YMPÄRISTÖVALIOKUNNAN LAUSUNTO 2/2005 vp

YmVL 2/2005 vp - E 131/2004 vp

Tarkistettu versio 2.0

Valtioneuvoston selvitys EU:n pohjoisesta ulottuvuudesta; Suomen lähtökohdat jatkotyölle

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Suuri valiokunta on 8 päivänä joulukuuta 2004 lähettänyt valtioneuvoston selvityksen EU:n pohjoisesta ulottuvuudesta; Suomen lähtökohdat jatkotyölle (E 131/2004 vp) ympäristövaliokunnalle mahdollisia toimenpiteitä varten.

Asiantuntijat

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina

päällikkö Maimo Henriksson, ulkoasiainministeriö

neuvotteleva virkamies Martti Poutanen, ympäristöministeriö

VALTIONEUVOSTON SELVITYS

Pohjoinen ulottuvuus

Pohjoinen ulottuvuus on Suomen vuonna 1997 tekemä aloite Euroopan unionin ulkosuhteiden ja alueellisen yhteistyön kehittämiseksi unionin pohjoisilla lähialueilla. Pohjoiselle ulottuvuudelle on laadittu kaksi toimintaohjelmaa, joista nykyinen kattaa vuodet 2004—2006. Kun Eurooppa-neuvosto hyväksyi suuntaviivat pohjoisen ulottuuden toteuttamiselle, siitä tuli osa EU:n ulkosuhde- ja rajatylittävää politiikkaa. Pohjoisen ulottuvuuden politiikan jatkosta päätettäneen vuonna 2006.

Valtioneuvoston kanta

Valtioneuvoston selvitys käsittelee EU:n pohjoisen ulottuvuuden politiikan nykytilannetta, tulevaisuuden haasteita sekä Suomen peruslähtökohtia käytettäväksi pohjoisen ulottuvuuden tulevaisuutta koskevissa keskusteluissa.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Pohjoisen ulottuvuuden yksi keskeinen saavutus on vuonna 2000 perustettu ympäristökumppanuus, jonka tavoitteena on vastata alueen ydinturva- ja muihin ympäristöhaasteisiin. Kumppanuusjärjestelyssä kiinnostuneet valtiot, kansainväliset järjestöt ja rahoituslaitokset toimivat yhdessä tasavertaiselta pohjalta. Ympäristökumppanuutta tukevaan Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankin hallinnoimaan rahastoon on kertynyt lähes 200 miljoonaa euroa. Pääosa varoista on suunnattu ydinturvallisuuden parantamiseen Kuolan niemimaalla, mutta tärkeitä ovat myös ympäristöprioriteettihankkeet, joista Pietarin lounainen jätevedenpuhdistamo on merkittävin.

Valiokunta pitää ympäristönsuojelutavoitteiden näkökulmasta luontevana sitä, että EU:n ja Venäjän välisen yhteistyön kehittäminen muodostaa pohjoisen ulottuvuuden keskeisen sisällön. Venäjää koskevat ympäristötavoitteet sisältyvät jo nykyiseen ja sitä edeltävään toimintaohjelmaan. Yhteistyön kehittäminen on myös olennaista Suomen ympäristötilatavoitteiden kannalta, sillä ravinne- ja myrkyllisten aineiden kuormituksen vähentäminen on erityisesti Suomenlahden ja koko Itämeren suojelun kannalta keskeinen tavoite. Myös merikuljetusten turvallisuuden edistäminen on edelleen olennaisen tärkeää.

Valiokunta pitää lisäksi tärkeänä luonnon monimuotoisuuden suojeluun, ilmastonmuutoksen torjuntaan ja rajat ylittävien ympäristöhaittojen vähentämiseen liittyviä yhteistyötavoitteita. Ympäristönäkökohtien sisällyttäminen kaikkeen taloudelliseen päätöksentekoon on keskeistä. Tämän tavoitteen edistämiseksi on tarkoituksenmukaista edistää ympäristölainsäädännön ja -normien lähentämistä EU:n ja Venäjän välillä sekä sitoutumista kansainvälisiin ympäristösopimuksiin ja sopimusten tehokasta täytäntöönpanoa.

Valiokunta tukee valtioneuvoston pyrkimystä vahvistaa pohjoisen ulottuvuuden ympäristönsuojeluyhteistyötä Luoteis-Venäjän alueella. Olennaista ohjelman onnistumisen kannalta on se, että Venäjä sitoutuu jatkoasiakirjaan. Nykyiseen toimintaohjelmaanhan Venäjä ei ole sitoutunut. Venäjän hyväksyntä on keskeistä myös siinä suhteessa, miten vuoden 2007 alusta toimintansa aloittava Euroopan naapuruus- ja kumppanuusinstrumentti (ENPI) vastaa pohjoisen ulottuvuuden rahoitustarpeisiin. Valiokunta pitää tärkeänä sitä, että naapuruus- ja kumppanuusinstrumentti mahdollistaa ympäristöhankkeiden rahoituksen. Riittävän suuri osuus naapuruus- ja kumppanuusinstrumentista tulee sitoa pohjoisen ulottuvuuden toiminta-alueen hankkeisiin, jotta turvataan varojen käyttö myös yhteisön pohjoisosissa.

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen tosiseikkaan, että Venäjän mittavien ympäristöongelmien ratkaisemiseksi on myös positiivista kehitystä yksityisomistuksessa olevien yritysten investointien ja omaksumien toimintatapojen ansiosta. Esimerkiksi Kuolan nikkeliongelma vähenee ratkaisevasti tulossa olevien, merkittävien laitosinvestointien kautta. Eräät öljy-yhtiöt ovat puolestaan itse asettaneet EU:n rajoituksia vastaavia rajoituksia satamaan pääseville aluksille. On tärkeää, että tämä kehitys jatkuu ja että sitä tuetaan kaikin käytettävissä olevin keinoin.

Ympäristökumppanuuden menestystä pohjoisen ulottuvuuden suurimpana saavutuksena tulisi hyödyntää ulottamalla rahoitusmalli rajatumpiin, pienempiin kohteisiin. Valiokunta tukee ajatusta esimerkiksi rata- tai tiekumppanuuksista tai muista rajatuista hankkeista, jotka olisi mahdollista toteuttaa tällä rahoitusmallilla. Yksittäiset infrahankkeet lienevät myös Venäjän kannalta hyväksyttävämpiä kuin sellaiset ohjelmat, jotka se kokee EU:n sisäisiksi.

Lausunto

Lausuntonaan ympäristövaliokunta ilmoittaa,

että valiokunta tukee asiassa valtioneuvoston toimintalinjaa.

Helsingissä 15 päivänä helmikuuta 2005

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Pentti Tiusanen /vas
  • vpj. Heidi Hautala /vihr
  • jäs. Susanna Haapoja /kesk
  • Rakel Hiltunen /sd
  • Tuomo Hänninen /kesk
  • Inkeri Kerola /kesk
  • Jouko Laxell /kok
  • Mikaela Nylander /r
  • Heikki A. Ollila /kok
  • Eero Reijonen /kesk
  • Satu Taiveaho /sd
  • Unto Valpas /vas
  • Ahti Vielma /kok
  • Pia Viitanen /sd
  • vjäs. Oras Tynkkynen /vihr

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos  Marja  Ekroos