Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 9 päivänä lokakuuta 2001 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen euron käyttöönoton edellyttämiksi muutoksiksi eräisiin valtiontaloutta koskeviin lakeihin (HE 162/2001 vp).
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa.
Verojaostossa ovat olleet kuultavina
hallitusneuvos Raija Isotalo, valtiovarainministeriö
yksikönjohtaja Mikko Kangaspunta, Valtiokonttori
Esityksellä toteutettaisiin neljän valtiontaloutta koskevan lain muutokset, jotka ovat tarpeen euron käyttöön ottamisen vuoksi.
Valtion talousarviosta annettuun lakiin sekä valtion lainanannosta ja valtiontakuusta annettuun lakiin sisältyvät kielelliset ilmaisut markkamääristä ehdotetaan muutettaviksi rahamääriksi. Eräiden saamisten perimisestä kerta kaikkiaan annetussa laissa säädetyt markkamäärät ehdotetaan muutettaviksi euroiksi. Myös luottolaitosten varoista myönnettävistä eräistä korkotukilainoista annettua lakia muutettaisiin, ja samalla luovuttaisiin siinä säädetystä markkamäärästä.
Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Vaikka esitetyt muutokset eivät ole oikeudellisesti välttämättömiä euroistamiseen liittyvän ylikansallisen sääntelyn vuoksi, valiokunta pitää niitä kuitenkin hallituksen esityksessä tarkoitetuin tavoin oikeusturvan, lainsäädännön ymmärrettävyyden ja informatiivisuuden kannalta perusteltuina.
Esitetyt muutokset on tehty myös kustannusneutraalisti siltä osin kuin niillä on asiakasvaikutuksia. Eräiden saamisten perimisestä kerta kaikkiaan annettuun lakiin eli ns. kertaperintälakiin esitetyillä muutoksilla ei ole valiokunnan saaman selvityksen mukaan vaikutusta yksittäisten lainansaajien asemaan. Lisäksi lakiin sisältyvät huojennussäännökset ovat jatkossakin tarvittaessa asiakkaiden käytettävissä.
Valiokunta pitää myös luottolaitosten varoista myönnettävistä eräistä korkotukilainoista annetun lain 5 §:n kokonaan uudistettua 2 momenttia teknisenä modernisointina, jolla ei ole vaikutuksia sääntelyn kohteena olevien asemaan.
Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,
että lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina.
Helsingissä 9 päivänä marraskuuta 2001
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut
valiokuntaneuvos Maarit Pekkanen