Perustelut
Yleistä
Kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskeva selonteko kuvaa vuonna
2005 käynnistyneen kunta- ja palvelurakenneuudistuksen
etenemistä sekä uudistuksen ja uudistusta ohjaavan,
vuoden 2012 loppuun asti voimassa olevan puitelain tavoitteiden
toteutumista. Selonteossa arvioidaan uudistuksen tähänastisia
tuloksia ja vaikutuksia eri näkökulmista. Lisäksi
selonteossa linjataan uudistuksen jatkamista koskevia toimenpiteitä.
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen keskeinen tavoite on parantaa
tuottavuutta ja hillitä kuntien menojen kasvua. Uudistusta
koskeva lainsäädäntö on kuitenkin
ollut voimassa vasta noin kolme vuotta, ja uudistus on vielä monilta osin
keskeneräinen. Kuten selonteossakin todetaan, tuottavuuden
paranemisesta tai menojen kasvun hillinnästä ei
ole vielä tarkempia tietoja, sillä uudistuksen
vaikutukset näkyvät vasta pidemmällä aikavälillä.
Toistaiseksi uudistus on painottunut kuntarakenteiden muutoksiin
sekä hallinnollisiin uudistuksiin, mitkä ovat
alkuvaiheessa usein lisänneet kuntien menoja. Kuntien lukumäärä on
vähentynyt tuntuvasti, ja kuntaliitosten ennakoidaan jatkuvan.
Kuntien määrän arvioidaan laskevan vuoteen
2013 mennessä ainakin 337 kuntaan, mikä on runsaat
100 vähemmän kuin vielä 2000-luvun alussa.
Kuntarakenne on kuitenkin hajanainen vielä näiden
muutosten jälkeenkin.
Valiokunta pitää keskeisenä, että kuntarakenteen
uudistamista jatketaan siten, että muutokset johtavat elinvoimaisiin,
alueellisesti eheisiin kokonaisuuksiin, jotka muodostuvat työssäkäyntialueesta
tai muusta toiminnallisesta kokonaisuudesta. Valiokunta pitää myös
tärkeänä, että kuntarakennetta
koskevat ratkaisut johtavat pitkällä aikavälillä kustannustehokkuuden
paranemiseen ja menojen hillintään. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan tehdyt tutkimukset osoittavat, että kuntaliitokset
eivät useinkaan ole tuoneet säästöjä,
vaan liitoskuntien menot ovat kasvaneet muita kuntia nopeammin.
Kuntatalouden tila on heikentynyt huomattavasti sen jälkeen,
kun kunta- ja palvelurakenneuudistus käynnistettiin. Kuntataloutta
on vakautettu valtion toimenpitein mm. nostamalla kuntien
osuutta yhteisöveron tuotosta sekä korottamalla
kiinteistöveroprosentteja ja kuntien valtionosuuksia. Kuntatalous
on näistä toimista huolimatta vaikeassa tilanteessa
tulojen vähentyessä ja menopaineiden kasvaessa.
Valiokunta pitää selonteon tapaan tärkeänä, että kunta-
ja palvelurakenneuudistusta jatketaan määrätietoisesti
asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja että kuntatalouden
heikentyminen ei hidasta uudistuksen toimeenpanoa. Talouden taantuma
päinvastoin vahvistaa tarvetta rakenteiden uudistamiselle,
tuottavuuden lisäämiselle sekä uusien
tehokkaampien toimintatapojen kehittämiselle. Kuntatalouden
tasapainottamisen kannalta on keskeistä, että kunnat
pitävät omilla toimillaan menojen kasvun maltillisena.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös toiminnan vaikuttavuutta seurataan.
On myös luotava yhtenäisiä ja läpinäkyviä valtakunnallisia
kriteerejä ja mittareita, joiden avulla voidaan luotettavasti
vertailla kuntien ja alueiden taloutta, toimintaa ja kustannustehokkuutta.
Ennen muuta on välttämätöntä kehittää tietojärjestelmien
toimivuutta. Kuten selonteossa on todettu, sähköiset
palvelut ovat avainasemassa kustannustehokkaiden palveluiden toteuttamisessa.
Kuntien tietojärjestelmät ovat tällä hetkellä epäyhtenäisiä,
ja ne ovat selkeä este palvelurakenteiden kehittämiselle.
Tietojärjestelmien yhteensopimattomuus aiheuttaa myös
ylimääräisiä kustannuksia kuntaliitosten
ja yhteistoiminta-alueiden käynnistämisessä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan
lain mukaan kattavan kansallisen terveydenhuollon tietojärjestelmän
pitäisi olla käytössä 1.4.2011
mennessä, mutta uudistukset eivät ole edenneet
suunnitellussa aikataulussa.
Valiokunta korostaa, että tietojärjestelmien kehittämiseen
on otettava aiempaa määrätietoisempi
ote ja että jatkossa keskeiset järjestelmäpalvelut
on toteutettava valtakunnallisina ratkaisuina.
Valiokunnan mielestä jatkossa tarvitaan muutoinkin
valtiovallan vahvaa määrätietoista otetta hankkeen
eteenpäinviemiseksi sekä selkeää strategiaa
ja aikataulua tavoitteiden saavuttamiseksi. Asetetuista tavoitteista
on myös tiedotettava kattavasti ja huolehdittava valtion
ja kuntien välisen vuoropuhelun toimivuudesta.
Selonteon mukaan uudistuksen vaikutukset eivät ole
näkyneet talouden kannalta merkittävimmissä suurissa
kaupungeissa, jotka jo täyttävät puitelain
edellyttämät väestöpohjat. Käytännössä kuusi
suurinta kaupunkia käyttää kolmasosan
kuntien menoista. On siksi kokonaistalouden kannalta erittäin
tärkeää, että myös
suuret kaupungit ovat aktiivisesti mukana uudistuksessa.
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen tarkoituksena on toimeenpanna
uudistuksia kansanvallan lähtökohdista. Valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että kansanvaltainen
ohjaus ja johtaminen voi vaikeutua hallintorakenteiden muuttuessa
ja vastuun jakautuessa useammalle hallintotasolle. Uudistuksen toteutuminen
voi jopa vaarantua, mikäli kunnalliset päättäjät
eivät koe olevansa mukana yhteistoiminta-alueilla tehtävässä päätöksenteossa
ja mikäli sitoutuminen tehtyihin päätöksiin
tästä syystä heikkenee. Onkin tärkeää,
että jatkossa huolehditaan siitä, että kunnallisten
päättäjien vaikutusmahdollisuudet säilyvät
myös erilaisissa yhteistoimintamalleissa.
Puitelaki edellyttää myös kuntalaisten
osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien huomioimista. Selonteon
mukaan kuntalaisten osallistuminen ja vaikuttaminen uudistukseen
on kuitenkin vähäistä ja vain pieni vähemmistö on
tietoinen uudistuksesta. Valiokunnan mielestä selonteossa
olisikin voitu tarkastella selkeämmin myös uudistuksen
vaikutuksia kansalaisten ja palvelujen käyttäjien
näkökulmasta. Tämä olisi voinut
avata uudenlaisia näkökulmia palvelujen kehittämiseen
ja uudistuksen eteenpäin viemiseen sekä edistää kansalaisten
kiinnostusta ja osallistumishalukkuutta.
Sosiaali- ja terveydenhuolto
Paras-hankkeen onnistumisen kannalta on keskeistä,
millä tavalla sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut organisoidaan
ja tuotetaan. Uudistus on toistaiseksi merkinnyt paljolti sitä,
että sosiaali- ja terveystoimen peruspalveluja hoidetaan
uusien hallintorakenteiden puitteissa. Palvelujen kehittäminen
ei ole vielä mainittavasti edennyt.
Selonteon mukaan valtaosa kunnista täyttää puitelain
mukaisen sosiaali- ja terveydenhuollon väestöpohjavaatimuksen,
mutta edelleen on joukko kuntia, joilta puuttuvat asiaa koskevat päätökset.
Puitelain määräaikaisuus ja epäselvyys
pysyvän lainsäädännön
sisällöstä sekä sanktioiden
puute ovat vähentäneet joidenkin kuntien halukkuutta
ryhtyä lain vaatimiin toimiin. Valiokunnan mielestä myös
rakenteellisista muutoksista saatavien hyötyjen epämääräisyys
on ollut omiaan vähentämään
kuntien muutoshalukkuutta.
Valtaosa (80 prosenttia) puitelain piirissä olevista
kunnista on kuitenkin muodostanut yhteistoiminta-alueen, joka vastaa
perusterveydenhuollon ja siihen kiinteästi liittyvien sosiaalitoimen
tehtävien hoitamisesta. Suuri osa kunnista on siirtänyt
yhteistoiminta-alueelle kaikki sosiaalitoimen tehtävät
päivähoitoa lukuun ottamatta, mutta on myös
kuntia, joissa yhteistoiminta-alueelle on siirretty aivan yksittäisiäkin palveluja.
Selonteon mukaan palvelurakenteet ovatkin paikoin monimutkaistuneet
ja kehittyneet hajanaiseen suuntaan, jolloin myös lähipalvelut
ovat etääntyneet kuntalaisista.
Valiokunta pitää tilannetta huolestuttavana, sillä palveluverkon
hajanaisuus heikentää asiakaslähtöisyyttä,
toiminnan tuottavuutta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon
toiminnallista kokonaisuutta. Toiminnan pirstaleisuus heikentää myös
aidon yhteistyön ja yhteisvastuun mahdollisuuksia. Perusterveydenhuollon
ja sosiaalihuollon yhteistyö on kuitenkin entistä tärkeämpää tilanteessa,
jossa mm. väestön ikääntyminen edellyttää aiempaa
tiiviimpää sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoimintaa.
Valiokunta pitää valitettavana, että palvelurakenteen
hajoamiseen ei puututtu jo siinä vaiheessa, kun ensimmäiset
merkit palvelurakenteen pirstoutumisesta alkoivat tulla ilmi. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan monissa kunnissa on käytetty
paljon aikaa uusien hallintorakenteiden toteuttamiseen, mutta lopputulos ei
vastaakaan toiminnallisia tarpeita.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan palvelurakenteita
joudutaan monissa kunnissa arvioimaan uudelleen myös siitä syystä,
että puitelakiin on tarkoitus lisätä sosiaali-
ja terveydenhuollon eheyttä koskeva säännös,
jonka mukaan yhteistoiminta-alueelle on siirrettävä perusterveydenhuollon
lisäksi kaikki sosiaalitoimen tehtävät
päivähoitoa lukuun ottamatta.
Valiokunta pitää suunniteltua muutosta kuitenkin
merkittävänä parannuksena sosiaali- ja terveydenhuollon
toimivuuden ja palvelujen turvaamiseksi. On myös keskeistä,
että sosiaali- ja terveydenhuollon organisoiminen perustuu
laajaan väestöpohjaan ja että kaikki
kunnat kuuluvat laajan väestöpohjan kuntayhtymiin.
Valiokunta pitää selonteon tapaan perusteltuna,
että samaa sosiaali- ja terveydenhuollon mallia ei sellaisenaan
sovelleta koko maahan, vaan että tulevissa ratkaisuissa
tunnistetaan alueelliset erityispiirteet ja -tarpeet. Valiokunta
korostaa, että keinotekoisilla hallintorakenteiden muutoksilla
ei heikennetä hyvin toimivaa ja kustannustehokasta palvelutuotantoa.
Ratkaisuissa on otettava huomioon myös palvelujen asiakaslähtöisyys
sekä niiden laatu ja saavutettavuus.
Kuten edellä on todettu, uudistuksessa on toistaiseksi
keskitytty rakenteiden uudistamiseen, mutta jatkossa on tarkoitus
kehittää palvelujen sisältöjä.
Valiokunnan mielestä olisi ollut tärkeää,
että jo selontekoon olisi sisältynyt esimerkkejä palveluiden
kehittämiseen liittyvistä hyvistä käytännöistä ja
toimintamalleista. Onkin huolehdittava siitä, että kuntapäättäjien käyttöön
laaditaan mahdollisimman pian esimerkkejä, jotka rohkaisevat
ja innostavat toimintatapojen uudistamiseen. Valiokunta korostaa
mm. palveluinnovaatioiden edistämistä sekä sellaisten
uuteen teknologiaan perustuvien toimintamallien luomista, joilla
voidaan säästää voimavaroja
ja parantaa palvelujen laatua.
Laadukkaiden ja kustannustehokkaiden palveluiden järjestäminen
edellyttää valiokunnan mielestä myös
sitä, että kilpailutukseen liittyvää osaamista
parannetaan. Kunnilla on myös oltava selkeä käsitys
siitä, mitä kannattaa kilpailuttaa ja mitkä palvelut
voidaan tuottaa edullisemmin kehittämällä kunnan
omia toimintatapoja. Onnistuneella kilpailutuksella voidaan aikaansaada
kustannussäästöjä, hillitä kustannusten
nousua ja edistää palvelutoimialojen innovatiivisuutta. Kilpailutuksen
hoitaminen vaatii kuitenkin vankkaa ammattitaitoa, mitä kunnissa
ei vielä ole riittävästi.
Opetus-, kulttuuri-, kirjasto-, liikunta- ja nuorisopalvelut
Selonteon mukaan tavoitteena on opetus-, koulutus- ja kulttuuripalveluiden
järjestäminen siten, että opetuksen korkea
laatu ja monipuolinen palvelutarjonta pystytään
turvaamaan kaikille lainsäädännön
edellyttämällä tavalla.
Kuten edellä on todettu, uudistus on vielä keskeneräinen
ja sen vaikutukset tulevat näkymään pääsääntöisesti
vasta pidemmällä aikavälillä. Onkin
liian varhaista arvioida, millaisia uudistuksen vaikutukset ovat
perusoikeuksien toteutumiseen opetus- ja kulttuuritoimen osalta.
Yhteistyö on kuitenkin laajentunut, ja voimavarojen keskittäminen
luo edellytyksiä toiminnan ja työnjaon suunnittelun,
osaamisen ja muiden voimavarojen tarkoituksenmukaiselle käytölle.
Valiokunta korostaa myös tässä yhteydessä, että uudistaminen
ei saa olla itsetarkoitus, vaan uudistuksen edetessä tulee
erityistä huomiota kiinnittää palvelujen
laatuun ja saatavuuteen. Opetus-, kulttuuri-, kirjasto-, liikunta-
ja nuorisopalveluissa on jo olemassa laajasti hyvin toimivia yhteistyömalleja.
Suomen eri alueet ovat myös hyvin erilaisia, mikä palvelujen
järjestämisessä tulee ottaa huomioon.
Valiokunta viittaa edellä esitettyyn ja toteaa, että palvelujen
järjestämisen tulee olla ihmislähtöistä ja
asukkaiden kannalta tarkoituksenmukaista. Palveluiden tulee tukea
ja helpottaa asukkaiden elämää ja sitä,
että ihmiset pysyvät tässä yhteiskunnassa
mukana. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että lähipalvelut ovat kaikkien kunnan asukkaiden
saatavilla ja pienituloisimpienkin tavoitettavissa. Sen vuoksi tulee
palveluja järjestettäessä katsoa niitä kustannuksia,
joita palvelujen käyttäjille aiheutuu mm. matkustuskustannusten
johdosta. Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että tarkoituksenmukaisin lähipalvelu
ei aina ole etäisyyksillä mitattuna lähin,
vaan sellainen palvelu, jota tarjotaan niissä paikoissa,
joissa asukkaat arkielämässään muutenkin
liikkuvat. Kaksikielisissä kunnissa palveluja järjestettäessä tulee
jo suunnitteluvaiheessa ottaa huomioon palvelujen järjestäminen molemmille
kieliryhmille. Lisäksi on tärkeää suunnittelussa
ottaa huomioon opetuksen järjestäminen saamen
kielillä.
Koulutuspalvelut.
Kunnalla on perusopetuksen ja esiopetuksen järjestämisvelvollisuus.
Selonteossa arvioidaan, että kunta- ja palvelurakenneuudistus
on osaltaan edistänyt kuntien välistä yhteistyötä perusopetuksessa.
Toistaiseksi ei kuitenkaan ole olemassa seurantatietoja siitä, millä tavoin
uudistus on parantanut tai huonontanut perusopetuksen yhdenvertaista
toteutumista. Peruskoulun opettajien lomautussuunnitelmat vahvistavat
kuitenkin käsitystä kuntatalouden kireydestä,
mikä vaarantaa laadukkaan perusopetuksen ja siihen liittyvät
tukipalvelut.
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen järjestämisessä toteutetaan
opetuksellisia ja sivistyksellisiä perusoikeuksia lapsille
ja nuorille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta
asemasta riippumatta. Valiokunta painottaa selonteon linjaukseen
yhtyen esi- ja perusopetuksen turvaamista lähipalveluna.
Alaikäisten koulutuksen järjestämisessä päätöksenteossa
tulee olla ensisijaisena lapsen etu. Perusopetuksen kansallisten
laatukriteerien avulla voidaan turvata opetuksen korkeaa
laatua ja monipuolista tarjontaa. Laatukriteeristö tukee
myös systemaattisen arvioinnin ja arviointitiedon hyödyntämistä koulutuksen
kehittämisessä paikallistasolla. Kaksikielisissä kunnissa
tämä käsittää myös
mahdollisuudet hyvään äidinkielen oppimiseen.
Ammatillisen koulutuksen järjestämiselle asetettu
väestöpohjatavoite on tukenut ammatillisen koulutuksen
järjestäjäverkon kehittämistä. Ammatillisen
koulutuksen järjestäjäverkon palvelukykyä vahvistetaan
ammattiopistostrategian mukaisesti. Hankkeen avulla pyritään
riittävän vahvan rakenteellisen ja taloudellisen
perustan muodostamiseen ammatillisen koulutuksen järjestämiselle.
Vuonna 2010 toteutuvien järjestäjäfuusioiden
jälkeen enää 3—4 kuntajärjestäjää ja
1—2 kuntayhtymäjärjestäjää eivät
vielä täyttäisi puitelain 50 000
asukkaan väestöpohjavaatimusta. Uudistuksen käynnistyessä väestöpohjan
alle jäi 15 kunta- ja 15 kuntayhtymäjärjestäjää.
Valiokunta pitää tärkeänä selonteon
linjausta siitä, että ammatillisessa koulutuksessa
painopistettä suunnataan rakenteiden kehittämisen ohella
palvelukyvyn vahvistamiseen sekä asiakas- ja työelämälähtöisyyden
lisäämiseen.
Elinikäisen oppimisen näkökulmasta
tärkeä osuus koulutuksen saatavuudessa eri puolilla maata
on vapaalla sivistystyöllä. Alueellisesti eri
koulutusmuotoina ja eri paikkakunnilla vapaana sivistystyönä annettava
opetus edistää asukkaiden mahdollisuuksia omaehtoiseen
itsensä kehittämiseen ja kouluttautumiseen.
Selonteon linjausten mukaan yhteistyötä liikennesuunnittelun
ja koulu- ja oppilaitosverkon suunnittelun välillä lisätään.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että sillä,
mihin koulut aikanaan on rakennettu, on vaikutuksia pitkään,
minkä johdosta hyötyjä voidaan odottaa
vain pitkällä aikavälillä.
Kirjastopalvelut, liikunta- ja kulttuuripalvelut, nuorisotyö
Selonteon linjausten mukaan kirjasto- ja tietopalvelujen riittävää ja
laadukasta järjestämistä ja ylläpitämistä edesauttaa
rakenteellisesti ja taloudellisesti riittävän
vahvojen kuntien muodostuminen ja yhteistyön voimakas lisääminen.
Kirjasto- ja tietopalvelut tuotetaan asukkaiden lähipalveluina.
Pienten kuntien tulee pyrkiä yhteisiin kirjastolaitoksiin
yksittäisten ostopalvelusopimusten sijasta. Kirjastoverkon
yhteistyötä vahvistetaan kirjastolainsäädännön
ajantasaistamisen yhteydessä. Valiokunta painottaa sitä,
että kirjastopalvelut ovat keskeinen osa peruspalveluja.
Ne tulee järjestää lähipalveluna
ja niiden saatavuus turvata niin, että kaikilla asukkailla
on mahdollisuus kirjaston palvelujen käyttöön.
Valtioneuvoston linjausten mukaan kunnat kehittävät
liikuntapalveluja yhteistyössä urheiluseurojen
ja muiden kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Valiokunta toteaa,
että liikuntalain mukaan yleisten edellytysten luominen
liikunnalle on kuntien tehtävä, kun taas liikunnan eri
toimijat tuottavat tai järjestävät itse
toiminnan.
Kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain mukaan kunnan tehtävänä on
edistää, tukea ja järjestää kulttuuritoimintaa
kunnassa. Lisäksi kunta voi olla teatterin tai orkesterin
ylläpitäjänä ja museolain mukaisen
museon ylläpitäjänä.
Selonteon mukaan kulttuuripalvelujen saatavuuden turvaamiseksi
kehitetään kuntien keskinäistä yhteistyötä ja
yhteistyötä eri taiteen alojen aluekeskusten ja
vastaavien toimijoiden kanssa. Valiokunta korostaa, että yli
kuntarajojen tapahtuvaa palveluiden käyttöä ja
alueellista tarjontaa tulee lisätä, mutta samalla
tulee turvata laadukkaat kulttuurin lähipalvelut.
Selonteon mukaan läheisen yhteistyön sosiaali-
ja terveystoimen, opetustoimen sekä liikunta- ja nuorisotoimen
kanssa tulisi olla luonteva osa kunnan kulttuuritoimen toimintaa.
Valiokunta toteaa, että kulttuuritoimi on tehnyt laajasti
yhteistyötä muiden sektoreiden kanssa jo ennen
palvelurakenneuudistustakin. Valiokunta korostaakin kulttuurin mahdollisuuksia
ennaltaehkäisevänä toimintana. Kunnan
asukkaiden henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi
sekä ongelmien ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi
on tärkeää edistää poikkihallinnollisen yhteistyön
mahdollisuuksia. Näin kulttuuritoiminta on tulevaisuudessa
entistä läheisempi osa muuta palvelutoimintaa.
Uudistuksessa on myönteistä päällekkäisen työn
väheneminen ja kustannustehokkuuden lisääntyminen.
Palveluja parantaa niiden keskittäminen isompiin yksiköihin,
mikä antaa mahdollisuuden erikoistua ja hyödyntää paremmin asiantuntijaosaamista.
Uudistukset saattavat kuitenkin lisätä byrokratiaa,
suuret yksiköt voivat olla kankeita sekä hallinnon
että palvelujen tuottamisessa ja läpinäkyvyys
voi puuttua.
Nuorisotyö on parhaimmillaan sosiaalisesti vahvistavaa
ja ongelmia ennaltaehkäisevää. Sillä voidaan
vaikuttaa syrjäytyneisiin tai syrjäytymisvaarassa
oleviin nuoriin. Valiokunta toteaa tässä yhteydessä,
että eduskunnassa on parhaillaan käsiteltävänä hallituksen
esitys nuorisolaiksi (HE 1/2010 vp),
jossa nuorisolakiin lisätään säännökset
paikallisten viranomaisten monialaisesta yhteistyöverkostosta
sekä etsivästä nuorisotyöstä ja
siihen liittyvästä tietojen luovuttamisesta. Tavoitteena
on parantaa nuorten mahdollisuuksia saada tarvitsemansa julkiset
palvelut ja tehostaa nuorille tarjottavaa varhaista tukea mm. koulutukseen
ja työelämään pääsyn
edistämiseksi.