Perustelut
Ympäristövaliokunta on kiinnittänyt
huomiota kolmeen pääteemaan käsitellessään
valtion talousarvioesitystä vuodelle 2003. Teemat ovat: valtion
tukeman asuntotuotannon toteutuminen, kansallisen ilmasto-ohjelman
toteutuminen ja Suomen Itämeriohjelman toteutuminen. Pääteemojen
lisäksi valiokunta on tarkastellut luonnonsuojelualueiden
hankintaa ja hoitoa sekä rakennusperinnön suojelua.
Valiokunnan tarkastelemat asiakokonaisuudet liittyvät
pääosin ympäristöministeriön
hallinnonalaan. Ilmasto-ohjelman ja Itämeriohjelman toteuttaminen
sekä luonnonsuojelualueiden hankinta ja hoito koskevat
kuitenkin ympäristöministeriön pääluokan
lisäksi myös ulkoasiainministeriön,
kauppa- ja teollisuusministeriön sekä maa- ja
metsätalousministeriön pääluokkia.
Asumisen edistäminen (35.30)
Asuntotuotantotavoitteet ja niiden toteutuminen
Valtion tukeman asuntotuotannon tavoite oli kuluvana vuonna
13 000 asuntoa. Tuotanto jää vain noin 8 000 asuntoon,
mikä ilmenee myös käsiteltävänä olevasta
ensi vuoden talousarvioehdotuksesta. Vuoden 2003 tuotantotavoitteeksi
asetetaan budjettiehdotuksessa 10 000 valtion tukemaa asuntoa. Saadun
selvityksen mukaan tavoite on kysyntään nähden
liian pieni. Tämänkään määrän
ei silti arvioida lähtevän liikkeelle. Tuotannon
käynnistymisen ensisijaisena esteenä pidetään
tonttipulan lisäksi yhtenäislainajärjestelmää.
Yhtenäislainajärjestelmän ongelmana
ovat korkeat korot ja inflaatiota nopeammin kasvava vuosimaksu,
minkä seurauksena lainanhoitokustannukset tulevat kalliiksi
ja asumiskustannukset nousevat.
Valtioneuvosto alensi kuluvan vuoden huhtikuussa uustuotantoon
tarkoitettujen vuokra-aravalainojen korkoa 0,75 prosenttiyksiköllä.
Alennusta ei pidetä riittävänä nykyisessä tilanteessa, jossa
vapailta markkinoilta saa lainaa alle neljän prosentin.
Vuokra-aravalainojen keskikorko on Valtion asuntorahaston mukaan
4,95 prosenttia uustuotannossa. Valtioneuvoston koronalennuspäätös
ei koskenut lainkaan vanhojen vuokra-aravalainojen korkoja, jotka
ovat enimmillään 7 prosenttia. Myöskään
asumisoikeustalojen lainakorkoja ei alennettu. Niiden osalta keskikorko
on 5,11 prosenttia uustuotannossa.
Kalliit lainanhoitokulut ovat vähentäneet
erityisesti yleishyödyllisten rakennuttajien kiinnostusta
aravatuotantoon. Asumisoikeusasuntojen puolella tuotanto on suorastaan
romahtanut. Kunnissa arava-asuntoja vielä rakennetaan asuntopoliittisten
velvoitteiden täyttämiseksi. Kuntien
tilannetta on helpottanut se, että kunnan omistamat yhtiöt
ovat voineet alentaa korkeita vuokria tasauksen avulla. Menettely
ei kuitenkaan toimi pitemmän päälle,
ja aravalainojen ehtojen muuttamista pidetään
myös kunnissa välttämättömänä.
Kalliit lainanhoitokustannukset eivät myöskään
mahdollista lainojen lyhennyksiä ennen kuin yli 15 vuotta
on kulunut aravatalon valmistumisesta. Tuossa vaiheessa talot alkavat
olla korjaustarpeessa. Uutta lainaa ei kuitenkaan voida ottaa, kun
rakennusaikaiset lainat ovat vielä maksamatta. Arava-asuntokantaa
uhkaakin ra-pistuminen.
Kalliiden lainanhoitokulujen myötä kohoavat asuinkustannukset
ovat rapauttamassa myös koko aravatuotannon sosiaalista
luonnetta. Arava-asukkaiden tulotaso on selvitysten mukaan jäänyt
jälkeen yleisestä kehityksestä. Heidän suhteelliset
asumiskustannuksensa ovat siten nousseet, vaikka tavoite on ollut
päinvastainen.
Kaiken kaikkiaan valiokunta katsoo, että so-siaalinen
asuntotuotanto on ajautumassa Suomessa kriisiin: aravatuotanto supistuu,
talojen kunto rapistuu ja tuotannon sosiaalinen luonne uhkaa rapautua.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen,
että huonojen lainaehtojen takia aravalainoja vaihdetaan
pankkilainoihin. Tänä vuonna vaihdon arvioidaan
olevan noin 450—500 miljoonaa euroa. Aravalainojen ennenaikainen
maksaminen syö valtion asuntorahaston korkotuottoja ja
heikentää näin pitkällä aikavälillä rahaston
rahoitusasemaa. Taloyhtiöille lainojen vaihto taas synnyttää pitkällä aikavälillä
merkittävän
korkoriskin.
Ympäristövaliokunta edellytti jo viime vuoden
budjettilausunnossa (YmVL 14/2001 vp) aravalainojen ehtojen
uudistamista. Valtioneuvoston päätös
alentaa uusien aravavuokratalolainojen korkoja 0,75 prosenttiyksiköllä ei
ole riittävä toimenpide. Ympäristövaliokunta
vaatii aravalainojen ehtojen muuttamista sellaisiksi, että eduskunnan
asettamat valtion tukeman asuntotuotannon tuotantotavoitteet saadaan
toteutetuksi ja olemassa oleva asuntokanta säilytetyksi
kunnossa.
Aravalainojen lainaehtojen muuttamisen lisäksi on selvitettävä myös
ns. yleishyödyllisyyslainsäädännön
vaikutus rakennushankkeiden toteutumiseen.
Ympäristövaliokunta pitää ensiarvoisen
tärkeänä, että Suomessa on sosiaalista
asuntotuotantoa. Sosiaalinen asuntotuotanto on yksi hyvinvointivaltion
kulmakivistä. Vuokra-asuntojen lisäksi tarvitaan
myös asumisoikeusasuntoja lisää, jotta
asumisoikeusjärjestelmä toimisi kunnolla ja mahdollistaisi
esimerkiksi asunnon vaihtamisen perheiden olosuhteiden muuttuessa.
Edellä olevan perusteella ympäristövaliokunta
esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että se mietinnössään
edellyttää yhtenäislainajärjestelmän
uudistamista siten, et-teivät lainaehdot ole esteenä kohtuuhintaiselle
valtion tukemalle asuntotuotannolle eivätkä vaikeuta
aravalainoitettujen vuokra- ja asumisoikeuskiinteistöjen ylläpitoa
ja hoitoa.
Korjausavustukset
Vuoden 2003 talousarvioehdotuksessa ehdotetaan korjausavustuksiin
varattavaksi yhteensä 50 miljoonaa euroa. Uusien energia-avustusten osuus
on tästä summasta 15 miljoonaa euroa ja muihin
korjausavustuksiin jää 35 miljoonaa euroa. Budjetointitapaa
ehdotetaan samalla muutettavaksi niin, etteivät käyttämättä jääneet
tai peruuntuneet avustukset ole siirrettävissä seuraavaan
vuoteen.
Ympäristövaliokunta edellytti viime vuonna antamassaan
lausunnossa, että vuoden 2003 talousarviossa osoitetaan
kansallisen ilmasto-ohjelman mukaisesti määräraha
energiakorjauksiin. Valiokunta on tyytyväinen, että määräraha on
nyt otettu talousarvioehdotukseen. Myös määrärahan
suuruus on tyydyttävä, vaikka se jääkin
ilmasto-ohjelman mukaisesta summasta (17 miljoonaa euroa vuosittain).
Saadun selvityksen mukaan energia-avustuksia on tarkoitus käyttää järjestelmän
käynnistymisvaiheessa kerrostalojen ja rivitalojen lämmöneristyksen
parantamiseen sekä ilmanvaihto- ja lämmitysjärjestelmien
korjaamiseen ja uudistamiseen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että energia-avustuksia käytetään
lämmitysjärjestelmien muuttamiseen myös
uusiutuviin energialähteisiin tai kaukolämpöön
perustuvaksi. Jatkossa energia-avustusten piiriin tulee ottaa omakotitalot,
kuten ilmasto-ohjelmassa edellytetään. Tämä edellyttää määrärahan
kasvattamista tulevissa budjeteissa ilmasto-ohjelman mukaiseksi.
Muihin korjausavustuksiin vuoden 2003 talousarviossa osoitetaan
35 miljoonaa euroa. Kuluvana vuonna valtuus oli 40 miljoonaa euroa
lisättynä käyttämättä jääneellä valtuudella,
jonka arvioidaan olevan noin 10 miljoonaa euroa. Budjetointitavan
muutos huomioon ottaen muiden korjausavustusten valtuus vähenisi
siten huomattavasti kuluvasta vuodesta.
Ympäristövaliokunta ei pidä perusteltuna korjausavustusten
leikkaamista. Jotta tavoitteet mm. ikääntyvän
väestön kotona asumisesta, liikuntaesteiden ja
asuntojen terveyshaittojen poistamisesta sekä asuinrakennuskannan
suunnitelmallisen korjaustoiminnan toteuttamisesta voidaan hoitaa
suunnitellulla tavalla, on korjausavustuksiin varattava vähintään
sama määrä rahaa kuin kuluvan vuoden
talousarviossa.
Sosiaalisin perustein myönnettävien korjausavustusten
osalta on selvitettävä tarve ja mahdollisuudet
tulorajojen nostamiseen.
Edellä esitetyn perusteella ympäristövaliokunta
esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että se nostaa vuoden 2003 valtion talousarviossa
korjausavustusten määrärahan kuluvan
vuoden tasolle lisättynä uudella energia-avustuksella,
jolloin asuntojen korjaus- ja energia-avustusten kokonaismääräksi
tulee 65 miljoonaa euroa (35.30.60).
Asuntomarkkinoiden eriytyminen
Valtion talousarvion perusteluissa on viime vuosina kiinnitetty
huomiota asuntomarkkinoiden eriytymiseen. Pääkaupunkiseudulla
ja muissa kasvukeskuksissa asuntojen kysyntä ylittää jatkuvasti
tarjonnan. Muuttotappioalueilla asuntoja taas jää tyhjiksi.
Valtion tukemaa asuntotuotantoa onkin jo useana vuonna suunnattu
nimenomaan pääkaupunkiseudulle, sen kehyskuntiin
ja muihin suurimpiin kasvukeskuksiin. Vuoden 2003 talousarvioehdotuksessa
jatkuu sama linja. Perustelujen mukaan arava- ja korkotukilainoituksella
rakennettavista uusista asunnoista aiempaa suurempi osuus rakennetaan
kasvukeskuksiin, erityisesti pääkaupunkiseudulle
ja sen kehyskuntiin.
Valiokunta pitää budjetin linjausta oikeansuuntaisena.
Samalla valiokunta korostaa, että uusien arava- ja korkotukihankkeiden
liikkeellelähtö on keskeisessä asemassa
kasvukeskusten asuntopulan lievittämisessä. Aravahankkeiden aloittamista
jarruttavan yhtenäislainajärjestelmän
uudistamiseen tulee tarttua ripeästi.
Muuttotappioalueiden tilanne heikkenee yhä muuttoliikkeen
jatkuessa. Talousarvioehdotuksen perustelujen mukaan näiden
alueiden asuntomarkkinoiden tasapainoa pyritään
parantamaan erityistoimin.
Hallitus on antanut talousarvioon liittyen lakiehdotuksen, jonka
mukaan valtio ottaa vastuulleen enintään 50 prosenttia
lainapääomasta, jos pysyvästi tyhjilleen
jääneitä aravavuokrataloja joudutaan
purkamaan muuttotappioalueilta. Pysyvästi tyhjillään
olevien talojen purkamisen katsotaan tehostavan olemassa olevan
arava-asuntokannan käyttöä ja kunnossapitoa
sekä vakauttavan omistusasuntojen hintakehitystä,
samalla kun vuokra-asuntokanta pysyy riittävänä alueella.
Purkamisella ja lainapääoman puolittaisella anteeksisaamisella
voidaan myös lainansaajan talous saattaa terveemmälle
pohjalle. Kun tyhjät talot olisi purettu, lainansaajalle
ei enää syntyisi alijäämää asuntojen
vuokratappioista.
Ympäristövaliokunta pitää muuttotappioalueiden
tyhjien aravatalojen purkamista ja lainapääoman
osittaista anteeksiantoa kannatettavana. Valiokunnan huomiota on
kuitenkin kiinnitetty tässä yhteydessä talojen
purkamisesta aiheutuviin kustannuksiin. Purkukustannukset ovat selvitysten
mukaan melko korkeita, ja purkamisesta aiheutuu myös huomattavia
jäteverokustannuksia. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta
katsoo, että hallituksen tulee selvittää mahdollisuudet
poistaa purettavien talojen jätevero.
Ilmastostrategian toteuttaminen
Ilmastostrategian toimenpiteet, joilla on vaikutusta valtion
talousarvioon, koskevat keskeisesti energian käyttöä ja
uusiutuvan energian edistämistä. Ilmasto-ohjelman
toteuttamiseen kuuluvat myös asuntojen energiakorjaukset,
joita on käsitelty jo aiemmin tässä lausunnossa.
Verotuksella ja verotuilla voidaan myös edistää ilmasto-ohjelmaa.
Muun muassa jäteveron nostamisen yhtenä perusteena
on jätehuollon kasvihuonekaasujen vähentäminen.
Valiokunta tarkastelee seuraavassa tarkemmin energiansäästöä ja
uusiutuvan energian edistämistä vuoden 2003 talousarvioehdotuksessa.
Energiatuki
Kauppa- ja teollisuusministeriön pääluokkaan kuuluvan
energiatukimomentin (32.60.40) perustelujen mukaan tukea voidaan
myöntää energiansäästöön,
energiatuotannon tai energian käytön tehostamiseen,
uusiutuvan energian tuotantoon sekä ympäristöhaittoja
vähentäviin ja energiahuollon varmuutta ja monipuolisuutta edistäviin
hankkeisiin.
Vuodelle 2003 tukea osoitetaan momentilla enintään
29,3 miljoonaa euroa, mikä vastaa kuluvan vuoden tasoa
(talousarvio + lisätalousarvio).
Kansallisessa ilmastostrategiassa arvioitiin energiatuen perusrahoitustarpeeksi
noin 35 miljoonaa euroa vuosittain vuosina 2002—2010. Lisäksi
tarvittaisiin noin 25 miljoonan euron tuki demonstraatiohankkeille
joka kolmas vuosi. Vaikka energiatuen myöntämisvaltuutta
lisättiin täksi vuodeksi noin 50 prosentilla,
ilmastostrategian tavoitteisiin ei vielä ylletä.
Demonstraatiolaitosten tukea ei myöskään
talousarvioehdotukseen sisälly.
Ympäristövaliokunta suhtautuu penseästi
siihen, ettei energiatukea ehdoteta nostettavaksi kuluvan vuoden
tasosta, vaikka tuki on jäljessä ilmastostrategian
tavoitteista. Valiokunta katsoo, että lisätalousarviota
valmisteltaessa on vielä vakavasti harkittava energiatuen
perusrahoituksen lisäämistä vuodelle
2003.
Ympäristövaliokunta on jo kahdessa aiemmassa
lausunnossaan katsonut, että valtion talousarvioon tulee
ottaa uusiutuvan energian suurten demonstraatiolaitosten tuki. Valiokunta toistaa
kannanottonsa.
Edellä esitetyn perusteella ympäristövaliokunta
esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että se lisää vuoden 2003
valtion talousarvioon ilmastostrategian mukaisesti suurten demonstraatiolaitosten
tueksi 25 miljoonaa euroa 3 vuoden siirtomäärärahana
(32.60.40).
Energiansäästön ja uusiutuvan energian
käytön edistäminen ja energiatiedotus
Momentin (32.60.27) määräraha ehdotetaan
säilytettäväksi 3,4 miljoonassa eurossa.
Määräraha nostettiin tälle tasolle
vuonna 2002 ilmastostrategian toteuttamista varten. Nousu vuodesta 2001
oli 35 prosenttia.
Määrärahaa käytetään
energiansäästöohjelman ja uusiutuvan
energian edistämisohjelman toteuttamiseen. Momentilta rahoitetaan
myös ilmastonmuutoksen tiedotuskampanjaa, jota eduskunta
edellytti ilmastostrategiasta antamassaan lausunnossa.
Ympäristövaliokunta toteaa tyydytyksellä momentin
määrärahan säilymisen vuosi
sitten nostetulla tasolla.
Puun energiakäyttö
Maa- ja metsätalousministeriön pääluokassa
korotettiin puuntuotannon kestävyyden turvaamistukea koskevan
momentin (30.31.44) myöntämisvaltuutta kuluvan
vuoden lisätalousarviossa 8,1 miljoonalla eurolla. Korotuksen
tavoitteena oli muun muassa lisätä puun energiakäyttöä Kansallinen
metsäohjelma 2010:n mukaisesti. Korotettu taso on säilytetty
vuoden 2003 talousarvioehdotuksessa.
Ympäristövaliokunta panee asian tyydytyksellä merkille.
Energiaverotus
Talousarvioehdotuksessa esitetään sähköntuotannon
verotukea laajennettavaksi uusiutuvien energialähteiden
osalta kierrätyspolttoaineilla ja biokaasulla tuotettuun
sähköön. Myös metsähakkeella
tuotetun sähkön verotukea esitetään korotettavaksi.
Lisäksi yhdistetyn sähkön ja lämmön
tuotannon verotussäännöksiä esitetään muutettavaksi
niin, että verotus kevenisi noin 10 prosentilla.
Voimassa olevien sähköntuotannon verotu-kien
kokonaismäärä on noin 54 miljoonaa euroa vuonna
2003. Talousarvioesityksen mukaiset laajennukset ja muutokset tuovat
noin 18 miljoonan euron lisätuen, joka kohdistuu pääosin
sähkön ja lämmön yhteistuotantoon
ja uusiutuvan energian käyttöön.
Ympäristövaliokunta on tyytyväinen
esityksiin ja toteaa, että ne noudattavat kansallisen ilmastostrategian
linjauksia. Ilmastostrategian mukaan verotuksella ohjataan polttoainevalintoja
vähemmän hiilidioksidipäästöjä aiheuttaviin lähteisiin
ja säilytetään uusiutuvien energialähteiden
verotuki sähköntuotannossa ulottaen se kaikkiin
uusiutuviiin energialähteisiin ottaen huomioon Euroopan
komission kanta.
Ilmastostrategiassa todetaan lisäksi, että verotuksella
hillitään energian kulutuksen kasvua. Tämän
tavoitteen kanssa on linjassa myös talousarvioehdotukseen
sisältyvä noin 5,2 prosentin korotus sähkön
ja polttoaineiden valmisteveroihin.
Itämeren suojeluohjelman toteuttaminen
Valtioneuvosto hyväksyi Suomen Itämeren suojeluohjelman
keväällä 2002. Ohjelman merkittävimmät
toimenpiteet koskevat rehevöitymisen torjuntaa sekä kemikaali-
ja öljyvahinkojen torjuntaa.
Rehevöitymisen torjunta
Vuoden 2003 talousarvioehdotuksessa on rehevöitymisen
torjuntaan osoitettu määrärahaa kahdella
momentilla. Ulkoasiainministeriön pääluokassa
lähialueyhteistyön momentin (24.50.66) määrärahaa
voidaan käyttää Pietarin lounaisen jätevedenpuhdistamon
rakentamiseen.
Ympäristövaliokunta pitää tärkeänä,
että Pietarin lounaisen jätevedenpuhdistamon toteuttamiseen
varataan lähialueyhteistyömomentin määrärahoista
3,364 miljoonaa euroa aiemman sopimuksen mukaisesti. Valiokunta
on tietoinen, ettei Venäjä ole vielä tehnyt
päätöstä hankkeen aloittamisesta.
Suomen tulee kuitenkin varautua täyttämään
oma rahoitusosuutensa, sillä Pietarin kaupungin jätevedet
kuormittavat Suomenlahtea voimakkaasti. Niiden vaikutus kohdistuu
erityisesti ulappavesiin.
Maa- ja metsätalousministeriön pääluokassa maatalouden
ympäristötukimomentin (30.12.45) määrärahaa
käytetään talousarvion perustelujen mukaan
myös Suomen Itämeren suojeluohjelman tavoitteiden
toteuttamiseen. Maatalouden hajakuormituksen vähentäminen
on keskeisin toimenpide torjua Suomenlahden rannikkove-sien rehevöitymistä.
Suomen Itämeriohjelmassa esitetään
kohdennetun maatalouden erityistuen lisäämistä jäljellä olevalle
tukikaudelle, jotta typpi- ja fosforikuormituksen vähentämistavoitteet
voitaisiin saavuttaa. Itämeriohjelman mukaan lisärahoitusta
tarvitaan 7,6 miljoonaa euroa vuonna 2003, 15,1 miljoonaa euroa
vuonna 2004, 22,7 miljoonaa euroa vuonna 2005 ja 30,3 miljoonaa
euroa vuonna 2006. Määrärahan lisäämisestä on
sovittu hallitusryhmien kesken kesällä 2002.
Erityistukisopimuksia on tarkoitus tehdä suojavyöhykkeiden
perustamisesta ja hoidosta, kosteikkojen ja laskeutusaltaiden perustamisesta
ja hoidosta, lannankäytön tehostamisesta, luonnonmukaisesta
tuotannosta ja säätösalaojituksesta,
altakastelusta sekä kasteluvesien kierrätyksestä.
Ympäristövaliokunta pitää tärkeänä,
että maatalouden ympäristötuen erityistukiin
varataan vuoden 2003 talousarviossa määräraha
Suomen Itämeriohjelman mukaisesti. Valiokunta on tietoinen
siitä, että ympäristötuki on
osin EU:n rahoittamaa ja että komission tiedonanto unionin
yhteisestä maatalouspolitiikasta sisältää huomattavia
muutoksia nykyiseen käytäntöön. Tiedonannon
käsittely on kesken, minkä vuoksi myöskään
unionin maksuosuudesta lisätukeen ei ole saatu vastausta.
Valiokunta pitää kuitenkin välttämättömänä,
että maatalouden ympäristö-tuen erityistuki
toteutetaan kansallisen tukiosuuden osalta.
Edellä olevan perusteella ympäristövaliokunta
esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että se mietinnössään
edellyttää maatalouden ympäristötuen
erityistuen toteutettavaksi Itämeriohjelman mukaisesti
ainakin kansallisen tukiosuuden osalta.
Tässä yhteydessä valiokunta on keskustellut myös
haja-asutusalueiden jätevesihuollosta. Haja-asutusalueiden
jätevesijärjestelmien rakentaminen on tärkeä vesiensuojelutoimi,
jolla on vaikutusta Itämeren suojeluun. Saadun selvityksen
mukaan hallituksessa on valmisteilla asetus, jossa asetetaan haja-asutusalueiden
jätevesihuollon vaatimukset ja säädetään
siirtymäajoista. Valiokunta kiinnittää hallituksen
huomiota uudistuksen kustannusvaikutuksiin ja niiden selvittämiseen.
Öljyvahinkojen torjunta
Öljy- ja kemikaalikuljetusten lisääntyminen
Itämerellä ja erityisesti Suomenlahdella on lisännyt
myös onnettomuuksien uhkaa. Suomen Itämeriohjelmassa
on tämän vuoksi esitetty, että valtion
talousarvioon otetaan 6,3 miljoonan euron lisämääräraha
itäisen Suomenlahden öljyntorjuntavalmiuden parantamiseksi.
Ympäristöministeriön pääluokkaan
on talousarvioehdotuksessa otettu uusi momentti ympäristövahinkojen
torjunta-aluksen peruskorjauksesta (35.10.70), johon Itämeriohjelman
mukainen määräraha sisältyy.
Määrärahalla on tarkoitus varustaa väylänhoitoalus
Seili öljyntorjunta-alukseksi.
Ympäristövaliokunta on tyytyväinen
ehdotettuun määrärahaan. Valiokunta toteaa
kuitenkin, että Suomenlahden öljy- ja kemikaalikuljetukset
tulevat vielä lisääntymään
tulevaisuudessa mm. Uuraisten sataman avaamisen myötä. Öljyntorjuntakalustoa
ei siten tule vielä riittävästi Suomenlahdelle.
Tulevaisuudessa tuleekin varautua kaluston lisäämiseen
ja sen rahoittamiseen.
Tutkimusalukset
Ympäristövaliokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
myös Itämeren veden laadun tutkimukseen ja seurantaan.
Tutkimus- ja seurantatietojen saaminen on oleellinen osa Itämeren suojelua.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että merentutkimusalus Arandan (Merentutkimuslaitos) ja
tutkimusalus Muikun (Suomen ympäristökeskus) toiminta
turvataan riittävällä rahoituksella.
Luonnonsuojelualueet
Luonnonsuojelualueiden toteuttaminen
Luonnonsuojelualueiden hankintaan (35.20.87) ja luonnonsuojeluun
liittyviin korvauksiin (35.20.63) on talousarvioehdotuksessa esitetty huomattavasti
vähemmän määrärahaa
kuin vuonna 1996 päätetty kokonaisrahoitusohjelma edellyttää.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan perusteena vähennyksille
on, että kuluvalta vuodelta arvioidaan määrärahaa
siirtyvän vuodelle 2003 niin runsaasti, että luonnonsuojelualueiden
toteuttaminen voidaan pitää rahoitusohjelman mukaisena.
Siltä varalta, että määrärahat
eivät riitä, on hallituksen pöytäkirjaan
otettu lausuma, jonka mukaan luonnonsuojeluohjel-mien toteuttamisvarojen
riittävyys turvataan lisätalousarviossa.
Ympäristövaliokunta korostaa, että luonnonsuojelualueiden
hankinta- ja korvausmäärärahojen riittävyydestä tulee
huolehtia lisätalousar-viossa, jos varsinaisen talousarvion
määräraha osoittautuu riittämättömäksi.
Ympäristövaliokunta toteaa samalla, että ympäristöministeriön
lisäksi myös Metsähallituksen tehtävänä on
hankkia luonnonsuojelualueita tulorahoituksella, käyttöpääomalla,
käyttöomaisuuden myynnillä ja vaihtomailla.
Maa- ja metsätalousministeriön pääluokan
luvun 30.33 perustelujen mukaan Metsähallitus käyttää vuonna 2003
luonnonsuojelualueiden hankkimiseen 15,1 miljoonaa euroa. Summaa
on korotettu 5 miljoonalla eurolla kuluvasta vuodesta.
Luonnonsuojelualueiden hoito ja kunnossapito
Luonnonsuojelualueiden hoitoon ja kunnossapitoon (35.20.22)
esitetään talousarvioehdotuksessa yhden miljoonan
euron korotus. Valiokunta on tyytyväinen määrärahakorotukseen,
jolla on tarkoitus hoitaa mm. uusien kansallispuistojen — Repoveden
kansallispuiston sekä Haapasuon ja Syysniemen kansallispuiston — kunnostusta.
Luonnonsuojelualueiden hoitomenojen osalta ongelmana on, että 60—70
prosenttia määrärahasta kuluu palvelujen
(mm. polut, opastus) rakentamiseen. Luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen
ja ennallistamiseen varoja jää niukasti. Paineita
hoito- ja kunnossapitorahoitukseen sekä rakennustöiden
rahoitukseen (momentit 35.20.71 ja 35.20.88) aiheuttavat lisäksi Etelä-Suomen
metsien suojelutoimikunnan ehdotukset metsäluonnon ennallistamisesta,
Natura 2000 -ohjelman toteuttaminen, perinnemaisemien hoito sekä luonnonsuojelualueiden
kulttuuriympäristöjen (mm. saariston vanha rakennuskanta)
hoito.
Ympäristövaliokunta katsoo, että luonnonsuojelualueiden
hoidon ja kunnossapidon kasvaviin rahoitustarpeisiin tulee kiinnittää vakavaa huomiota
seuraavaa valtion talousarvioehdotusta laadittaessa.
Metsähallituksen tuloutustavoite
Valtion talousarviossa (luku 30.33.) asetetaan vuosittain Metsähallitukselle
tulostavoite ottaen samalla huomioon ne palveluvelvoitteet, jotka Metsähallitukselle
asetetaan. Tulostavoitteen lisäksi talousarviossa Metsähallitukselle
asetetaan myös tavoite tulouttaa voittoaan valtiolle. Vuoden
2003 tulostavoitteeksi on määritelty 64,2 miljoonaa
euroa, josta valtiolle on tarkoitus tulouttaa 47,1 miljoonaa euroa.
Ympäristövaliokunnan huomiota on kiinnitetty
siihen, että tuloutus voitosta on vuodesta 1998 lähtien
kasvanut. Saadun selvityksen mukaan Metsähallituksen rahavarat
tulevat olemaan vuoden 2003 lopussa käytetyt.
Ympäristövaliokunta on huolestunut Metsähallituksen
kasvaneesta tuloutustavoitteesta ja sen vaikutuksesta luonnonsuojelualueiden
hankintaan ja valtion maa-alueiden ekologisesti kestävään
käyttöön.
Rakennusperinnön hoito
Vuoden 2003 talousarvioehdotuksen mukaan rakennusperinnön
hoitoon tarkoitetut ympäristöhallinnon avustukset
pysyvät kuluvan vuoden tasolla 1,241 miljoonassa eurossa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan rakennusperinnön
hoitoavustukset ovat 1990-luvulla vähentyneet huomattavasti.
Avustuksia on voitu määrärahan niukkuuden
vuoksi myöntää vain pienelle osalle tarvitsijoista.
Ympäristövaliokunta on huolestunut rakennusperinnön
hoidon näivettymisestä. Valiokunta viittaa valtioneuvoston
vuonna 2001 hyväksymään kansalliseen
toimintaohjelmaan rakennusperinnön suojelemiseksi. Sen
mukaan rakennusperintö on korvaamaton voimavara, jonka
säilyttäminen ja hyvä hoito on valtiovallan
erityinen tavoite.
Vuosi 2003 tulee olemaan kansallisen rakennusperinnön
teemavuosi. Valiokunta katsoo, että avustusmäärärahaa
tulee nostaa myös tästä syystä kuluvan
vuoden tasosta.
Edellä olevan perusteella ympäristövaliokunta
esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että se nostaa vuoden 2003 valtion talousarviossa
rakennusperinnön hoitoa koskevien avustusten määrärahan
2 miljoonaan euroon (35.20.64).