Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 7. asia. Nyt voidaan hyväksyä tai hylätä lakiehdotus, jonka sisällöstä päätettiin ensimmäisessä käsittelyssä.
Kunnioitettu puhemies! Tässä hallituksen esityksessä siis ehdotetaan hyväksyttäväksi uusi säännös arviointikeskuksen tiedonsaantioikeudesta. Ehdotuksen mukaan siis arviointikeskuksella on oikeus saada arviointinsa kohteena olevilta riittävät tiedot lakisääteisen arviointitehtävän hoitamiseksi. Arviointikeskushan tuottaa merkittävää arviointiin perustuvaa tietoa koulutuspoliittista päätöksentekoa ja varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kehittämistä varten. Arviointikeskuksen arviointien yksi keskeinen tavoite on osaltaan lisätä erilaisten oppijoiden tasa-arvon, yhdenvertaisuuden sekä lapsen edun toteutumista. On siis tärkeää, että tuen tarpeessa olevien oppilaiden ja esimerkiksi vammaisten lasten ja nuorten opetusjärjestelyt ja oppimistulokset voidaan tarkoituksenmukaisesti arvioida.
Puhemies! On kuitenkin selvää, että lakisääteistä arviointitehtävää pohdittaessa tulee aina myöskin arvioida, onko arkaluonteisten tietojen käsittelyllä riittävän painavat perusteet ja onko tietojenkäsittely oikeassa suhteessa yksilön oikeuksiin nähden. Tällainen täsmällinen säännös, johon sivistysvaliokuntakin esitti kannanottonsa, antaa tietojen luovuttajalle paremman mahdollisuuden arvioida pyyntöä laillisten edellytysten pohjalta.
Puhemies! Hallituksen esityksen perusteluissa on useammassa kohdassa siis tarkennettu, että arviointikeskukselle luovutettu oikeus ei mahdollista tiedon saamista tuen taustalla olevista esimerkiksi lääketieteellisistä arvioista eikä psykologisista arvioinneista, terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattihenkilöiden asiakirjoista tai muista oppilashuollon palveluiden asiakirjoista.
Puhemies! Mielestäni tämä lakiesitys siis pyrkii suoraviivaistamaan ja selkeyttämään tiedonsaantioikeuksia, jotka palvelevat hyvää ymmärrystä kasvatus- ja opetusmaailmasta. Tässä mielessä tämä on erinomainen lakiesitys ja hyvin kunniakas sellainen.
Arvoisa herra puhemies! Minulla ei ole tähän Kansallisesta koulutuksen arviointikeskuksesta annetun lain muuttamiseen mitään erityistä sisällöllistä huomauttamista, mutta palaan siihen, mitä lähetekeskustelussa otin tämän asian osalta esille. Silloin muistelin sitä, että kun tämä Karvi perustettiin, niin se sijoitettiin Jyväskylään, Suomen Ateenaan, josta sivistys on lähtenyt koko maahan. [Sari Essayah’n välihuuto] — Ehkä, edustaja Essayah, tuleva pääkaupunkikin, mutta ei vielä. — Tuolloin lähetekeskustelussa todellakin peräänkuulutin sitä, että kun on tällainen hallitus, jossa myös esimerkiksi keskusta on mukana, niin valiokunta voisi katsoa tämän yksikön, toimielimen, sijoituspaikkaa ja lähteä siitä, että se palautettaisiin kokonaisuudessaan Jyväskylään. Siellä on osa tästä toiminnosta, mutta pääosa taitaa olla tuossa Postitalossa keskellä Helsinkiä. Miksi ihmeessä tällaisen yksikön pitää olla keskellä Helsinkiä täällä ruuhkaisessa Suomessa? Paljon paremmin se sopisi Jyväskylään. Olisin toivonut, että valiokunta olisi tähän ottanut kantaa, mutta näin ei tapahtunut, ja joudun vetämään sen johtopäätöksen, että lähetekeskustelussa käytävällä keskustelulla ei valitettavasti aina ole vaikutusta itse valiokunnan työskentelyyn. Olen pahoillani, mutta vetoan erityisesti keskustaan, että nyt olisi ollut paikka hajasijoittaa, alueellistaa toiminta, joka sopisi erittäin hyvin sellaiseen Suomen tärkeimpään kasvatukselliseen opettajankoulutukseen liittyvään kaupunkiin kuin Jyväskylä. Monessa muussa asiassa varmaan löytyy hyviä sijoituspaikkoja muualta.
Arvoisa herra puhemies! Taidan olla täällä salissa ainoa, joka olen siellä sivistysvaliokunnan jäsenenä ja... [Vasemmalta: Ainoa sivistynyt! — Peter Östman: Ainoa keskustalainen!] — Niin, myöskin ainoa keskustalainen, mutta tässä on ihan leveät hartiat sitä tonttia kantaa. Ja toden totta, keskusta on alueiden Suomen edustaja, ja siinä mielessä edustaja Kankaanniemi vetoaa aivan oikein silloin keskustaan. — Sivistysvaliokunnan vähän niin kuin toimeksiantona oli, totta kai, pureutua tähän lakiesityksen sisältöön. Toimeksianto ei yltänyt tässä kohtaa keskusteluun toimipaikasta, mutta totta kai edustaja Kankaanniemi arvokkaalla tavalla ja positiivisella tavalla nostaa Jyväskylää esiin, ja se on aina hyvä asia.
Keskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyn, hallituksen esitykseen HE 99/2019 vp sisältyvän lakiehdotuksen. Lakiehdotuksen toinen käsittely päättyi. Asian käsittely päättyi.