Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana. Valiokunta
kiinnittää kuitenkin huomiota pitkään
vailla pysyvää ratkaisua vallinneeseen asiaintilaan
ja katsoo, että asiassa tulisi viimein edetä pysyviin
lainsäädäntötoimiin.
Ratkaisua vakuutusjärjestelmien täyskustannusvastuun
pysyvään toteuttamistapaan on etsitty aina siitä alkaen,
kun sosiaali- ja terveysministeriö asetti tapaturma- ja
liikennevakuutuksen sekä kunnallisen terveydenhuollon välistä täyskustannusvastuuta
selvittäneen toimikunnan vuonna 1991. Nykyjärjestelmä,
joka luotiin toimikunnan mietinnön (Komiteanmietintö 1992:31)
pohjalta, tarkoitettiin avoimesti väliaikaisratkaisuksi,
kunnes asianmukaisiin selvityksiin pohjautuva oikea kustannusvastuumalli
voitaisiin löytää. Väliaikaisen
järjestelmän käyttöönottoa
vauhditti myös valtiontalouden tuolloinen tila, joka edellytti
tapaturma- ja liikennevakuutusjärjestelmiltä suurempaa
osallisuutta potilaiden hoitokustannuksista julkisessa terveydenhuollossa.
Tapaturma- ja liikennevakuutuslaitoksilta perittävää maksua
koskeva lakiesitys on annettu sittemmin vuosittain aina vuodeksi
kerrallaan. Käsiteltävänä oleva
esitys on siis jo kymmenes lajissaan, vaikka asiaa koskevia selvityksiä on saatu
tänä aikana ja valtiontalouden tilassa on tapahtunut
ratkaisevia muutoksia viime vuosikymmenen alkuun verrattuna. Valtiovarainvaliokunta
onkin kiirehtinyt useaan otteeseen asian valmistelua,
mutta joutuu toteamaan, ettei pysyvään ratkaisuun
ole vieläkään päästy.
Täyskustannusvastuun toteutusta laskutusmenettelyä käyttäen
on selvitelty erillisessä työryhmässä jo
vuonna 1995. Työryhmä esitti muistiossaan
(Liikenne- ja tapaturmapotilaiden kustannusten kohdentamistyöryhmän
muistio 1995:22) kaksi mallia täyskustannusvastuun toteuttamiseksi.
Toinen malli perustui välilliseen laskennalliseen korvaukseen,
jossa vakuutusyhtiöiltä valtiolle kerättävä maksu
kohdennettaisiin laskennallisin perustein julkiselle terveydenhuollolle.
Toinen oli suoran laskutuksen malli. Siinä vakuutusyhtiöt
suorittaisivat työtapaturma- ja liikennevahingoista aiheutuvat
kustannukset suoraan julkiselle terveydenhuollolle.
Myös kuluvan vuoden aikana on valmistunut sosiaali-
ja terveysministeriön asettaman selvitysmiehen muistio
(Liikenne- ja työtapaturmapotilaiden sairaanhoitokustannusten
täyskustannusvastaavuus, työryhmämuistio
2001:13), jossa on tarkasteltu puolestaan niitä lainsäädäntömuutoksia,
joita siirtyminen täyskustannusvastuumalliin edellyttäisi.
Muistiossa on esitetty myös säännösehdotukset,
jotka antaisivat vakuutusyhtiöille hoidon korvaajina mahdollisuuden
valvoa laskutettavien kustannusten perusteita.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan selvitystyö täyskustannusvastuun
pysyvästä toteuttamistavasta on edelleenkin kesken.
Sosiaali- ja terveysministeriö on parhaillaan asettamassa vielä uuden
työryhmän, jonka tehtäväksi
tulee valmistella asiasta luonnos hallituksen esitykseksi kevään
2002 aikana.
Vakuutusjärjestelmien täyskustannusvastuu koskettaa
kuntien ja vakuutuslaitosten keskinäisten suhteiden lisäksi
monella tavoin myös potilaiden oikeusturvaa. Vaikka oikeudenmukaisen
ja toimivan ratkaisun löytäminen voi olla vaikeaa,
valiokunta viitaten aikaisempiin kannanottoihinsa pitää kuitenkin
tärkeänä, että asiassa
päästään pian pysyvään
ratkaisuun.
Täyskustannusvastuun toteuttava pysyvä ratkaisu
on tärkeä paitsi kustannusten jaon, myös kustannusten
oikean määrän selvittämiseksi. Hallituksen
esitykseen sisältyvä korvausmäärä 51 600 000
euroa (307 Mmk) perustuu viime vuosikymmenen alun kustannustasoon
ja vahinkojen määrään ilman,
että siinä on otettu huomioon myöhempää kehitystä.
Valiokunnan kirjallisesti kuulema Kuntaliitto onkin huomauttanut,
että valtio menettää tämän
johdosta tuloja. Kuntaliiton mukaan pelkästään
kunnallisen terveydenhuollon työvoimakustannukset ovat nousseet
vuosina 1992—2000 23,3 prosenttia. Myös asiakkailta
perittäviä maksuja on nostettu, viimeksi tämän
vuoden alussa, ja niitä on tarkoitus nostaa myös
ensi vuonna 6 prosenttia. Valiokunta katsookin, että jos
nyt vireillä olevat hankkeet eivät johda lainsäädäntötoimiin,
vakuutuslaitoksilta perittävän maksun määrästä ja
perusteista olisi tehtävä joka tapauksessa uusi
selvitys ensi vuoden aikana.