Perustelut
         
         Yleiset lähtökohdat
         
         Valiokunta pitää erittäin myönteisenä sitä,
            että Suomi pyrkii vaikuttamaan hyvissä ajoin EU-budjetin
            painopistealueiden määrittelyyn. Näin Suomen
            näkökohdat voidaan ottaa entistä paremmin
            huomioon.
         
         
         Valiokunnan mielestä budjettimenettelyssä on
            syytä kiinnittää huomiota valtioneuvoston kirjelmässä esitetyin
            tavoin yleiseen budjettikuriin ja rahoituskehysten asettamiin rajoihin. 
         
         
         Valiokunta pitää perusteltuna myös
            sitä, että kahtena perättäisenä vuonna
            syntyneen menojen alikäytön syyt selvitetään
            ja otetaan budjetin jatkovalmistelussa huomioon. EU-budjetin noin
            60 miljardin markan vuosittaisesta ylijäämästä jäsenvaltioille
            aiheutuva korkotappio on huomattava. Suomelle palautuva osuus on
            tänä vuonna arviolta 450—500 miljoonaa
            markkaa, ja siitä aiheutuva laskennallinen korkotappio
            4 prosentin korkokannan mukaan 18—20 miljoonaa markkaa.
            Tarkasteluun tulee ottaa myös hallinnollinen menettely
            budjetoinnin läpinäkyvyyden lisäämiseksi
            ja tarpeettoman hallinnollisen jäykkyyden ja väärinkäytösten
            poistamiseksi. 
         
         
         Vuodelle 2003 valitut neljä painopistealuetta ovat
            tärkeitä ja perusteltuja Suomen kannalta myös
            taloudellisessa mielessä. Suomella on vireillä tai
            valmius käynnistää painopistealueilla tärkeitä hankkeita,
            joihin saatava EU-tuki vähentää kansallisen
            rahoituksen tarvetta. Hankkeista merkittävin on maatalouden
            ympäristötuen jatko. Omana kysymyksenään
            tulisi lisäksi selvittää, voidaanko pohjoisen
            ulottuvuuden hankkeiden rahoitusta edistää nykyistä paremmin
            omalta budjettimomentilta.
         
         
         Koulutuksen, tieteen ja kulttuurin osalta valiokunta toteaa,
            että vuonna 2003 budjetista rahoitettavat ohjelmat ovat
            jatkuvia, joten erillisratkaisuja ei tarvita. Valiokunta kuitenkin
            kiinnittää huomiota siihen, että komissio
            on kuluvan vuoden marraskuussa esitellyt unionin nuorisopolitiikkaa
            koskevan valkoisen kirjan. Asiakirja käsittelee mm. nuorten
            osallistumista päätöksentekoon, kansalaisoppimista,
            työllisyyttä sekä liikkuvuuden ja sosiaalisen
            hyvinvoinnin edistämistä. Asiakirjan pohjalta
            tehtävien päätösten toimeenpanon
            vaatimat voimavarat tulee huomioida budjetin yksityiskohtaisessa
            valmistelussa. 
         
         
         Valiokunta painottaa sitä, että World Antidoping
            Agencyn toiminta turvataan.
         
         
         1. Uuden elinkeinopolitiikan ja tietoyhteiskunnan kehittäminen
         
         Suomi on valinnut EU:n vuoden 2003 budjetin ensimmäiseksi
            painopistealueeksi uuden elinkeinopolitiikan ja tietoyhteiskunnan
            kehittämisen. Valinta on perusteltu sekä Suomen
            että EU:n kannalta: Paavo Lipposen II hallituksen elinkeinopolitiikan
            tavoitteena on turvata talouskasvu, parantaa työllisyyttä ja
            monipuolistaa tuotantorakenteita sekä tehdä Suomesta
            kilpailukykyinen toimintaympäristö koti- ja ulkomaisille
            investoinneille. EU puolestaan on asettanut strategiseksi tavoitteekseen
            Lissabonin huippukokouksessa tehdä EU:sta maailman kilpailukykyisin
            ja dynaamisin tietoon perustuva talous vuoteen 2010 mennessä.
            Näiden tavoitteiden toteuttaminen edellyttää uusia
            elinkeinopoliittisia panostuksia. 
         
         
         Lissabonissa päätettiin myös kokonaisvaltaisesta
            strategiasta, jonka tavoitteena on kehittää tietoyhteiskunta-
            ja T & K -politiikkaa, nopeuttaa kilpailukykyä ja
            innovaatioita edistävää rakenneuudistusta
            ja toteuttaa sisämarkkinat ja valmistella sillä tavoin
            siirtymistä tietopohjaiseen talouteen ja yhteiskuntaan.
         
         
         EU:n asettama tavoite on kunnianhimoinen. EU on tällä hetkellä jäljessä Yhdysvaltoja
            tietoyhteiskunnan rakentamisessa yleisesti, ja Euroopan sisällä on
            suuria jäsenmaiden välisiä eroja. EU:n
            laajeneminen asettaa sekin vaateensa kehitystyölle. Myös
            näistä syistä tietoyhteiskunnan kehittäminen
            on luonteva painopiste seuraavien vuosien aikana. Tietoyhteiskunnan
            kehittäminen on tärkeää myös
            liikenteen näkökulmasta, sillä tietoyhteiskunnan
            palveluita voidaan hyödyntää liikenteeseen
            liittyvässä teknologiassa (esim. liikenteen telematiikka
            ja älykkäät liikenneverkot).
         
         
         Tähänastiset tulokset käynnistetyistä tietoyhteiskuntahankkeista
            ovat siksi vähäisiä, että kehitystyö on
            tarpeen edelleen. Tukholman huippukokouksessa maaliskuussa 2001
            komissio tarkasteli eEurope-ohjelman vaikutuksia tietoyhteiskuntaan
            ja julkisen hallinnon uudistamiseen ja määritteli
            kahdeksan lisähuomiota vaativaa kysymystä. Näitä ovat
            esimerkiksi tietotekniikkaa hyödyntävä oppiminen
            ja työnteko, sähköinen kaupankäynti,
            syrjäytymisen ehkäisy, sähköinen
            hallinto ja verkkojen tietoturva.
         
         
         Asettamalla tietoyhteiskunnan kehittäminen painopistealueeksi
            edistetään myös sellaisia asenteita,
            joilla voidaan markkinoida tietoyhteiskuntaa ja näyttää poliittista
            suuntaa eEurope- ja eEurope+ -kaltaisten hankkeiden toteuttamiseksi
            tuloksellisesti. Näin voidaan edistää vuonna
            2000 hyväksyttyä eEurope-toimintasuunnitelman
            tavoitetta tuoda tietoyhteiskunnan hyödyt kaikkien eurooppalaisten
            ulottuville.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
            että EU:n budjetin painotuksissa otetaan huomioon myös
            eEurope-tyyppisten hankkeiden riittävä resursointi ja
            turvataan julkisen vallan tietoverkkopalveluiden tuottamisen edellytykset.
         
         
         EU:n talousarvion tietoyhteiskuntaa tukevista määrärahoista
            noin 90 prosenttia on kohdistunut tekniseen infrastruktuuriin ja
            sen kehittämiseen. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan siitä,
            että erityisesti sisältötuotantoon panostamisen
            tulee olla keskeinen prioriteetti ja digitaalisen sisällön
            tuottaminen tulisi näkyä talousarviossa selkeästi.
         
         
         2. Laajentuvan unionin lähialueiden tukeminen
         
         Raja-alueohjelma, pohjoinen ulottuvuus.
         
          Laajentuvan unionin lähialueiden tukeminen sopii hyvin
            vuoden 2003 painopistealueeksi, sillä laajentumista valmistelevat
            viime hetken toimenpiteet ajoittuvat vuodelle 2003, mikäli
            EU laajenee Göteborgin Eurooppa-neuvoston asettamien tavoitteiden
            mukaisesti vuonna 2004.
         
         
         Hallitus lähtee kannanotossaan siitä, että EU:n
            laajentuminen muuttaa unioniin rajoittuvien maiden ja
            alueiden asemaa, jolloin laajentuvan unionin lähialueille
            kohdistuvaa rahoitusta tulisi lisätä. Vaikka unionin
            ehdokasmaat ovat edistyneet huomattavasti talouksiensa nykyaikaistamisessa
            viime vuosina, nykyisten jäsenvaltioiden ja ehdokasmaiden
            välinen taloudellinen kuilu on edelleen suuri. Komission
            tekemän analyysin mukaan myös ehdokasmaita reunustavat
            alueet Saksassa, Itävallassa, Kreikassa, Italiassa
            ja Suomessa eroavat toisistaan voimakkaasti sosioekonomiselta kehitystasoltaan
            ja kilpailukyvyltään. Myös työttömyyden
            vaihtelut näillä alueilla ovat huomattavan suuret. 
         
         
         Suomi on lähtenyt siitä, että olennaista
            on turvata Tacis-ohjelman pohjoiseen suuntautuvan ja raja-aluerahoituksen
            riittävyys. Erityisesti on pidettävä huolta
            koko Tacis-ohjelman riittävästä alueellisesta
            kohdentumisesta Venäjän luoteisosaan eli lähialueellemme.
            Tacis-ohjelman keskeinen osa laajentuvan unionin lähialueiden
            kehityksen kannalta on sen raja-aluekomponentti CBC. Panostusten
            lisääminen asteittain tälle raja-aluekomponentille
            on juuri nyt ajankohtainen. 
         
         
         Nizzan ja Göteborgin Eurooppa-neuvostot pyysivät
            komissiota ehdottamaan ohjelmaa raja-alueiden kilpailukyvyn vahvistamiseksi
            silmällä pitäen erityisesti tulevan laajentumisen
            näille alueille aiheuttamia lyhyen aikavälin vaikutuksia.
            Komissio esitti kuluvan vuoden heinäkuussa tiedonannon
            laajentumisen vaikutuksista ehdokasvaltioiden naapurialueille. Tiedonannossa ehdotetaan
            rahoitusvaikutuksiltaan yhteensä 195 miljoonan euron toimenpiteitä näiden
            alueiden hyväksi vuosina 2003—2006. Näistä merkittävimmät
            koskisivat TEN-liikenneverkkojen, Interreg-ohjelmien sekä Youth-nuoriso-ohjelman kautta
            toteutettavia hankkeita.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan budjettineuvostossa marraskuussa
            neuvosto ja Euroopan parlamentti pääsivät
            sopuun raja-alueohjelman vahvistamisesta siten, että komission esityksen
            lisäksi toteutetaan suuruudeltaan yhteensä 65
            miljoonan euron toimet raja-alueiden kehityksen edistämiseksi.
            Suomesta tulevan raja-alueohjelman rahoituksen piirissä ovat
            hakijamaa Viron vastaiset alueet eli Uudenmaan ja Etelä-Suomen
            suuralueet (ns. NUTS II -taso). Suomen alustavan kannan mukaisesti
            valtiovarainvaliokunta tukee raja-alueohjelman vahvistamista ja
            pitää budjettineuvostossa saavutettuja tuloksia
            Suomen kannalta myönteisinä.
         
         
         Lähtökohtana laajentuvan unionin lähialueille
            kohdistuvan rahoituksen lisäämisessä ovat
            nykyiset rahoitusinstrumentit. Näillä rahoitetaan Suomen
            kannalta perustavaa laatua olevaa pohjoisen ulottuvuuden toimintaohjelmaa.
            Rahoitusta pohjoiseen ulottuvuuteen voidaan kohdistaa kolmen Tacis-budjettilinjan
            kautta: varsinainen Tacis, jo edellä todettu raja-alueohjelma sekä parlamentin
            aloitteesta vuosina 1999—2001 budjetissa ollut Itämeren
            alueen määräraha. Koska Suomi ei ole
            esittänyt pohjoisen ulottuvuuden tueksi uusia rahoitusinstrumentteja,
            on voitava edellyttää, että komission
            käytössä olevien instrumenttien rahoitustaso
            taataan. Mikäli Tacis-budjetti laskee, huononee myös
            todennäköisyys saada rahoitusta pohjoisen ulottuvuuden
            hankkeisiin. 
         
         
         Yhteisön ohjelmat eivät ole helposti yhteensovitettavissa
            pohjoisen ulottuvuuden tavoitteiden kanssa. Valtiovarainvaliokunta
            on jo aiemmissa yhteyksissä (mm. VaVL 18/2001
            vp) todennut, että pohjoisen ulottuvuuden toimintaohjelman
            toimeenpanemiseksi tulee tehostaa eri ohjelmien (Interreg-, Phare-,
            Ispa-, Sapard- ja Tacis-ohjelmat) hallinnosta vastaavien tasojen keskinäistä yhteistyötä
            sekä yhteistoimintaa kansainvälisten
            rahoituslaitosten kanssa konkreettisten hankkeiden rahoittamiseksi.
            Saadun selvityksen mukaan ohjelmien yhteensovittaminen on kuluvan
            vuoden aikana jossain määrin edistynyt. Komissio
            laati pohjoisen ulottuvuuden ministerikonferenssiin huhtikuussa
            ohjeet Tacis- ja Interreg-ohjelmien yhteensovittamisesta. Suomi
            on edesauttanut ohjelmien yhteensovitusta lähialuevaroin
            rahoitetulla hankkeella. Hanke tukee sekä hankeosaamisen
            kehittämistä lähialueilla, yhteistä hankepriorisointia
            että hanke-esitysten laadun parantamista. Valtiovarainvaliokunta
            painottaa ohjelmien keskinäisen koordinaation lisäämistä myös
            jatkossa.
         
         
         Liikenneverkot.
         
          Unionin laajentuessa Euroopan laajuisten liikenneverkkojen
            merkitys korostuu ja niiden rahoitustarve kasvaa. Hyvillä liikenneyhteyksillä on
            keskeinen merkitys alueellisten erojen poistamisessa ja alueellisen
            kilpailukyvyn parantamisessa. Euroopan laajuisten verkkojen tehokas
            liittäminen ehdokasmaita kauemmas vakauttaa ja kehittää talousyhteistyötä myös
            näiden maiden kanssa ja niiden kesken. Euroopan liikennejärjestelmän
            kehittämiseen kohdistuu kuitenkin suuria paineita, sillä liikennemäärien
            ja liikenneruuhkien lisääntyessä tulisi
            samanaikaisesti vähentää liikenteen ympäristöhaittoja,
            kiinnittää huomiota kestävään
            kehitykseen ja lisätä liikenteen turvallisuutta.
            EU korostaa ympäristöystävällisten
            liikennemuotojen, rautatie- ja vesikuljetusten, merkitystä erityisesti
            tavarakuljetusten käyttämien reittien kehittämisessä.
         
         
         Valiokunta painottaa liikenneinfrastruktuuriin liittyvien hankkeiden
            merkitystä osana pohjoisen ulottuvuuden toimintaohjelmaa.
            Kuten edellä on todettu, yhteisön ohjelmat eivät
            ole helposti yhteensovitettavissa pohjoisen ulottuvuuden tavoitteiden
            kanssa. Pohjoisen ulottuvuuden merkityksen korostuessa on huolehdittava
            rahoitusjärjestelmien määrätietoisesta
            kehittämisestä toimintaohjelman hankkeiden toteuttamiseksi. 
         
         
         Hyvät liikenneyhteydet ovat olennainen osa toimivaa
            taloudellista yhteistyötä Venäjän
            ja EU:n välillä. Suomen kannalta keskeinen liikennekäytävä Venäjälle
            on korridoori 9A Helsingistä Pietarin kautta Moskovaan.
            Tähän liittyy myös nopean junaliikenteen
            kehittäminen Helsingin ja Pietarin välille, mikä edellyttää mm.
            ratainfrastruktuurin kehittämistä. Jatkossa tulee kiinnittää huomiota
            mahdollisuuteen saada EU-rahoitusta hankkeen toteutukseen. Valiokunta pitää myös
            tärkeänä, että vesiliikenteen
            ja erityisesti Itämeren liikenteen kehittämiseen
            suunnataan voimavaroja. Samalla tulisi panostaa satamien ja niitä palvelevien
            muiden liikenneyhteyksien kehittämiseen sekä muutoinkin
            eri liikennemuotojen yhdistämistä koskeviin investointeihin. 
         
         
         Ympäristökysymykset.
         
          Laajentuvan unionin lähialueiden tukeminen on erittäin
            perusteltu valinta erääksi budjetin painopistealueeksi
            myös ympäristön kannalta, sillä ympäristökysymysten
            hoitaminen edellyttää huomattavia resursseja paitsi
            hakijamaissa myös ehdokasmaita reunustavilla alueilla.
            Suomi on jo pitkään tehnyt lähialueyhteistyötä ympäristöasioissa
            Baltian maissa, Luoteis-Venäjällä sekä Puolassa.
            Suomen kannalta keskeisenä tavoitteena on sellaisten lähialueilta
            peräisin olevien päästöjen vähentäminen,
            jotka vaikuttavat Suomeen ja Itämereen. Hankkeissa keskitytään
            ilman- ja vesiensuojeluun sekä jätehuoltoon. Myös
            lähialueiden luonnonsuojelu ja luonnon monimuotoisuuden
            säilyttäminen ovat keskeisiä tavoitteita,
            samoin kasvihuonekaasuja vähentävien yhteistoteutushankkeiden
            tukeminen. Tuloksekkaan toiminnan edellytyksenä on tehokas
            monenkeskinen yhteistyö mm. EU:n ja kansainvälisten
            rahoituslaitosten kanssa.
         
         
         EU:n ympäristönsuojelun lainsäädännön
            tasoa pidetään varsin korkeana. Ympäristölainsäädännön
            harmonisointi ja lainsäädännön
            tehokas toimeenpano ja valvonta ovatkin suuria haasteita, jotka
            edellyttävät huomattavia taloudellisia investointeja.
            EU:n rooli on keskeinen myös ilmastonmuutokseen ja ilmansuojeluun
            liittyvissä kysymyksissä. Päästöjen
            kehitys riippuu paljolti mm. kunkin maan sosioekonomisesta ja teknologisesta
            kehityksestä, jolloin EU:n omaan tukipolitiikkaan liittyvillä ratkaisuilla
            on huomattava merkitys.
         
         
         Valiokunta korostaa myös ympäristösektorin kehittämistä osana
            pohjoisen ulottuvuuden toimintaohjelmaa.
         
         
         Itämeren tilan kannalta on erittäin myönteistä,
            että Pietarin lounaisen jätevedenpuhdistamon rakentamishanke
            etenee. Itämeren tilan paraneminen edellyttää edelleen
            huomattavia kansainvälisiä toimia ja unionin laajentuessa
            EU:n ympäristöpolitiikkaan Itämeren alueella
            on perusteltua suunnata lisäpanostuksia. On myös välttämätöntä,
            että tulevat jäsenmaat täyttävät EU:n
            ympäristökriteerit tullessaan jäseniksi.
            Ravinnekuormituksen vähentämisen ohella jatkossa
            on parannettava mm. Itämeren alueen kemikaali- ja öljyvahinkojen
            torjuntaa sekä tehostettava Itämeren tilan tutkimusta.
         
         
         3. Maaseudun kehittämisen voimistaminen
         
         Hallitus on painopisteasettelussaan korostanut maaseudun kehittämistoimenpiteitä,
            joiden avulla voidaan maaseudulle luoda vaihtoehtoisia työtilaisuuksia,
            monipuolistaa maaseudun elinkeinorakennetta ja osaltaan turvata
            perusmaatalouden kannattavuus. Se on pitänyt tärkeänä,
            että määrärahoja maaseudun kehittämistoimenpiteiden
            rahoitukseen lisätään yhteisötasolla.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta kiinnitti maaseutupolitiikkaan huomiota
            muun muassa toisesta koheesioraportista antamassaan lausunnossa VaVL 15/2001
               vp. Tässä yhteydessä se halusi
            käsitteellisesti erottaa maaseutupolitiikan ja maatalouspolitiikan
            toisistaan. Maaseutupolitiikka on huomattavasti laaja-alaisempaa
            ja koskee maaseudun kaikkia elinkeinoja ja väestöryhmiä.
         
         
         Koheesioraportin käsittelyn yhteydessä kävi myös
            ilmi, että komission käsitys maaseudusta poikkeaa
            olennaisesti Suomessa omaksutusta käsityksestä.
            Valtioneuvoston maaseutupoliittisia linjauksia koskevan periaatepäätöksen
            mukaan maaseutukäsitteeseen luetaan toimenpiteistä riippuen
            keskusten läheinen maaseutu, ydinmaaseutu ja harvaan asuttu,
            syrjäinen maaseutu, vuorovaikutustoimenpiteiden kautta
            myös kaupungit. Valiokunta kiinnitti huomiota siihen, että erityisesti
            harvaan asuttu, syrjäinen maaseutu on hyötynyt
            liian vähän aluekehitysviranomaisten vastuulla
            olevasta EU:n rakennerahastojen ohjelmaperusteisesta kehittämistyöstä.
            Kehittyvää, monipuolistuvaa maaseutuasumista on syntynyt
            vain muutamien harvojen kasvukeskusten ympärille.
         
         
         Tämänkertaisessa kannanotossaan hallitus painottaa
            resurssien lisäämistä siten, että eri alueita
            ei aseteta eriarvoiseen asemaan. Lisäksi on huolehdittava
            siitä, että perusmaatalouden kannattavuus ei vaarannu
            yhteisön epäsuotuisilla alueilla.
         
         
         Tässä yhteydessä valiokunta painottaa
            alueellisen maaseudun kehittämisohjelman, ALMAn merkitystä.
            Tätä ohjelmaa toteutetaan vuosina 2000—2006
            tavoite 1 -ohjelman ulkopuolisilla alueilla Etelä- ja Länsi-Suomessa
            lukuun ottamatta 12 suurimman kaupungin asemakaava-alueita. ALMAn
            tavoitteena on pysäyttää syrjäisen
            maaseudun ja ydinmaaseudun väkiluvun aleneminen ja saada
            näin aikaan alueen tasapainoinen väestökehitys
            ja -rakenne sekä lisätä yritystoimintaa
            ja työmahdollisuuksia. Tavoitteena on myös vahvistaa
            maatilojen toimeentuloperustaa sekä säilyttää maaseutukylät
            toimivina asuin-, työ- ja yrittämisympäristöinä.
            Toiminnassa korostetaan erityisesti harvaan asutun maaseudun ja
            ydinmaaseudun kokonaisvaltaista kehittämistä. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että koko
            ohjelmakautta 2000—2006 ajatellen ALMA-ohjelman rahoituskehys
            on noin puolet siitä, mitä alueellisiin tarpeisiin
            perustuvassa ensimmäisessä ohjelmaluonnoksessa
            suunniteltiin. Mikäli ohjelman rahoituskehystä on
            mahdollista tarkastella uudelleen, on varojen käytölle
            olemassa selkeitä kohteita.
         
         
         4. Unionin energiapolitiikkaan panostaminen
         
         Valtioneuvosto on kuvannut kirjelmässään
            energiapolitiikan painopistealueen melko kapeaksi. Se on maininnut
            lähinnä uuden TEN-suuntaviivapäätöksen
            ja siihen liittyvät maakaasu- ja sähköverkkoinvestoinnit
            unionin alueella ja hakijamaissa. Tämä johtunee
            siitä, ettei EU:lla ole vielä yhteistä energiapolitiikkaa,
            vaan se kuuluu edelleen jäsenmaiden toimivaltaan.
         
         
         Valiokunta kannattaa kirjelmässä esitettyjen tutkimushankkeiden
            eteenpäinviemistä ja katsoo lisäksi,
            että yhteistyö ja panostus Euroopan maakaasuverkoston
            ulottamiseksi tulevaisuudessa Suomeen ja sen lähialueille
            on tarpeen. Suomi voisi omalta osaltaan ja osana pohjoisen ulottuvuuden
            toimenpideohjelmaa pyrkiä edistämään
            pohjoisia yhteyksiä Keski-Euroopan ja Venäjän
            välille.
         
         
         Valiokunta katsoo lisäksi, että energiapolitiikan
            tulee olla laajemminkin EU:n budjetin painopistealueena toimivien
            sisämarkkinoiden luomiseksi myös energia-alalla.
            Onhan esimerkiksi Lissabonissa asetettu tavoite, jonka mukaan kaikki
            kuluttajat olisivat oikeutettuja valitsemaan kaasun ja sähkön
            tuottajansa vuonna 2005.
         
         
         Toimenpiteet energia-alalla voisivat painottua esimerkiksi komission
            energiahuoltostrategiasta Euroopalle valmisteleman Vihreän
            kirjan linjauksiin: (1) kysyntään vaikuttamiseen,
            (2) energian käytön tehostamiseen ja energian
            säästöön, (3) energiatarjontaan
            vaikuttamiseen ja uusiutuvien energiamuotojen kehittämiseen
            sekä (4) energiahuollon varmistamiseen.
         
         
         Myös uusiutuvia energialähteitä koskeva
            Valkoinen kirja vuodelta 1997 ja uusiutuvista energialähteistä tuotetun
            sähkön edistämistä koskeva direktiivi,
            joka hyväksyttiin tämän vuoden syyskuussa,
            antavat hyvän pohjan eurooppalaiselle yhteistyölle.
            Valkoisessa kirjassa on asetettu tavoite nostaa uusiutuvien energialähteiden osuus
            nykyisestä 6—7 prosentista 12 prosenttiin vuoteen
            2010 mennessä. Direktiivissä edellytetään,
            että 22,1 prosenttia EU-alueen sähkön
            tarpeesta tuotetaan uusiutuvilla energialähteillä vuoteen
            2010 mennessä. Tämä edellyttää johdonmukaista
            panostusta energiahankkeisiin, kunnes tavoitteisiin on päästy.
            Myös Kioton ilmastosopimus tulee vaikuttamaan kaikkiin
            energiapolitiikan lohkoihin.
         
         
         Suomi on Euroopan kärkimaa uusiutuvien energialähteiden
            käyttäjänä. Se on edelläkävijä myös
            useissa keskeisissä asioissa, kuten biopolttoaineiden käytössä ja
            yhdistetyn sähkön ja lämmön
            tuotannon hyödyntämisessä sekä energiateknologian
            tuottajana. Tätä kautta Suomen tulee toimia aktiivisesti
            aloitteentekijänä niin budjetin painopistealueita
            valittaessa kuin toimien käynnistämisessä valintojen
            jälkeen.