Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 8. asia. Käsittelyn pohjana on liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö LiVM 18/2017 vp. Nyt päätetään lakiehdotusten sisällöstä.
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen esitys on erittäin kannatettava, esityksen tarkoituksena kun on parantaa Suomen kilpailukykyä. Väylämaksu on ollut puolitettuna 2015—2017 johtuen kevään 2014 kehyspäätöksestä polttoaineen rikkipitoisuuden rajoituskustannusten kompensoimiseksi, ja sen lisäksi sillä tuettiin vuoden 2013 työmarkkinaratkaisua. Tavaraliikenteen ratavero on ollut poistettuna samasta syystä samat vuodet 2015—2017. Tavoite on ollut näin keventää elinkeinoelämän, erityisesti teollisuuden, kustannusrasitetta. Hallituksen strategisessa ohjelmassa todetaan, että teollisuuden kilpailukykyä turvataan jatkamalla alennettujen väylämaksujen ja tavaraliikenteen rataveron poiston voimassaoloa vielä vuoden 2018 ajan. Kyse on näin ollen nyt siis vuoden jatkosta.
Taloudelliset vaikutukset valtiolle ovat alennetun väylämaksun ja tavaraliikenteen rataveron poiston jatkamisen osalta yhteensä noin 55 miljoonaa euroa vuonna 2018. Alennetun väylämaksun myötä alusliikenteelle ja sitä kautta elinkeinoelämälle syntyy noin 40 miljoonan euron kustannussäästö verrattuna tilanteeseen, jossa väylämaksu perittäisiin täysimääräisenä.
Teollisuudella ja kuljetussektorilla on paine jatkaa puolitusta ja poistoa pidemmällekin, ainakin vuoteen 2019 asti. Siitä syystä me valiokunnan mietintötekstissä pidimme erittäin tärkeänä, että ehdotettuja toimenpiteitä voidaan jatkaa myös vuoden 2018 jälkeen. Samoin valiokuntana katsoimme, että eri ympäristönäkökohtia tulisi tulevaisuudessa pitää vähennettyihin maksuihin tai veronkevennyksiin oikeuttavina kriteereinä.
Arvoisa rouva puhemies! Tämä todellakin, niin kuin edustaja Taimela tuossa hyvin totesi, väylämaksujen osalta on kompensaatiota rikkidirektiivistä, josta aikanaan odotettiin ehkä jopa suurempaakin kustannusrasitetta suomalaiselle teollisuudelle kuin mitä sitten loppupeleissä on toteutunut. Mutta täytyy sanoa, että sekä ratojen että myöskin väylämaksujen kohdalla on erittäin hyvä, että tätä kautta pystytään tukemaan suomalaista teollisuutta ja elinkeinoelämää. Ja niin kuin aina tavataan sanoa, Suomihan on ikään kuin saari, kun lähdemme katsomaan, miten täältä pystytään kuljettamaan tavaraa muualle, maailmalle.
Kun täälläkin on nyt keskusteltu tänä syksynä ja on päätetty sitten perustaa parlamentaarinen työryhmä yritystukia perkaamaan, niin näistä veroluontoisista maksuista täytyy todeta, että ei ole syytä perata. Elikkä nämä ovat sellaista tukea, jolle varmasti löytyy koko tästä eduskuntasalista selkeä tuki, ja näitä on syytä myöskin jatkaa seuraavan vuoden ajan.
Arvoisa rouva puhemies! Tämä esitys on kannatettava suomalaisen elinkeinoelämän ja yrittäjien näkökulmasta. Tällä todellakin on myönteinen merkitys koko kansantaloudelle. Kiinnitän vain huomiota siihen, että toisaalta yrittäjien ja elinkeinoelämän kannalta se, että näitä päätöksiä tehdään määräaikaisiksi ja aika lyhyttempoisesti — nytkin vain vuodella jatketaan — tuo omat haasteensa, koska ajatellen vaikkapa erilaisia investointeja olisi hyvä pitkällä tähtäimellä saada ikään kuin varmuus niistä kustannuksista, joita toiminnasta on koitumassa.
Yleiskeskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 119/2017 vp sisältyvien 1.—2. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Eduskunta yhtyi valiokunnan ehdotukseen lakialoitteisiin LA 22, 28/2015 vp sisältyvien lakiehdotusten hylkäämisestä. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.