Suomen menestys ja hyvinvointiyhteiskuntamme ovat perustuneet
            tasa-arvoiseen ja laadukkaaseen koulutukseen sekä korkeaan
            osaamiseen. 
         
         
         Päättyvällä vaalikaudella
            koulutukseen on kohdistettu kumulatiivisesti 1,7 miljardin euron leikkaukset.
            Ne ovat johtaneet koulujen ja oppilaitosten sulkemiseen, aloituspaikkojen
            vähentämiseen, koulutuksen laadusta tinkimiseen
            ja tutkimukseen osoitettujen voimavarojen pienenemiseen.
         
         
         Asiantuntijat ovat varoittaneet koulutuksen tasa-arvon murenemisesta.
            Koulutus- ja oppimiserot kasvavat. Asuinpaikka sekä vanhempien varallisuus
            ja koulutustausta vaikuttavat suomalaisten lasten ja nuorten koulutusmahdollisuuksiin
            yhä enemmän.
         
         
         Tasa-arvoisen ja laadukkaan koulutuksen sekä korkean
            osaamisen heikentäminen vie myös vakavalla tavalla
            edellytyksiä Suomen talous-, työttömyys-
            ja velkaongelmien ratkaisemiselta. Osaaminen on tulevaisuudessakin
            Suomen tärkein kilpailukykytekijä.
         
         
         Suomalaisessa koulutuspolitiikassa on johtajuusvaje. Hallitus
            lupasi, että Suomi on maailman osaavin kansakunta vuonna
            2020. Mitkään tosielämän toimenpiteet
            eivät ole tätä edistäneet, päinvastoin.
         
         
         Hallituksen koulutuspoliittiset kärkihankkeet ovat
            epäonnistuneet. Eduskuntaan on tuotu myös puutteellisesti
            valmisteltuja ja keskeneräisiä hankkeita, jotka
            ovat saaneet koulutuksen kentän hämmennyksen ja
            jopa sekasorron tilaan. Koulutuksen järjestäjät,
            oppilaitokset tai opettajat eivät tiedä, mitä tulevina
            vuosina tapahtuu.
         
         
         Hallituksen esitykset toisen asteen koulutuksen järjestäjäverkon
            ja rahoitusjärjestelmän uudistamisesta herättävät
            erityisen suurta huolta. Hallitus on leikkaamassa 260 miljoonaa
            euroa, joka on yhteensä noin kymmenen prosenttia toisen
            asteen koulutuksen kokonaisrahoituksesta. Arvioiden mukaan leikkaus
            tarkoittaisi jopa joka kolmannen oppilaitoksen sulkemista.
         
         
         Toisin kuin opetusministeri ja hallitus väittävät,
            lukioiden ja ammatillisen koulutuksen oppilaitosten sulkeminen johtaisi
            koulutuksen keskittymiseen sekä tasa-arvon heikentymiseen.
            Palaisimme ajassa vuosikymmeniä taaksepäin, kun nuoret
            joutuisivat muuttamaan koulutuksen perässä omilleen
            suuriin kaupunkikeskuksiin. Tämä nostaisi asumisen
            tukemisen kustannuksia sekä toisi painetta vuokra-asuntotuotannon
            lisäämiselle. 15- ja 16-vuotiaiden nuorten muuttaminen
            omilleen lisäisi myös syrjäytymisriskiä,
            koska kaikki eivät ole vielä valmiita muuttamaan omilleen
            näin varhaisessa vaiheessa.
         
         
         Pienten lukioiden sulkeminen vaikuttaisi myös yläkoulujen
            tulevaisuuteen. Koska yläkoulut jakavat usein lukion kanssa
            yhteiset tilat ja opettajat, tarkoittaisi lukioiden sulkeminen kuoliniskua
            myös monille yläkouluille.
         
         
         Tasa-arvoinen koulutus on Suomen vahvuus myös tulevaisuudessa.
            Tasa-arvon mureneminen on estettävä. Koko Suomessa
            on oltava mahdollisimman tasa-arvoiset edellytykset koulunkäyntiin
            ja opiskeluun eri asteilla. Koulujen eriytymiseen on puututtava.
            Jokaisen koulun pitää olla turvallinen sekä oppilaiden
            että opettajien kannalta. Mitä nuorempi lapsi
            on kyseessä, sitä lähempänä kotia
            koulun pitää olla.
         
         
         Suomalaisen koulutuksen mahdollisuudet ovat lähes rajattomat,
            mikäli osaamme tarttua niihin oikealla tavalla. Maassamme
            on hyvin koulutusmyönteinen ilmapiiri ja opettajakuntamme
            maailman osaavinta. Myös yliopistomme ja ammattikorkeakoulumme
            tuottavat laadukasta osaamista eri puolilla Suomea.
         
         
         Koulutuksen uudistamisen on lähdettävä liikkeelle
            alhaalta ylöspäin. Ratkaisut koulutuksen kehittämiseksi
            löytyvät muun muassa uudesta oppimisesta ja pedagogiikasta
            sekä innovaatioista ja opettajien ammattitaidon nykyistä paremmasta
            hyödyntämisestä. Uusia oppimisympäristöjä on
            otettava käyttöön ja uuden teknologian mahdollisuudet
            on hyödynnettävä aiempaa paremmin.  Myös
            työelämä on tuotava lähemmäs koulutusta
            kaikilla tasoilla. Näin parannetaan koulutuksen työelämävastaavuutta
            ja sitä kautta työllisyyttä sekä saadaan
            uusia voimavaroja koulutukseen.
         
         
         Hallitus on leikkaus- ja keskittämispolitiikallaan
            murentanut suomalaista sivistystä ja koulutusta heikentäen
            mahdollisuuksia saada Suomi nousuun. Ihmisten huoli koulutuksen
            tasa-arvosta ja tulevaisuudesta on aito.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten
            esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            välikysymyksen:
         
         
         Miksi hallitus on toiminut oman hallitusohjelmansa vastaisesti
            ja vienyt pohjaa uudelta kasvulta, vaarantanut koulutuksen tasa-arvon
            ja heikentänyt Suomen menestyksen perustaa leikkaamalla koulutuksesta
            historiallisen paljon,
         
         
         aikooko hallitus perua toisen asteen koulutuksen järjestämislupien
            pakkohaun ja
         
         
         miten hallitus aikoo turvata toisen asteen koulutuksen riittävän
            rahoituksen ja palvelujen tasapuolisen saatavuuden koko maassa?