Perustelut
         
         Hallituksen esityksellä laiksi biopolttoaineista ja bionesteistä ja
            eräiksi siihen liittyviksi laeiksi saatetaan kansallisesti
            voimaan nykyisen RES-direktiivin  17—19 ja 21.2 artikla.
            RES-direktiivin uudistaminen on tällä hetkellä vireillä EU:ssa,
            mutta lakiehdotuksessa ei vielä ennakoida mahdollisia tulevia
            direktiivimuutoksia. Valiokunta on ottanut kantaa RES-direktiivin muuttamiseen
            lausunnossaan YmVL 5/2013 vp — U
               76/2012 vp painottaen myös riittävien
            kestävyyskriteerien merkitystä.
         
         
          Nykyinen RES-direktiivin tavoite vuoteen 2020 mennessä on
            nostaa uusiutuvista lähteistä peräisin
            olevan energian määrä 20 prosenttiin kokonaisenergiankulutuksessa.
            RES-direktiivin 3 artiklan 4 kohdan nojalla uusiutuvista lähteistä peräisin
            olevan energian osuus vuonna 2020 tulee olla vähintään
            10 prosenttia liikenteen energian loppukulutuksesta. Suomessa biopolttoaineiden
            jakeluvelvoite nousee 20 prosenttiin vuonna 2020. RES-direktiiviä säädettäessä katsottiin,
            että biopolttoaineet olisivat merkittävässä roolissa,
            ja direktiivi sisältää myös
            kestävyyskriteerit. Direktiivillä kannustetaan
            erityisesti jätteiden ja tähteiden hyödyntämiseen
            biopolttoaineiden ja bionesteiden raaka-aineena.
         
         
          Suomessa biomassan osuus energian kokonaiskulutuksesta on teollisuusmaiden
            korkein. Erityisesti puulla on tärkeä merkitys
            Suomen koko energiantuotannossa, sillä kaikesta maassamme
            käytettävästä energiasta noin
            viidennes tuotetaan puulla ja puupohjaisilla energialähteillä.
            Suurin puuenergian käyttäjä on metsäteollisuus,
            joka hyödyntää energiantuotannossaan metsähaketta
            ja prosesseissaan syntyviä puupohjaisia sivutuotteita ja
            jäteliemiä, kuten mustalipeää.
            Valiokunta painottaakin metsäteollisuuden suurta merkitystä Suomessa
            ja tarvetta huolehtia sen menestymisen edellytyksistä osana kestävää kehitystä. 
         
         
         EU:n tavoite varmistaa toisen sukupolven biopolttoaineiden saatavuus
            kannustaa puupohjaisten raaka-aineiden käyttöön
            biopolttoaineiden tuotannossa. Valiokunta toteaa, että metsätalouden
            tähteillä ja metsäteollisuuden prosessitähteillä on
            tärkeä merkitys myös pyrittäessä liikenteessä 20
            prosentin jakeluvelvoitteeseen ja sen edellyttämään
            biopolttoainetuotantoon. Uusilla teknologioilla näitä prosessitähteitä ja
            muita tähteitä voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin
            ja jalostaa korkealaatuisia ja vähäpäästöisiä biopolttoaineita.
            Biopolttonesteiden tuotannon kehittäminen on yksi tärkeimmistä uusista
            avauksista metsäteollisuudelle, ja se voi avata mahdollisuuksia
            suomalaisen teknologiaosaamisen kaupallistamiseen kansainvälisesti. 
         
         
         Metsäteollisuudessa syntyy runsaasti sivutuotteita,
            joista voidaan valmistaa esimerkiksi liikennepolttoaineiksi soveltuvia
            biopolttoaineita metsäteollisuuden biojalostamokonseptilla, jota
            parhaillaan intensiivisesti kehitetään ja johon
            investoidaan. Valiokunta korostaa, että biopolttoaineiden
            valmistus voi tulevaisuudessa synnyttää Suomelle
            uuden, vähintään satojen miljoonien eurojen
            liikevaihtoa tuottavan lisäosan cleantech-klusteriin. Korkean
            jalostusarvon käyttöön pyrkiminen edistää kestävän
            kehityksen tavoitteita tehokkaimmin. 
         
         
         Lakiehdotuksen 4 §:n jätteitä, tähteitä ja
            prosessitähteitä koskevat määritelmät
            vastaavat kestävyysjärjestelmän täytäntöönpanoa
            koskevan tiedonannon mukaisia jätteen, tähteen
            ja prosessitähteen määritelmiä.
            RES-direktiivin ja lakiehdotuksen 5, 14 ja 38 §:n mukaisesti
            mäntyöljyn ja muun raaka-aineen luokittelu jätteeksi,
            prosessitähteeksi tai muuksi tähteeksi perustuu
            tapauskohtaiseen harkintaan ja kokonaisarviointiin. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että lakiehdotuksen 3 luku vastaa
            RES-direktiivin 18 artiklaa sekä kestävyysjärjestelmän
            täytäntöönpanosta annetussa tiedonannossa
            ja vapaaehtoisia järjestelmiä ja oletusarvoja
            koskevassa tiedonannossa esitettyjä tulkintoja. Sääntely
            tekee mahdolliseksi sen, että toiminnanharjoittajat omassa
            kestävyysjärjestelmässään
            hyödyntävät olemassa olevia sertifiointeja
            siltä osin kuin ne vastaavat RES-direktiivin 17 artiklan
            ja lakiehdotuksen 2 luvun mukaisia kestävyyskriteerejä.
            Sääntelyssä on myös otettava
            huomioon, että biopolttoaineiden raaka-aineet tulevat toistaiseksi
            pääosin Suomen ulkopuolelta. Lakiesityksen 12 §:ssä määritellään
            toiminnanharjoittajan kestävyysjärjestelmää koskevat
            vaatimukset. Esitys ei kuitenkaan aseta vähimmäisvaatimuksia,
            miten kestävyyskriteerien mukaisuus ja niiden noudattaminen tulee
            esittää tai minkälaisia todisteita vaaditaan. Valiokunta
            katsoo, että todentaminen tulee tehdä huolellisesti,
            koska erityisesti trooppisilla alueilla biopolttoaineiden raaka-aineen
            tuotantoon liittyy usein pitkiä ja hankalasti hallittavia tuotantoketjuja. 
         
         
         Lakiehdotuksen 38 §:n mukaan Energiamarkkinavirastolta
            on mahdollista hakea ennakkotieto siitä, että kyseessä olevaa
            raaka-ainetta on pidettävä jakeluvelvoitelain
            5 §:n 2 momentissa ja polttoaineverolain 2 §:n
            27 kohdassa tarkoitettuna raaka-aineena. Tällaisia raaka-aineita
            ovat RES-direktiivin 21 artiklan 2 kohdan mukaisesti jätteet,
            tähteet, syötäväksi kelpaamaton
            selluloosa ja lignoselluloosa. Energiamarkkinaviraston antama ennakkotieto
            on voimassa toistaiseksi. Ympäristövaliokunta
            kiinnittää talousvaliokunnan huomiota siihen,
            että järjestelmän tulee mahdollistaa
            toiminnan riittävä pitkäjänteisyys. Biopolttoaineita
            koskevan politiikan on oltava kokonaisuudessaan ennakoitavaa ja
            johdonmukaista, jotta alalle saadaan investointeja eikä jo tehtyjä investointeja
            vaaranneta.