Arvoisa puhemies! Koronaviruksen aiheuttaman merkittävän taloudellisen šokin vuoksi hallitus esittää poikkeuksellisesti jo vuoden tässä vaiheessa kolmannen lisätalousarvioehdotuksen antamista eduskunnalle. Määrärahojen lisäys vuoden kolmannessa lisätalousarvioesityksessä on 832 miljoonaa euroa ja valtion nettolainanoton tarpeen lisäys saman verran. Valtion nettolainanotoksi arvioidaan 13,5 miljardia euroa tässä vaiheessa, mutta valitettavasti tuo luku tulee vielä kasvamaan koronatoimien seurauksena.
Valtion omistajaohjauksen osakehankintoihin ehdotetaan lisäystä 700 miljoonaa euroa. Lisäys aiheutuu rahoituksesta osakemerkintöihin, joilla valtio merkitsee Finnairin järjestämässä osakeannissa osakkeita. Tarvittaessa valtio voi myös osallistua muihin pääomitusjärjestelyihin. Suunniteltu osakeanti ja muut mahdolliset pääomitusratkaisut ovat tarpeellisia yhtiön oman pääoman ja rahoitusaseman vahvistamiseksi. Finnair on valtiolle strategisen intressin yhtiö. Kansainväliset lentoyhteydet ovat Suomelle välttämättömät, ja yhtiön merkitys Suomen kansantaloudelle on suuri. Esimerkiksi matkailun kannalta lentoyh-teydet ovat olennaiset. Hyvät yhteydet ovat myös suomalaisen vientiteollisuuden toimintaympäristön kannalta keskeisiä asioita, ja kotimaan lentoreiteillä on oma tärkeä merkitys myös alueellisessa saavutettavuudessa.
Ravintolayrittäjien tukemiseen ehdotetaan 123 miljoonan euron määrärahaa käytettäväksi ravintoloiden toiminnan rajoitusten hyvittämiseen ja uudelleentyöllistämisen tukemiseen. Hyvitettävässä osuudessa on myynnin määrään liittyvä leikkuri, ja enimmillään hyvitys voi olla 500 000 euroa. Suuret alan toimijat saavat siis suhteessa vähemmän kuin pienet toimijat. Tarkoituksena on varmistaa, etteivät hyvitysmäärät nouse suurtenkaan toimijoiden kohdalla kohtuuttoman suuriksi. Uudelleentyöllistämiseen myönnettävää tukea maksetaan 1 000 euroa työllistettävää työntekijää kohden. Tukea maksetaan työntekijästä, jolle yritys maksaa palkkaa vähintään 2 500 euroa rajoitusvelvoitteen päättymistä seuraavan kolmen kuukauden ajalta.
Lisäksi Suomen Akatemian valtuutta ehdotetaan lisättävän 10 miljoonaa euroa vuodelle 2020 johtuen kansallisen covid-19-rokote- ja ‑lääkekehitystutkimuksen tukemisesta ja uusien koronavirusrokotteiden ja ‑lääkkeiden tehon, turvallisuuden ja vaikuttavuuden tutkimuksesta. Koronavirustartuntojen jäljityssovelluksen valmistelusta, hankinnasta, käyttöönotosta ja ylläpidosta aiheutuviin menoihin ja valtionavustuksiin ehdotetaan 6 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Määrärahalisäysten lisäksi lisätalousarvioehdotuksessa esitetään valtiontakausten kasvattamista. Koronakriisin myötä Työllisyysrahaston vastuulla olevat työttömyysturvamenot lisääntyvät merkittävästi. Rahasto tarvitsee velkarahoitusta alijäämän kattamiseksi ja maksuvalmiuden varmistamiseksi. Rahoituksen saatavuuden varmistamiseksi ehdotetaan myönnettävän valtiontakaus, jonka enimmäismääräksi ehdotetaan 800 miljoonaa euroa pääoman osalta.
Lisätalousarviossa ehdotetaan, että valtioneuvosto voi myöntää enintään 432 miljoonan euron suuruisen valtiontakauksen eurooppalaisen hätätilasta aiheutuvien työttömyysriskien lieventämisen tilapäisen tukivälineen, SUREn, puitteissa myönnettävien lainojen vakuudeksi. Lisäksi valtioneuvostolle ehdotetaan valtuutta myöntää enintään 372 miljoonan euron suuruinen valtiontakuu Euroopan investointipankille pankin yhteyteen perustettavasta yleiseurooppalaisesta EU:n covid-19-takuurahastosta mahdollisesti aiheutuvien tappioiden varalta.
SURE on väliaikainen tukiväline, jolla pyritään lieventämään koronan aiheuttamia työllisyyteen liittyviä vaikutuksia. Se toimisi lainajärjestelynä, jolla voidaan kattaa äkillisesti ja voimakkaasti koronan vuoksi kasvaneita jäsenvaltioiden työttömyysmenoja. Menojen kasvun olisi liityttävä lähinnä kustannuksiin, jotka aiheutuvat suoraan koronan takia tehdyistä lyhennetyn työajan järjestelyistä ja samankaltaisista keinoista. Lainajärjestely perustuu EU-budjetin liikkumavaran käyttöön ja jäsenvaltioiden takauksiin.
Suomessa niin hallitus kuin eduskunta ovat edellyttäneet, että SUREen liittyvä kokonaisvastuu on selkeästi, tarkkarajaisesti ja yksiselitteisesti rajattu. Takausvastuu on määritelty takaussopimuksessa euromääräisesti. Se, että joku tai jotkut jäsenmaat eivät lopulta pystyisi maksamaan lainaansa ja takauksiin jouduttaisiin turvautumaan, on tietysti sekin mahdollista mutta äärimmäisen epätodennäköistä. Se edellyttäisi sitä, että joku EU:n jäsenvaltio julistautuisi maksukyvyttömäksi.
Euroopan investointipankin yhteyteen perustettavassa rahastossa on kyse siitä, että väliaikaiseksi perustettavan takuurahaston tuella Euroopan investointipankki voisi myöntää takauksia pankeille ja kansallisille erityisrahoituslaitoksille, jotta ne voisivat avata ja lisätä luotonantoaan reaalitalouden toimijoille, erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. On arvioitu, että suomalaiset yritykset ovat hyvässä asemassa hyötyä tästä rahastosta. Taakan jakaminen jäsenmaiden kesken on rajattu enintään kunkin jäsenmaan osuuteen itse rahastossa. Takaus on luonteeltaan omavelkainen erillistakuu, ei yhteisvastuullinen. Myös tämä väline on luonteeltaan väliaikainen, ja tuki rajataan koronasta johtuvaan poikkeukselliseen tilanteeseen.
Tässä keskustelussa on erotettava toisistaan kaksi asiaa. On selvää, että kaikki EU-maat eivät ole ennen kriisiä hoitaneet talouttaan yhtä hyvin kuin toiset, eikä saa olla liian sinisilmäinen sen suhteen, että kaikki eivät ole tehneet tarpeeksi taloutensa kuntoon saattamiseksi. Mutta koronaepidemian aiheuttama kriisi on tullut Eurooppaan riippumatta jäsenmaiden talouspolitiikasta. Se vaatii poikkeuksellisia toimenpiteitä, joskin se vaatii meitä myös olemaan tarkkana, ettei jäsenmaiden vastuuta oman talouspolitiikan asiallisesta hoitamisesta yritetä vesittää koronakriisin varjolla. Komissio valmistelee ehdotusta rahoituskehysten ja uuden elpymisrahaston osalta, ja se saadaan mahdollisesti ensi viikolla.
Arvoisa puhemies! Tässä esittely.