Arvoisa puhemies! Aluksi haluan kiittää kollegoita laajasta tuesta tälle aloitteelle pikavippien markkinointikiellosta. Kun aloitteen on allekirjoittanut 119 kansanedustajaa kaikista poliittisista ryhmistä, niin voin sanoa, että eduskunnalla on vahva tahtotila puuttua pikavippien markkinointiin.
Arvoisa puhemies! Se kertoo myös siitä, että pikavippikierteeseen ajautuneiden kansalaisten huolet ovat hyvin laajasti välittyneet kansanedustajille. Ylivelkaantuminen on yhteiskunnassa kasvava ongelma. Hyvästä talous- ja työllisyystilanteesta huolimatta maksuhäiriömerkintöjä saaneiden ja ulosotossa olevien kansalaisten määrä kasvaa koko ajan. Maksuhäiriömerkintä oli vuoden 2017 lopussa 375 000 suomalaisella. Luottotietonsa menettäneiden ihmisten elämä on monin tavoin vaikeaa. Esimerkiksi vuokra-asunnon saanti on hankalaa, jos ei kykene maksamaan vuokravakuutta.
Tärkeää on auttaa ihmisiä valumasta ylivelkaantumisen tielle. Markkinointikiellon tavoitteena on nimenomaan estää pikavippien hankkiminen heräteostoksena. Jopa yksittäisen pikavipin ottaminen saattaa johtaa kierteeseen, jossa uudella pikavipillä maksetaan vanhoja velkoja, ja lopulta ajaudutaan korkojen painaessa päälle maksukyvyttömäksi. Tämä tarina on tuttu kymmenilletuhansille suomalaisille.
Erityisen riskialttiita velkakierteeseen ajautumaan ovat nuoret, joilla ei vielä ole riittävää kokemusta oman talouden hoidosta. Jos jo nuorena velkaantuu, riski syrjäytyä yhteiskunnasta on todella suuri. Ylivelkaantunut jää usein työelämän ulkopuolelle tai harmaan talouden työntekijäksi, koska ulosotot vanhoista veloista verottavat vahvasti normaalia palkkatuloa. Tämän torjumiseksi säädettiin jo erillinen laki, jonka avulla vuoden työttömänä ollut ylivelkaantunut saa työllistyessään puolen vuoden tauon velkojensa lyhentämiseen.
Pikavippien aiheuttama velkaantuminen koskee myös peliongelmaisia, joiden keskuudessa juuri pikavipit ja lainarahalla pelaaminen koetaan merkittävimmäksi pelaamisesta aiheutuvista ongelmista. Usein samoilla nettisivuilla sekä houkutellaan pelaamaan rahapelejä että tarjotaan pikavippejä. Tämä yhtälö on monille ylivoimainen houkutus, joka tulee myöhemmin kalliiksi.
Pikavippien mainonta kiellettiin Hollannissa vuonna 2017, joten se on hyvä esimerkki meille. Asiaan on reagoitu myös yritystasolla: Google on kieltänyt pikavippien mainonnan omilla sivuillaan Yhdysvalloissa. Kyse on globaalista ongelmasta, jonka hallitsemiseen tarvitaan uudet pelisäännöt. On tärkeää, että Suomi on yhtenä esimerkin antajista ja ensimmäisten joukossa kieltämässä pikavippien mainonnan.
Mainontakielto on mahdollista toteuttaa Hollannin tapaan siten, että Finanssivalvonta määrittelee ne korkeariskiset ja vakuudettomat luotot, toisin sanoen pikavipit, joiden mainonta kielletään. Listaa voidaan päivittää tarvittaessa. Jo nykyisin Suomessa pikavippejä tarjoavien yritysten on rekisteröidyttävä Etelä-Suomen aluehallintovirastoon, mikä olennaisesti helpottaa valvontaa.
Arvoisa puhemies! Pikavippien markkinointikielto on yksi keino saada kulutusluotoista aiheutuvaa ylivelkaantumista kuriin, mutta ei suinkaan ainoa. Meillä on jo olemassa tällä hetkellä korkokatto koskien alle 2 000 euron pikavippejä, ja parasta aikaa selvitetään oikeusministeriössä tämän korkokaton ulottamista myös yli 2 000 euron pikavippeihin. Se olisi erittäin tärkeää, koska tällä hetkellä ajan trendi on se, että näitä useilta eri tahoilta otettuja pikavippejä yhdistellään, ja on yrityksiä, jotka tarjoavat palveluita, joissa ne yhdistävät ja järjestelevät uudelleen näiden lainanottajien lainoja, ja lopputuloksena on se, että maksut ja korot ovat entistä korkeammat. Eli tämä asia on syytä saada hallintaan.
Tämä lakiehdotus koskee kuluttajansuojalain 7 luvun muuttamista, johon ehdotetaan lisättäväksi 8 a §: ”Eräiden korkeariskisten kulutusluottojen markkinointikielto: Sellaisia vakuudettomia kulutusluottoja, joiden todellinen vuosikorko ylittää tämän luvun 17 a §:n mukaisesti viitekoron lisättynä 50 prosenttiyksiköllä, ei saa markkinoida.” Tämä on siis esitys.
Korostan vielä sitä, että tämä 50 tulee nyt siitä korkokatosta, joka on asetettu tällä hetkellä alle 2 000 euron pikavipeille. Jos tätä korkokattoa saadaan laajennettua ja jos tätä korkokattoa saadaan alennettua — mitä myöskin toivon — silloin pitää alentaa myös sitä korkoa, joka koskee tätä markkinointikieltoa.
On äärimmäisen tärkeää, että me saamme tämän markkinointikiellon käytäntöön, ja uskon, että siihen on hyvät mahdollisuudet. Eduskunta on tässä asiassa puhunut, ja se tulee ottaa valmistelussa huomioon.