Perustelut
         
         Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
         
         Esityksen taustaa
         
         Esitys on yksi niistä verotuloja lisäävistä toimista,
            joista on sovittu vuosia 2015—2018 koskevassa julkisen
            talouden suunnitelmassa. Sillä tavoitellaan noin 180 milj.
            euron lisäystä ajoneuvoveron vuotuiseen tuottoon
            vuoden 2016 alusta. Ensi vuoden tuottoarvio on tätä pienempi,
            80 milj. euroa, mikä johtuu ajoneuvoveron ennakollisesta
            maksuunpanosta ja yksilöllisistä laskutusjaksoista.
            Uusien veroperusteiden mukainen vero määrättäisiin
            siten yhtenäisyyden vuoksi vasta 1.1.2016 alkavilta päiviltä.
            Muutoksen vaikutukset näkyisivät kuitenkin yksilöllisen laskutusjakson
            vuoksi liukuvasti eri verovelvollisilla jo ensi vuoden alusta.
         
         
         Ehdotetut korotukset koskevat ajoneuvon perusveroa,
            ja ne kohdistuvat vuotuisena verona koko ajoneuvokantaan. Tämä korostaa
            veron ohjausvaikutusta ja pitää yksittäiset
            korotukset maltillisina. Keskimääräiset
            korotukset olisivat noin 60—61 euroa vuodessa. Lisäksi päästöperusteista korotusta
            painotettaisiin ohjausvaikutuksen tehostamiseksi niin, että se
            kasvaisi jyrkimmin sillä välillä, johon
            kuuluu eniten liikenteessä olevia ajoneuvoja. Yksittäiset
            korotukset vaihtelisivat siten vuositasolla 12—69 euron
            välillä. Korotus kokonaismassaan perustuvalle
            verolle olisi sen sijaan sama 60 euroa kaikissa painoluokissa.
         
         
         Vuotuinen päästöperusteinen vero
            vaihtelisi korotusten jälkeen kaikkiaan 70 ja 618 euron
            välillä ja kokonaismassaan perustuva vero 186
            ja 595 euron välillä. Kokonaismassaan perustuva vero
            olisi edelleen hieman päästöperusteista
            veroa kevyempi syrjimättömän verokohtelun
            varmistamiseksi. — Todettakoon myös, että sähköautoista
            peritään lain nimenomaisen säännöksen perusteella
            alinta päästöperusteista perusveroa (70
            euroa/vuosi), vaikka sähköautot kuuluisivat muutoin
            kokonaismassan perusteella verotettaviin ajoneuvoihin. Esitys ei
            tuo tähän muutosta. 
         
         
         Veronkorotus 
         
         Valiokunta pitää esitystä kaikkiaan
            perusteltuna ja vaikutuksiltaan hallittavana. Ajoneuvoveron tuotto
            on fiskaalisesti merkittävä — viime vuonna
            866 milj. euroa — minkä lisäksi vero
            takaa vuosittain kannettavana vakaan veropohjan. Se ei ole siis
            samalla lailla herkkä suhdanteille kuin autovero. Tämä näkyy
            myös veron tuotossa, joka on kasvanut tasaisesti vuosittainAjoneuvoveron
            tuotoksi on arvioitu ensi vuoden talousarvioesityksessä 957
            milj. euroa ja autoveron tuotoksi 993 milj. euroa (HE 131/2014
            vp), kun taas autoveron tuotto on vaihdellut miljardin euron
            molemmin puolin. Ajoneuvoveron vakaus ja maltilliset korotukset
            ovat myös omiaan siirtämään verotuksen
            painopistettä hankinnan verotuksesta kulutuksen verotukseen,
            niin kuin tavoitteena on ollut jo kauan.
         
         
         Esitys on valiokunnan mielestä hyvin linjassa myös
            yleisten ympäristötavoitteiden kanssa. Ajoneuvovero
            on osa ympäristöperusteista liikenteen verotusta
            yhdessä autoveron ja liikennepolttoaineiden verojen kanssa.
            Se tukee siten osaltaan vaativia päästökaupan
            ulkopuolisen alan päästövähennystavoitteitaKomissio
            on esittänyt kasvihuonekaasujen vähennystavoitteeksi
            päästökaupan ulkopuolisella sektorilla
            30 prosenttia vuoden 2005 tasosta 22.1.2014 julkaisemassaan tiedonannossa
            vuoden 2030 ilmasto- ja energiapolitiikan puitteiksi vuosille 2020—2030, (Kom(2014)15
            lopullinen) , joiden saavuttamiseksi tarvitaan ylipäänsä monipuolisia
            ja laaja-alaisesti vaikuttavia keinoja. — Huomattavaa on,
            että vaikka uusien henkilöautojen keskimääräinen
            hiilidioksidipäästö on alentunut merkittävästi
            mm. vero-ohjauksen vuoksi, liikenteen osuus päästöistä on
            pysynyt lähes ennallaan. Se muodostaa siis edelleen noin
            viidesosan kaikista hiilidioksidipäästöistä Suomessa.
            Tämä johtuu autokannan korkeahkon keski-iänVuonna
            2013 rekisteriin merkittyjen henkilöautojen keski-ikä oli
            11,2 vuotta ja pakettiautojen 11,9 vuotta. lisäksi
            myös siitä, että henkilöautojen
            määrä ja liikennesuoritteet ovat kasvaneet
            yhä tasaisesti. 
         
         
         Valiokunta pitää lisäksi päästöperusteista
            korotusta myös järkevästi painotettuna,
            koska korotus nousee jyrkimmin henkilöautokannan tyypillisimmillä päästömäärillä ja
            on kattavuudeltaan silloin tehokkain. Lisäksi korotus on
            keskimääräistä suurempi autoilla,
            joiden päästötaso on välillä 174—284
            g/km. Suurin korotus koskisi autoja, joiden päästötaso
            on 233 g/km. Jos veronkorotus kasvaisi tästä tasaisesti
            tai jyrkkenevästi kohti verotaulukon ylärajaa,
            veron määrä kasvaisi kaikkein suuripäästöisimmillä autoilla kohtuuttoman
            korkeaksi muihin autoihin verrattuna. Tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen
            vähentämisen kannalta tällä ei
            kuitenkaan olisi merkitystä näiden ajoneuvojen
            varsin vähäisen lukumäärän
            vuoksi. Vaikka ehdotettu korotus on suurempi verotaulukon alarajalla
            kuin ylärajalla, olisi ylimmän veron määrä 618
            euroa silti lähes yhdeksänkertainen alimpaan verotasoon
            70 euroon verrattuna.
         
         
         Koska esitys koskee vain veron määrää,
            se ei muuta ajoneuvoveron perusrakennetta. Tämä on perusteltua,
            koska veromalli ohjaa hyvin ja on helposti ymmärrettävä:
            verotaso perustuu ajoneuvon päästöihin
            joko suoraan tai massan perusteella. Veromalli on lisäksi
            neutraali tekniikan suhteen, eli se suosii tekniikasta riippumatta kaikkia
            vähäpäästöisiä autoja.
            Verotasoa voi säätää myös
            ajoneuvon liikennekäytön mukaan, koska ajoneuvoverotus
            on päiväkohtaista. Tällä voi
            keventää esimerkiksi matkailuautojen verorasitusta. 
         
         
         Muut muutosehdotukset
         
         Valiokunnalla ei ole huomautettavaa esitykseen siltä osin
            kuin se koskee muita, pääosin teknisluonteisia
            muutosehdotuksia.