Yleisperustelut
Asuntotuotannon edellytysten parantamisesta
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Hallituksen esityksen tavoitteena on asuntotuotannon edellytysten
parantaminen sujuvoittamalla kaavoitusprosessia, täsmentämällä kuntien
kaavoitusvelvollisuutta sekä rajoittamalla kaksinkertaisia
valitusmahdollisuuksia asemakaava- ja rakentamisen lupa-asioissa.
Valiokunta pitää asuntotuotannon edellytysten
parantamista erittäin keskeisenä tavoitteena asuntotonttitarjonnan
lisäämiseksi ja tonttien huolestuttavan nopean
hintakehityksen pysäyttämiseksi. Oikeansuuntaisia,
joskin melko itsestäänselviä täsmennyksiä riittävän
asuntotuotannon näkökulmasta ovat muutosehdotukset
5, 7 ja 51 §:iin, jotka koskevat riittävän
asuntotuotannon edellytysten arviointia, kaavoituskatsaukseen liitettävää arviota
asumiseen varattujen tonttien riittävyydestä ja
asuntotuotannon tarpeen nimenomaista mainitsemista asemakaavan laatimistarpeen
osalta. Asuntorakentamisen rajoitteita tulisi pyrkiä poistamaan
kohtuuhintaisen asumisen mahdollistamiseksi kasvavilla kaupunkiseuduilla.
Tonttitarjonta on yksi asuntorakentamisen rajoitteista ja selkeästi
julkisen vallan, sekä valtion että kuntien, vastuulla.
Valiokunta pitää hyvänä myös
lakiehdotuksen 66 §:n muutosta, jolla pyritään
menettelyn keventämiseen kohdentamalla viranomaismenettelyt
todella merkittäviin kaavoihin. Valiokunta kuitenkin korostaa,
että kunnissa on edelleen haasteena kaavoituksen osaamisen
varmistaminen.
Esitettyjen tavoitteiden edistämiseksi esitystä on
pidettävä hyväksyttävänä,
mutta vain osana tarvittavaa toimenpidekokonaisuutta. Maankäyttö-
ja rakennuslain keinoin ei voida ratkaisevasti vaikuttaa asuntojen
hintakehitykseen, mutta esitetyillä muutoksilla voi silti
olla suotuisa vaikutus jatkovalitusten vähentämiseksi
ja luottamuksen lisäämiseksi kaavoitusratkaisujen
pysyvyyteen. Ehdotetut muutokset muutoksenhakujärjestelmään
ovat vähäisiä, mutta suuria muutoksia
ei perustuslain asettamien rajoitusten vuoksi voidakaan esittää.
Hallituksen esityksessä ei ole käytännössä puututtu
lainkaan valitusoikeuteen ensimmäiseen muutoksenhakuasteeseen,
hallinto-oikeuteen. Ratkaisu on perusteltu, koska sekä perustuslain
että ihmisoikeussopimuksen velvoitteet rajoittavat mahdollisuutta valittaa
elinympäristöä koskevissa asioissa vähintään
yhteen riippumattomaan tuomioistuimeen. Tästä syystä muutoksenhakuun
ehdotetut rajoitukset kohdistuvat muutoksenhakuun korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Muutokset ovat muutoinkin verrattain vähäisiä,
eikä ole pidettävä todennäköisenä,
että niillä olisi olennaista vaikutusta kaavavalitusten
ajalliseen kestoon. Merkitystä vailla ehdotukset eivät
kuitenkaan ole. Valiokunta korostaa siksi, että muutokset
on nähtävä osana toimenpidekokonaisuutta,
jolla esitettyjen, hyvien tavoitteiden saavuttamiseen pyritään.
Maapoliittiset keinot julkisen vallan vastuulla
Valiokunta korostaa, että lainmuutoksen ohella tulee
selvittää muita, tehokkaampia keinoja asuntojen
hintakehitykseen vaikuttamiseksi. Kuten hallituksen esityksessä todetaan,
kotitalouksien kysyntä on tärkein asuntojen ja
tonttien hintatasoa määrittävä tekijä.
Asuntojen tarjonta taas riippuu olemassa olevasta asuntokannasta
sekä asuntorakentamisesta, joka on riippuvainen tonttien
ja rakentamisen resurssien saatavuudesta ja rakentamisen kannattavuudesta.
Riittävä tonttitarjonta ja kaavoituksen sujuvuus
luovat osaltaan edellytyksiä kohtuuhintaiselle asuntotarjonnalle.
Kunta voi tehokkaalla maapolitiikalla turvata riittävän
tonttitarjonnan yhdyskuntarakenteen kannalta tarkoituksenmukaisella
tavalla. Kysymys on ennen muuta kuntien halukkuudesta ja aktiivisuudesta
käyttää maapoliittisia keinoja. Lainsäädäntö tarjoaa
kunnille monipuoliset ja tehokkaat maapoliittiset keinot, mutta kunnat
ovat käyttäneet niitä pidättyvästi.
Tonttitarjontaa ja kaavoitusta hillitsemällä on
voimakkaan kasvun alueilla myös tarkoituksellisesti pyritty
vaikuttamaan kunnan väestönkasvuun sen pitämiseksi
kunnan talouden kantokykyä vastaavalla tasolla.
Myös valtion tulee nykyistä tehokkaammin huolehtia
hallitusohjelman mukaisesti siitä, että valtion
maat ovat käytettävissä kohtuuhintaiseen
asuntotuotantoon. Tehokkaimmat keinot asuntotonttitarjonnan lisäämiseksi
ja hintakehitykseen vaikuttamiseksi ovat siten kuntien ja valtion
käsissä.
Hallinto-oikeuksien resurssit turvattava
Valiokunta painottaa lisäksi hallinto-oikeuksien riittävien
resurssien turvaamisen merkitystä. Jatkomuutoksenhakuun
ehdotetut valituslupasäännökset korostavat
alueellisten hallinto-oikeuksien toiminnan merkitystä oikeusturvan
antajina, kun hallintolainkäytön painopiste siirtyy
yhä selvemmin ensimmäiseen asteeseen. Mikäli muutokset
antavat korkeimmalle hallinto-oikeudelle mahdollisuuden keskittää toimintaansa merkittäviin,
ennakkopäätösluonteisiin ratkaisuihin,
sääntely voi myös tukea koko hallintolainkäytön
muutoksenhakujärjestelmän toimivuutta. Hallinto-oikeuksien
voimavaroista tulee kuitenkin huolehtia päätösten
laadun ja ajallisen keston kohtuullisuuden turvaamiseksi. Hallintotuomioistuimien
kokonaistyömäärällä on
ratkaiseva merkitys siihen, kuinka nopeasti yhteiskunnan ja alueiden
kehittämisen kannalta tärkeät valitukset
pystytään käsittelemään.
Ratkaisut ovat tärkeitä sekä asianosaisten
oikeusturvan että yhteiskunnan toimintakyvyn kannalta.
Valitusten käsittelyaikaan vaikuttavat ratkaisevasti myös hallintotuomioistuinten
henkilöstörakenne ja ammatillinen osaaminen. Resurssikysymyksiin panostaminen
on näin yksi tehokkaimmista tavoista nopeuttaa kaavavalitusten
käsittelyä.
Oikeusministeriön 30.4.2004 asettama työryhmä on
21.11.2006 julkaissut loppuraporttinsaOikeusministeriön
työryhmäraportti 2006:20; Valitusten käsittelyn
nopeuttaminen yhteiskunnan ja alueiden kehittämisen kannalta
merkittävissä asioissa., jonka mukaan hallinto-oikeudet
ovat priorisoineet asemakaavavalituksia siten, että ne
lähes poikkeuksetta saadaan nyt ratkaistuksi alle vuodessa.
Vuoden 2006 alkupuoliskolla asemakaavavalitusten keskimääräinen
käsittelyaika hallinto-oikeuksissa oli 9,5 kuukautta. Tämä kehitys
on myönteistä, mutta tilanne vaatii kuitenkin
jatkuvaa seuraamista, jotta tilanne pysyy hallinnassa ja edelleen
paranee.
Osallistuminen ja vuorovaikutus keskeistä
Valiokunta korostaa lisäksi varhaisen osallistumisen
täyden toteutumisen merkitystä kaavoitusprosessin
kokonaisuuden hyvän hallinnan kannalta. Hankkeiden toteuttajien
kannalta valitusten käsittelyyn kuluvan ajan ohella olennaista
on kaavoituksen kokonaiskäsittelyaika. Kaavoitusasioihin
liittyvää menettelyä ja suunnittelua
tulee edelleen kehittää, parantaa informaation
selkeyttä ja todellista välittymistä sekä syventää aitoa
osallistumista prosessiin. Kuntalaisten osallistuminen kaavoitukseen
on nähtävä myös ennakollisena
oikeusturvakeinona, jolla pyritään estämään
lainvastaisten päätösten syntymistä.
Varhaisen osallistumisen merkityksestä kaavoitusprosessissa
on saatu erittäin myönteisiä kokemuksia.
Informaation oikea-aikaisuuden, ymmärrettävyyden
ja selkeyden parantamisella sekä toimivalla vuorovaikutuksella
on myönteinen vaikutus myös valitusalttiuteen;
perusteellisesti ja hyvin valmistellusta kaavasta ei ole tarvetta
valittaa. Valiokunta painottaa myös riittävän
ajan varaamista suunnitteluun. Liiallinen kiirehtiminen voi johtaa
ajallisen kokonaiskeston kannalta päinvastaiseen lopputulokseen.
Muutokset perusteltuja vain osana kokonaisuutta
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että ehdotettu
valituslupajärjestelmä kohdistuu asiaryhmältään
verrattain suppealle alueelle, jolloin sen vaikutus oikeusturvan
toimivuuteen ja joutuisuuteen voi jäädä vähäiseksi,
mutta että valituslupajärjestelmä ei
kuitenkaan ole perustuslain 21 §:n vastainen.
Ympäristövaliokunta viitaten edellä esittämiinsä perusteluihin
pitää valituslupajärjestelmää perusteltuna,
vaikka sillä ei todennäköisesti ole olennaista vaikutusta
kaavavalitusten kestoon. Olennaista on toteuttaa tavoitteita tukeva
kokonaisuus. Näin ollen myös muut kuin muutoksenhakujärjestelmään
kohdistuvat muutokset, siten kuin edellä on esitetty, ovat
välttämättömiä toivottujen
kokonaistavoitteiden saavuttamiseksi.
Valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen 188 ja 191 §:iin
sisältyvän sääntelyn täsmentämistä siten
kuin edempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa
esitetään. Asiantuntijakuulemisessa on esitetty,
että hallituksen esityksen kyseiset muutosehdotukset ovat
niin tulkinnanvaraisia, että ne saattavat tavoitteen vastaisesti
jopa hidastaa käsittelyä. Täsmennykset
ovat siten tarpeen.
Yksityiskohtaiset perustelut
188 §. Muutoksenhaku kaavan ja rakennusjärjestyksen
hyväksymispäätöksestä.
Lakiehdotuksen 188 §:n uuden 5 momentin mukaan
asemakaavan hyväksymistä koskevaan hallinto-oikeuden
päätöksen ei saa hakea muutosta valittamalla
siltä osin kuin asia on ratkaistu lainvoiman saaneessa
oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa. Rajoitus ei kuitenkaan koske
ranta-asemakaavaa.
Hallituksen esityksen perusteluissa tuodaan esiin, että yleiskaavassa
ja asemakaavassa ratkaistaan niiden tarkkuustaso huomioon ottaen erilaisia
asioita. Esimerkiksi yleiskaavassa asuntoalueeksi osoitetulle alueelle
laaditusta asemakaavasta ei saisi valittaa sillä perusteella,
että alueelle osoitetaan asumista. Sen sijaan valitus voisi
kohdistua asuntorakentamisen tehokkuuteen tai rakennusten tai lähipuistojen
tarkkaan sijoitukseen, joita ei ole lopullisesti ratkaistu yleiskaavassa.
Valiokunta katsoo, että pykälän sanamuodon viittaus
"asian ratkaisemiseen" on epämääräinen ja
omiaan johtamaan säännöksen laajaan tulkintaan.
Tämä ei kuitenkaan ole ollut tavoitteena, sillä esityksen
yksityiskohtaisissa perusteluissa korostetaan, että säännöksen
soveltamisala ei voi olla kovin laaja eri kaavatasojen erilaisten tehtävien
vuoksi. Myös perustuslakivaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt
huomiota sääntelytavan epätäsmällisyyteen,
joka saattaa aiheuttaa tulkintariitoja, ja katsonut, että ilmaisua
on pyrittävä täsmentämään.
Ympäristövaliokunta esittää säännöksen
sanamuodon muuttamista pitäen tätä ns.
kaksinkertaisen valittamisen kieltävää säännöstä sinänsä perusteltuna.
Muutoksenhakurajoitus sisältää sen tärkeän
viestin, että jos tietty kysymys on ratkaistu jo oikeusvaikutteisessa
kaavassa, sitä asiaa ei tule kyseenalaistaa toista kertaa
toisella kaavatasolla tai lupa-asiassa. Tätä kautta
rajoitus lisää luottamusta kaavaratkaisujen pysyvyyteen.
Valiokunta esittää pykäläehdotuksen
hyväksymistä siten muutettuna, että "asia
on ratkaistu" muutetaan muotoon "alueen pääasiallinen maankäyttö on
ratkaistu". Valiokunta korostaa, että eri kaavatasoilla
ja rakennusluvassa ratkaistaan maankäyttökysymyksiä eri
tarkkuudella ja rajoituksen soveltamisalaa on tulkittava suppeasti.
Siten esimerkiksi yleiskaavassa laajempana osoitettu asuntoaluevaraus
ei ole ratkaissut kysymystä, miten ja mihin alueen sisäiset
kadut, puistot tai lähipalvelut sijoitetaan, vaan ne ratkaistaan
vasta asemakaavan yhteydessä. Sen sijaan alueen pääasiallinen
käyttötarkoitus on ratkaistu yleiskaavassa.
Maankäyttö- ja rakennuslain 35 §:n
mukaan yleiskaavan tarkoituksena on kunnan tai sen osan yhdyskuntarakenteen
ja maankäytön yleispiirteinen ohjaaminen sekä toimintojen
yhteen sovittaminen. Lain 42 §:n mukaan yleiskaava
on ohjeena maankäytön perusratkaisun osalta asemakaavaa
laadittaessa. Kunnan ja valtion viranomaisten on katsottava, ettei
muilla suunnitelmilla tai toimenpiteillä vaikeuteta yleiskaavan toteutumista.
Asemakaava puolestaan laaditaan lain 50 §:n mukaan alueiden
käytön yksityiskohtaista järjestämistä,
rakentamista ja kehittämistä varten. Jos asemakaava
laaditaan alueelle, jolla ei ole oikeusvaikutteista yleiskaavaa,
on asemakaavaa laadittaessa soveltuvin osin otettava huomioon myös
mitä yleiskaavan sisältövaatimuksista
säädetään.
Valiokunta toteaa tässä yhteydessä,
että maankäyttö- ja rakennuslain voimassaolon
aikana hyväksytyt yleiskaavat ovat pääsääntöisesti oikeusvaikutteisia
yleiskaavoja. Maankäyttö- ja rakennuslakia edeltävän
rakennuslain aikana hyväksyttiin runsaasti myös
ns. ensimmäisen asteen yleiskaavoja, joilla ei ole oikeudellisesti asemakaavoitusta
ohjaavaa vaikutusta eli oikeusvaikutuksettomia yleiskaavoja.
Valiokunta korostaa, että myös oikeusvaikutuksettomilla yleiskaavoilla
on merkitystä valtuustojen hyväksyminä maankäytön
linjauksina ja tällaisille alueille laadittavien
asemakaavojen on täytettävä myös
39 §:n yleiskaavan sisältövaatimukset, mukaanlukien
virkistykseen soveltuvien alueiden riittävyys ja ympäristöhaittojen
vähentäminen. Vaikka yleiskaavan vastaisuus ei
siten ole oikeudellisesti mahdollinen valitusperuste, on mahdollista
riitauttaa asemakaava 39 §:n sisältövaatimusten
täyttämisen osalta. Näillä oikeusvaikutuksettomilla
yleiskaavoilla ei ehdotetun säännöksen
mukaan ole valitusperusteita rajoittavaa vaikutusta.
Valitusperustetta koskeva rajoitus koskee hallituksen esityksen
mukaan myös voimassa olevia, oikeusvaikutteisia yleiskaavoja.
Valiokunta pitää tätä perusteltuna,
sillä säännös menettäisi käytännössä merkityksensä,
jos se koskisi vain lain voimaantulon jälkeen hyväksyttäviä yleiskaavoja.
Säännöksen ulottaminen voimassa oleviin
yleiskaavoihin ei vaaranna oikeusturvaa, koska asemakaavan sisältöratkaisu
on mahdollista riitauttaa kaikilta osiltaan ja kaikilla perusteilla
hallinto-oikeudessa ja rajoitus koskee vain jatkovalitusoikeutta.
Yleiskaavan ja asemakaavan välisessä suhteessa
sen tulkitseminen, mikä "asia on ratkaistu" jo yleiskaavassa,
on vaikeampi kysymys kuin asemakaavan ja rakennusluvan välisessä suhteessa,
jossa puolestaan tarkkuustaso on samantyyppinen. Valiokunta katsoo,
että tästä syystä ei ole tarpeen
tarkentaa vastaavasti lakiehdotuksen 190 §:n 4
momenttiin sisältyvää asemakaavan ja rakennusluvan
välistä suhdetta. Ehdotetun 4 momentin mukaan
rakennuslupaa tai katusuunnitelmaa koskevaan hallinto-oikeuden päätökseen
ei saa hakea muutosta valittamalla siltä osin kuin asia
on ratkaistu lainvoiman saaneessa asemakaavassa.
Lakiehdotuksen 190 §:n 3 momentin mukaan ehdotetaan
otettavaksi käyttöön valituslupajärjestelmä eli
rakennuslupaa, toimenpidelupaa ja katusuunnitelmaa koskevassa asiassa
hallinto-oikeuden päätökseen, jolla ei
ole muutettu valituksen kohteena ollutta viranomaisen päätöstä, saa
hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että valituslupajärjestelmä ei
ole perustuslain vastainen, mutta koska se kohdistuu asiaryhmältään
verrattain suppealle alueelle, sen vaikutus oikeusturvan toimivuuteen
ja joutuisuuteen voi jäädä vähäiseksi.
Valiokunta toteaa, että valituslupajärjestelmän
on arvioitu koskevan noin sadan asian käsittelyä korkeimmassa hallinto-oikeudessa
vuosittain. Kun valituslupa-asiatkin on valmisteltava, esiteltävä ja
ratkaistava istunnossa, ei työmäärä olennaisesti
vähene, vaikkakin asia voidaan käsitellä kevyemmässä kokoonpanossa.
Valiokunta pitää valituslupajärjestelmää silti
hyväksyttävänä osana kokonaisuutta
edellä esittämiinsä yleisperusteluihin
viitaten.
191 §. Valitusoikeus kaavan ja rakennusjärjestyksen
hyväksymistä koskevasta päätöksestä.
Lakiehdotuksen 191 §:n uuden 3 momentin mukaan
poiketen siitä, mitä kuntalain 92 §:ssä säädetään,
vaikutukseltaan vähäisestä muun asemakaavan
kuin ranta-asemakaavan muutoksesta valitusoikeus on niillä,
joiden oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös
välittömästi vaikuttaa. Kunnan jäsen
menettää ehdotuksen mukaan kuntalain 92 §:ään
perustuvan valitusoikeutensa, mutta olennaisempaa on, että asianosaisen
valitusmahdollisuuksiin ei puututa.
Asiantuntijakuulemisessa on tullut esiin, että vaikutukseltaan
vähäisen asemakaavamuutoksen käsite on
niin tulkinnanvarainen, että sen sisällyttäminen
sellaisenaan lakiin ei edistä tavoitetta valitusten joutuisammasta
käsittelystä, vaan päinvastoin hidastaa
käsittelyä. Myös perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan esittänyt, että vaikutukseltaan
vähäisen muutoksen käsitettä on
tarpeen täsmentää.
Valiokunta ehdottaa vaikutukseltaan vähäisenä pidettävän
asemakaavamuutoksen täsmentämistä siten,
että pykälässä erityisesti kuvataan sellaisia
muutoksia, joita ei voida pitää vähäisinä.
Valiokunta pitää säännöstä sinänsä tarpeellisena,
sillä kunnissa laaditaan varsin paljon pienialaisia kaavamuutoksia.
Nämä muutokset koskevat lähinnä samassa
korttelissa asuvia, siellä maata omistavia tai liikettä harjoittavia
tai lähinaapuruston vastaavia tahoja. Tällaisten
kaavamuutosten osalta ei ole oikeusturvan kannalta tarpeen säilyttää kunnan
jäsenyyteen perustuvaa laajaa valitusoikeutta, vaan valitusoikeus
voidaan rajata niihin, joiden etua, oikeutta tai velvollisuutta
asia koskee, samaan tapaan kuin rakennuslupa-asioissa. Normaalistihan
kaavavalitus on ns. kunnallisvalitus, jossa valitukseen oikeutettuja
ovat eräiden laissa olevien viranomaisia ja yhteisöjä koskevien
lisäysten ohella kaikki kunnan jäsenet, joita
ovat kunnassa asuvat, siellä maata omistavat ja kuntaan
rekisteröidyt yhdistykset. Valiokunta toteaa, että muiden
valitukseen oikeutettujen viranomaisten ja alueellisten ja paikallisten
yhteisöjen valitusoikeus toimialallaan ja toimialueellaan
säilyy.
Valiokunta ehdottaa rajausta siten, että vaikutukseltaan
vähäisenä ei ole pidettävä asemakaavan
muutosta, jossa muutetaan rakennuskorttelin tai muun alueen pääasiallista
käyttötarkoitusta, supistetaan puistoja tai muita
lähivirkistykseen osoitettuja alueita taikka nostetaan
rakennusoikeutta tai rakennuksen sallittua korkeutta ympäristöön
laajemmin vaikuttavalla tavalla, heikennetään
rakennetun ympäristön tai luonnonympäristön
arvojen säilymistä taikka muutetaan kaavaa muulla
näihin rinnastettavalla tavalla.
Täsmennys on välttämätön
säännöksen selventämiseksi siten,
että epäselvyys sen tulkinnasta ei johda tarkoituksen
vastaisesti käsittelyajan pidentymiseen. Muutoksen tavoitteena
on selventää vähäisen vaikutuksen
käsitettä rajaamalla se paikallisiin, pienehköihin
vaikutuksiin, jotka eivät ole alueellisesti tai sisällöllisesti
merkityksellisiä. Esimerkkinä voidaan mainita
rakennuksen ullakkotilojen muuttaminen asunnoksi, kerrosluvun tai
kerrosalan vähäinen muutos, katualueen rajan vähäinen
tarkistus tai tonttien jakaminen tai yhdistäminen, rakennusalojen
vähäiset muutokset tai rakentamista tarkemmin
ohjaavien asemakaavamääräysten vähäiset muutokset.
Vaikutukseltaan vähäisiä olisivat edelleen
sellaiset muutokset tontin tai korttelin käyttötarkoitukseen,
joilla ei muuteta pääasiallista käyttötarkoitusta.
Tällaisia ovat esimerkiksi liiketilan, työtilan
tai palvelutilojen vähäinen salliminen asuintontilla
siten, että muutoksen jälkeenkin asuminen säilyy
pääkäyttötarkoituksena.
Tällaisia asemakaavamuutoksia kunnissa tehdään
melko paljon, ja vähäisten muutosten tekeminen
asemakaavamuutoksella on julkisempi, pysyvämpi ja oikeusturvan
kannalta selkeämpi kuin vastaavanlaisten muutosten salliminen poikkeuslupamenettelyllä.
Kun tällaisten asemakaavamuutosten valitusoikeus suhteutetaan asian
merkitykseen, säännös on omiaan lisäämään
asemakaavan käyttöä poikkeusluvan sijasta.