehdotetaan siksi
muutettavaksi yleisuran tehtäviksi. Ulkoasiainvaliokunta
pitää muutosta tarkoituksenmukaisena hallinnon
selkeyttämiseksi.