Den föreslagna regleringens huvudsakliga innehåll.
Det föreslås att det till den gällande marknadskontrollagen (lagen om marknadskontrollen av vissa produkter 1137/2016) fogas bestämmelser om ordnandet av nya myndighetsuppgifter. Lagens tillämpningsområde ändras genom att innehållet i EU-regleringen om detta fogas till 1 § och nya 4 a—4 d § fogas till lagen: i fortsättningen är Säkerhets- och kemikalieverket det nationella centrala samordningskontor som avses i EU:s marknadskontrollförordning (EU) 2019/1020. Dessutom föreslås det att uppgifterna vid produktkontaktpunkten överförs från arbets- och näringsministeriet till Säkerhets- och kemikalieverket.
Ekonomiutskottet förordar att den föreslagna regleringen godkänns, men med följande anmärkningar och med tekniska tillägg till lagingressen.
Det centrala samordningskontorets självständighet och oberoende.
Syftet med marknadskontrollförordningen är att minska antalet produkter på den inre marknaden som inte överensstämmer med kraven, effektivisera marknadskontrollen och förbättra den inre marknadens funktion. Ett ytterligare mål är att skapa jämlika konkurrensvillkor för alla ekonomiska aktörer. I och med förordningen ska medlemsstaterna utse ett centralt samordningskontor som bland annat ska företräda de nationella marknadskontrollmyndigheternas och Tullens samordnade ståndpunkt i EU-nätverket och att utarbeta en strategi som fastställer de nationella prioriteringarna för tillsynen. Det centrala samordningskontoret samordnar ståndpunkterna hos tillsynsmyndigheten för produktsektorn och den myndighet som ansvarar för kontrollen vid de yttre gränserna.
Ekonomiutskottet anser det motiverat att placera det centrala samordningskontoret och produktkontaktpunkten vid Säkerhets- och kemikalieverket, eftersom verket redan nu har omfattande sakkunskap om marknadskontrolluppgifter inom flera sektorer. Verket har också andra horisontella uppgifter som stöder skötseln av uppdraget.
Resurser.
I propositionen föreslås det att fyra årsverken anvisas för skötseln av det centrala samordningskontoret och produktkontaktpunkten. Enligt propositionsmotiven förklaras resursbehovet av det centrala samordningskontorets självständighet och oberoende och av att uppgifterna förutsätter sakkunskap på både strategisk och operativ nivå. Den nya förordningen om ömsesidigt erkännande (EU) 2019/515 och ikraftträdandet av såväl marknadskontrollförordningen och regleringen av den digitala ingången (EU) 2018/1724 utvidgar produktkontaktpunktens uppgifter och ökar därför arbetsmängden.
Konkurrens- och konsumentverket har i praktiken inte svarat för marknadskontrollen i anslutning till dem, och därför kan det inte föreslås att anslag överförs från Konkurrens- och konsumentverket till Säkerhets- och kemikalieverket.
Vid ekonomiutskottets sakkunnigutfrågning framfördes det oro över att den föreslagna finansieringsmodellen kommer att tära på Säkerhets- och kemikalieverkets omkostnadsanslag på ett oändamålsenligt sätt under de följande åren. Med hänsyn till att exempelvis IKT-funktioner och andra stödfunktioner inom statsförvaltningen under de senaste åren har sammanförts till gemensamma enheter, bedömer ekonomiutskottet att den tilläggsfinansiering som nu föreslås åtminstone räcker till för att täcka kostnaderna. Vid denna avvägning har ekonomiutskottet redan beaktat att ämbetsverkets uppgifter inom marknadskontrollen kommer att öka ytterligare under och efter 2021. Utskottet påpekar att fyra årsverken i vilket fall som helst är en betydande ökning av det totala antalet anställda vid verket, och påminner om att verket i takt med att dess uppgifter förändras också bör bedöma hur personalen ska fördelas på de olika verksamheterna på ett ändamålsenligt sätt.
Nationell prövning.
I EU:s marknadskontrollförordning ges medlemsstaterna möjlighet att organisera det centrala samordningskontorets uppgifter på ett ändamålsenligt sätt.
Det nya samordningskontorets uppgifter skiljer sig från de uppgifter som för närvarande sköts vid Säkerhets- och kemikalieverket och som anges i lagen om underrättelser till Europeiska kommissionen om marknadskontrollen av vissa produkter som medför risk (Rapex-lagen 1197/2009). Även om båda är horisontella och anknyter till marknadskontrollen och myndighetssamarbetet över gränserna, har kontaktpunkten för Rapex en snäv uppgiftsbeskrivning. Kontaktpunkten för Rapex sköter i första hand administrationen av rapporteringssystemet för snabbt informationsutbyte om produkter som medför fara, och den kan inte anses vara tillräcklig eller ändamålsenlig för att sköta de uppgifter för det centrala samordningskontoret och produktkontaktpunkten som avses i den nu aktuella propositionen.