Arvoisa puhemies! Kuunneltuani edustaja Kankaanniemen puheenvuorot tästä historiaosuudesta ymmärrän hyvin, miksi hän ei äänestä demareita. Jos demareiden lista olisi todellakin tuossa, niin en minäkään äänestäisi. Mutta kun näen, mihin te pyritte tässä, (Toimi Kankaanniemi: Työllisyyteen!) niin sitten en aio tätä keskustelua tästä historiaosuudesta jatkaa loputtomiin. Totean vain, että teidän ansionne historiankirjoituksessa ovat sen verran suuria, että olen kyllä valmis ottamaan osaa, jos Keski-Suomen yliopisto päättäisi perustaa tämmöisen historiankirjoituksen lahjoitusdosentuurin. Jos te tulette siihen, niin tulen pienellä summalla mukaan, jotta tämä politiikan historia saa myös vastaväittäjän, jossa tuodaan esille vähän toisenlainen historiankirjoitus kuin mitä eduskunnan pöytäkirjoista tai valtioneuvoston päätöksistä löytyy. Eli en aio käydä nyt tätä historiankirjoitusta enempää, koska olen jotenkin aavistelevinani, että edustaja Kankaanniemi mielellään puhuu täällä kaikkea, mikä on menneestä, mutta ei siitä, mitä päätetään tässä ja nyt, eikä siitä, miten tulee ensi vuoden verotus olemaan. Hän mielellään käy tätä ehtymätöntä historiankirjoitusta läpi ja lataa siihen uusia kohtia, jotta ei tarvitsisi puhua siitä, miten nyt päätetään vaikkapa pääomaveroista: pyydetäänkö niiltä hiukan enemmän, joilla on kohtuulliset olot (Toimi Kankaanniemi: Pyydetään!) ja jotka ovat pärjänneet myös laman aikanakin aika hyvin? Pyydetäänkö hiukan enemmän kuin muilta väestöryhmiltä? Muun muassa palkansaajilta pyydetään miinus 5 prosenttia pakkolakien avulla.
Ja sitten tullaan tähän vuoteen. Oli erittäin hyvä, että edustaja Viitanen otti esille tämän lahjoitusvähennyksen yliopistoille. Ymmärrän niin, että se on koettu tärkeäksi senkin takia, että hallitus leikkaa hyvin voimakkaasti maamme tulevaisuudesta eli yliopistoilta ja koulutuksesta myös. Meillähän on semmoinen tilanne, että — uskomaton asia, senkin joutui lukemaan useampaan kertaan lehdestä — meillä on professoreita ja apulaisprofessoreita, yliopisto-opettajia satoja, jotka ilmoittavat julkisesti omalla nimellään menevänsä lakkoon vastustamaan näitä hallituksen koulutukseen tekemiä leikkauksia. Oletan niin, että hallitus on ajatellut, että tämä verovähennys sitten olisi kompensaatio — ja nyt puhutaan siitä, mistä tässä ja nyt eduskunta päättää: mistä me päätämme ennen kuin vuosi on loppu, ensi vuoden oloista — mutta edustaja Viitanen paljasti tässä, että onhan tämä aika jännä, että nyt miljonäärilahjoittajan, jos lahjoittaa pienenkin summan, vaikkapa 5 000 euroa, yliopistolle, saama hyöty verotuksessa on hyvinkin yli 3 000 euroa, mutta kun pienituloisempi alumni, joka on valmistunut sieltä Jyväskylän yliopistosta, haluaisi myös auttaa ja sitten hän sattuu olemaan lastentarhanopettaja tai sosiaalityöntekijä, niin hänelle maksetaan puolet tuosta miljonäärin summasta. Onko tämä perussuomalaisten mielestä oikeata verovähennyspolitiikkaa? (Toimi Kankaanniemi: Varallisuusvero!) Epäilen, että... — Nyt puhutaan tässä ja nyt, edustaja Kankaanniemi, ei tästä nyt selvitä millään historialuennoilla. Tässä oikeudenkäynnissä vaaditaan kantoja niihin asioihin, jotka ovat nyt päätöksenteon kohteena. Eli te olette tekemässä semmoista verovähennysmallia, jonka hyöty on euromääräisesti tupla samansuuruisesta verotuksesta erittäin hyväosaisille ja sitten puolet näille pienituloisille, jos he haluavat muistaa omaa yliopistoansa. Ja tämä olisi täysin korjattavissa tekemällä tämä vähennys niin kuin edustaja Viitanen esitti, sillä tavalla, että tämä vähennys olisi tehtävissä verosta.
En tiedä, onko tämä tullut mieleenkään edustaja Kankaanniemelle ja perussuomalaisille, että näin voisi tehdä sosiaalisesti oikeudenmukaista politiikkaa, että verottaja ei anna suurempaa hyötyä sille, jolla on moninkertaiset tulot verrattuna siihen, joka on pienituloinen. Se olisi aika perusteellinen... Ja tätä muuten Santeri Alkiokin kyllä tulisi kannattamaan, jos hänen mielipidettään kysyttäisiin asiasta, ja totean, että tämän ei pitäisi olla myöskään mikään aivan yllättävä asia, ei tämän pitäisi olla ihan ennenkuulumaton, jota ei ole kokeiltu missään, korkeintaan Ruotsissa, ettei ainakaan Suomessa tiedettäisi, miten tämmöinen verovähennys toimii, joka tehdään verosta — koska meillä on tällainen verovähennysjärjestelmä olemassa.
Eli meillä tehdään tällä periaatteella verovähennyksiä jo tällä hetkellä, että vähennetään veroista, ei vähennetä tulosta. Kun vähennetään tulosta, suositaan suurituloisia, joilla on suuremmat vähennykset. Esimerkiksi asuntolainojen korkojen verovähennys muutettiin, sehän oli ennen myös vähennys, joka tehtiin tulosta, suosi erittäin häikäilemättömästi suurituloisia, ja pienituloiset asuntolainan maksajat jäivät sitten nuolemaan näppejään. Mutta nyt tämä vähennetään verosta ja se antaa saman edun kaikille, pieni- ja suurituloisille. Joten puhutaanpas vähän näistä asioista, että miten tämä voi olla sosiaalisesti oikeudenmukaista, että jopa puoleen miljoonaan saakka hallitus esittää, että tulee tämmöisiä vähennyksiä, joilla ollaan tilanteessa, että vähennys suurituloisille on paljon suurempi kuin mitä pienituloinen voi saada. Ja tämä sama tietenkin — emmehän me nyt niitä puolen miljoonan vähennyksiä varmaan tule näkemään — koskien myös näitä (Toimi Kankaanniemi: No ei!) pieniä vähennyksiä.
Joten jos on mitään omaatuntoa teillä, edustaja Kankaanniemi, (Toimi Kankaanniemi: On!) niin uskon, että se kolkuttaa ja pyydätte vielä yhden puheenvuoron ja sanotte, että edustaja Heinäluoma oli tässä yliopisto-osassa oikeassa. Historiaosassa tietenkin teidän mielestänne olen edelleenkin väärässä. Mutta tässä tämän päivän yliopistoverovähennysasiassa te voisitte olla rehdisti ja sanoa, että edustaja Heinäluomalla on tässä pointti — tai oikeastaan edustaja Viitasella, joka tämän havainnon oli tehnyt ja joka on tehnyt tässä ansiokkaan, hyvän ehdotuksen, miten tämä voitaisiin korjata.
Ja samaten kyllä meidän kuitenkin täytyy nyt joku päätös tehdä tässä eläkeläisten veroasiassa, että ei tämä nyt päättämättä jää. Ja tässäkin on helppo ratkaisu, että jos eläketulovähennystä korjataan, se korjaa tämän ongelman, ja silloin kaikki voivat elää rauhassa omantuntonsa kanssa ja toimia sen mukaisesti, mitä eläkeläisille ennen vaaleja on luvattu ja mikä on ollut se yhdessä sovittu linja, niin kuin edustaja Kankaanniemi oikein sanoi, jo ennen vuoden 2007 eduskuntavaaleja vuoden 2006 puolella. (Toimi Kankaanniemi: Joo!)
Olen siinä uskossa kyllä, että kyllä tässä veropolitiikassakin kuitenkin hallituksella — en tiedä, onko hallituksella, mutta hallituspuolueilla — on korvat ja kyllä tämä vaikuttaa, mitä täällä puhutaan, vaikka aina sanotaan, ettei se mitään vaikuta. Minulla on tässä pari esimerkkiä, jotka ajattelin sanoa täällä läsnä oleville oppositiopuolueiden edustajille rohkaisuna.
Onpa muuten jännä juttu, miten syntyivät nämäkin pienet muutokset, joita nyt edustaja Kankaanniemi täällä on tuonut esille, tämä pieni pääomaveron prosentin nosto ja sitten myös tämä solidaarisuusveron alarajan lasku. Nehän eivät muuten tainneet olla siellä hallitusohjelmassa? (Pia Viitanen: Ei olleet, Soini tarjosi nollaa!) Eivät olleet hallitusohjelmassa. Täällä keskusteltiin hallitusohjelmasta vielä ennen kesälomille lähtöä, ja oppositio — demarit, vasemmistoliitto ja vihreät — sinnikkäästi vaati, että kyllä niiden lamatalkoiden pitäisi koskea kaikkia eikä niin kuin pääministeri sanoo, että eivät ne voi koskea kaikkia, koska kaikki eivät saa tulonsiirtoja ja kaikki eivät käytä julkisia palveluita. Silloin kun me vaadimme, että pääomaveroa pitäisi nostaa ja solidaarisuusveron pitäisi ulottua, että kun tulee uudet talkoot niiden talkoiden päälle, joita edellinen hallitus teki ja edellinen eduskunta teki, niiden pitäisi koskea myös hyväosaisia, niin sanottiin, että no ei, kun veroaste ei saa nousta. Minä muistan tämän keskustelun aika hyvin. Veroaste ei saa nousta. Ja sen nimiin vannoivat täällä sekä perussuomalaiset, keskusta että kokoomus. Ei ollut mitenkään kesäkuussa mahdollista. Mutta kun sinnikkäästi vain jumputimme, niin elokuuhun tultaessa — jaa, syyskuuhun tultaessahan se oli, ei ollut vielä elokuussa vaikuttanut, vaan tarvittiin vielä eduskuntaryhmien kesäkokouksetkin siinä, niin oli. Siis syyskuuhun tul-taessa oli tullut katumusviikko päälle, ja sitten hallitus vaivihkaa ilmoittikin, että no niin, yhtäkkiä oli mahdollisuus tarkistaa pääomaverotusta ja myös sitten vaikuttaa tähän ansiotuloveroasteikkoon.
Joten olen kyllä siinä sinnikkäässä uskossa, että kun tässä jaksan vain nousta määräajoin tänne puhujapönttöön ja puhua tästä eläkeläisten verotuksesta, niin tulen näkemään sen riemun ja ilon päivän, silloin soi oodi ilolle, että hallitus tulee ilmoittamaan, että tarkemmin asiaa harkittuamme nyt onkin tullut sote-paketti 4, jonka yhteydessä tämä asia on voitu sopia, ja tulee tämä eläkeläistenkin verokohtelu kohdallensa, koska en usko, että te uskallatte mennä seuraaviin eduskuntavaaleihin tällä linjalla, mitä te vielä nyt puolustatte, eli että eläkeläisiä pitääkin verottaa ankarammin. Rohkenen epäillä, että äänestäjän pelko on viisauden alku ja kun eduskuntavaalit lähestyvät, edustaja Kankaanniemi tulee tänne esittelemään semmoisen ratkaisun, jossa eläkeläisten verotus pannaan samalle linjalle kuin missä palkansaajat ovat.
Mutta sitä ihmettelen, että miksi ensin pitää tämä ongelma tehdä. Vai onko niin, että hallituksen aikaansaannokset ovatkin sitä, että ensin tehdään ongelma (Pia Viitanen: Ja sitten se peruutetaan!) ja sitten se peruutetaan, niin kuin me olemme nähneet tässä tehokkaan katumisen laissa ja eläkeläisen asumistuen leikkauksessa?
Mutta nyt on vielä mahdollisuus asiaa miettiä, joten vetoan vakavasti läsnä oleviin hallituspuolueiden edustajiin: Tehkää se, minkä teitte pieneltä osin pääomatuloverotuksen ja solidaarisuusveron alarajan osalta viime syyskuussa, hetki sitten. Tehkää se nyt jo tässä yhteydessä ennen kuin tämä asia joulukuussa tulee päätökseen.