Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Metsähallitus on liikelaitos, joka hallinnoi kolmasosaa
Suomen maa- ja vesialueista. Liikelaitosroolin ohella Metsähallituksella
on monitahoisia yhteiskunnallisia velvoitteita, jotka asettavat
rajat laitoksen liiketoiminnalle. Pääosa Metsähallituksen
hallinnassa olevista alueista sijaitsee Pohjois- ja Itä-Suomessa.
Tämän vuoksi Metsähallituksen toiminnalla
on vahva alueellinen merkitys. Mittavan maa- ja vesiomaisuuden haltijana
Metsähallitukseen kohdistuu myös kasvavia odotuksia
virkistyskäytön ja luonnonsuojelun näkökulmasta.
Erityisesti metsät ovat arvokasta kansallisomaisuutta,
ja niihin tukeutuvat monet elinkeinot, varsinkin kasvava matkailuelinkeino.
Metsähallituksen toiminta liikelaitoksena liiketaloudellisten
toimintaperiaatteiden mukaisesti on lähtökohtaisesti
ristiriidassa sen yhteiskunnallisten tehtävien kanssa.
Tähänastisen kokemuksen perusteella Metsähallituksen
eri tehtävät on voitu sovittaa yhteen koko yhteiskunnan
kannalta hyvin. Järjestelyllä on vältetty päällekkäisiä kustannuksia
ja saatu muita synergiaetuja sekä toimiva lähtökohta
sovittaa tehokkaasti yhteen ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen
ja kulttuurisen kestävyyden vaatimukset. Lisäksi
on huomattava, että Metsähallituksen taloudellisten
toimintamahdollisuuksien säilyttäminen myös
vahvistaa laitoksen edellytyksiä hoitaa sille säädetyt
yhteiskunnalliset tehtävät. Tästä huolimatta
on asianmukaista edelleen pyrkiä liiketoiminnan ja julkisten
hallintotehtävien nykyistä selvempään
eriyttämiseen toisistaan siten kuin hallituksen esityksessä ehdotetaan.
Ympäristövaliokunta pitää hyvänä toiminnan
avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisäämistä säätämällä laissa
erikseen yhteiskunnallisista velvoitteista ja julkisista hallintotehtävistä.
Yhteiskunnallisten velvoitteiden huomioon ottamista koskeva säännös
vahvistaa Metsähallituksen roolia liikelaitoksena, jonka
toimintamahdollisuuksia yhteiskunnalliset velvoitteet käytännössä rajoittavat.
Yhteiskunnalliset velvoitteet
Valiokunta pitää onnistuneena lakiehdotuksen 2 §:ää,
jonka mukaan Metsähallitus hoitaa, käyttää ja
suojelee hallinnassaan olevia luonnonvaroja ja omaisuutta kestävästi
ja tuloksellisesti. Yhteiskunnalliset velvoitteet rajoittavat Metsähallituksen
liiketoimintaa, sillä ehdotuksen 2 momentin mukaan
Metsähallitus harjoittaa liiketoimintaa laissa säädettyjen
yhteiskunnallisten velvoitteiden puitteissa.
Metsähallituksen yleisiä yhteiskunnallisia velvoitteita
ovat ehdotuksen 4 §:n mukaan luonnonvarojen kestävä hoito
ja käyttö, mukaanlukien biologisen monimuotoisuuden
suojelu ja tarkoituksenmukainen lisääminen ja
virkistyskäytön ja työllisyyden edistäminen,
saamelaisten kulttuurin harjoittamisen edellytysten turvaaminen
sekä varautuminen tehtävien hoitamiseen poikkeusoloissa
ja metsäpalojen ehkäisyyn ja torjuntaan liittyvät
tehtävät.
Valiokunta korostaa biologisen monimuotoisuuden suojelun ja
tarkoituksenmukaisen lisäämisen merkitystä yhtenä Metsähallituksen
yhteiskunnallisena velvoitteena. Johannesburgin kestävän
kehityksen huippukokouksessa hyväksytyssä toimintaohjelmassa
painotetaan biodiversiteettisopimuksen mukaisesti luonnon monimuotoisuuden
keskeistä roolia kestävän kehityksen
aikaansaamisessa. Metsähallitus on pyrkinyt turvaamaan
talouskäytössä olevien alueiden monimuotoisuuden
säilymistä ja lisäämistä alue-ekologisen
suunnittelujärjestelmän käyttöönotolla.
Alue-ekologiset suunnitelmat kattavat kaikki merkittävät
yhtenäiset valtion talous- ja virkistysmetsät.
Suunnittelumenetelmää tulee edelleen kehittää,
sillä talousmetsien monimuotoisuuden säilyttämisessä on
haasteita. Esimerkiksi metsäkanalintukannat talousmetsissä ovat huolestuttavasti
vähentyneet.
Vuorovaikutusjärjestelmän kehittäminen
Metsähallituksella on käytössään
kolmiportainen suunnittelujärjestelmä. Luonnonvarasuunnittelu
on kymmenvuotiskaudeksi tehtävä laajan alueen
(kuten Ylä-Lapin luonnonhoitoalue) maankäyttösuunnitelma,
alue-ekologinen suunnittelu kymmenien tai satojen tuhansien hehtaarien
kokoisten alueiden metsien monikäytön suunnitelma
ja toimenpidesuunnittelu yksityiskohtaisen kohteen suunnittelua.
Näiden järjestelmien avulla Metsähallitus
suunnittelee talousmetsissä tapahtuvaa toimintaansa. Suunnittelua kutsutaan
myös osallistavaksi suunnitteluksi. Osallistavan suunnittelun
tavoitteena on aktiivisen keskusteluyhteyden luominen ja rakentava yhteistyö sidosryhmien,
viranomaisten ja yritysten sekä järjestäytyneiden
ryhmien ja yksittäisten kansalaistenkin kesken.
Hallituksen esityksen yksityiskohtaisten perustelujen mukaan
yhteiskunnalliset velvoitteet on Metsähallituksen sisällä otettava
huomioon toiminnan kokonaissuunnittelussa, johon sidosryhmille ja
kansalaisille on varattava mahdollisuus osallistua. Lisäksi
toiminnan suunnittelun ja velvoitteiden käsittelyn yhteydessä on
huolehdittava lakisääteisistä neuvottelu-
ja kuulemisvelvoitteista. Edelleen todetaan, että vaikka
lakiin ei oteta nimenomaista säännöstä,
yhteiskunnallisten velvoitteiden huomioon ottaminen edellyttää velvoitteiden
vaikutusten arvioinnin järjestämistä siten,
että velvoitteiden taloudelliset vaikutukset ovat selvästi
todettavissa. Tarkoituksena on kehittää ja käyttää taloudellista, ekologista
ja sosiaalista kestävyyttä kuvaavia mittareita
vaikutusten arvioimiseksi siten kuin siitä palvelu- ja
muiden toimintatavoitteiden asettamisen yhteydessä päätetään.
Valiokunta katsoo, että Metsähallituksen yhteiskunnallisten
velvoitteiden merkityksen ja laajuuden vuoksi olisi luontevaa säätää osallistavasta
suunnittelusta laissa. Hallituksen esityksen perustelujen mukaan
tällaista osallistavaa kokonaissuunnittelua pidetään
velvoittavana, joten olisi johdonmukaista, että laki edes
tunnistaisi suunnittelu- ja vuorovaikutusjärjestelmän. Erityistä merkitystä tällä
olisi
valiokunnan mielestä Lapissa, jossa poronhoitoalueen maankäyttö on
muuta maata rajoitetumpaa. Metsähallitus on toiminnassaan
pystynyt sovittamaan hyvin yhteen erilaisia maankäyttöintressejä.
Valiokunta katsoo, että Metsähallituksen tulee
edelleen pyrkiä kehittämään
ja tehostamaan suunnittelua siten, että sen avulla pystytään
mahdollisimman hyvin yhteensovittamaan erilaisia maankäyttömuotoja
ja näin ehkäisemään ristiriitoja.
Metsähallituksen tulostavoitteesta
Valiokunta katsoo, että Metsähallituksen tulostavoitetta
asetettaessa tulee sen yhteiskunnalliset velvoitteet ottaa täysimääräisesti
huomioon. Tulostavoitetta ei tule asettaa niin korkeaksi, että se
vaarantaisi metsien suojeluarvojen tai virkistyskäyttömahdollisuuksien
säilymisen. Tähän tulee valiokunnan mielestä kiinnittää erityistä huomiota.
Tulostavoitteen asettaminen määrää toimintaa
koko maassa. Sillä on erityistä merkitystä Ylä-Lapin
osalta. Myös Etelä-Suomessa metsien virkistyskäyttöpaineet
kasvavat voimakkaasti. Suojelualueiden Pohjois-Suomea suhteellisesti
vähäisemmän osuuden vuoksi metsien merkitys
myös monimuotoisuuden suojelun kannalta on keskeinen.
Metsätalouden ja porotalouden yhteensovittaminen on
keskeinen Metsähallituksen Ylä-Lapin luonnonhoitoalueen
tavoitteista. Hakkuusuunnite määrätään
luonnonvarasuunnitelmassa. Luonnonvarasuunnitelman osallistamismenettely
ei kuitenkaan ole poistanut ristiriitoja alueella. Valiokunnan huomiota
on kiinnitetty tarpeeseen arvioida hakkuiden vaikutuksia porotaloudelle
ja edelleen vähentää metsänhakkuista porolaitumille
aiheutuvaa haittaa. Vaikka Ylä-Lapin luonnonhoitoalue on
toiminut muusta Metsähallituksesta erillisesti omien erityistavoitteidensa
mukaisesti eikä alueelta odoteta tuottoa nykyisinkään,
metsätalouden ja porotalouden intressiristiriidat jatkuvat.
Metsänhakkuilla on aluetaloudellista merkitystä työpaikkojen
ja välillisten vaikutusten kannalta.
Ympäristövaliokunta katsoo, että metsätalouden
ja porotalouden intressit ovat yhteen sovitettavissa. Hakkuusuunnitteesta
päätettäessä tulee erityisesti
Ylä-Lapissa ottaa huomioon paitsi ekologinen myös
sosiaalinen kestävyys sekä suunnata hakkuut mahdollisimman
haitattomasti ja säästäen vanhoja metsiä,
joilla on luonnon monimuotoisuuden kannalta erityistä merkitystä.
Valiokunnan huomiota on myös kiinnitetty alueen sahateollisuuden
rakennemuutokseen ja siitä johtuviin toimintaympäristön
muutoksiin sekä tuontipuun kasvavaan tarpeeseen.
Paikallisten oikeuksien turvaaminen
Yksi Metsähallituksen yleisistä yhteiskunnallista
velvoitteista on saamelaisten kulttuurin harjoittamisen edellytysten
turvaaminen. Lakiehdotuksen 4 §:n 2 momentin
mukaan Metsähallituksen hallinnassa olevien luonnonvarojen
hoito, käyttö ja suojelu on sovitettava yhteen
saamelaiskäräjistä annetussa laissa (974/1995)
tarkoitetulla saamelaisten kotiseutualueella siten, että saamelaisten
kulttuurin harjoittamisen edellytykset turvataan, sekä poronhoitolaissa (848/1990)
tarkoitetulla poronhoitoalueella siten, että poronhoitolaissa
säädetyt velvoitteet täytetään.
Ehdotuksella saamelaisten kulttuurinsuojasäännös
nostettaisiin asetustasolta lain tasolle, mitä on suositellut
muun muassa saamelaistoimikunta mietinnössäänSaamelaistoimikunnan
mietintö KM 2001:14 s. 81.. Toimikunta totesi, että vaikka
Metsähallituksen Ylä-Lapin luonnonhoitoalue toimii
jo nykyisellään suhteellisen itsenäisesti
ja omaan alueeseensa pohjautuvien erityistavoitteiden mukaisesti,
on saamelaiskulttuurin turvaamistavoite kuitenkin muodollisesti asetuksentasoisessa
säännöksessä, mitä ei
voida pitää saamelaisten perusoikeuksien kannalta
perusteltuna. Koska kysymys on perustuslain 17 §:n
3 momentissa turvatusta saamelaisten oikeudesta kehittää kieltään
ja kulttuuriaan, on asianmukaista, että sääntely
on lain tasolla.
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että ehdotettu
säännös ei muuttaisi nykytilaa. Säännöksellä ei
siten olisi vaikutusta paikallisten elinkeinojen harjoittamiseen.
Säännös ei perustelujen mukaan tarkoittaisi,
että luontaiselinkeinojen harjoittamiseen liittyvät
oikeudet kuuluisivat vain saamelaisille ottaen huomioon, että ne
ovat jo kauan kuuluneet osaksi kaikkien Pohjois-Suomen paikallisten
asukkaiden elämää. Ympäristövaliokunta
pitää säännöstä asianmukaisena
perustuslaki huomioon ottaen. Säännöksen
ei tule katsoa heikentävän paikallisten asukkaiden
oikeuksia, vaikka siinä mainitaan vain saamelaiset. Valiokunta
viittaa perustuslakivaliokunnan viimeaikaisiin lausuntoihinPeVM
6/2002 vp, PeVL 29/2004 vp. siitä,
että elinkeino-oikeudellisten muutosesitysten pitää pohjautua
pätevään tutkimustietoon saamelaisuudesta
sekä omistusoloista ja niiden kehittymisestä kyseisillä alueilla.
Valiokunta korostaa myös sitä, että metsästyslupien
siirtäminen Metsähallituksen liiketoimintaan lakiehdotuksen
9 §:n mukaisesti ei saa Lapissa johtaa kuntalaisen
vapaan metsästysoikeuden rajoittamiseen. Lakiehdotuksen
9 §:n 1 momentin mukaan hallintopäätöksenä ei
pidetä maastoliikennelain 4 §:ssä,
kalastuslain 5 §:ssä ja metsästyslain
6 §:ssä tarkoitettua lupaa Metsähallituksen
hallinnassa olevan alueen käyttämiseen sanottujen
lakien mukaiseen tarkoitukseen. Ehdotus merkitsee, että kalastus-
ja metsästyslupa sekä maastoliikennelupa olisivat oikeudellisesti
rinnastettavissa yksityiselle maanomistajalle kuuluvaan oikeuteen
päättää omistamansa alueen käyttämisestä.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan säännöksellä ei puututtaisi
kuntalaisen vapaaseen metsästysoikeuteen. Koska metsästyspaine
valtion alueilla on paikoin erittäin suuri, tulee jatkossa
liiketoiminnan piiriin kuuluvaa metsästyslupien myymistä seurata
erityisen huolellisesti kestävän metsästyksen
periaatteiden varmistamiseksi ottaen huomioon vapaan metsästyksen
osuus, paikallisten matkailuyrittäjien myymät
luvat ja Metsähallituksen luvat.
Yksityiskohtaisia kommentteja
Valiokunta on huolissaan erävalvonnan riittävyydestä.
Metsästysrikoksia on mahdollista estää vain,
jos valvonta on uskottavaa ja tehokasta. Lakiehdotuksen 11 §:n
mukaan erävalvojina saisivat toimia vain sellaiset Metsähallituksen virkamiehet,
joille sisäasiainministeriö on myöntänyt
poliisilaissa tarkoitetut poliisivaltuudet ja oikeuden esitutkintalain
suppean esitutkinnan toimittamiseen. Valvonnan järjestämistapaa
olennaisempaa on turvata valvonnan riittävä taso.
Valiokunta kiinnittää maa- ja metsätalousvaliokunnan
huomiota siihen, että se mietinnössään
edellyttää riittävien määrärahojen
turvaamista erävalvonnan järjestämiseen
Metsähallituksen hallinnassa olevilla valtion mailla.
Lakiehdotuksen 6 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan
Metsähallituksen julkisia hallintotehtäviä ovat
muun ohella sille vesilaissa (264/1961) säädetyt
tehtävät. Saman pykälän 7 kohdan
mukaan näitä ovat uittoon liittyvät tehtävät.
Koska vesilaissa Metsähallitukselle säädetyissä tehtävissäVesilain
5 luvun 14 §:n 1 momentti (236/1989), 16 §:n 1
momentti (236/1989), 34 § (236/1989),
41 § (88/2000), 49 § (88/2000),
59 §:n 1 momentti (88/2000), 62 § (88/2000)
ja 78 §:n 2 momentti (236/1989). on kysymys
erilaisista uittoon liittyvistä tehtävistä,
muun ohella valtion puhevallan käytöstä,
saattaisi olla riittävää, että erillinen
viittaus vesilain mukaisiin tehtäviin poistettaisiin ja 7
kohdassa viitattaisiin vesilain mukaisiin uittoon liittyviin tehtäviin.
Lakiehdotuksen 13 § koskee muutoksenhakua.
Luonnonsuojelulain mukaiseen Metsähallituksen päätökseen
saisi hakea valittamalla muutosta toimivaltaiselta hallinto-oikeudelta
ja muuhun tässä laissa tarkoitettuun Metsähallituksen
päätökseen maaseutuelinkeinojen valituslautakunnalta
siten, kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään. Valiokunnan huomiota on
kiinnitetty siihen, että ehdotettu säännös
johtaisi luonnonsuojelulain mukaisten päätösten osalta
siihen, että valitusoikeus olisi suppeampi kuin mitä se
on nyt luonnonsuojelulain 61 §:ssä. Hallituksen
esityksen perustelujen mukaan tällaista muutosta ei kuitenkaan
ole tarkoitettu, vaan Metsähallituksen luonnonsuojelulain
mukaiset päätökset on tarkoitettu jättää luonnonsuojelulain
mukaisesti määräytyvän valitustien varaan.
Valiokunta esittää harkittavaksi, että säännös
muutetaan perustelujensa mukaiseksi muuttamalla ensimmäistä virkettä siten,
että siinä viitataan luonnonsuojelulakiin (valittamalla siten
kuin luonnonsuojelulaissa säädetään).