Arvoisa rouva puhemies! Hallitus linjasi neuvotteluissaan 29.9., että yrityksille tulisi avata uudelleen mahdollisuus hakea toimialasta riippumatonta kustannustukea. Koronakriisin vaikutukset heijastuvat laajasti eri toimialoille. Kustannustuen käyttöönotto ja uuden haun järjestäminen edellyttävät lainmuutosta. Tuen käyttöönottoa valmisteltaessa on tarkasteltu uudelleen kustannustuen myöntämisen ja kohdentamisen kriteereitä, tuettaviksi hyväksyttäviä kustannuksia sekä tukikautta ja liikevaihdon vertailukautta.
Kustannustukilain muutoksen valmistelussa on otettu huomioon päivittyneen tilannekuvan lisäksi erityisesti koronaepidemiasta eniten kärsineiden alojen, kuten matkailun, ravintola-alan ja luovien alojen yritysten, kokemukset tuen ensimmäisen vaiheen toimivuudesta. Muutokset lakiin on valmisteltu työ- ja elinkeinoministeriön johdolla yhteistyössä valtiovarainministeriön ja Valtiokonttorin kanssa. Valmistelussa on hyödynnetty Valtiokonttorin, työ- ja elinkeinoministeriön sekä valtiovarainministeriön kokemuksia ja saamaa palautetta tuen toimivuudesta ja kehittämistarpeista. Lisäksi valmisteluaikana on pyydetty lausunnot keskeisimmiltä sidosryhmiltä.
Tavoitteena on tukea yritysten toiminnan jatkuvuutta koronapandemian aikaansaamassa vaikeassa tilanteessa sekä järjestää yrityksille lisäaikaa toiminnan ja kustannusten sopeuttamiseen kriisin pitkittyessä ja tartunta-aaltojen palattua. Valmistelun lähtökohtana on ollut, että tuen pääperiaatteet säilyvät ennallaan. Tuen ei tule vääristää yritysten käyttäytymistä, joten tuen tulee kohdentua kustannuksiin, jotka ovat syntyneet ennen kuin yrityksellä on ollut tietoa tuen mahdollisuudesta. Lisäksi tuki tulisi kohdentaa edelleen toiminnassa oleviin yrityksiin. Kustannustuki on määräaikainen, yleinen toimialariippumaton tuki ja yritystoimintaa muuttuvissa olosuhteissa säilyttävä tuki, ei siis rajoitusten kompensointia. Kustannustuki on tarkoitettu yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi koronapandemian vuoksi ja joilla on sen vuoksi vaikeuksia selvitä liiketoiminnan joustamattomista palkka- ja muista kuluista. Tuen ala- ja yläraja olisivat samat kuin ensimmäisessä haussa, 2 000 euroa ja 500 000 euroa. Valtiokonttori jatkaisi tukiviranomaisena myös kakkosvaiheessa.
Mikä sitten muuttuu? Kustannustuen ehtona olisi edelleen, että yrityksen liikevaihto on laskenut merkittävästi. Liikevaihdon laskua tarkastellaan sekä toimialatasolla että yrityskohtaisesti. Toimialakohtainen tarkastelu parantaa tuen kohdentumista eniten koronapandemiasta kärsineisiin yrityksiin. Mikäli toimialalla yritysten liikevaihdon lasku on vähintään 10 prosenttia, tämä osoittaa, että ala on kärsinyt koronasta. Mikäli toimialan liikevaihto ei ole laskenut 10:tä prosenttia mutta yritys katsoo, että koronapandemia on vaikuttanut sen liiketoimintaan, yrityksen on hakemuksessa osoitettava erityisen painavat syyt siihen, että yrityksen liikevaihto on kärsinyt pandemian vuoksi. Kuten keväällä, myös nyt on käytössä niin sanottu erilliskaista, jolta yritykset, joiden toimialan liikevaihto ei ole tippunut 10:tä prosenttia, voivat hakea tukea.
Tukikausi ehdotetaan pidennettäväksi viiteen kuukauteen. Tällä pyritään paremmin ottamaan huomioon toimialojen erityispiirteet sekä siitä johtuen liiketoiminnan häiriöiden ajoittuminen eri ajankohtiin. Lisäksi pidempi tukikausi tasaa liikevaihdon satunnaisen vaihtelun vaikutusta ja parantaa siten tuen kohdentumista yrityksiin, jotka kesän ja syksyn aikana ovat eniten kärsineet koronasta. Vertailukaudeksi esitetään tukikautta vastaavaa ajankohtaa 2019. Uusille yrityksille vertailukausi olisi edelleen tammi—helmikuu 2020.
Laskentamalliin ei esitetä muutosta muutoin kuin siihen sisällytettävien kustannusten osalta. Hyväksyttäviä kuluja esitetään laajennettavaksi kiinteiden kulujen lisäksi sellaisten tukikauteen kohdistuvien liiketoiminnan kulujen menetyksiin, jotka eivät jousta liiketoiminnan supistuessa, esimerkiksi vuokrien ja ennakkoon maksettujen kulujen menetyksiin. Palkkakuluihin voisi sisällyttää myös toiminimiyrittäjien palkkakulut hakemuksessa ilmoitetun mukaisesti. Yhteensä kuluja hyväksyttäisiin enintään saman verran kuin on yrityksen kuukausitason keskimääräinen liikevaihto vertailukaudelta. Muiden, niin sanottujen korkotukien yhteensovittamisesta ehdotetaan luovuttavan. Jo myönnetyt tuet huomioidaan kuitenkin kustannusten määrässä siten, että tuet yhteenlaskettuna eivät saa ylittää 800 000:ta euroa. Tukien enimmäismäärästä yritystä kohden on säädetty Euroopan komission tilapäisissä valtiontukisäännöissä, ja tämä koskee saman tukiohjelman puitteissa myönnettyjä tukia, ei de minimis ‑ehtoisia tukia, kuten Business Finlandin korona-avustuksia ja osaa ely-keskusten avustuksista.
Kustannustuen kustannusten arviointi on hyvin epävarmaa. Arvion pohjana käytettävissä olevat tuoreimmat yritysten alv-tiedot ovat elokuulta. Kustannustuen ensimmäisessä vaiheessa tukea myönnettiin noin 3 600 yritykselle yhteensä noin 126 miljoonaa euroa. Tuesta noin 70 prosenttia kohdistuu yrityksiin, joitten liikevaihto on pienentynyt covid-19-pandemian seurauksena, ja loput 30 prosenttia yrityksiin, joitten liikevaihto on laskenut muiden syiden seurauksena. Toimialoilla, joiden liikevaihto on laskenut vähintään 10 prosenttia, tukea arvioidaan haun toisessa vaiheessa kuluvan 200–230 miljoonaa euroa, jos kaikki tukeen oikeutetut yritykset hakisivat tukea. Arvio pohjautuu Verohallinnolta saatuihin yritysten alv-tietoihin maalis—huhtikuulta sekä kesä—elokuulta. Arvio ei sisällä yrityksiä, jotka ilmoittavat alv-tiedot harvemmin kuin kuukausitasolla. Arvioon ei sisälly myöskään niin sanottujen harkinnanvaraisten hakemusten osuutta eli hakemuksia yrityksiltä, joitten päätoimialalla yritysten liikevaihto on laskenut alle 10 prosenttia.
Seitsemännessä lisätalousarviossa esitetään kustannustuen osalta 410 miljoonan euron lisäystä. Ensimmäiseltä hakukierrokselta on jäämässä noin 140 miljoonaa euroa käyttämättä, joten yhteensä kustannustuen toiseen vaiheeseen olisi käytettävissä 550 miljoonaa euroa. Valtiokonttorin toimintamenoihin esitetään 4 miljoonan euron lisäystä tietojärjestelmämuutoksiin ja tuen hallinnointiin.