Perustelut
Vihreiden mielestä veropohjan on oltava riittävän
laaja, jotta hyvinvointipalvelut ja tulonsiirrot voidaan rahoittaa
nyt ja tulevaisuudessakin. Hallituksen tekemät veronalennusesitykset ovat
koko hallituskauden ajan olleet valtiontalouden kestävyyteen
nähden liian suuria, eikä perusturvan parantamiseen
tai kuntatalouden vahvistamiseen ole löytynyt riittäviä resursseja.
Hallituksen esityksessä verotusta kevennetään
655 miljoonalla eurolla ja samalla vahvistetaan kuntien veropohjaa
185 miljoonalla eurolla. Kuntien veropohjan kasvattaminen ja valtion veronalennuksista
johtuvien verotuottojen menetysten kompensoiminen kunnille on järkevää politiikkaa.
Tältä osin Vihreät yhtyvät hallituksen
esitykseen. Kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen pienentämisen
tulee jatkossa jäädä pysyväksi
osaksi kuntien tuloja, eikä sitä tule leikata
pois vuoden 2008 valtionosuuksien prosenteissa.
Veronalennusten suuruuden ja kohdentamisen osalta Vihreä eduskuntaryhmä katsoo,
että veronkevennysten toteuttaminen hallituksen esittämässä laajuudessa
ei ole tarkoituksenmukaista. Vihreiden veronalennusesitys tarkoittaa, että verotusta
kevennetään noin 400 miljoonalla eurolla. Loput
hallituksen ehdottamista veronalennuksista pitää käyttää palveluiden
vahvistamiseen ja perusturvan parantamiseen. Vihreiden vaihtoehtobudjetissa
osa liikkumavarasta on siirretty veronalennuksista minimiäitiys-, isyys-
ja vanhempainrahan korottamiseen, opintotuen 15 prosentin tasokorotukseen,
elatustuen korotukseen ja pienintä kansaneläkettä saavien eläkkeen
parantamiseen.
Veronalennuksia perustellaan niiden dynaamisilla vaikutuksilla.
Dynamiikan kannalta ei ole edullista, että veronalennukset
on painotettu suurituloisille. Veronalennukset pitääkin
Vihreiden mielestä painottaa pientä palkkaa saaville, jotta
vaikutukset olisivat toivotunlaiset. Myös etuuksien korotuksilla
on dynaamisia vaikutuksia, sillä ne parantavat yhtä lailla
ostovoimaa.
On huomioitava, että matalissa tuloluokissa tehdyt
veronalennukset heijastuvat kaikkiin tuloluokkiin euromääräisesti
samansuuruisina. Oikeudenmukaisuudesta puhuttaessa on myös mahdollista
ajatella niin, että juuri euromääräisesti
tasasuuruiset veronalennukset ovat kaikkein tasapuolisimpia.
Ehdotamme, että veroasteikossa tehtävät
veronalennukset peruutetaan lukuun ottamatta alimman verotettavan
ansiotulon rajan korottamista, jota ehdotamme tehtäväksi
korkeampana. Alimman rajan korottamisella on euromääräisesti
samansuuruinen vaikutus kaikissa tuloluokissa. Samassa yhteydessä käsiteltävän
valtionverotuksen ansiotulovähennyksen kasvattamisen hyväksymme
muutettuna niin, että se kertyy valiokunnan esitystä nopeammin
2 500—7 000 euron tuloilla ja sen jälkeen
loivemmin niin, että 400 euron vähennyskatto saavutetaan suunnilleen
samassa kohtaa kuin aiemminkin. Näin voidaan kasvattaa
pienituloisten saamaa veronalennusta.