Arvoisa puhemies! Koronavirusepidemian aiheuttaman poikkeustilan ja kansalaisten liikkumista koskevien rajoitusten vuoksi tarvitaan liikennealan lainsäädäntöön väliaikaisia muutoksia. Tavoitteena on suojata ikäihmisiä ja riskiryhmiin kuuluvia henkilöitä, helpottaa kansalaisten ja yritysten toimintaa poikkeusoloissa sekä turvata kuljetusten toimiminen. Aloite nyt esitettäviin väliaikaisiin poikkeuksiin lainsäädännössä on tullut kansalaisilta sekä toimialan yrityksiltä, järjestöiltä ja viranomaisilta. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian, ja ne on tarkoitettu väliaikaisiksi.
Arvoisa puhemies! Esitys sisältää lähinnä määräaikoihin ja toimitettaviin asiakirjoihin liittyviä muutoksia kuuteen tie‑ ja rautatieliikennettä sekä merenkulkua koskevaan lakiin.
Ajokorttilain muutoksessa ehdotetaan, että yli 70-vuotiaiden ajokortin uusimista ja liikenneopettajan lupaa koskeva lääkärintodistus voidaan toimittaa poliisille viimeistään lokakuun lopulla. Tämä koskee myös kuorma-auton‑ ja linja-autonkuljettajan ajo-oikeuden ja taksinkuljettajan ajoluvan uusimista koskevan lääkärintodistuksen toimittamista.
Tieliikenteen ja rautatieliikenteen ammattipätevyyksien osalta niiden voimassaolo jatkuisi lokakuun 2020 loppuun saakka. Rautatieliikenteen kuljettajan lääkärintodistuksen esittämistä siirretään myöhemmäksi, ellei rautatielääkäri ole edellyttänyt tavanomaista useammin tehtävää lääkärintarkastusta. Merenkulun ammattipätevyyttä, kuten pätevyyskirjojen, lisäpätevyyskirjojen ja luotsilupakirjojen voimassaoloa, jatketaan kuudella kuukaudella uudistamispäivästä. Pätevyyksiä koskevat asiakirjat voi toimittaa Liikenne‑ ja viestintävirastolle, ja pätevyyteen liittyvän näyttökokeen voi suorittaa viimeistään huhtikuun loppuun 2021 mennessä.
Alusrekisterilain muutos mahdollista jäljennöksen toimittamisen aluksen saantotodistuksesta alkuperäisen asiakirjan sijaan. Määräaika poikkeukselle päättyy lokakuun lopussa. Merenkulun alusten turvatarkastuksen osalta Liikenne‑ ja viestintävirasto voi valtuuttaa hyväksymänsä luokituslaitoksen toimittamaan aluksen turvatarkastukset sekä antamaan siitä todistuksen. Nämä tarkastukset kohdistuvat ulkomailla oleviin suomalaisiin aluksiin. Väliaikainen valtuutus on voimassa enintään joulukuun 20 loppuun saakka.
Lakimuutoksella mahdollistetaan väliaikaisesti myös joukkoliikenteessä tie‑ ja rautatieliikenteen aikataulu‑ ja reittimuutoksista ilmoittaminen viiden päivän kuluessa nykyisen 60 päivän sijaan. Tämä helpottaa joukkoliikenteen suunnittelua ja mahdollistaa liikennöinnin supistamisen mutta myös laajentamisen koronavirusepidemian hellittäessä.
Arvoisa puhemies! Ehdotetut lakimuutokset vähentävät ikäihmisten ja riskiryhmiin kuuluvien tarvetta liikkua ja asioida toisten ihmisten kanssa koronavirusepidemian aikana. Terveystarkastuksista aiheutuva terveydenhuollon kuormittuminen vähenee. Muutokset helpottaisivat yritystoiminnan keskeytyksetöntä jatkamista ja keventäisivät yritysten hallinnollista taakkaa poikkeusolojen aikana usealla toimialalla, kuten meriliikenteen rahtikuljetuksissa, maanteiden tavarakuljetuksissa ja ajo-opetuksessa puhumattakaan taksiliikenteestä ja linja-autoliikenteestä.
Lakimuutokset turvaavat yhteiskunnan kannalta välttämättömien meri‑, tie‑ ja rautatiekuljetusten jatkuvuutta ja Suomen huoltovarmuutta. Kuten tiedetään, suurin osa Suomen sisäisestä tavaraliikenteestä hoidetaan maanteitse mutta ulkomaankaupassa merkittävin kuljetusmuoto on merenkulku.
Ehdotetuilla lakimuutoksilla ei arvioida olevan merkittäviä vaikutuksia liikenneturvallisuuteen johtuen muun muassa esitettyjen poikkeusten lyhyestä kestosta. Liikenne‑ ja viestintävirasto Traficom seuraa poikkeusten toteutumista ja vaikutuksia myös liikenneturvallisuuden osalta. Traficom laatii selvitysraportin puoli vuotta poikkeusolojen päättymisen jälkeen.
Arvoisa puhemies! Euroopan komissio on suhtautunut myönteisesti näiden määräaikojen jatkamiseen, ja muutkin EU-jäsenmaat ovat toteuttaneet joustoja. Sen lisäksi EU-komissio on julkaissut viime viikolla niin sanotun relief-paketin, jossa esitetään vielä lisää joustoja. Asiaa koskeva E-kirje on ministeriössä vielä valmisteilla mutta on tulossa eduskuntaan varsin pian.
Lähtökohtana on kuitenkin, sen jälkeen kun Oikeuskanslerinvirasto, Suomen johtavin juridinen asiantuntija, ja THL, Suomen johtava terveyden asiantuntija, katsoivat, että katsastusten lykkäämiseen ei ole aihetta, kun virustilanne on hallinnassa, että emme ole pitäneet sitä tarkoituksenmukaisena myöskään EU-tasolla. Suomalaiset katsastusasemat ovat luoneet palvelut, joilla riskiryhmään itsensä kokevat voivat antaa ajoneuvon katsastettavaksi käymättä itse asemalla.
Ihan ilmaisena ideana myöskin ehdotan, että tätä palvelua voisi tarjota jopa ilman lisämaksua. Ala on hienolla tavalla vastannut ihmisten pelkoihin entistä paremmalla palvelulla.