Arvoisa rouva puhemies! Kuntatalous oli jo ennen koronaa tavattoman syvässä ahdingossa: alijäämät ehkä 2 miljardin luokkaa koko kuntakenttää ajatellen, ja nyt koronan vaikutuksesta on tullut lähes saman verran lisää, eli oikeastaan se EU:n elvytyspaketin Suomeen tuleva osuus pitäisi käyttää kuntien pelastamiseen, jolloin se osuisi lähipitäen kohdalleen, mutta tietenkään ei voida ajatella, että näin tehtäisiin.
Mutta tilanne on äärimmäisen huolestuttava. Minusta tuntuu, että täällä eduskunnassa ei oikein sitä ymmärretä. Kokoomusta se ei ehkä kiinnosta, ja hallituspuolueet ovat vähän niin kuin selkä seinää vasten: tietävät, mitä pitäisi tehdä, mutta eivät tee, vaan antavat kuntatalouden olla se, joka kärsii. — Tässä sote-uudistuksessakin on muuten niin, että se malli, minkä hallitus on rahoitusmalliksi valinnut, turvaa kyllä sote-maakuntien rahoituksen, mutta kunnat jäävät heitteille sen rahoitusmallin takia, ja se on yksi pahimpia virheitä tai vikoja tuossa mallissa. Toivottavasti se lausuntojen perusteella tältä osin korjataan.
Arvoisa puhemies! Erityisesti vetoan, kun kaksi vahvaa ministeriä on vielä paikalla —hieno asia, että olette paikalla — siihen, että ennen marraskuun alkua, kun marraskuun puolenvälin aikoihin kunnissa pitää tehdä ensi vuoden veroprosenttipäätökset, hyvissä ajoin ennen tuota kunnille tulee selkeä tieto, mikä on valtion rahoitus kunnille ensi vuodelle ja tietysti vähän pitempäänkin. Ellei tuota tietoa tule, kunnat joutuvat tekemään lähes koko maassa tuntuvat veroprosenttien korotukset.
Tiedämme, mitä verotuksen kiristäminen tässä tilanteessa vaikuttaa. Se lisää työttömyyttä, se vie ostovoimaa ihmisiltä ja niin edelleen, sen vaikutukset ovat huonot. Ja meillä on paljon kuntia, joiden tuloveroprosentti ja myös kiinteistöveroprosentti ovat jo erittäin korkealla. Ei ole mahdollisuutta ajatella, että näiltä ihmisiltä vielä kiristettäisiin. No tietysti voidaan pohtia efektiivistä veroprosenttia ja muuta näennäistä, mutta se ei tilannetta sinänsä muuta.
Jos hallitukselta ei tule selkeää, yksiselitteistä viestiä ensi vuoden budjettiesityksessä kuntatalouden osalta, niin todella tapahtuu se, että veronkorotuksia tulee, yhteistoimintaneuvotteluja, joita nyt jo käydään, tulee laajasti. Se johtaa työttömyyden lisääntymiseen ja palvelujen heikkenemiseen väistämättä. Kun puhutaan hoitajamitoituksesta, niin mennään täysin päinvastaiseen suuntaan. Irtisanomiset ja ihmisten väsyminen tulevat yhä suuremmiksi ongelmiksi, ja kaiken tämän lisäksi velkataakka kunnissa kasvaa. Nyt on helppoa, kun velkaa saa jopa negatiivisella korolla, mutta ei kuitenkaan ole niin, että velkaa ei tarvitse koskaan maksaa pois. Riski korkotason muutoksesta on joka päivä olemassa. Eli nämä vaihtoehdot ovat niin huonot, että nyt tarvitaan hallitukselta selkeä vastuunotto kuntataloudesta.
Toinen malli on sitten se, että vapautetaan kunnat velvoitteista ja tehtävistä, mutta se tie törmää hyvin helposti perustuslakiin. Siellä on perustuslain 2 luvussa määritelty, mitkä oikeudet Suomessa olevilla ihmisillä on. Niihin on vastattava, ja se tapahtuu kuntien toimesta. Tätä tietä ei voida päästä kestävällä tavalla eteenpäin. Arvoisa puhemies, vielä muistutan tästä rahoitusperiaatteesta, joka perustuslaista nousee: se velvoittaa valtiota huolehtimaan ja kuntien tehtävien rahoituksesta.
Ja vielä lopuksi totean, että esimerkiksi koronatestaus synnyttää tänä vuonna Jyväskylän kaupungille 8 miljoonan euron laskun ja koko maassa ehkä puolisen miljardia. Pääministeri lupasi, että tämä korvataan täysimääräisesti kunnille. Toivon ja edellytän, että näin myös tapahtuu. Se on lisälasku, joka tulee vielä näihin nyt aikaisemmin esillä olleiden rasitteiden lisäksi, ja siitä eivät kunnat selviä, ellei valtio kanna vastuuta.