Perustelut
         
         Esityksen taustaa
         
         Eduskunta hyväksyi Euroopan rahoitusvakausvälinettä (ERVV)
            koskevan puitesopimuksen 1.7.2010 (HE 95/2010
               vp — VaVM 30/2011 vp). Puitesopimuksessa
            sovittiin mm. menettelyistä, joita noudatetaan jonkin euroalueeseen
            kuuluvan valtion pyytäessä lainoitusta tai euroalueeseen
            kuuluvien valtioiden myöntäessä takauksia
            ERVV:n varainhankinnalle. Sopimuksessa sovittiin myös takausten
            enimmäismäärästä, joka
            oli 440 mrd. euroa ja josta Suomen osuus oli 7,9 mrd. euroa.
         
         
         Euroalueen talouskriisin jatkuessa euromaat ovat katsoneet välttämättömäksi
            muuttaa ERVV:n puitesopimusta, jotta rahoitusvälineen lainanantokyky
            paranee ja sen toiminta tehostuu ja monipuolistuu. 
         
         
         Euroalueen päämiehet sopivat jo 11.3.2011 mm.
            ERVV:n lainanantokyvyn parantamisesta sekä hinnoittelun
            tarkistamisesta ja 21.7.2011 uusia rahoitusmekanismeja koskevista
            muutoksista. Suomi allekirjoitti muutoksia koskevan sopimuksen 8.9.2011.
            Jotta sopimus tulee Suomea sitovaksi, eduskunnan on kuitenkin hyväksyttävä muutossopimus
            lailla ja päätettävä samalla mahdollisesti
            ERVV:lle myönnettävien takausten enimmäismäärän
            muuttamisesta.
         
         
         Puitesopimuksen keskeiset muutokset
         
         Keskeiset sopimusmuutokset liittyvät ERVV:n lainakapasiteetin
            nostamiseen ja uusien rahoitustukivälineiden käyttöönottoon
            sekä lainaehtojen täsmentämiseen
            ja rahoitustuen hinnoitteluun. 
         
         
         Muutosten päätavoitteena on, että 440
            mrd. euron suuruinen lainanantokyky saadaan täysimääräisesti
            käyttövalmiuteen. Käytännössä nykyinen
            lainanantovolyymi on jäänyt suunniteltua alhaisemmaksi,
            koska kokonaismäärään sisältyvät
            mm. varainhankintaan liittyvät kulut ja takaajien antama
            ylitakaus. Takausten kokonaismäärä nostetaan
            siksi 780 mrd. euroon. Siitä on kuitenkin aktiivisessa
            käytössä 726 mrd. euroa, sillä Kreikka,
            Irlanti ja Portugali ovat tällä hetkellä ns.
            väistyviä takaajia, joiden osuudet on vähennetty
            kokonaismäärästä. Suomen enimmäistakausosuus
            on hieman alle 14 mrd. euroa (13,974 mrd. euroa).
         
         
         Puitesopimukseen on myös lisätty kolme uutta
            tukielementtiä. Ensinnäkin ERVV voi antaa euroalueelle
            kuuluville maille taloudellista tukea jo ennakkoon. Toiseksi euroalueeseen
            kuuluvalle valtiolle voidaan antaa lainaa, jotta se voisi pääomittaa
            rahoituslaitoksiaan. Lainaa voidaan antaa myös valtiolle,
            jolle ei ole vahvistettu talouden sopeutusohjelmaa. Niiden
            tulee kuitenkin hyväksyä Euroopan komission kanssa tehtävä yhteisymmärryspöytäkirja,
            joka sisältää mm. budjettikuriin liittyviä ehtoja. 
         
         
         Kolmanneksi ERVV voi Euroopan keskuspankin suorittaman arvion
            perusteella hankkia poikkeustapauksissa euroalueeseen kuuluvan valtion
            joukkovelkakirjoja jälkimarkkinoilta. 
         
         
         Sopimukseen on tehty myös useita lähinnä teknisluonteisia
            muutoksia. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunto
         
         Perustuslakivaliokunta toteaa, että eduskunnan suostumus
            on tarpeen ERVV-sopimuksen muutoksille. Eduskunta voi päättää sopimuksesta äänten
            enemmistöllä ja lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Valiokunta toteaa myös, että oikeusperustan selkeyttämiseksi
            hallitus on esittänyt perussopimuksen muutosta (HE
               12/2011 vp), jolla Euroopan unionin toiminnasta
            tehdyn sopimuksen 136 artiklaa muutettaisiin. 
         
         
         Talousvaliokunnan lausunto
         
         Talousvaliokunta pitää ERVV-puitesopimuksen muutosten
            hyväksymistä nykytilanteessa välttämättömänä.
            Valiokunta pitää olennaisena, että Suomi
            voi kussakin tilanteessa harkita rahoituspäätösten
            tarvetta ja niiden ehtoja. Tämän turvaa sopimuksen
            yksimielistä päätöksentekoa edellyttävä sääntely
            kaikessa keskeisessä yksittäisen jäsenmaan
            taloudellisen vastuun kasvattamista koskevassa päätöksenteossa. 
         
         
         Valtiovarainvaliokunnan kanta 
         
         Euroalueen ja koko globaalin talouden tilanne on tällä hetkellä erittäin
            huolestuttava. Suurta huolta aiheuttaa eräiden euromaiden
            vakava velkaantuminen sekä pankkijärjestelmän
            ongelmat. Talouskriisiä on pyritty hoitamaan monin keinoin,
            jotka ovat jossakin määrin vakauttaneet tilannetta
            ja antaneet aikaa tehdä korjaavia toimenpiteitä.
            Hetkellisesti jo hieman rauhoittunut markkinatilanne on kuitenkin
            jälleen pahentunut, ja kriisin pelätään
            laajenevan hallitsemattomaksi.
         
         
         Valiokunta katsoo, että kriisin ratkaiseminen ja rahoitusvakauden
            turvaaminen on tässä tilanteessa ensiarvoisen
            tärkeää. Puitesopimuksen muutoksilla
            voidaan osaltaan tukea euroalueen vakautta, lisätä luottamusta
            rahoitusmarkkinoilla ja parantaa luottamusta poliittiseen päätöksentekokykyyn. 
         
         
         Valiokunta pitää puitesopimuksen muuttamista
            perusteltuna ja puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä.
            Valiokunta viittaa myös asiasta aiemmin antamiinsa
            lausuntoihin VaVL 1/2011 vp ja VaVL
               2/2011 vp, joissa se on käsitellyt mm.
            ERVV-puitesopimuksen muuttamista. 
         
         
         Valiokunta käsittelee seuraavassa yksityiskohtaisemmin
            keskeisiä sopimusmuutoksia sekä eräitä muita
            sopimukseen liittyviä kysymyksiä. 
         
         
         Lainakapasiteetin korottaminen. 
         
          Valiokunta korostaa, että lainakapasiteetin riittävyys
            on aivan olennainen vakausvälineen uskottavuuden ja vaikuttavuuden
            turvaamiseksi. Takausvaltuuden korotus 780 mrd. euroon on näin
            ollen perusteltua, jotta alkuperäinen 440 mrd. euron lainavolyymi
            saadaan täysimääräisesti käyttöön. 
         
         
         Ennakollinen tuki. 
         
          Ennakollinen tuki on tärkeä keino estää markkinoiden
            ylireagointi ja palauttaa luottamus ennen kuin tukea hakevan maan
            tilanne kehittyy kriisin asteelle. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että ennakolliseen tukeen liittyvät kriteerit
            ovat selkeät ja yksiselitteiset. Valiokunta edellyttää,
            että ennakollista tukea tulee antaa vain valtioille, joiden
            talouden keskeiset perustekijät ovat kunnossa. Esimerkiksi
            julkisen velan tulee olla kestävällä uralla,
            vaihtotaseen alijäämän hallinnassa
            ja pankkisektorin vakavarainen. 
         
         
         Ennakollisen tuen välineet ovat valiokunnan saaman
            selvityksen mukaan pitkälti samanlaisia kuin Kansainvälisen
            valuuttarahaston IMF:n käyttämät tukimuodot,
            joista on saatu positiivisia tuloksia. Vaikeuksissa oleva maa voidaan saada
            ennakollisen tuen avulla takaisin markkinoille ilman raskasta ja
            usein talouskasvua hidastavaa sopeutusohjelmaa. 
         
         
         Laina rahoituslaitosten pääomittamiseksi.
         
          Sopimusmuutoksella luodaan myös mahdollisuus antaa
            lainaa valtiolle rahoituslaitoksen pääomittamista
            varten. 
         
         
         Valiokunta viittaa talousvaliokunnan lausuntoon TaVL
               9/2011 vp, jonka mukaan pankkien pääomittamiseen
            haettavan lainan edellytykset liittyvät pankkisektorin
            tervehdyttämiseen ja harkinta tehdään
            EU:n valtionapusäännösten mukaisesti.
            Tukea voidaan myöntää vain, jos pankin
            kaatuminen uhkaisi koko rahoitusjärjestelmän vakautta.
            Tuki edellyttää myös, että pankille
            laaditaan tervehdyttämissuunnitelma. Valtiovarainvaliokunta
            tukee näitä kannanottoja.
         
         
         Valiokunta toteaa lisäksi, että rahoituslaitosten
            riittävän pääomituksen turvaaminen
            on rahoituksen vakauden kannalta välttämätöntä, mutta korostaa,
            että ensisijainen vastuu rahoituslaitosten pääomittamisesta
            on aina omistajilla ja sen jälkeen kyseisellä valtiolla.
            Vasta tämän jälkeen voidaan
            turvautua ERVV:n tukeen. Valiokunta painottaa, että ERVV:n
            rahoitustuki ei saa missään tilanteessa hidastaa
            jäsenmaata ryhtymästä vakautta turvaaviin
            toimiin. Ongelmien ennaltaehkäisemiseksi valiokunta korostaa
            myös valvonnasta vastaavien viranomaisten vastuuta. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että rahoituslaitosten pääomittaminen
            tapahtuu ERVV:n lainajärjestelyllä euromaalle,
            joka puolestaan pääomittaa vaikeuksissa
            olevaa rahoituslaitosta. Valiokunta katsoo, että jatkossa
            tulee selvittää mahdollisuudet sellaiseen tavoiteltavaan
            menettelyyn, jossa tuen ehtona on se, että tukea saanut
            valtio antaa ERVV:lle lainan vastavakuudeksi pääomittamansa
            pankin osakkeita lainaa vastaavalla määrällä. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että ennen tuen myöntämistä tulee
            myös selvittää, voitaisiinko vaikeuksissa
            olevan pankin vakavaraisuus turvata luovuttamalla se vakavaraiselle
            pankille, joka täten voisi tehdä tarvittavat toimet
            rahoitusmarkkinoiden tehokkuuden ja vakavaraisuuden turvaamiseksi. 
         
         
         Erityisesti on pidettävä huolta siitä,
            että tukitoimilla ei synnytetä pankkien välisiä kilpailuneutraliteettiongelmia.
         
         
         Joukkovelkakirjojen hankkiminen jälkimarkkinoilta. 
         
          Valiokunta pitää perusteltuna myös
            kolmatta uutta tukimuotoa, jolla ERVV:lle annetaan mahdollisuus
            ostaa poikkeustapauksissa valtioiden joukkovelkakirjoja jälkimarkkinoilta.
            Näin voidaan vakauttaa markkinoiden toimintaa ja edesauttaa
            ohjelmamaiden säilymistä markkinarahoituksen piirissä. 
         
         
         EKP on ostanut runsaasti kriisimaiden velkakirjoja jälkimarkkinoilta,
            mikä on osaltaan rauhoittanut
            rahoitusmarkkinoita, mutta samalla lisännyt kriisimaiden
            rahoitukseen liittyvää vastuuta. Valiokunta toteaa
            kuitenkin, että EKP:n perustehtävä on
            hoitaa rahapolitiikkaa. Muut pankin ottamat tehtävät
            voivat heikentää sen asemaa itsenäisenä ja
            vahvana toimijana. Valiokunta pitää myös
            tästä syystä perusteltuna sitä, että myös
            ERVV:llä on mahdollisuus toimia jälkimarkkinoilla
            joukkovelkakirjojen ostajana. Tällöin päätöksenteko
            on myös nykyistä avoimempaa ja paremmin parlamentaarisen
            kontrollin piirissä.
         
         
         Päätöksenteko 
         
         Päätöksenteossa korostuu yksimielisyysvaatimus,
            sillä kaikki keskeiset päätökset
            rahoitustukijärjestelyistä edellyttävät
            yksimielisyyttä joko takaajien kesken tai ERVV:n hallituksessa. Myös
            rahoitustukipäätöksiin mahdollisesti
            liittyvistä tarkemmista suuntaviivoista päätetään yksimielisesti
            ERVV:n hallituksessa, jossa Suomi on edustettuna. 
         
         
         Parlamentaarisen valvonnan ja eduskunnan budjettivallan vuoksi
            on merkittävää, että eduskunta
            päättää edelleen kussakin tapauksessa erikseen
            takauksen myöntämisestä valtioneuvoston
            tiedonannon pohjalta. Tämä takaa eduskunnalle
            mahdollisuuden harkita tapauskohtaisesti tuen tarvetta ja sen ehtoja.
            Valiokunta toteaa, että Suomen osallistuminen
            uusien tukitoimien sekä tukiohjelmien toteutusta koskevaan
            päätöksentekoon edellyttää eduskunnan myötävaikutusta,
            kuten nykyisetkin sopimuksen mukaiset tukitoimet.
         
         
         On kuitenkin todettava, että puitesopimus
            sitoo Suomea ja indikoi sitä, että Suomi
            on lähtökohtaisesti sovitun enimmäistakausmäärän
            rajoissa mukana yksimielisesti sovituissa takausjärjestelyissä.
         
         
         Vakuudet
         
         Tuen ehtoihin sisältyvät myös vakuudet,
            joita Suomi on edellyttänyt ehtona tulevien rahoituspäätösten
            hyväksymiselle. Tämä linja on kirjattu
            hallitusohjelmaan, jonka mukaan ennen yksittäisen päätöksen
            tekoa hallitus arvioi, onko Euroopan rahoitusvakausvälineen
            (ERVV) tai mahdollisesti perustettavan Euroopan vakausmekanismin
            (EVM) puitteissa tehtävät päätökset
            Suomen ja vaikeuksiin joutuneen maan kansalaisten kannalta perusteltuja
            ja onko odotettavissa, että kyseiselle maalle suunniteltu
            sopeutusohjelma auttaa sitä selviytymään
            ahdingosta. 
         
         
         Vakuuksien saantimahdollisuudesta päätettiin
            euromaiden päämiesten kokouksessa 21.7.2011 (päätöslauselman
            9 kohta) ja niitä on täsmennetty viimeksi euromaiden
            kokouksessa Puolassa 16.—17.9.2011. Vakuuksista ei ole mainintaa
            puitesopimuksessa, koska vakuudet eivät koske itse sopimusta,
            vaan sen soveltamista ja yksittäisiin tukiin liitettäviä ehtoja. 
         
         
         Esityksen budjettivaikutukset 
         
         Esityksellä ei ole tässä vaiheessa
            välittömiä vaikutuksia valtion talousarvioon.
            Mahdolliset budjettivaikutukset riippuvat siitä, missä määrin Suomi
            mahdollisesti joutuu konkreettiseen vastuuseen takauksistaan. Mikäli
            puitesopimuksen mukaiset takaukset aktivoituisivat, Suomen velvoitteet
            olisivat enimmillään sopimuksen mukaisesti hieman
            alle 14 miljardia euroa. Väistyvien takaajien aiheuttama
            riski ei nosta velvoitteita edellä mainittua korkeammiksi.
            
         
         
         Valiokunta toteaa, että Suomen tähän
            mennessä euromaille myöntämät
            takausvastuut ovat yhteensä noin 1,8 mrd. euroa. (Irlanti
            n. 740 milj. euroa, Portugali 1,07 mrd. euroa). Suomi on lisäksi
            myöntänyt Kreikalle 1,5 mrd. euron lainan, josta
            on tilitetty Kreikalle 890 milj. euroa. Kreikan toista tukipakettia
            koskevat päätökset on tarkoitus tehdä lähiviikkoina,
            mutta muutoin ei ole mahdollista arvioida, missä määrin Suomi
            joutuu antamaan vielä lisätakauksia. Hallitusohjelman
            mukaisesti Suomi tulee kuitenkin vaatimaan takausosuuttaan vastaavat
            vakuudet, mikäli jokin euromaa pyytää ERVV:ltä lainamuotoista
            tukea vielä Portugalin jälkeen.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Suomi
            osallistuu maakohtaisilla osuuksilla myös EKP:n ja IMF:n
            rahoitukseen. 
         
         
         Valiokunnan käsityksen mukaan nykyiset takausvastuut
            sekä myös Kreikalle aiemmin myönnettyä lainaa
            koskevat riskit ovat hallittavissa eivätkä ne
            nykyisessä laajuudessaan horjuta Suomen julkisen talouden
            kestävyyttä tai vaaranna valtion kykyä selviytyä tehtävistään
            ja vastuistaan.  Voidaan myös arvioida, että ERVV-sopimuksen
            Suomen enimmäistakausmäärä ei
            vaarantaisi valtion kykyä suoriutua kansalaisten perusoikeuksien
            toteuttamisesta. 
         
         
         Valiokunta toteaa tässä yhteydessä,
            että rahoitusmarkkinat ovat säilyttäneet
            luottamuksensa Suomen talouteen, mistä on osoituksena Suomen
            valtion lainojen alhaisena pysynyt korkotaso. 
         
         
         On kuitenkin tärkeää, että kaikessa
            euromaiden tukemista koskevassa päätöksenteossa kiinnitetään
            huomiota Suomen valtiontalouden rajallisiin mahdollisuuksiin tukea
            muita maita sekä huolehtia Suomen työllisyydestä ja
            hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksesta.
         
         
         Jatkotoimet
         
         Valiokunta toteaa, että hallituksen esitys on joko hyväksyttävä tai
            hylättävä, sillä sopimuksen muuttaminen
            ei ole tässä yhteydessä mahdollista.
            Puitesopimuksen voimaantulo edellyttää myös
            sitä, että kaikki euroalueeseen kuuluvat jäsenvaltiot
            saattavat sopimuksen voimaan kansallisella tasolla. 
         
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille sekä sopimusmuutosta
            kannattavia että toimintastrategiaan kriittisesti suhtautuvia kannanottoja.
            Valiokunnan käsityksen mukaan kaikkien esitettyjen toimien
            riittävyyteen ja toimivuuteen liittyy epävarmuutta,
            mutta koko esityksen hylkääminen lisäisi
            suurella todennäköisyydellä markkinoiden
            levottomuutta ja johtaisi väistämättä kriisin
            syvenemiseen ja leviämiseen. 
         
         
         Suomen talouden kannalta on aivan keskeistä, että kriisin
            leviäminen kyetään estämään. Uudella
            talouskriisillä olisi erittäin vakavat vaikutukset
            Suomen kansantalouteen, sillä Suomen samoin kuin useiden
            muiden maiden mahdollisuudet uusiin taloutta elvyttäviin
            toimiin ovat heikentyneet valtiontalouden suuren alijäämäisyyden
            ja valtionvelan vuoksi.
         
         
         Valiokunta katsoo, että heikkenevän taloussuhdanteen
            vuoksi nyt tarvitaan määrätietoisia, hyvin
            perusteltuja ja uskottavia toimenpiteitä, jotka vakauttavat
            rahoitusmarkkinoita ja edistävät eurotalouksien
            pääsyä kestävän talouden kasvu-uralle.
            On myös tehostettava unionin kilpailukykyä parantavien
            uudistusten toimeenpanoa.
         
         
         Tukimekanismeilla on voitu ostaa aikaa. Kriisin ratkeamiseksi
            on kuitenkin välttämätöntä, että vahvasti
            velkaantuneet maat tekevät riittävän
            voimakkaita ja määrätietoisia toimia
            julkisen talouden vahvistamiseksi. Talouspolitiikan kurinalaisuuden
            on selvästi parannuttava, sääntöjen
            noudattamista tehostettava ja niiden valvontaa parannettava. On
            niin ikään tärkeää,
            että talouspolitiikan koordinaatiota koskeva lainsäädäntöpaketti
            viedään mahdollisimman pian päätökseen.
            Valiokunta toteaa, että mikäli talous- ja kasvusopimuksen
            määräyksiä julkisen talouden
            vuotuisen alijäämän ja julkisen velan enimmäismääristä olisi
            noudatettu, ei nykyiseen kriisiin olisi ajauduttu. 
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että IMF osallistuu jatkossakin euroalueen rahoituskriisin
            hoitamiseen liittyviin toimiin. Valiokunnan mielestä on
            myös tärkeää, että euroalueen
            ulkopuoliset EU-maat saadaan aiempaa paremmin osallistumaan unionin
            taloustilanteen vakauttamiseen ja kantamaan siten omalta osaltaan
            vastuuta unionin tulevaisuudesta. 
         
         
         Yhteenvedonomaisesti valtiovarainvaliokunta toteaa, että ennen
            ryhtymistä valmistelemaan uusia tukitoimia ERVV:n puitteissa
            valtioneuvoston on aina arvioitava, että
         
         
         
            - toimenpiteet ovat välttämättömiä euroalueen
               vakauden turvaamiseksi,
            
 
            - ongelman syihin puututaan välittömästi määrätietoisin
               päätöksin, jotka myös täytäntöönpannaan,
            
 
            - toimenpiteet ovat välttämättömiä Suomen omien
               taloudellisten etujen suojaamiseksi,
            
 
            - sijoittajavastuuta voidaan toteuttaa siten, että yksityistä velkariskiä ei
               yksinomaan siirretä euromaiden kannettavaksi ja
            
 
            - Suomi pyrkii hallitusohjelman mukaisesti suojaamaan omien
               vastuidensa riskit.