Arvoisa rouva puhemies! Ensin sydämelliset onnittelut.
Haluan ensiksi myös kiittää korkeakoulujen henkilökuntaa ja opiskelijoita tästä keväästä. Korkeakouluilla tehtiin nopea digiloikka, ja se on vaatinut isoa ponnistusta kaikilta, jotka ovat olleet loikkaa ottamassa. Tällä esityksellä ehdotetaan väliaikaisia muutoksia yliopistolakiin ja ammattikorkeakoululakiin koronavirusepidemian mahdollisen pitkittymisen ja siihen liittyvien rajoitusten vuoksi. Meillä on tulevaisuus vielä sumussa. Emme osaa sanoa koronavirusepidemian kestosta tarkkaa yksiselitteistä tietoa, ja on vaikea ennustaa esimerkiksi vuoden päähän, kuinka koronaepidemia kehittyy. Tällä esityksellä huomioidaan epidemian mahdollisen jatkumisen vaikutukset opintojen järjestämiseen liittyviin korkeakoulujen lakisääteisiin velvoitteisiin sekä varmistetaan opiskelijoiden oikeusturvan toteutuminen.
Ensinnäkin:
Korkeakouluja koskevaan lainsäädäntöön ehdotetaan lisättäväksi säännökset poissa olevaksi ilmoittautumisesta ensimmäisenä lukuvuonna, jos opiskelija on estynyt aloittamasta opintojaan epidemiaan liittyvän viranomaismääräyksen vuoksi taikka muusta epidemiaan liittyvästä painavasta syystä. Tämä muutosehdotus perustuu Unifin ja Arenen esitykseen.
Nykyisin voimassa olevassa lainsäädännössä on rajattu opiskelijan mahdollisuutta ilmoittautua poissa olevaksi ensimmäisenä lukuvuonna. Opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen on mahdollista ilmoittautua poissa olevaksi ainoastaan, jos opiskelija ensimmäisenä lukuvuonna suorittaa asevelvollisuuslain, siviilipalveluslain tai naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain mukaista palvelua, on äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaalla tai on oman sairautensa tai vammansa vuoksi kykenemätön aloittamaan opintojaan. Nämä mainitut syyt ovat luettelossa, joka on tyhjentävä, eikä lainsäädäntö tunnista erilaisia poikkeusoloista johtuvia syitä, jotka voivat estää opintojen aloittamisen. Vallitsevan koronavirusepidemian vuoksi erityisesti kansainvälisten opiskelijoiden opintojen aloittaminen voi estyä esimerkiksi matkustusrajoitusten, opiskelulupahakemusten käsittelyn pitkittymisen tai muiden viranomaistoimintaan liittyvien syiden vuoksi. Säännöksen tarkoittamat viranomaismääräykset voivat olla joko kansallisia tai jonkun muun valtion viranomaisen määräyksiä, ja ne voivat liittyä esimerkiksi maahantulon tai matkustamisen rajoituksiin. Säännöksen mukaisilla muilla epidemiaan liittyvillä painavilla syillä tarkoitetaan esimerkiksi oleskelulupaprosessiin liittyviä ongelmia opiskelijan lähtömaassa tai Suomen edustustojen tai Maahanmuuttoviraston käsittelyaikojen pidentymistä.
Ehdotetut säännökset edellyttävät, että opiskelija olisi tosiasiallisesti estynyt aloittamasta opintojaan, eli opiskelijan oma päätös olla aloittamatta opintoja ei ole riittävä peruste poissa olevaksi ilmoittautumiselle.
Ehdotettavat säännökset eivät velvoita korkeakouluja järjestämään samoja opintojaksoja yhtä aikaa sekä lähi- että etäopetuksena tilanteessa, jossa on palattu lähiopetukseen mutta maahantulossa on edelleen ongelmia. Jos korkeakoulu ei tällaisessa tilanteessa järjestä opetusta etäopintoina, voi opiskelija säännöksen perusteella ilmoittautua poissa olevaksi. Ilman ehdotettuja säännöksiä kansainvälisissä ohjelmissa opiskelevat joutuisivat ilmoittautumaan läsnä oleviksi, mikä kuluttaa tutkinnon suorittamisaikaa. Lisäksi muiden kuin EU- ja Eta-valtioiden kansalaisten tulisi maksaa läsnäoloajalta lukuvuosimaksua ja mahdolliset maksuhelpotukset jäisivät kunkin korkeakoulun oman harkinnan varaan.
Toiseksi:
Yliopisto- ja ammattikorkeakoululakeihin ehdotetaan lisättäväksi säännökset siitä, että korkeakouluilla ei olisi velvollisuutta järjestää tutkintoon johtavia opintoja ja opintojen ohjausta siten, että opiskelija voi suorittaa tutkinnon laissa säädetyssä tavoitteellisessa suorittamisajassa, jos opetussuunnitelmaan kuuluvia opintoja ei ole mahdollista järjestää epidemian vuoksi. Tällaisista opetusjärjestelyjen muutoksista johtuvat viivästykset opintojen etenemisessä otettaisiin huomioon opiskeluoikeuden jatkamista koskevaa päätöstä tehtäessä.
Korkeakoulujen opetuksen ja opintojenohjauksen järjestämisvelvollisuutta koskevista poikkeuksista koronavirusepidemian aikana on säädetty aiemmin 13.5.2020 asti voimassa olleissa valmiuslain nojalla annetuissa soveltamisasetuksissa. Opetuksen järjestämisvelvollisuutta koskeva sääntely on tarpeen epidemian mahdollisesti jatkuessa ensi lukuvuoden puolella.
Voimassa olevan lainsäädännön mukaan korkeakoulun tulee järjestää opetus ja opintojenohjaus siten, että tutkinnot on mahdollista suorittaa päätoimisesti opiskellen yliopisto- ja ammattikorkeakoululaissa säädetyssä ajassa. Opiskelijalla on oikeus suorittaa tutkintoon johtavat opinnot korkeakoulun tutkintosäännössä ja opetussuunnitelmassa määräämällä tavalla. Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen opetuksen järjestämisestä ja järjestämistavoista ei säädetä tarkemmin, vaan korkeakouluilla on laajat mahdollisuudet toteuttaa opetusta ja koulutusta monin eri tavoin, myös muutoin kuin lähiopetuksena.
Yliopistoilta ja ammattikorkeakouluilta saadun tiedon mukaan etäopetus on sujunut pääosin erittäin hyvin. Korkeakoulujen järjestäessä opetusta ja opintojenohjausta lähiopetuksen sijaan vaihtoehtoisilla tavoilla niiden tulee huolehtia kuitenkin siitä, että opiskelija voi suorittaa tutkinnon yliopistolaissa ja ammattikorkeakoululaissa säädetyssä tavoitteellisessa suorittamisajassa. Vaihtoehtoisilla tavoilla järjestetyssä opetuksessa tulee myös huolehtia koulutuksen tutkimuspohjaisesta luonteesta ja koulutuksen laadusta. Mutta osalla korkeakoulutukseen kuuluvista aloista on alan luonteen vuoksi haasteellisempaa tarjota etäopetusta, mikä on hidastanut opintojen etenemistä poikkeusoloissa. On laboratorio-olosuhteita tai muita erikoistiloja käytössä, ja niitä kaikkia ei ole pystytty järjestämään. Myös pakollisten harjoitteluiden järjestäminen on ollut haasteellista, ja opinnot ovat saattaneet viivästyä näiden harjoittelumahdollisuuksien puuttumisen vuoksi.
Nyt ehdotettujen säännösten mukaan korkeakoululla ei olisi velvollisuutta järjestää tutkintoon johtavia opintoja ja opintojenohjausta siten, että opiskelija voi suorittaa tutkinnon laissa säädetyssä tavoitteellisessa suorittamisajassa, jos opetussuunnitelmaan kuuluvia opintoja ei ole mahdollista järjestää koronavirusepidemian vuoksi. Opintojen viivästyminen voi joidenkin opiskelijoiden osalta johtaa siihen, että opiskeluoikeus päättyy ennen kuin tutkintoon sisältyvät opinnot on saatu suoritettua. Opiskelijan oikeusturva toteutuisi opiskelijan opiskeluoikeuden jatkamista koskevan päätöksenteon yhteydessä, ja jos opiskelijan on tarpeen hakea lisäaikaa opintojensa loppuun saattamiseksi, koronavirusepidemiaan liittyvistä opetusjärjestelyjen muutoksista johtuvat viivästykset opintojen etenemisessä tulisi ottaa huomioon lisäaikana päätöstä tehtäessä.
Lain voimassaoloaika olisi ehdotuksen mukaan sellainen, että lait tulisivat voimaan mahdollisimman pian ja olisivat voimassa ensi vuoden heinäkuun loppuun saakka. Ehdotettujen säännösten soveltamismahdollisuus on kuitenkin sidottu vallitsevaan epidemiatilanteeseen, eli lain voimassaolon päättymisen ajankohta voi siten muuttua, ja sillä ei siten ole merkitystä. Jos epidemia esimerkiksi laantuisi jo syksyn 2020 aikana ja maahantulo helpottuisi siten, että keväällä 2021 alkavissa koulutuksissa opinnot olisi mahdollista toteuttaa normaalisti, ehdotetut säännökset poissa olevaksi ilmoittautumisesta eivät ole siten sovellettavissa.
Tämä toinen osuus on valmisteltu korkeakoulujen toiveesta, ja tämä on kiireellinen, kuten tässä aikaisemminkin esitetyissä hallituksen esityksissä oli tämä kiireellisyys. Valmistelun yhteydessä on kuitenkin pyydetty kirjallisia kommentteja Unifi ry:ltä, Arene ry:ltä, SYL ry:ltä ja SAMOK ry:ltä, ja kaikki nämä kannattivat tätä esitystä. Muuta erillistä lausuntokierrosta ei tässä ole siis ollut.