Perustelut
Ympäristöministeriön hallinnonalan
kokonaiskehitys
Valiokunta toteaa, että valtion talousarvioehdotus
vuodelle 2013 on kokonaisuutena sopeutettu vaikeaan taloudelliseen
tilanteeseen, jossa EU:n talouskasvu on pysähtynyt, Yhdysvaltojen
talouden elpyminen on hidasta ja maailmantaloudessa kasvun painopiste
on kehittyvissä talouksissa, vaikka niissäkin
kasvu hidastuu. Veropoliittiset sopeutustoimet ja määrärahasäästöt
valtiontalouden vakauttamiseksi ja julkisen talouden tasapainon
vahvistamiseksi ovat lähtökohtaisesti perusteltuja. Valiokunta
kuitenkin kiinnittää valtiovarainvaliokunnan huomiota
toimialansa mukaisesti ympäristöministeriön
hallinnonalan osalta erityisesti seuraaviin näkökohtiin,
joilla ei ole merkittäviä vaikutuksia talousarvioehdotuksen
loppusummaan, mutta joilla on huomattava merkitys hallitusohjelmaan
sisältyvien ympäristönsuojelun ja vihreän
kasvun tavoitteiden toteuttamiseen sekä kohtuuhintaisen asumisen
edistämiseen.
Valiokunta korostaa, että valtiontaloutta tulisi tarkastella
kestävän kehityksen laajemmasta näkökulmasta,
jossa myös ekologinen ja sosiaalinen kestävyys
otetaan taloudellisen kestävyyden ohella huomioon. Tähän
kestävän talouden tavoitteeseen liittyen pääministeri
Kataisen hallitusohjelman tavoitteena on, että ympäristö-
ja energiateknologiaan perustuva cleantech-liiketoiminta on yksi
tulevaisuuden Suomen elinkeinopolitiikan painopistealueita ja tavoitteena
on nostaa Suomi cleantechin kärkimaaksi. Heikosta taloussuhdanteesta
huolimatta cleantech on yksi maailmanlaajuisesti nopeimmin kasvavista liiketoiminta-alueista.Vuositasolla
cleantechin tutkimuksen ja tuotekehityksen ja liiketoiminnan tukemiseen
käytetään Suomessa noin 400 milj. euroa.
Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli vuonna 2011 yli 20 miljardia
euroa ja kasvu edelliseen vuoteen yli 10 %. Keskeisiksi
tavoitteiksi on asetettu muun ohella lainsäädännöllisten
esteiden poistaminen ja erityisesti ympäristölupaprosessien
käsittelyn nopeuttaminen sekä kotimarkkinoiden
kehittäminen.
Valiokunta katsoo, että ympäristöministeriön hallinnonalan
kokonaiskehyksessä tulisi ottaa selkeämmin huomioon
hallinnonalan merkitys vihreän kasvun reunaehtojen toteuttajana
eli ympäristölupien myöntäjänä ja
toiminnan valvojana. Valiokunta korostaa, että ympäristöministeriön
hallinnonalan rahoituksessa on otettava huomioon toimintaympäristön
muuttuminen ja toimialaan liittyvä kasvupotentiaali ja
cleantechin kansantaloudellinen merkitys, mihin verrattuna hallinnolliset
kustannukset ovat vähäiset.
Ympäristöministeriön hallinnonalan
talousarvioesitys on 256,5 milj. euroa eli noin 0,5 % talousarvion
loppusummasta.Esitykseen sisältyvä 19 milj.
euron vähennys johtuu suurimmalta osaltaan (15 milj.) suhdanneluonteisten korjausavustusten
maksamisen päättymisestä ja asuntojen
korjausavustuksiin kohdistuvasta säästöstä (6 milj.).
Kokonaisuutena tarkastellen ympäristöministeriön
hallinnonalan kokonaissumma on pienentynyt olennaisesti vuonna 2006,
jolloin asumistuen yli 400 milj. euron määräraha
siirrettiin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle,
sekä vuonna 2010, jolloin aluehallintouudistuksella alueellinen
ympäristöhallinto (74,6 milj. euroa) siirrettiin
työ- ja elinkeinoministeriön sekä aluehallintovirastojen
ympäristölupavastuualueiden osalta valtiovarainministeriön hallinnonalalle. Esitys
on sinänsä kehyspäätöksen
mukainen, ja edellä mainittuja leikkauksia lukuun ottamatta
määrärahatasot säilyvät
suunnilleen ennallaan. Kehyspäätöksen mukaisesti
hallinnonalan budjetti on yhä supistumassa 222 milj. euroon
vuonna 2015.
Valiokunta on huolissaan kehyspäätöksen mukaisen
niukkuuden vaikutuksesta jopa ympäristöhallinnon
perustehtävien hoitamiseen. Kun koko hallinnonalan budjetti
on näin pieni, yleiset säästöt
kohdistuvat ministeriön lisäksi kaikkien hallinnonalan
virastojen toimintamenoihin, jolloin hallinnon toimintakyky joutuu
suurelle koetukselle. Riittävän toimintamenorahoituksen puute
voi johtaa siihen, ettei hallinnonalalla pystytä tekemään
riittäviä vaikutusarvioselvityksiä esimerkiksi
valmisteilla olevasta EU-lainsäädännöstä,
mikä voi johtaa siihen, ettei aiheutuvia kustannuksia kyetä riittävästi
ennakoimaan tai toimenpiteitä suuntaamaan kustannustehokkaimmalla
tavalla. Resurssien niuketessa ne pitäisi päinvastoin
pystyä suuntaamaan kaikkein kustannustehokkaimmalla tavalla.
Samanaikaisesti resurssien pienenemisen kanssa ympäristöhallinnon
tehtävät ovat jatkuvasti lisääntyneet,
kun esimerkiksi EU-lainsäädännön
edellyttämät markkinavalvontatehtävät työllistävät
hallintoa aikaisempaa enemmän. Lisäksi esimerkiksi
kaivosteollisuuden uudet menestysmahdollisuudet ovat lisänneet
tehtäviä sekä lisäävät
painetta ympäristönsuojelun jälkivalvonnan
tehostamiseen. Kaivostoiminnan tuotannon on arvioitu kaksinkertaistuvan
vuoteen 2016 mennessä. Valtio on panostanut kaivostoiminnan
kehittämiseen, ja kaivosteollisuuden odotetaan tuovan merkittäviä kansantaloudellisia
hyötyjä uusien työpaikkojen, investointien
ja teknologioiden viennin myötä. Kaivostoiminnan
ympäristölupa- ja valvontaresursseihin ei kuitenkaan
ole kiinnitetty vastaavaa huomiota. Varsinaiseen ympäristölupakäsittelyyn
ja vakiintuneen toiminnan jälkivalvontaan verrattuna uusien
kaivosten rakentaminen kestää yleensä noin
2—4 vuotta ja ylösajovaihe noin 1—3 vuotta,
jolloin valvonta vaatii 3—4 kertaa enemmän resurssipanosta
kuin vakiintuneen toiminnan aikainen valvonta. Toisaalta tämän
strategisesti merkittävän uuden teollisuudenalan
ympäristöluvat on kyettävä käsittelemään
joutuisasti ja ympäristönsuojelun kannalta korkeatasoisesti.
Esimerkkejä kaivostoiminnan aiheuttamista kielteisistä ympäristövaikutuksista
on jo nähty, ja kansalaiset odottavat viranomaisten tehokasta ja
asiantuntevaa toimintaa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ELY-keskusten ympäristövastuualueet
ovat velvoitteistaan selvitäkseen jo keventäneet
valvontasuunnitelmiaan säädösten sallimille äärirajoille
ja kehittäneet resurssisäästöjä alueiden
välisellä valvontayhteistyöllä.
Menokehyksen muutokset merkitsevät 17 %:n eli
32 milj. euron vähennystä ELY-keskusten toimintamenoihin
vuoteen 2016 mennessä. Muutoksiin varautuminen vaatii määrätietoisia
sopeuttamistoimia, joiden suunnittelu ja toimeenpano on jo käynnistettySelvityshenkilö Rauno
Saari selvittää asiaa lokakuun loppuun mennessä talouspoliittiselle
ministerivaliokunnalle.. Samanaikaisesti on aloitettu selvitystyö vaihtoehtoisista
järjestämistavoista hoitaa alueelliset ympäristötehtävät
siten, että ympäristön tilan kannalta
keskeisiä lakisääteisiä tehtäviä voitaisiin
hoitaa nykyistä tehokkaammin.Selvityshenkilö Riitta
Rainio ehdottaa suosituksia ympäristöhallinnon
tarkoituksenmukaisesta järjestämisestä marraskuun
loppuun mennessä.
Valiokunta pitää ongelmallisena sitä,
että ympäristövastuualueiden rahoituksen
osuutta ELY-keskuksissa ja aluehallintovirastoissa on vaikea seurata
järjestelmän heikon läpinäkyvyyden
johdosta. Alustavat selvitykset ovat osoittaneet, että ympäristövastuualueet
ovat menettäneet resurssejaan henkilöstön
ikärakenteesta ja eläköitymisestä johtuen
suhteellisesti enemmän kuin elinkeino- ja liikennevastuualueet.
Ympäristövastuualueille ei myöskään
ole mahdollista edes teknisesti kohdentaa suoraan lisäresursseja
työ- ja elinkeinoministeriön ja valtiovarainministeriön
hallinnonaloille sijoittuvien toimintamenomäärärahojen
kautta, koska tällainen korvamerkitseminen ei ole mahdollista.
Selkeän resurssitarpeen on kuitenkin osoitettu koskevan juuri
ympäristötehtäviä.
Ympäristölainsäädäntö on
pitkälti EU-lainsäädännön
toimeenpanoa, ja siihen liittyvän pakollisen suunnittelun,
seurannan ja raportoinnin osuus on jatkuvasti kasvanut. Nämä ovat
lakisääteisiä tehtäviä,
joita ei voi jättää hoitamatta. Lakisääteisiä tehtäviä hoitamaan
on kuitenkin oltava hallinnossa riittävä määrä alansa
osaavia asiantuntijoita, eivätkä yleiset kehittämis-
tai keskittämishankkeet ratkaise tämän
hetken akuuttia resurssipulaa. Valiokunta katsoo, että hallinnon
resurssien niukentuminen samanaikaisesti tehtävien lisääntymisen
kanssa edellyttää budjettirahoituksen lisäämistä työ-
ja elinkeinoministeriön ja valtiovarainministeriön
pääluokissa tai uusien rahoitusmallien nopeaa
selvittämistä ja osoittamista näihin
tehtäviin.
Valiokunta korostaa, että lisäresursseja aiheutuneen
ruuhkan purkamiseen tarvitaan heti, eikä selvityshenkilöiden
ehdotuksia hallinnon uudelleenjärjestelyistä tai
uusista rahoitusmalleista voida tältä osin odottaa.
Ympäristönsuojelun kannalta hyväksyttävän
toimintatavan ja kaivosteollisuuden toimintaedellytysten turvaamiseksi tarvitaan
ympäristönsuojelutehtävien hoidon turvaamiseen,
erityisesti kaivosteollisuuden ympäristövalvontaan
700 000 euroa/v ja kaivosten lupatehtävien tukemiseen
300 000 euroa/v siten, että määräraha
voidaan suunnitelmallisesti kohdentaa erityisesti Pohjois-Suomeen.
Lisämäärärahaa tulee saada käyttää enintään
20 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen
henkilöstön palkkaamiseen edellä mainittuihin
tehtäviin. Edellä esitetyn perusteella valiokunta
esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää momentille
35.10.22 (Eräät ympäristömenot)
yhteensä 1 milj. euroa ympäristönsuojelutehtävien
hoidon turvaamiseen.
Itämeren suojelu ja lähialueyhteistyö
Lähialueyhteistyömäärärahan
momentti 24.20.66 ulkoasiainministeriön hallinnonalalla esitetään
lakkautettavaksi, kun Suomen ja Venäjän kahdenvälinen
lähialueyhteistyö päättyy vuoden
2012 lopussa. Suomen ja Venäjän välillä on
solmittu uusi tasavertaiseen kumppanuuteen perustuva sopimus rajat
ylittävän yhteistyön edistämisestä,
jossa tärkeimpänä rahoituslähteenä ovat
EU:n raja-alueyhteistyöohjelmat. Entisen rahoitusmallin
sijaan ehdotetaan momentille 24.90.68 Itämeren, Barentsin
ja arktisen alueen yhteistyön määrärahaksi
(IBA-määräraha) 3,2 miljoonaa euroa,
jolla voidaan osallistua pohjoisen ulottuvuuden yhteistyöhön
sekä monenväliseen alueelliseen yhteistyöhön
pohjoisissa alueneuvostoissaKuten Itämeren valtioiden
neuvosto, Barentsin euroarktinen neuvosto ja arktinen neuvosto..
Valiokunta korostaa, että lähialueyhteistyö on ollut
monin tavoin tuloksellista ja onnistunutta erityisesti ympäristö-
ja ydinturvallisuusasioissa. Yhteistyön alkuaikojen avustushankkeista
on jo siirrytty tasavertaisen yhteistyön ja molemminpuolisen
hyödyn suuntaan. Lähialueyhteistyöhankkeet
ovat edistäneet toimivien yhteyksien ja verkostojen
syntymistä sekä tietojen ja kokemusten vaihtoa.
Yhteistyön puitteissa toteutetuilla noin 2 500
hankkeella on saavutettu hyvin konkreettisia molempia osapuolia
hyödyttäviä tuloksia. Lähialuerahoituksella
on myös saavutettu merkittäviä hyötyjä varsin
pienillä panostuksilla, kun kahdenvälinen yhteistyö on kytketty
laajempaan kansainväliseen toimintaan, mistä hyvänä esimerkkinä voi
mainita pohjoisen ulottuvuuden ympäristökumppanuuden puitteissa
toteutetut Itämeren suojelua edistävät ympäristöhankkeet,
kuten Pietarin lounainen jätevedenpuhdistamo. Valiokunta
korostaa, että lähialueyhteistyön rakenteen
uudistumisesta ja rahoituksen laskevasta trendistä huolimatta
on hyvin tärkeätä, että jatkossakin
on käytössä rahoitusväline,
jonka avulla on mahdollista tukea varsinkin Itämeren suojeluun
ja säteilyturvallisuuteen liittyvien politiikkatavoitteidemme
toteutumista lähialueilla.
Itämeren suojeluun esitetään talousarvioehdotuksessa
momentille 35.10.22 (Eräät ympäristömenot)
3,34 milj. euroa, jota voidaan käyttää ravinnekierrätyksen
edistämiseen ja Saaristomeren ja Selkämeren valuma-alueiden
maatalouden vesiensuojelun tehostamiseen, vedenalaisen meriluonnon
monimuotoisuuden inventointiin sekä merenhoidon suunnittelun
yhteensovittamiseen. Nämä ovat tärkeitä hankkeita,
joita tulee jatkaa, sillä erityisesti Saaristomerellä Itämeren tilaan
vaikuttaa voimakkaimmin Varsinais-Suomen alueelta tuleva hajakuormitus.
Valiokunta korostaa myös, että Suomi on sitoutunut
HELCOMin Itämeren toimintaohjelman (BSAP, Baltic Sea Action
Plan) mukaisiin maakohtaisiin päästövähennyksiin
tavoitteena Itämeren hyvä tila vuonna 2021. Toimenpideohjelmaa
ja sen toimien riittävyyttä arvioidaan uudelleen
vuonna 2013. Suomen haasteena on toteuttaa erityisesti rehevöitymisen
ehkäisemistä koskevat tavoitteet. Toimintaohjelman
toteuttamista vauhdittamaan on perustettu Pohjoismaisen investointipankin
NIBin ja Pohjoismaiden ympäristörahoitusyhtiö NEFCOn
hallinnoima Itämeren toimintaohjelman rahasto, johon Ruotsi
on sijoittanut noin 9 milj. euroa ja Suomi lähialuemäärärahasta
2 milj. euroa. Rahaston avulla on käynnistetty yhteensä 32
hanketta, ja sen toiminta on tärkeää Itämereen
joutuvien päästöjen vähennystavoitteiden
toteuttamiseksi. Valiokunta katsoo, että rahastoa tulisi
pyrkiä laajentamaan siten, että kaikki rantavaltiot
osallistuisivat sen rahoitukseen.
Metsiensuojelu ja METSO-ohjelma
Talousarvioesityksen momenttiin 35.10.52 (Metsähallituksen
julkiset hallintotehtävät) ehdotetaan 0,5 milj.
euron leikkausta verrattuna vuoteen 2012 loppusumman ollessa 27,284
milj. euroa. Valiokunta korostaa, että Metsähallituksen
luontopalvelujen rahoituksen turvaaminen on tärkeää suojelutehtävien
hoitamiseksi ja virkistyskäytön palvelujen kehittämiseksi.
Samanaikaisesti se on myös suoraan taloudellisesti perusteltua,
sillä useiden tutkimusten mukaan kansallispuistojen ja
retkeilyalueiden palveluihin sijoitetut varat palautuvat moninkertaisesti
paikallistalouteen. Määräraha on riittämätön
uusien kansallispuistojen, Sipoonkorven ja Selkämeren,
palveluinfrastruktuurin parantamiseksi, mutta myös vanhojen
kansallispuistojen rapistuvien rakenteiden kunnossapitoon. Metsähallitukselle
on siirtynyt merialueilta aikaisemmin muiden valtion laitosten hallinnoimia
kiinteistöjä, satamia ja muuta palveluvarustusta
ilman määrärahalisäystä.
Kunnostusvarojen puutteessa satamia joudutaan turvallisuussyistä sulkemaan,
ja näin olemassa olevien retkeilyalueiden käyttömahdollisuudet
heikkenevät. Kansallispuistojen rakenteiden riittävää ylläpitoa
tulisi tarkastella kansantaloudellisesta näkökulmasta alueiden
vetovoimatekijänä ottaen huomioon, että sijoitukset
palautuvat paikallistalouteen ja edistävät siten
kestävän talouden tavoitteita.
Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelma METSOn rahoitus
supistuu talousarvioehdotuksen mukaan lähes 2 milj. eurolla.
Luonnon monimuotoisuuden suojelun tavoitteiden saavuttamisen kannalta
on määrärahatason supistuessa olennaista
toteuttaa kaikkein vaikuttavimmat toimenpiteet keskittämällä suojelutoimet
arvokkaimpiin kohteisiin. Kokonaisuuden kannalta yhä tärkeämmiksi
nousevat muut monimuotoisuuteen vaikuttavat tekijät, kuten
metsälain ja luonnonsuojelulain säännökset
sekä Metsähallituksen luontopalveluiden toiminta
uhanalaisten ja muiden eläin- ja kasvilajien ja niiden
elinympäristöjen suojelemiseksi.
Suomen kansallisen biodiversiteettistrategian (2006—2016)
tavoite oli pysäyttää luonnon monimuotoisuuden
köyhtyminen maassamme vuoteen 2010 mennessä. Monista
edistysaskeleista huolimatta asetettua tavoitetta ei saavutettu
(Suomen lajien uhanalaisuus — Punainen kirja -raportti
2010). Valiokunta muistuttaa, että hallitusohjelman mukaan
hallitus tehostaa luonnon monimuotoisuuden suojelua, harjoittaa luonnonvarojen
kestävää käyttöä ja
varmistaa toimien riittävän rahoituksen, jotta
luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen voidaan pysäyttää vuoteen
2020 mennessä.
Haja-asutuksen jätevesihuolto ja siirtoviemärit
Ympäristövaliokunta esitti tammikuussa 2011 käsitellessään
ns. hajajätevesiasetusasiaaHallituksen esitys laiksi
ympäristönsuojelulain 18 ja 103 §:n muuttamisesta
HE 179/2010 vp. eduskunnan hyväksyttäväksi
useita lausumia, joista kolmas koski hallitukselle asetettua velvoitetta laatia
valtakunnallinen viemäröintiohjelma riittävine
määrärahakorotuksineen vähintään
ympäristönsuojelulain muutoksen ja sen nojalla
annettavan asetuksen voimaanpanolle asetettavan siirtymäajan
loppuun. Viemäröintiohjelman valmistelu sisällytettiin
sittemmin pääministeri Kataisen hallitusohjelmaan.
Maa- ja metsätalousministeriö ja ympäristöministeriö käynnistivät keväällä 2011
viemäröintiohjelman yhteisen valmistelun, ja luonnos
ohjelmaksi valmistui toukokuussa 2012.
Maa- ja metsätalousministeriön pääluokassa vesistö-
ja vesihuoltotoimenpiteiden tukemiseen myönnettävä momentin
30.50.31 määräraha on viemäröintiohjelman
toteutuksen kannalta olennainen. Määrärahaesitys
on nyt 10,079 milj. euroa, kun se oli vuoden 2011 talousarviossa 20,158
milj. ja vuoden 2012 talousarviossa 14,008 milj. euroa. Momentin
määräraha koostuu keskeneräisten
hankkeiden jatkamiseen tarvittavasta rahoituksesta, maaseudun vesihuoltotoimenpiteiden
rahoituksesta sekä aiemmin myönnettyjen korkotukilainojen
korkotukiin tarvittavasta rahoituksesta.
Ympäristöministeriön pääluokassa
siirtoviemäreiden rakentamista ja haja-asutuksen jätevesihuoltoa
voidaan tukea ympäristönsuojelun edistämisen
momentilta 35.10.61. Siirtoviemäreitä voidaan
tukea tästä 4,5 milj. eurolla, mutta se riittää ainoastaan
vuonna 2012 aloitettuihin hankkeisiin, joista 8 jatkuu vuonna 2013.
Määräraha ei riitä uusien hankkeiden
aloittamiseen. Viemäröintiohjelman perusteella
vuonna 2013 tulisi aloittaa 11 uutta siirtoviemärihanketta,
joiden lisätuen tarve olisi vähintään
5 milj. euroa. Esitetyllä määrärahatasolla
uusia hankkeita ei voida aloittaa lainkaan, eikä talousarvioehdotukseen
sisälly valtuutusta sitoa määrärahan käyttöä vuoden
2013 jälkeen.
Valiokunta korostaa, että hallitusohjelmaan kirjattu
viemäröintiohjelma tulee toteuttaa tavoitteen
mukaisesti, sillä haja-asutusalueiden viemäröinnin
edistäminen ja siirtoviemärihankkeiden toteuttaminen
ovat ensiarvoisen tärkeitä keinoja kestävän
vesihuollon turvaamiseksi. Mikäli viemäröintiä ei
vauhditeta valtion tuella, voi vuonna 2016 päättyvä siirtymäaika
johtaa kestämättömiin ja epätarkoituksenmukaisiin
jätevesien käsittelyratkaisuihin haja-asutusalueiden kiinteistöillä.
Valtion tuella koetaan olevan merkittävä vaikutus
hankkeiden käynnistymiseen sekä kuntien ja vesihuoltolaitosten
sitoutumiseen hankkeiden rahoittamiseen osaltaan. Valiokunta katsoo,
että talousarviomäärärahalla
tulisi pystyä aloittamaan vuonna 2013 ainakin kaikkein
perustelluimmat hankkeet, mikä edellyttää määrärahan
nostamista 1,5 milj. eurolla. Edellä esitettyyn viitaten
valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää momentille
35.10.61 (Ympäristönsuojelun edistäminen)
1,5 milj. euroa siirtoviemäreiden rakentamisen avustamiseen.
Tarkistettujen haja-asutuksen jätevesihuoltoa koskevien
velvoitteiden siirtymäaika siis päättyy
vuoden 2016 alussa, jolloin kiinteistökohtaiset talousjätevesijärjestelmät
tulee saattaa talousjätevesiasetuksen mukaisiksi tai liittää vesihuoltoverkkoon.
Eduskunta edellytti tarkistuksen hyväksyessään,
että hallitus turvaa kunnille riittävän
neuvontamäärärahan kiinteistökohtaisen
jätevesineuvonnan toteuttamiseen asetuksen voimaanpanon
siirtymäajan loppuun saakka. Neuvonta on otettu hyvin vastaan
ja se on ollut tehokasta, mutta se ei ole riittävän
kattavaa. Valiokunta katsoo, että neuvontaa tulee olla
saatavilla siirtymäajan loppuun saakka. Valtakunnallisen
neuvonnan järjestäminen edellyttäisi
2 milj. euron määrärahaa vuosittain vuoteen
2016 saakka. Edellä esitettyyn viitaten valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää momentille
35.10.61 (Ympäristönsuojelun edistäminen)
250 000 euroa haja-asutusalueiden jätevesineuvontaan.
Avustukset järjestöille
Talousarvioesityksen momenttiin 35.01.65 (Avustukset järjestöille
ja ympäristönhoitoon) ehdotetaan 50 000
euron leikkausta. Valiokunta katsoo, että tämä kokonaisuudessaan
2 050 000 euron määräraha
tulisi säilyttää ennallaan. Määräraha
on pieni, mutta merkittävä, koska näin voidaan
edistää järjestöjen tärkeää työtä ympäristökasvatuksen
ja -tiedotuksen vahvistamiseksi. Edellä esitettyyn viitaten
valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää momentille
35.01.65 50 000 euroa.
Aluearkkitehtitoiminnan tukeminen
Talousarvioesityksen kohdassa 35.20.37 esitetään
avustus suunnattavaksi yksinomaan tuulivoimarakentamista ohjaavien
kaavojen laatimisen tukemiseen, jolloin nykyinen mahdollisuus tukea
aluearkkitehtitoimintaa lakkaa. Valiokunta painottaa, että aluearkkitehtitoiminnasta
saadut kokemukset ovat olleet erittäin hyviä pienten
kuntien maankäytön suunnittelun tason edistämisessä,
kuntien ympäristön kehittämisessä ja elinkelpoisuuden
lisäämisessä. Avustusta ovat voineet
saada alle 6 000 asukkaan kunnat, joilla ei ole maankäyttö-
ja rakennuslain mukaista kaavoittajavelvoitetta. Vuonna 2011 aluearkkitehtialueita
oli 24 kattaen 53 kuntaa, joista 44 sai valtionavustusta.
Valiokunta toteaa, että myös tuulivoiman rakentamisen
edistämiseen tähtäävä kaavoitustuki on
tarpeellinen uusiutuvan energian määrän
lisäämiseksi 6 TWh:illa vuoteen 2020 mennessä, mikä edellyttää nykyisen
kapasiteetin yli kymmenkertaistamista. Aluearkkitehtitoiminta on kuitenkin
lisännyt huomattavasti kuntien välistä yhteistyötä ja
kustannustehokkaalla tavalla nostanut ympäristön
suunnittelun tasoa sekä ohjannut pienillä paikkakunnilla
osaltaan myös tuulivoimarakentamiseen liittyvää kaavoitusta.
Jos aluearkkitehtitoiminnan tukeminen lakkaa, poistuu myös
aluearkkitehtien poistuessa järjestelmä, jonka
avulla pienet paikkakunnat voivat tukea tuulivoimakaavoitusta. Edellä esitettyyn
viitaten valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää aluearkkitehtitoiminnan
momentin 35.20.37 tekstiosaan (vuoden 2012 momentin tekstiosaa vastaavasti)
ja korottaa määrärahaa 500 000
eurolla aluearkkitehtitoiminnan tukemisen jatkamiseksi.
Kohtuuhintaisen asumisen edistäminen
Valiokunta painottaa, että ylikuumentuneet asuntomarkkinat,
kohtuuhintaisen asumisen edistäminen ja pääkaupunkiseudulla
vallitsevan vuokra-asuntopulan helpottaminen edellyttävät nopeasti
monipuolisia ja tehokkaita toimenpiteitä. Elinkeinoelämän
toimivuuden kannalta on olennaista, että varsinkin pääkaupunkiseudulla ja
muissa kasvukeskuksissa on tarjolla riittävästi
kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja. Valiokunta on käsitellyt
asuntopolitiikan ongelmakysymyksiä laajasti käsitellessään
työryhmän ehdotusta valtioneuvoston asuntopoliittiseksi
ohjelmaksi tammikuussa 2012. Valiokunta kiinnitti 28.2.2012 päivätyllä kirjeellään
ympäristöministeriölle huomiota ongelmiin
katsoen, että kokonaisvaltainen selvitys on välttämätön
poliittisen keskustelun pohjaksi tilanteessa, jossa toimintaympäristön
muuttumisen vuoksi tilannetta on arvioitava perusteellisesti uudelleen.
Yksittäisten talousarviomäärärahojen
tai käyttövaltuuksien korottaminen ei ole ratkaisu
näihin perustavanlaatuisiin ongelmiin.
Mainitussa kirjeessään lausumaansa viitaten valiokunta
toteaa tässä yhteydessä uudelleen, että valtiolla
on tärkeä rooli asuntomarkkinoilla talouden, sosiaalisen
kehityksen ja yhdyskuntarakenteen kehityksen kannalta, vaikka perusedellytyksenä asuntomarkkinoiden
toimivuudelle onkin toimiva kilpailu ja kunnilla on maapolitiikan
tekijöinä myös olennainen rooli. Valiokunta
korostaa tarvetta tarkastella riippumattomasti toimintaympäristön
rakenteellisten muutosten johdosta asuntomarkkinoiden terveen toiminnan
reunaehtoja erityisesti Helsingin seudun tilanteessa sekä yleishyödyllisyyslainsäädännön
asemaa
ja koko tukijärjestelmän perusteita. Julkisen
talouden kestävyyteen kohdistuu haasteita, jotka pakottavat
myös asumisen tukien uudelleentarkasteluun niiden kohdentamiseksi
tehokkaasti.
Asuntorakentamiseen soveltuvan kaavoitetun tonttimaan saatavuus,
kaavavaranto, muodostaa perustan koko asuntopolitiikan pitkäjänteiselle hoitamiselle.
Riittämätön kaavavaranto pitää niukkuutta
yllä ja muodostaa ensimmäisen pullonkaulan asuntomarkkinoiden
toiminnassa. Keskeisenä tavoitteena tulee olla asuntojen uudistuotannon
lisääminen; tarvitaan sekä vuokra-asuntotuotantoa
että ylipäänsä kaikenlaisten asuntojen
tuotantoa kilpailutilanteen tervehdyttämiseksi. Myös
omistus- ja vuokra-asumisen välimaastoon sijoittuvien asumisoikeusasuntojen
rakentamista tulee edistää. Perustan muodostaa
riittävä tonttitarjonta. Kaavoitettuja, asuntorakentamiseen
soveltuvia tontteja on oltava riittävästi saatavilla,
minkä varmistamiseksi kuntien on hankittava itselleen
riittävästi raakamaata.
Myös rakentamista koskevien määräysten vaikutus
asumisen hintaan on otettava vakavasti. Kustannustietoisuus on tarpeen,
sillä monet yksinään siedettävät
lisäkustannukset yhdessä muodostavat kokonaisuuden,
jonka merkitys asumisen hintaan voi muodostua kestämättömäksi.
Ns. normitalkoissa näitä on jo selvitetty, mutta
työn jatko on jäänyt avoimeksi (autopaikat,
väestönsuojat jne.).
Talousarvioehdotuksessa korkotukilainojen hyväksymisvaltuudeksi
esitetään 1,040 milj. euroa, millä arvioidaan
aloitettavan noin 7 000 vuokra-asunnon rakentaminen, joista
muita kuin erityisryhmille tarkoitettuja olisi vain 3 200.
Lisäksi on varauduttu 2 000 asunnon rakentamiseen
ns. valtiontakausvälimallilla. Valtuudet ovat sinänsä kohtuullisia,
mutta käytännössä näyttää siltä,
että asuntorakentamista ei käynnisty lähellekään
valtuuden sallimaa määrää. Valiokunta
toteaa, että tällä hetkellä käynnistettyjen asuntojen
rakentamisen määrä, noin 100, osoittaa
tilanteen kestämättömyyden.
Valtion ja kuntien välisillä maankäytön,
liikenteen ja asumisen MAL-aiesopimuksilla on pyritty luomaan edellytyksiä riittävälle
asuntotuotannolle. Helsingin seudulla tontti- ja asuntotarjonnan
aiesopimuksessa vuosille 2008—2011 tavoitteena oli noin
13 000 asunnon vuosituotanto, josta viidesosa olisi vuokra-asuntoja.
Tavoitteen kuntakohtainen toteutuminen vaihteli kuitenkin merkittävästi,
ja osa kunnista jäi jälkeen sekä asuntotuotannon
että kaavoituksen tavoitteiden osalta. Uusi Helsingin seudun
aiesopimus 2012—2015 on allekirjoitettu kesäkuussa tavoitteena
13 000 asunnon vuosituotanto. Myös Turussa sopimus on jo
allekirjoitettu, Tampereella aiesopimuksen jatkamisesta neuvotellaan ja
Oulun seudun aiesopimuksen valmistelu on käynnissä.
Valiokunta tukee aiesopimusmenettelyjen kehittämistä osana
asuntopolitiikan keinovalikoimaa.
Valiokunta toteaa lopuksi mainittuun kirjeeseensä viitaten,
että se odottaa saavansa ministeriöltä selvityksen
edellyttämiensä toimenpiteiden etenemisestä.