Arvoisa puhemies! Pidän erittäin hyvänä ja tärkeänä, että puhemiesneuvosto on yksimielisesti tämän ehdotuksen tänne saliin tuonut.
On ensiksikin todettava, että eduskunta suoriutui tästä koronan ensimmäisestä aallosta varsin hyvin. Ne turvaamistoimet, ne varotoimet, joita oli otettavissa nykyisen lainsäädännön osalta, otettiin käyttöön. Voi sanoa, että on jopa suoranainen, jopa pieni ihme, että tänne eduskuntaan ei tullut yhtään sellaista koronatapausta, jossa osa kansanedustajista olisi joutunut karanteeniin tai karanteeninomaisiin oloihin ja siten sillä olisi ollut vaikutusta eduskunnan työskentelyyn. Siihenkin piti varautua, ja siksi nämä varotoimet tehtiin.
No, nyt sitten samaan aikaan, kun näitä varotoimia tehtiin, niin eduskuntaryhmät, kun ne kokoontuivat, hyvin yksimielisesti totesivat, että nyt on varauduttava siihen, että tämä a) voi jatkua pitkään tai b) voi tulla toinen aalto, ja niissäkin oloissa eduskunnan pitää pystyä toimimaan. Ja vielä nimenomaan, kun nyt on ollut näitä ryhmien yhteiseen sopimukseen perustuvia järjestelyjä, niin olisi hyvä, että päästäisiin esimerkiksi tämäntyyppisiin etäkäytäntöihin, joilla voidaan turvata kaikkien edustajien mahdollisuus tarpeen mukaan äänestää. Tällä viikollahan meillä on todennäköisesti edessä ensimmäinen äänestys, jossa kaikki edustajat äänestävät. Tässä oli hyvin vahva ryhmien yksimielinen tahto takana, ja haluan kiittää siitä, että eduskunnan kanslia on tämän valmistelun tehnyt ja nyt tuonut tämän esityksen.
Tässä on ollut vähän huolia ja duubioita, kritiikkiä tälle etä-äänestykselle täysistuntosalissa. Voisi oikeastaan esittää sen kysymyksen, että mikä olisi se vaihtoehto. Mikä olisi se vaihtoehto tilanteessa, jossa meillä on mahdollisesti koronan toinen aalto, esimerkiksi osa tai vaikkapa kokonainen eduskuntaryhmä tai kokonaisia eduskuntaryhmiä joutuisi karanteeniin? Miten me silloin turvaisimme tai veisimme läpi esimerkiksi budjetin tilanteessa, jossa meillä olisi tämmöinen tilanne tai vaikkapa näin kävisi, oli sitten kyse oppositiosta tai hallituksesta.
Sen takia pidän tärkeänä, että tämä nyt mahdollistetaan, ja muistutan, että tässä on kuitenkin kaksi kynnystä. Tämä on määräaikainen muutos, ja senkin jälkeen, jotta tämä voitaisiin ottaa käyttöön, puhemiesneuvoston täytyy esittää pyyntö, pyytää perustuslakivaliokunnan lausunto. Sen jälkeen sali päättäisi, otetaanko tämä kolmen kuukauden etätäysistuntomenettely käyttöön, vai oliko se neljä kuukautta.
On selvää, että tietoturvan pitää olla kohdillaan — ja tämä pitää katsoa, perustuslakivaliokunnassa katsotaan läpi — mutta tässä oli huoli, että entä jos äänestys ei edusta, tulee joku tietokatkos johonkin puolelle. Myös tässä lain pykälässähän todetaan, että mikäli puhemies toteaa, että syystä tai toisesta äänestys ei tavoittanut kaikkia tai ei edusta sitä, mikä täällä eduskunnassa on, niin puhemiehellä on mahdollisuus ottaa äänestys uudelleen. Eli tässä on monia varaventtiilejä rakennettu. Pidän tärkeänä, että ne ovat, ja tämä viedään uudelleen läpi, mutta tämä on aivan välttämätön, koska se vaihtoehto on vielä pahempi.