Perustelut
Valiokunta yhtyen valtioneuvoston kantaan pitää energiapoliittista
kokonaistarkastelua tarpeellisena. Valiokunta on tarkastellut energiapolitiikkaa
oman toimialansa eli ympäristön näkökulmasta
keskittyen kestävän kehityksen ja ilmastopolitiikan
ympäristötavoitteisiin.
Energiahuollon ympäristöllinen kestävyys
on energian kohtuuhintaisuuden ja toimitusvarmuuden ohella keskeinen
energiapolitiikan tavoite. Kestävän energian edistämiseksi
olennaista on lisätä uusiutuviin energialähteisiin
perustuvaa energiantuotantoa ja parantaa energiatehokkuutta. Fossiilisten
polttoaineiden osuutta vähentämällä voidaan
vähentää energiantuotannon hiilidioksidipäästöjä ja
edistää energiaomavaraisuutta erityisesti öljyriippuvuutta
vähentämällä. Energiapolitiikka
on siten ratkaisevassa asemassa ilmastopolitiikan tavoitteiden saavuttamisessa.
Komissio esittää vihreässä kirjassa
EU:n ulkoisten energiasuhteiden kehittämistä,
jotta EU pystyisi toimimaan tehokkaammin omien päämääriensä hyväksi.
Valiokunta yhtyen valtioneuvoston kantaan katsoo, että EU:n
energiapolitiikan tavoitteet ja ulkosuhteet pitäisi kytkeä tiiviimmin
toisiinsa niin, että ulkosuhteiden kautta tuettaisiin entistä paremmin
energia- ja ilmastopolitiikan tavoitteita. Tällä on
keskeinen merkitys, koska EU:n hyväksymä ns. 2 oC:n
tavoite edellyttää maailmanlaajuista osallistumista
päästövähennyspyrkimyksiin.
Vuoropuhelun kehittämiseksi ovat kaikki keinot tarpeen.
Valiokunta kiinnittää huomiota vielä ulkoiseen
energiapolitiikkaan sisältyvään kehitysyhteistyönäkökulmaan.
Komissio esittää, että EU:n olisi edettävä kehitysmaiden
energian saatavuuden edistämisessä kahta reittiä,
EU:n energia-aloitteen kautta ja korostamalla energiatehokkuuden
merkitystä kehitysohjelmissa. Valiokunta painottaa Suomen
harjoittaman kehitysyhteistyön kytkemistä ilmastonmuutoksen
hillitsemistoimiin ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen. Uusiutuvan
energian käyttöä edistävillä hankkeilla
voidaan usein parantaa kehitysmaiden elinoloja ja edistää puhtaamman
teknologian omaksumista. Hankkeissa tulee tukea kehitysmaiden omaa
osaamista ja mahdollisuuksia kehittää itse soveltuvia
teknologioita ja menetelmiä.
Valiokunta tukee valtioneuvoston tavoin komission ehdotusta
uusiutuvia energialähteitä koskevan etenemissuunnitelman
laatimisesta ja sitä koskevista vaikutusarvioinneista.
Valtioneuvosto katsoo, että sitovien kansallisten tavoitteiden
asettaminen yhteisötasolla ei ole tarkoituksenmukaista.
Valiokunta toteaa, että sitovien tavoitteiden asettaminen
ei ainakaan alkuvaiheessa ole ilmeisesti perusteltua. Vaikutusarvioinnit
ja läheisyysperiaate on otettava myös huomioon.
Energiasektori on kuitenkin yksi merkittävimmistä kasvihuonekaasupäästölähteistä,
ja toimintaympäristö tullee voimakkaasti muuttumaan
lähitulevaisuudessa. Keskeisiä tavoitteita Suomellekin
tulevat jatkossa joka tapauksessa olemaan öljyriippuvuuden
vähentäminen ja yleensä tarve energiaomavaraisuuden lisäämiseen
sekä suuremmat päästövähennykset.
Tavoitteiden sitovuuden asteesta riippumatta on siten tärkeää pyrkiä uusiutuvien
energialähteiden edistämiseen.
Uusiutuvien energialähteiden eri muotojen elinkaaritarkasteluin
tulisi varmistua niiden tuotannon ja käytön kestävän
kehityksen mukaisuudesta. Komissio on antanut jo biomassaa koskevan
toimintasuunnitelman, jossa se kehottaa jäsenvaltioita
laatimaan omat suunnitelmansa. Koska eri jäsenvaltioilla
on erilaiset biomassavarat, niiden käyttö on optimoitava
kansallisista lähtökohdista. Eri biomassojen kasvihuonekaasu-
ja energiataseet saattavat poiketa toisistaan koko elinkaaren kattavassa
tarkastelussa. Tärkeää olisi
hyödyntää biomassat tuotannon ja kasvihuonekaasupäästöjen
suhteen optimaalisesti siten, että energiatehokkuus maksimoidaan ja
kasvihuonekaasupäästöt ovat mahdollisimman
pienet.
Energiatehokkuuden parantaminen on uusiutuvien energialähteiden
ohella tärkeä, kustannustehokas keino vähentää energiantuotannosta aiheutuvia
kasvihuonekaasupäästöjä ja samalla parantaa
kilpailukykyä ja energiaomavaraisuutta. Suomen teollisuuden
energiatehokkuus on kansainvälisessä vertailussa
osoittautunut hyväksi. Energiansäästöpotentiaalia
on kuitenkin erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, joissa
säästöpotentiaali on tyypillisesti 5—15 %. Säästöpotentiaalit
perustuvat useaan sataan eri yrityksissä tehtyyn energiansäästöselvitykseen.
Valiokunta tähdentää, että jatkossa
tulee luotettavasti selvittää Suomen energiansäästöpotentiaali.
Olemassaolevat selvitykset eivät anna säästöpotentiaalista
luotettavaa yleiskuvaa, johon jatkotoimenpiteet voitaisiin perustaa.
Energiatehokkuutta voidaan parantaa luomalla uusia toimintamalleja,
kuten energiapalvelujen tarjontaa, velvoittamalla julkinen sektori
toimimaan esikuvana sekä lisäämällä tiedotusta
ja koulutusta. Olennaisen tärkeää on
julkinen panostus säästötoimien aktivoimiseksi.
Sinänsä hyvin toimineet vapaaehtoiset toimetkaan
eivät lähde liikkeelle tai pysy käynnissä ilman
julkista, pitkäjänteistä panostusta sekä informaatio-ohjaukseen
että muihin tukiin. Valiokunta pitää myös
olennaisen tärkeänä sitä, että julkisissa hankinnoissa
otetaan huomioon energiatehokkuus. Nyt tähän velvoittaakin
uusi energiapalveludirektiiviDirektiivi energian tehokkaasta
loppukäytöstä ja energiapalveluista (KOM
(2003) 739 lopullinen., joka tuli voimaan toukokuussa 2006.
Direktiivi velvoittaa jäsenvaltioita asettamaan ohjeellisen
9 %:n energiansäästötavoitteen
jaksolle 2008—2016. Säästötavoite
kohdistuu lähtökohtaisesti kaikkeen myytyyn tai
siirrettyyn energiaan lukuun ottamatta lentoliikennettä,
merenkulkua ja päästökaupan piirissä olevia
yrityksiä. Säästötavoite on
kiinteä energiamäärä, joka vastaa
9 %:a direktiivin voimaantuloa edeltävien viiden
vuoden tilastotietojen keskiarvosta. Suomen tavoite on noin 17 TWh.
Direktiivi ei aseta rajoituksia energian loppukäytölle
direktiivin voimassaoloaikana eikä ota kantaa siihen, missä suhteessa
säästöt eri sektoreilta kootaan tai millä toimilla
ne on saavutettava, ja se sisältää mahdollisuuden
ns. varhaistoimien hyväksymiseen.
Valiokunta kannattaa tavoitteiden asettamista pääasiassa
kansallisella tasolla, mutta huomauttaa, että yhteisötason
toimetkin saattavat olla perusteltuja erityisesti silloin, kun tavoitteena
on tulosten saavuttaminen uusien jäsenmaiden osalta.
Valiokunta korostaa myös laitteiden energiatehokkuusvaatimuksiin
liittyviä mahdollisuuksia energiatehokkuuden globaaliin
kehittämiseen. Komission ehdotuksen mukaan energiatehokkuutta
koskevan kansainvälisen sopimuksen yksi tärkeä osa-alue
voisi olla laitteiden energiamerkinnät ja tehokkuusvaatimukset.
Valiokunta katsoo, että Suomella on hyvät mahdollisuudet edistää energiatehokkuustavoitteita
puheenjohtajuuskaudellaan, jolle ajoittuu komission energiatehokkuutta
koskevan toimintasuunnitelman käsittely. Valkoisten sertifikaattien
käyttöönotolle voidaan luoda yhteisötasolla
puitteet, joilla varmistetaan kansallisten järjestelmien
yhteensopivuus energiasisämarkkinoiden, päästökaupan
ja muiden ohjauskeinojen kanssa.