Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Valtiovarainministeriöltä saadun selvityksen perusteella
tarkoituksena on toteuttaa valtion eläkerahastosta annetun
lain kokonaisuudistus. Tämänkertaisessa hallituksen
esityksessä esitetty muutos on tämän
uudistustyön ensimmäinen vaihe, jolla toteutetaan
lakiin kiireellisimmin tarvittavat muutokset koskien rahastointitavoitetta
sekä rahastosta tehtävää budjettisiirtoa.
Kuten hallituksen esityksestä ilmenee, maksettavien
eläkkeiden meno saavuttaa huippunsa vasta vuoden 2030 tienoilla.
Rahastoinnin päättyminen vuonna 2010 olisi siten
varautumisaikana liian lyhyt, eikä rahaston kasvutavoitteeseen siihen
mennessä päästäisi. Myös
eläkerahaston sijoitustoiminnan järjestämisen
kannalta aikajänteen pidentäminen on perusteltua.
Valiokunta toteaa, että rahastointiasteen saavuttamisajankohtaa
on vaikeaa myöhemminkään täsmällisesti
määritellä. Epäselvää on
esimerkiksi se, miten vuoden 2005 alusta voimaan tuleva eläkeuudistus
vaikuttaa eläkemenojen määrään.
Tästä huolimatta rahaston purkamisen aloittamisajankohdasta
tulisi päättää riittävän ajoissa,
jotta rahastoa voitaisiin suojata valtion talousarvion muilta, joskus
nopeastikin muuttuvilta tarpeilta. Valiokunta pitää kuitenkin
tältäkin osin perusteltuna hallituksen esityksen
lähtökohtaa, että rahaston tarkemmasta
purkamisaikataulusta ei voida vielä tässä vaiheessa
säätää täsmällisesti.
Valtion eläkerahastolain seuraavassa eli toisessa vaiheessa
tulisivat eläkerahastolakiin tehtäviksi muutokset,
jotka koskevat rahaston hallintoa sekä siihen liittyen
sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteita, tilinpäätöstä ja
tilintarkastusta sekä tilinpäätöksen
ja tilintarkastuskertomuksen käsittelyä ministeriössä.
Nykyisin valtion eläkerahastolain säännökset
ovat näiltä osin hajanaisia ja puutteellisia.
Valtion eläkerahaston toiminnan pääsääntöisesti
suuntautuessa tulevaisuudessa sijoitustoimintaan on tarpeen korostaa
myös laissa sijoitustoiminnan asiantuntemusta rahaston
hallinnossa ja ohjauksessa.
Valtiovarainvaliokunta katsoo, että käytännössä tulosohjaus-
ja tilivelvollisuusuudistuksen toteuttaminen edellyttää talousarvion
ulkopuolella olevia valtion rahastoja koskevan lainsäädännön
yhtenäistämistä ainakin rahastojen johto-organisaatioita
ja ohjausta sekä vastuusuhteita, sisäistä valvontaa
ja riskienhallintaa sekä tilinpäätöstä ja
tilinpäätösmenettelyä koskevien säännösten
osalta. Samassa yhteydessä on tarkistettava, että rahastojen
lakisääteiset tehtävät ja niistä ilmenevä toiminta-ajatus
ovat selkeitä ja tarkoituksenmukaisia.
Valiokunnalla ei ole huomauttamista tämänkertaiseen
esitykseen myöskään siltä osin
kuin siinä esitetään valtion eläkerahaston
organisatorisen aseman selkiyttämistä siirtämällä se
itsenäiseksi organisaatioksi valtiovarainministeriön valvontaan.