Perustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutoksin.
         
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota
            siihen, että esityksessä ei puututa lainkaan valtuusmenettelyyn
            liittyviin epäkohtiin. Saadun selvityksen mukaan valtuusmenettely
            on etenkin liikennehankkeiden budjetoinnin kannalta nykyisellään
            joustamaton ja valtuuden uusiminen ja seuranta aikaavievää ja työlästä.
         
         
         Valtuusmenettely tarkoittaa käytännössä sitä, että päätettäessä uudesta
            hankkeesta sille myönnetään talousarviossa
            valtuus, jonka puitteissa sopimuksia voidaan tehdä. Valtuuden
            ohella talousarviossa myönnetään vuosittain
            määräraha, joka arvioidaan tarvittavan
            hankkeen etenemiseen kyseisen budjettivuoden aikana. Mikäli käyttämättä olevaa
            valtuutta halutaan käyttää seuraavana
            vuonna, se tulee uudistaa talousarviossa.
         
         
         Menettely on koettu hankalaksi, sillä seuraavan vuoden
            talousarviota laadittaessa ei vielä ole tiedossa, paljonko
            sopimuksia tullaan tekemään vuoden loppuun mennessä ja
            kuinka suurelta osin valtuus on tarpeen uusia seuraavassa talousarviossa.
            Myös valtuuksien seuranta aiheuttaa paljon työtä.
            Tämä korostuu esimerkiksi liikennehankkeiden kohdalla,
            koska käynnissä on lukuisia eri tahtiin eteneviä hankkeita
            ja jokaista valtuutta seurataan erikseen. Tilanne olisi hallinnon
            kannalta selkeämpi, jos hankkeelle myönnetty sopimusvaltuus
            olisi voimassa koko rakentamisen ajan ilman uudistamistoimia.
         
         
         Valtuusmenettely perustuu Suomen perustuslain 85 §:n
            3 momenttiin. Sen mukaan talousarviossa voidaan antaa määrältään
            ja käyttötarkoitukseltaan rajoitettu valtuus sitoutua
            varainhoitovuonna menoihin, joita varten tarvittavat määrärahat
            otetaan seuraavien varainhoitovuosien talousarvioihin.
            Myös valtion talousarviosta annetun lain (423/1988)
            10 §:n mukaan valtuutta saadaan käyttää sen
            varainhoitovuoden aikana, jonka tulo- ja menoarvioon se
            on otettu. Valtiovarainministeriön antamissa talousarvion
            laadintaohjeissa todetaan, että valtuus voidaan uusia ainoastaan
            perustellusta syystä.
         
         
         Nyt käsiteltävänä oleva
            hallituksen esitys ei sisällä muutosehdotuksia
            edellä mainittuihin säädöksiin.
            Valtiovarainvaliokunta korostaa, että valtuusmenettelyyn
            liittyvää seurantajärjestelmää on
            kuitenkin kehitettävä perustuslain ja valtion
            talousarviosta annetun lain asettamissa puitteissa siten, että valtuuden
            seuraaminen ja uusiminen eivät aiheuta kohtuuttoman paljon hallinnollista
            työtä.
         
         
         Valiokunta viittaa aiempiin kannanottoihinsa ja korostaa myös
            tässä yhteydessä, että budjetointimenettelyä on
            perusteltua kehittää muutoinkin siten, että hankkeet
            voidaan toteuttaa taloudellisesti tehokkaalla ja tarkoituksenmukaisella
            tavalla.
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
          Hallituksen esityksessä tilivirasto-käsite
            korvataan termillä kirjanpitoyksikkö.
            Tilivirasto-käsite esiintyy kuitenkin esim. laissa Valtiontalouden
            tarkastusvirastosta ja eduskunnan tilisäännössä.
            Selkeyden vuoksi valiokunta ehdottaa voimaantulosäännökseen
            lisäystä siitä, että viittauksella
            tilivirastoon muualla laissa tarkoitetaan kirjanpitoyksikköä.